
Sökresultat:
2260 Uppsatser om Bygga - Sida 3 av 151
Samtalets byggstenar : Hur artefakter bidrar till att bygga upp samtalet under en överrapportering
"Det finns många arbetsplaster som klassas som kognitiva system och inräknat i den klassifikationen finns sjukhusmiljön. Det som dessutom gör sjukhusmiljön komplex är all den information som strömmar ut och in. Intensivvårdsavdelningar är inget undantag. Det är kanske där det strömmar som mest information då de ständigt får in nya patienter och de patienter som ligger där stannar för det mesta inte så länge.Överrapporteringar av olika slag är ett exempel på de informationsflöden som finns på olika avdelningar. En studie gjord av Joseph Sharit (2008) visar att det finns en koppling mellan de problem som finns i hanteringen av patienter på en avdelning och hur överrapporteringen går till.
Musiken är framtiden : En studie om hur musik kan bygga varumärkeskapital
Studien visar att strategiskt arbete med musik för att Bygga varumärkeskapital kan användas på många olika sätt för att stärka varumärket. Alla organisationer är olika och musik kan hjälpa varumärken att differentiera sig mot konkurrenterna. Att koppla varumärket till musik genererar ett starkare varumärkeskapital oberoende av hur stark kopplingen är till musiken, förutsatt att organisationen är medveten om att musik påverkar hur varumärket uppfattas. Att stegvis förbättra och utveckla användningen av musik i kommunikationen anser vi är av vikt då både den egna marknaden och musikindustrin kontinuerligt utvecklas. Att varumärket innehar en egen strategisk musikplattform som uppfattas trovärdig av marknaden, anser vi är det mest effektiva..
Att bygga järnvägsspårnära ? möjligt eller omöjligt?
Målet med denna uppsats är att undersöka huruvida det är möjligt eller om det är omöjligt att Bygga järnvägsspårnära med tanke på de skydds- och säkerhetsavstånd som råder. Den viktigaste aktören gällande säkerhetsavstånd är Trafikverket då det är de som planerar och projekterar hela Sveriges järnvägsnät. Förutom säkerhetsavstånden kommer buller, vibrationer och elektromagnetiska fält tas upp. Vidare fortsätter uppsatsen med ett avsnitt som förklarar hur planeringsprocessen går till, vilket stärks genom två intervjuer. Detta föregås med en diskussion som bland annat avser hantera på vilket sätt det kan vara viktigt att Bygga järnvägsnära samt hur trafikplanering genom tiderna har möjliggjort att bilåkandet har ökat i städer och orter.
Legots möjligheter : för det matematiska barnet
Syftet med arbetet är att undersöka vilka matematiska möjligheter legoaktiviteter ger och vilka matematiska kunskaper elever kan utveckla genom att Bygga med lego.Vilket legomaterial finns och hur använder pedagoger lego som pedagogiskt verktyg i förskoleklass? Elever och pedagoger har intervjuats och observationer har gjorts i tre förskoleklasser.Resultatet av arbetet visar att elever får möta matematik på många olika sätt genom att Bygga med lego. De får möjlighet att lära sig lägesord, mängd, geometri, addition, multiplikation och att konkret se att multiplikation är kommutativ. Elever får även möjlighet att samarbeta, lösa problem, vara kreativa, skapa bilder av tal, träna minnet och att koncentrera sig..
Förvaltning av k-märkta fastigheter i Stockholms innerstad -Hur möter man hyresgästens behov samtidigt som man värnar om fastigheten?
Denna rapport ger en bild av vilka olika saker byggherrar i Sverigeanvänder sig av idag för att öka den sociala hållbarheten. De projektsom studerats är Bygga om Dialogen i Malmö, Älvstaden i Göteborg,Vivalla i Örebro och föreningen Byggemenskap.Genom att intervjua en person från varje område studeras likheteroch skillnader i hur man arbetat med den sociala hållbarheten vidbyggnation. I Malmö och Örebro studeras arbetet med att öka densociala hållbarheten vid renoveringsobjekt, hur får de hela områdensom länge haft ett dåligt rykte att bli socialt hållbara där stort fokusligger på att anställa långtidsarbetslösa.I Göteborg och i föreningen Byggemenskap fokuserar man på attföra in den sociala hållbarheten vid nybyggnation och hur vi kan Byggahyresrätter som har en lägre hyra än nybyggda lägenheter i dagslägethar..
