Sök:

Sökresultat:

2276 Uppsatser om Bygga varumärken - Sida 40 av 152

Borderline personlighetsstörning : Mötet mellan vÄrdpersonalen och patienten med borderline personlighetsstörning.

Bakgrund: Cirka 1-2 % av befolkningen har Borderline personlighetsstörning. Patienter med borderlineproblematik upplevs ofta som en frustrerande patientgrupp. Det Àr dÀrför viktigt att bygga upp en kontaktrelation mellan patienten och vÄrdpersonalen. Syfte: Syftet med studien Àr att belysa de faktorer som pÄverkar mötet mellan vÄrdpersonalen och patienten med Borderline personlighetsstörning. Metod: En metod enligt Graneheim & Lundmans kvalitativa innehÄllsanalys har anvÀnts.

Kommunikation frÄn hjÀrtat : Vikten av att bygga upp ett starkt kommunicerande varumÀrke pÄ en omreglerad marknad

Studiens syfte Àr att beskriva hur enhetschefer i en offentlig organisation med inriktning pÄ vÄrd och omsorg resonerar kring sina förutsÀttningar att pÄverka arbetsmiljön och arbetsglÀdjen. I organisationen har det under de sista Ären skett stora omorganisationer och förÀndringar som medför en kÀnsla av oro och osÀkerhet och ingen vet hur framtiden blir. Arbetslivet stÄr inför stora utmaningar som innebÀr ett hÄrdare arbetsklimat med andra villkor som sÀtter press pÄ mÀnniskan. Konsekvenserna av de stÀndiga förÀndringar och pÄfrestningar inom arbetslivet leder ofta till en försÀmrad arbetsmiljö och sÀmre anstÀllningsvillkor. Det Àr dÀrför viktigt för dagens organisationer att stödja och utveckla ett gott ledarskap, sÄ ledarna tillsammans med medarbetarna orkar utveckla och driva verksamheten framÄt.

VarumÀrkets betydelse för marknadsledande företag: en
fallstudie av Telia

Konkurrensen inom den svenska telekommunikationsbranchen har tÀtnat under de senaste Ären vilket har medfört att konsumenterna har fler operatörer att vÀlja mellan. För företag i en marknadsledande position gÀller det att försöka bemöta konkurrensen pÄ ett effektivt sÀtt för att bibehÄlla sin position NÄgot som spelare en viktig roll Àr varumÀrket, eftersom ett vÀlkÀnt varumÀrke ofta betraktas som den mest betydelsefulla intrÀdesbarriÀren. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur svenska marknadsledande företag anvÀnder sitt varumÀrke för att stÀrka och bibehÄlla sin position pÄ marknaden. De slutsatser som vi kom fram till var att den befintliga teorin i mÄnga hÀnseenden passar bra ihop med de strategier som företaget har valt. Den största skillnaden mellan teori och verklighet Àr att företagets verklighet Àr mer flexibel och inte lÄst till att anvÀnda endast en strategi, istÀllet föredrar marknadsledaren att anvÀnda en kombination av olika strategier.

Mötet mellan hemlösa personer och vÄrdpersonal

?Bakgrund: Att leva som hemlös kan innebÀra hÀlsoproblem. Forskning visar att hemlösa pÄ grund av dÄligt bemötande inte söker sig till vÄrden. Mötet med hemlösa personer ska bygga pÄ respekt och omtanke. VÄrdpersonal behöver dÀrför vara medvetna om och reflektera över beroendet av varandra i mötet.

Tingens dragningskraft : En undersökning i hur samlare brukar historia

Denna uppsats behandlar ett populÀrt sÀtt att bruka historia pÄ. Den riktar sig mot samlare av historiska ting och hur de aktiverar en historiekultur. Uppsatsen belyser interaktionen mellan mÀnniska och ting. Med utgÄngspunkt i ett interaktionistiskt perspektiv pÄvisar resultatet att en mÀnniska - ting - mÀnniska relation kan utvecklas i takt med att samlandet gör det. Samlandet följer ocksÄ ett visst mönster och Àr av en processartad form som rör sig frÄn ett naivt och lekfullt samlande mot en allt större systematik allteftersom samlandet utvecklas.

