Sök:

Sökresultat:

2276 Uppsatser om Bygga varumärken - Sida 29 av 152

Den digitala generationens anvÀndande av interaktiv skrivtavla pÄ matematiklektioner i grundskolans tidiga Är

Syftet med detta utvecklingsarbete Àr att ta reda pÄ hur lÀrare och elever igrundskolans tidiga Är kan arbeta med en interaktiv skrivtavla pÄ matematiklektioner samt hur en lÀrare kan bygga upp dess innehÄll. Tanken har ocksÄ varit den att bidra med att hjÀlpa en klass att komma igÄng att anvÀnda den interaktiva skrivtavlan i sin matematikundervisning. Denna studie bygger pÄ en kvalitativ undersökning. Det Àr ingen generell undersökning utan jag har valt att undersöka tvÄ grundskolors erfarenheter. I undersökningen framkommer det bland annat att den interaktiva skrivtavlan i matematikundervisningen frÀmjar mycket lÀrares och elevernas utvecklings- och undervisningsprocesser.

Hur en mindre spelutvecklare kan marknadsföra en nyskapad spelrÀttighet mot ett förlag

Syfte: Syftet med studien Àr att skapa en förstÄelse för hur en mindre spelutvecklare kan marknadsföra en nyskapad spelrÀttighet mot ett förlag. Metod: För att uppnÄ mitt syfte utfördes en kvalitativ undersökning dÀr informationsbehovet tÀcktes av litteraturstudier och intervjuer av spelutvecklare och experter. Det empiriska materialet analyserades med Gummesons 30 relationer och marknadsföringsmixen. Slutsatser: En struktur pÄ viktiga potentiella relationer mellan en spelutvecklare och ett förlag visas. Marknadsföringsmixen ses som ett bra redskap för en spelutvecklare som vill bygga upp en marknadsföring i syfte att skapa en relation till ett förlag. Vidare hÀvdas att digitala spel och spelutveckling pÄ mÄnga sÀtt Àr komplexa vilket krÀver en analys med utgÄngspunkt ifrÄn produktens och utvecklingsprocessens unika drag..

Etik : etikprojektet i den kommunala omsorgen i Rimbo

Om man ser Rimboprojektet i ett samhÀllsperspektiv kan man sÀga att det har fler tankevÀckande insikter att förmedla:1) etikprojektet har inneburit en förÀndring mot en större etisk medvetenhet i gruppen som helhet, och mot en större uppmÀrksamhet pÄ etikfrÄgorna i hela omsorgsförvaltningen2) utbildningsprocessen har bidragit till ett gemensamt sprÄk om begreppet etik relaterat till yrkesidentiteten3) behovet av nya samarbetsformer och ett mera effektivt sÀtt att ta vara pÄ de resurser som finns inom organisationen har pÄvisats inom omsorgsförvaltningenSlutsatsUtbildningsinsatsen har skapat ett gynnsamt lÀge för att fortsÀtta att arbeta med etikfrÄgorna i förvaltningen för att tydligt formulera de vÀrderingar som ska vara gemensamma för alla medarbetare. Man har lagt en gedigen grund för att bygga en framtid utifrÄn en gemensam mÄlsÀttning dÀr alla fÄr delta pÄ lika villkor..

Att bygga hÀlsa: Vad byggnadsarbetare önskar för hÀlsoarbete pÄ arbetsplatsen

Eftersom individer i arbetslivet tillbringar största delen av sin vakna tid pÄ arbetsplatsen ses denna som en god arena för hÀlsofrÀmjande insatser. Med olika interventioner kan det skapas friskare anstÀllda och dÀrmed effektivare företag. HÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder Àr dÀrför av intresse för bÄde anstÀllda och arbetsgivare. Det Àr framförallt individers mat-, motions- och tobaksvanor som pÄverkar hÀlsan. Arbetsgivarens insatser bör i första hand riktas mot motionsvanorna, eftersom dessa har störst hÀlsopÄverkan och i andra hand mot tobaksvanorna.

InnovationsmÀklare- ett nytt yrkeskoncept?

                             Idag vĂ€ljer fler och fler att jobba med öppen innovation. Öppen innovation kan bidra till större kunskaps-inhĂ€mtning, mer kreativitet och mer kundanpassning under produktutvecklingen (Von Hippel, 2005).  För att fĂ„ en innovationsprocess att fungera effektivt mĂ„ste anvĂ€ndarna av varan eller tjĂ€nsten fĂ„ möjlighet att komma med synpunkter under utvecklingsfasen samt att processen bör hĂ„lla god hastighet (Von Hippel, 2005). I en öppen innovationsprocess blandas olika kompetenser och bakgrunder vilket leder till större kunskapsbreddning. NĂ€r olika kunskaper möts kan de tillsammans utvecklas eller bygga vidare pĂ„ varandra (Johansson, 2005). Att anvĂ€nda sig av öppen innovation kan bidra till att stĂ€rka organisationens ekonomiska resurser (Janssen, Bouwman, van Buuren & Haaker, 2014) (Harhoff, Henkel och Von Hippel, 2003). .