Analys och visualisering av optioner och andra finansiella instrument : Utveckling och studie av portföljhanteringssystem
Bakgrund: Ett sätt att minska risker vid handel med finansiella instrument är att Bygga portföljer. För att kunna hantera portföljer med olika finansiella instrument och valutor samt kunna hantera flera portföljer samtidigt, används portföljhanteringssystem. Studenter kan genom att använda sig av sådana system lära sig hur finansiella marknader fungerar. Kraven på ett portföljhanteringssystem är inte desamma som kraven på ett kommersiellt system och därför finns det ett behov att utveckla en modell för denna kontext.Syfte: Denna uppsats ämnar Bygga en modell i PowerPlus Pro som studenter kan använda sig av för att befästa sina kunskaper och öka sin förståelse för hur finansiella instrument fungerar.Metod: För att Bygga modellen har kvalitativ metod används och för att studera hur portföljhanteringssystem ska Byggas och anpassas efter studenters behov har kvalitativa intervjuer använts.Slutsatser: Vår modell uppfyller de krav som ställts på den och är anpassad för undervisning på ett universitet genom att den är användarvänlig och pedagogiskt uppbyggd. Modellen lämpar sig inte för användning av markadsaktörer. .
UPPSALA KONSERT OCH KONGRESS : En undersökning av investeringskalkylen
Beslutet om att Bygga Uppsala Konsert och Kongress har varit ett omdebatterat ämne i Uppsala där kritik har framförts mot bland annat de kalkyler som varit en del av beslutsunderlaget till investeringen. Kritiker uttryckte att om beslutsfattarna hade fått en mer rättvisande bild av intäkterna och kostnaderna, hade beslutet om att uppföra byggnaden aldrig gått igenom. Att det fanns frågetecken kring kalkylerna bekräftades av en kort genomgång av dem, då det visade sig att stora poster i den inte hade specificerats.Med bakgrund av detta är syftet att svara på frågorna på vilket sätt kalkylunderlaget för driftsverksamheten varit bristfälligt samt vad som kan ha legat bakom detta. Materialet som använts för att svara på frågorna har varit en intervju med personen som varit ansvarig för kalkylerna samt dokumenten som haft anknytning till investeringskalkylerna, i form av rapporter och verksamhetsbeskrivningar, som varit en del av beslutsunderlaget.Slutsatsen är att kalkylunderlaget för driftsverksamheten, som presenterades inför beslutet om att Bygga Uppsala Konsert och Kongress, har varit bristfälligt på flera punkter och att detta kan ha påverkats av flera faktorer såsom personliga intressen och förväntningar. Detta innebar i sin tur att beslutet om att Bygga Uppsala Konsert och Kongress kom att fattas på ofullständiga grunder..
Varumärkesstrategi ? En studie i att bygga framgångsrika varumärken
Att Bygga framgångsrika varumärken är ingen enkel uppgift. Förutom tålamod och uthållighet kräver det ett enormt engagemang och erfarenhet, breda kunskaper och en stor portion mod och kreativitet. Precis som Aaker (2010) förutser, så är de klassiska kommunikationskanalerna idag inte ensamma om konsumenternas uppmärksamhet. Den tekniska utvecklingen innebär att nya, digitala marknadskanaler växer fram och skapar nya sätt för företagen att kommunicera med konsumenterna. Hur ett företag väljer att Bygga sitt varumärke, vilka värden man adderar och vilka sätt man kommunicerar blir därför allt viktigare.Syftet med denna studie är att klarlägga i kombination med teori, vilka dimensioner och arbetssätt som skapat framgångsrika varumärken.
Nyanl?nda ungdomars skrivutveckling i svenska som andraspr?k ? en unders?kning i relation till bed?mningsst?det Bygga svenska
I uppsatsen unders?ks vad som k?nnetecknar texter skrivna av nyanl?nda ungdomar inom spr?kintroduktion i relation till bed?mningsst?det Bygga svenska (BS). Utg?ngspunkten f?r analysen ?r elevernas skrivande i tv? genrer: ?tergivande och argumenterande. I dessa unders?ks grundl?ggande grammatisk spr?kbeh?rskning, utifr?n processbarhetsteorin, samt graden av skriftspr?klighet utifr?n f?rekomst av utbyggda nominalfraser och grammatiska metaforer (GM).