Indexfonder pÄ den svenska marknaden ? en lÀmplig sparform för framtiden?

MÀnniskor har alltid och kommer alltid att kontrollera varandra. En del av byggandet av god intern kontroll i företag har inneburit ökad reglering i form av ramverk och lagar i mÄnga lÀnder, vilket har medfört högre krav pÄ företags interna kontroll jÀmfört med tidigare. Ett ramverk som fÄtt stor spridning och internationellt erkÀnnande Àr COSO-ramverket Internal control ? Integrated Framework. Under de senaste decennierna har det vÀxt fram ett behov hos revisionsföretag att internt utforma funktioner som kvalitetssÀkrar de tjÀnster de sÀljer.

SÀljtrÀningens betydelse för fastighetsmÀklare

Syfte: Uppsatsen syftar till att öka förstĂ„elsen för betydelsen av sĂ€ljtrĂ€ning för fastighetsmĂ€klare. Är det viktigt att besitta dessa egenskaper?  Varför Ă€r det viktigt? Hur stor roll har sĂ€ljtrĂ€ningen i utbildningen?Metod: I utförandet av min uppsats sĂ„ har jag mestadels anvĂ€nt mig av litteratur, internetkĂ€llor och andra examensarbeten. För att bygga upp dessa teorier och slutsatser har jag Ă€ven valt att intervjua lĂ€mpliga respondenter till de olika avsnitten.Resultat & slutsats: FastighetsmĂ€klaryrket Ă€r ett försĂ€ljningsyrke. FramgĂ„ngarna ligger i hur bra man gör ifrĂ„n sig vid intaget, som kan liknas med andra sĂ€ljsituationer.

Vad Àr det för vits med humor i vÄrden?

Bakgrund. Skratt och humor inom vÄrden kan minska stress, oro, rÀdsla och utbrÀndhet. Humor kan Àven bygga relationer och lÀtta upp stÀmningen. Humor kan anvÀndas som kommunikationsmedel mellan mÀnniskor. Syfte.

Fullriggaren - spektakulÀrt undantag eller framtid? : konsekvenser av en omvÀrldsanalys

Syfte: Åsikterna om Fullriggaren gĂ„r isĂ€r. GavlegĂ„rdarna har, som allmĂ€nnyttigt bostadsföretag, kritiserats av allmĂ€nheten för att bostĂ€derna anses vara för exklusiva. Syftet med studien Ă€r att nĂ€rmare undersöka den omvĂ€rldsanalys som legat till grund för det strategiska beslutet att bygga Fullriggaren. Vi vill Ă€ven skapa oss en uppfattning om hur allmĂ€nnyttan hĂ„ller pĂ„ att förĂ€ndras och vilken roll den spelat historiskt.Metod: Studien bygger pĂ„ en kvalitativ metod, med tvĂ„ djupintervjuer som varit av semi-strukturerad karaktĂ€r. Vi har Ă€ven gjort en litteraturstudie av allmĂ€nnyttans historia.

KlÀdbutikens möjligheter att stÀrka sitt varumÀrke och sin image : med koppling till mÀnniskans sinnen

I denna uppsats har vi tydligt urskiljt olika inslag och delar som Àr viktiga att ta hÀnsyn till vad gÀller att stÀrka klÀdbutikers varumÀrke och image. Genom dem sÄ har vi utvecklat en egen modell som förklarar hur en klÀdbutik kan bygga upp och stÀrka sitt varumÀrke och sin image. Vi har delat upp modellen i tvÄ steg, det första steget tar upp de delar och inslag som Àr fundamentala och den andra delen Àr en pÄbyggnadsdel, om klÀdesbutiken vill förstÀrka sitt varumÀrke och sin image ytterligare. Det första steget innefattar hur inslag och aktiviteter frÄn de tvÄ sinnena, ljud och syn pÄverkar klÀdbutiken. I denna del speglas dessutom vilken roll personalens attityder och bemötande har för kundens upplevelse av butiken.