Prefabricerade eller platsbyggda tak : En jÀmförelse med avseende pÄ ekonomi, arbetsmiljö och kvalité

Syftet med examensarbetet Ă€r att göra en jĂ€mförelse mellan prefabricerade och platsbyggda tak. Arbetes mĂ„l Ă€r att finna om nĂ„got av alternativen Ă€r mer fördelaktigt Ă€n det andra med avseende pĂ„ ekonomi, arbetsmiljö och kvalitĂ©. TvĂ„ olika byggarbetsplatser har besökts för att samla in kunskap om hur arbetet gĂ„r till. För prefabricerat tak har bygget av en eventhall i Kristinehamn studerats och för traditionellt platsbyggt besöktes en sporthall i ÅrjĂ€ng. Genom litteraturstudier och intervjuer med leverantörer och insatta personer i branschen har kĂ€nnedom skaffats.Prefabricerade tak har anvĂ€nts med stor framgĂ„ng i Norge under en lĂ€ngre tid men Ă€r inte lika vanligt hĂ€r i Sverige.

Prefabricerade hus - en frÄga om kvalitet, ekonomi och byggtid

Syftet med detta examensarbete Àr att jÀmföra de tvÄ byggproduktionsmetoderna, industriellt/prefabricerat byggande och platsbygge. Vi undersöka om nÄgon av metoderna Àr fördelaktigare Àn det andra, samt varför man allt mer anvÀnder sig av prefabricerat. JÀmförelsen behandlar frÀmst aspekterna byggtid, ekonomi och kvalitet. Genom en litteraturstudie och intervjuer med aktiva personer inom byggbranschen har vi införskaffat oss det material vi behöver.Att bygga och montera sÄ mycket som möjligt inne i fabrik gör att kvaliteten ökar dÄ materialet inte utsÀtts för fukt och kyla före montering. Huset byggs upp mycket fortare dÄ byggarbetsplatsen endast blir en montageplats av olika fÀrdiga delar.

"Jag Àr nöjd med allt fröknar bestÀmmer!? : En studie kring elevers tankar och upplevelser om elevinflytande

Studien handlar om elevers tankar och upplevelser kring elevinflytande pÄ fritidshem. Syftet Àr att se hur elevers tankar och upplevelser kommer till uttryck i verksamheten. Metoderna som har anvÀnds i undersökningen Àr samtalspromenader dÀr elevers tankar och upplevelser ska lyftas fram.DÀrför har vi valt demokrati och elevinflytande som argumenterande forskning för vÄr studie. VÄrt teoretiska perspektiv Àr barns perspektiv som anvÀnds för att se elevernas erfarenheter, uppfattningar och förstÄelse av sin livsvÀrld.I studien framgÄr det att eleverna har inflytande nÀr det gÀller vissa saker pÄ fritidshemmet. Eleverna har Àven en viss förstÄelse kring begreppet inflytande och fritidslÀrarna har goda möjligheter att bygga vidare pÄ detta utifrÄn elevernas perspektiv..

GrönstrÄken ? LÀnkarna inom Stadens Grönstruktur

Vi skapar vÄra stÀder för att fylla behoven vi har, vi etablerar vÄra samhÀllen samtidigt. Vi lÄnar bitar av den generösa naturen för att bygga vÄra nya hem, vÄra stÀder. Vi glömmer oftast höra naturens lov, och vi fortsÀtter dela isÀr henne enligt vÄra behov, vÄr önskan, och ibland enligt vÄr girighet. I stÀllet för att omfamna naturen som redan har omfamnat oss och nya vÄra hem, avvisar vi henne utanför vÄr nya grÀnsar vi har skapat, som vi skulle egentligen lÄna av henne. Och i stÀllet för att lÄta staden samarbetar med naturen, omvandlas samverkan till konflikt.

VarumÀrkesbyggande genom storytelling : En möjlighet för mönsterformgivare att sÀrskilja sig pÄ den svenska marknaden

Mönsterformgivare pÄ den svenska marknaden verkar i en vÀxande bransch som Àr svÄr att slÄ sig in och sÀrskilja sig pÄ. MÄnga arbetar Àven som egenföretagare vilket innebÀr att individens personlighet till stor del pÄverkar hur varumÀrket uppfattas. En möjlighet att stÀrka eller marknadsföra sitt varumÀrke Àr genom storytelling, dÀr sanna historier anvÀnds för att spegla företagets kultur och vÀrderingar, vilket kan bidra till en unik position pÄ marknaden. Det finns sedan tidigare forskning som visar hur storytelling kan anvÀndas för att bygga ett varumÀrke och som marknadsföringsstrategi. Dock har inga studier inom storytelling som riktar sig mot egenföretagare, mönsterformgivare eller den svenska marknaden identifierats.