Utvärdering av Wordpress : Design och Säkerhet
Wordpress har använts länge för att Bygga webbsidor, från början mest webbsidor där bloggen stod i centrum, men på senare tid även för att Bygga mer avancerade webbsidor. Detta är skrivet i första hand för att få ett grepp om vilka fördelar och nackdelar det finns med Wordpress som webbplattform. Dokumentet ska kunna fungera som visst informationsunderlag vid utvecklandet av en Wordpresswebbsida. Dokumentet pekar på problematiken med att ge en kund viss begränsad möjlighet att lägga upp eget material, och ändå försöka säkerställa webbsidans grundkonstruktion och design. Det som gjordes är en Wordpresswebbsida och mall i Wordpress som ska kunna ligga till grund vid utvecklande av nya webbsidor i Wordpress, bägge med en mängd relevanta inlagda plugin, allt för att webbsidan ska ha vissa funktioner som video, bildgallerier, medlemshantering med mera, och en utvärdering om säkerheten i Wordpress..
Att bygga starka varumärken inom idrotten : En fall studie av föreningarna BS BolticGöta och Färjestad BK
Varumärken är något som blir allt viktigare för alla olika organisationer. För att kunna nå ett bra resultat och undvika den hårda konkurrens som idag finns är det avgörande att kunna Bygga ett starkt varumärke. Men hur byggs ett varumärke inom idrotten?Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur ett starkt varumärke byggs upp inom idrotten. Detta ämne är relativ outforskat och för att få svar på frågan har de två kända idrottsföreningarna i Karlstad, BS BolticGöta och Färjestad BK intervjuats för att ge oss en bild av vilka faktorer som anses vara viktiga vid att stärka och Bygga ett varumärke inom idrotten.
Den nya boendeformen ? en studie av byggherrens perspektiv på ägarlägenheter
Denna rapport ger en bild av vilka olika saker byggherrar i Sverigeanvänder sig av idag för att öka den sociala hållbarheten. De projektsom studerats är Bygga om Dialogen i Malmö, Älvstaden i Göteborg,Vivalla i Örebro och föreningen Byggemenskap.Genom att intervjua en person från varje område studeras likheteroch skillnader i hur man arbetat med den sociala hållbarheten vidbyggnation. I Malmö och Örebro studeras arbetet med att öka densociala hållbarheten vid renoveringsobjekt, hur får de hela områdensom länge haft ett dåligt rykte att bli socialt hållbara där stort fokusligger på att anställa långtidsarbetslösa.I Göteborg och i föreningen Byggemenskap fokuserar man på attföra in den sociala hållbarheten vid nybyggnation och hur vi kan Byggahyresrätter som har en lägre hyra än nybyggda lägenheter i dagslägethar..
Konsten att bygga upp ett starkt varumärke i en småstad : En fallstudie av Selvage och Kompaniet
Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur en lokal detaljist kan Bygga upp och stärka sitt varumärke i dagens konkurrens.Vi har använt oss utav kvalitativ metod och deduktiv ansats. Primärdata samlats in genom två intervjuer med ägarna till två lokala butiker och två fokusgrupper bestående av sju personer i vardera, en grupp bestående av kvinnor och en grupp bestående av män. Fortsättningsvis har detta resultatunderlag hjälpt oss att komma fram till våra slutsatser.Vi har under arbetets gång kunnat urskilja relationers betydelse för lokala detaljister. Vi har även fått förståelse för vikten av lokalisering och marknadsföringsstrategier. I uppsatsens sista del kommer vi att presentera en utvärdering och egna rekommendationer för de båda detaljisterna.
Media för mode ? framgångsfaktorer för onlinemagasin
Sociala medier och communities har blivit en del av de flesta konsumenters vardag. Företag använder internet som medium för att Bygga upp lojalitet och nätverka med sina kunder och i förlängningen nå framgång. Syftet med denna studie är att undersöka hur ett onlinemagasin kan Bygga nätverk och skapa relationer till sin målgrupp för att bli framgångsrikt. Framgång på internet handlar om att få fler besökare till hemsidan och därför vill vi förstå vad det är som gör kunder lojala när det kommer till användandet av internethemsidor inom mode.Det saknas forskning kring hur nätverkande inom mode kan skapa kundlojalitet på internet, och det tomrummet ämnar vi fylla. Genom att använda oss av en forskningsmodell för ?kundlojalitet genom nätverkande?, har vi kunnat ta fram diskussionsfrågor som vi låtit tre fokusgrupper diskutera.