2000-talets svenska trÀstÀder

I denna uppsats undersöks översiktligt hur byggandet av flerbostadshus högre Àn tvÄ vÄningar med stomkonstruktion av trÀ har genomförts i Sverige under 2000-talet. Nybyggande av flerbostadshus med stomkonstruktion av trÀ studeras i förhÄllande till hÄllbarhet, sÀkerhet och utformning. De stora stadsbrÀnderna i Sverige föranledde ett förbud med byggnadsstadgan Är 1874 mot att bygga fler Àn tvÄ vÄningar med stomme av trÀ. Detta förbud rÄdde Ànda fram till Är 1994, under 120 Ärs tid. I flera andra lÀnder rÄder det fortfarande inskrÀnkande bestÀmmelser mot trÀ.

Barns förestÀllningar om fenomenet dag och natt : En kvalitativ studie i Sverige bland elever i Ärskurs 3

Barns förestÀllningar kring naturens olika fenomen Àr mÄnga. Ett fenomen som alla barn upplever varje dag Àr övergÄngen frÄn dag till natt och tvÀrtom. För att kunna ge barn förklaringar om hur saker och ting sker och hÀnger samman, Àr det viktigt att lyssna pÄ deras förestÀllningar för att sedan bygga vidare pÄ dessa. För att ta reda pÄ barns förestÀllningar kring fenomenet dag och natt, har enskilda semistrukturerade intervjuer genomförts med elever i Ärskurs tre. Resultaten visar att eleverna hade förstÄelse för att solen, mÄnen, jorden och andra planeter Àr i stÀndig rotation.

Datorassistans vid lyrikskrivande

Datorer och kultur Àr tvÄ saker som inte beblandas i sÀrskiltstor utstrÀckning. Det blir dock mer och mer vanligt attmusik skapas digitalt med hjÀlp av en dator. Olika typerav lyrik Àr dock nÄgonting som fortfarande görs för handoch ?frÄn hjÀrtat?. I denna studie undersöks frÄgan om detÀr möjligt att ta hjÀlp av en dator för att skriva en mjukkonstform sÄ som poesi och lÄttexter.I studien utvecklas en mjukvara för att assistera vid lyrikskrivande.Denna hjÀlper till med att generera text ochförsöker kÀnna av sammanhang.

VarumÀrkesarbete i en krissituation: en fallstudie av Äteruppbyggandet av Skandias varumÀrke

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur företag kan arbeta för att förebygga skada pÄ varumÀrket, samt undersöka hur Äteruppbyggnadsarbetet av ett skadat varumÀrke kan utformas. Vi har gjort en fallstudie av Äteruppbyggandet av Skandias VarumÀrke. För ett par Är sedan rÄkade Skandia ut för en krissituation som skadade deras varumÀrke, vi har undersökt hur de arbetade för att Äteruppbygga sitt varumÀrkesvÀrde. Vi fann att riskanalyser och intern kommunikation Àr en viktig grund för att undvika varumÀrkeskriser. Detta förarbete minskar risken för negativa konsekvenser för varumÀrket nÀr en kris intrÀffar, det förenklar Àven Äteruppbyggnadsarbetet.

Att bygga bort brott : Samverkan, trygghetsskapande planering och Uppsala resecentrum

Our thesis focus on how retirees perceive Tv4s news casts of economy news where we focused on five different aspects: What is the relationship between the news cast and the viewer and how does the viewer express their understanding of the news cast and the way it is constructed? What are the viewers attitude towards the news content and how do they find the news cast useful for them personally?We choosed retirees as our target group due to their vulnerable economic position in today?s society and TV as an important medium for them due to the digital divide. The study was performed with twelve qualitative interviews and one group interview where six retirees took part.We discovered a big interest for economic news in the target group. The majority had a sympathetic view of the news cast they saw but they also expressed skepticism toward the economy segment and/or news castings. The majority expressed a lack of trust for the journalists and the experts brought in to share observations and make announcements, and the financial business overall.

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->