Nyckelordssökning : Baserat pÄ Vector Space Model

DÄ mÀngden information bara ökar, sÄ ökar Àven behovet att ha Ätkomst till informationen lÀttillgÀngligt. Detta skapar dÄ ett behov för ett grÀnssnitt som kan söka bland informationen. I detta arbete har det undersökts om en implementation av Vector Space Model ger mera relevanta resultat jÀmfört mot en enklare implementation som inte baseras pÄ Vector Space Model. Sökningen utförs i en relationsdatabas med ett inverterat index, databasen fylls med data ifrÄn internetforumet Stack Overflow. Genom att bygga en sökmotor som returnerade tvÄ olika resultatlistor för varje sökning sÄ fick tio anvÀndare testa och utvÀrdera resultatens relevans.

Detaljerad FE-modellering

Detta examensarbete beskriver undersökningen av kÀrnmaterial i en sandwichpanel under belastning. Arbetet har utförts tillsammans med CCG i Laholm, Sverige. KÀrnmaterialen lÀmpar sig vid design av sandwichpaneler pÄ grund av sin lÄga vikt och sin förmÄga att klara av högt tryck. DÄ materialet uppvisar ett ickelinjÀrt beteende skapar det problem vid design av sandwichpaneler och leder till att materialsammansÀttningarna tillverkas konservativa mot verkligheten. Projektet har gÄtt ut pÄ reducera designprocessen genom att bygga upp och simulera materialmodeller i programvaran ABAQUS för att kunna analysera och förutse materialets beteende.

Limnologen : Inblick i svenskt trÀbyggande

I Sverige fanns, mellan 1874 och 1994, ett förbud mot att bygga bostadshus med fler Àn tvÄ vÄningar i trÀstomme. Under denna tid försvann större delen av hantverks- och ingenjörskunnandet och man fick dÀrför börja frÄn början dÄ förbudet hÀvdes. Byggandet gick till en början trögt, men tog fart i och med regeringens nationella trÀbyggnadsstrategi och utvecklandet av byggande med massivtrÀ i början av 2000-talet. Limnologen i VÀxjö Àr ett bra exempel pÄ hur lÄngt fram Sverige ligger i utvecklingen, men det pekar ocksÄ pÄ omrÄden inom tekniken som behöver förbÀttras.Den hÀr uppsatsen behandlar översiktligt hur trÀhusbyggandet har sett ut i Sverige och beskriver sedan Limnologen med fokus pÄ entreprenadform, stabilisering, brandskydd och akustik. Vidare beskrivs hur massivtrÀtekniken har utvecklats och hur byggsystemet för massivtrÀ har tagits fram..

"Bygg och konstruktion": Verktyg för matematisk utveckling i förskolan

Syftet med uppsatsen Àr ?Hur kan bygg och konstruktion skapa möjligheter för barns matematiska utveckling i förskolan?? För att ta reda pÄ det observerade jag nÄgra barns, i en förskoleverksamhet, bygg- och konstruktionsaktiviteter. Jag intervjuade Àven barnen för att ta reda pÄ vilka begrepp barnen kunde som kunde kopplas ihop med bygg och konstruktion samt vad de trodde att ordet bygga betydde. Jag utförde Àven nÄgra aktiviteter tillsammans med barnen. Resultatet av mina metoder var att de flesta barnen kunde de matematiska begreppen som jag frÄgade dem om samt att de anvÀnde sig av begreppen i deras aktiviteter och lekar.

Motorik inomhus? : En intervjustudie om pedagogers anvÀndande av inomhusmiljön med avseende pÄ barns motoriska utveckling

VÄrt syfte med studien Àr att undersöka hur pedagoger arbetar med barnens motoriska utveckling i inomhusmiljön. Vi anvÀnder oss av kvalitativa intervjuer med pedagoger i förskolan och skolans förskoleklass till Är tre. Det vi Àr intresserade av Àr pedagogernas tankar kring anvÀndandet av sin inomhusmiljö med avseende pÄ den motoriska utvecklingen hos barnen samt för att se eventuella skillnader mellan verksamhetsfÀlten. VÄra intervjufrÄgor behandlar fyra huvudomrÄden, anvÀndandet av inomhusmiljön, vilka aktiviteter som genomförs, förhÄllandet till lÀroplanerna och motorikens betydelse. Resultatet visar att pedagogernas arbetssÀtt i förskolan och skolan skiljer sig en del inom dessa ÀmnesomrÄden.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->