
Sökresultat:
6275 Uppsatser om Business and Economics - Sida 64 av 419
Den elektroniska handeln och Relationen mellan Kund och Leverantör -Ett kundperspektiv
Background: Commerce over the Internet has exploded in recent years. For many companies it has become a necessity to offer their products overthe Internet. This new market ought to change the conditions for relations between customers and suppliers. Purpose: Our aim is to describe and analyse the factors that influence the relations between customers and suppliers, from a customer view, when commerce is conducted over the Internet.Delimitations: The study is limited to B2B commerce with IT-products. Methodology: The thesis is based on a study of the company IMS, their e-commerce site and organisations that buy IT-products over the Internet.Conclusion: Internet opens up new possibilities for custom designed offers.
En outsourcingrelation ur två företags perspektiv
Syftet med uppsatsen är att belysa och beskriva en outsourcingrelation mellan ett globalt och ett lokalt företag samt att redogöra för förhållandet ur de båda företagens perspektiv. Uppsatsen bygger på kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner i de båda fallföretagen. Vi har framförallt dragit tre slutsatser i uppsatsen. För det första menar vi att beroendeförhållandet i outsourcingsituationen förändras, framförallt för StorMat, om man ser till kort eller lång sikt. För det andra menar vi att det är speciellt svårt att åstadkomma en långvarig relation mellan en global och en lokal aktör på grund av asymmetri.
Kassaflödesanalyser i börsnoterade företag
Titel:Kassaflödesanalyser i börsnoterade företagSeminariedatum:2003-12-15Ämne:Extern redovisningFörfattare:Pervan SamraHandledare:Per Magnu's Andersson, Carl R HellbergSökord:Årsredovisning, Kassaflödesanaly's, finansieringsanaly's, RR 7Syfte:Syfte med uppsatsen är att analysera och beskriva hur svenska börsnoterade företag tillämpar RR 7 i sina kassaflödesanalyser och om jämförelser mellan dessa företag är möjliga.Genomförande:Genom att studera valda företag's årsredovisningar har jag undersökt hur företag tillämpar Redovisningsrådet's rekommendationer och vilka upplysningar de lämnar i kassaflödesanalyser. Resultat: Granskning av kassaflödesanalyser visar att det är svårt att göra jämförelser mellan kassaflödesanalyser eftersom företagen väljer att följa RR 7 med de anpassningar som är nödvändiga med hänsyn till företaget's verksamhet..
Elektrokoppar - en fallstudie av ekonomistyrningen i ett tillverkningsföretag
En kvalitativ fallstudie där vi med hjälp av öppna personliga intervjuer talat med folk i ledande befattningar på vår fallkoncern Elektrokoppargruppen för att forma oss en bild av hur budgeten fungerar på företaget. Utifrån valda teorier om budget och dess process har vi sedan analyserat företaget och dess situation. Utav budgetprocessens tre delar har vi kommit fram till att budget är ett effektivt styrverktyg under planeringsstadiet i fallföretaget. I den löpande styrningen och uppföljningen är den däremot dysfunktionell där vi anser att budgeten spelar en kompletterande roll till nyckeltalen som är det överordnade styrinstrumentet. Detta beror främst på de oberäkneliga råvarupriserna.
Handelseffekter i Myanmar efter inträdet i ASEAN
Myanmar?s entry in Association of South Eastern Asian Nations (ASEAN) in 1997 brought about several economic and social changes. One important change is tariff reduction through the Common Effective Preferential Tariff (CEPT-scheme), which increased Myanmar?s export to countries outside the ASEAN. The increase in exports facilitated trade creation and investment creation for Myanmar.
En ny generation livsnjutare -En studie om hur inredningsbranschen kommunicerar till rekordgenerationen
Syftet med denna studie var att undersöka hur inredningsbranschen, genom IKEA som fallföretag, skulle kunna utveckla sin kommunikation för att ta till vara den potential och köpkraft som tros finnas inom rekordgenerationen. Rekordgenerationen är ett segment som har tid och pengar. Inredning är i sin tur produkter, för rekordgenerationen, som konsumeras i syfte att påvisa en identitet som är en del i den moderna och materiella utvecklingen. Vår undersökning visar att IKEA missar ett stort och köpkraftigt segment och en av anledningarna är bristande kommunikation. Genom att använda sig av marknads-kommunikation som vänder sig till rekordgenerationen och matchar deras preferenser kommer företaget att kunna ta tillvara den potential som segmentet besitter..
"We adapt the feeling of the moment"
?We adapt the feeling of the moment?Vårt syfte är att analysera hur ett affärshotell arbetar och förmedlar upplevelser utifrån den service och det tjänsteerbjudande de levererar. Vi vill studera hur ett affärshotell kan tillmötesgå sina gäster med upplevelser. Våra frågeställningar är:? Hur definieras upplevelseutbudet utifrån ett affärshotells tjänsteerbjudande?? På vilket sätt förmedlar och verkställer ett affärshotell service och upplevelser? För att få djup i undersökning och material besökte vi hotellet under fyra dagar för observationer och kvalitativa undersökningar vilka vi sedan analyserat utifrån förutbestämd litteratur.
Strategins inverkan på chefers upplevda informationsbehov
Vi vill undersöka kopplingen mellan företagens strategi och chefernas informationsbehov. Vi gör detta för att se hur chefernas informationsbehov ter sig utifrån vår tolkning av Porters teorier. För att uppfylla vårt syfte och för att besvara vår problemformulering har vi använt oss av en deduktiv, kvalitativ metod som bygger på personliga intervjuer med fyra verkställande direktörer. Våra slutsatser är:Företagens strategi påverkar informationsbehovet.De differentierade företag vi undersökt tillskriver information om hot och möjligheter lika värde och går därmed inte miste om information om hot från sina konkurrenter. Ej i enlighet med en tidigare studie av Jennings & Lumpkin.
Risk Management for commodity consumers -A study of the Airline industry-
The aim of this study is two folded. We wish to investigate if there is a value premium from hedging jet fuel exposure for American and European airlines. We also seek to answer if airlines can affect their probability to default by using Risk Management. During the period 2003 ? 2006 there existed a value premium for airlines that hedged their expected future consumption of jet fuel.
Performance Management i svenska företag
Syftet med denna uppsats är att kartlägga hur Performance Management-system praktiseras inom svenska organisationer. Med utgångspunkt ur de teorier och modeller som återfinns i litteraturen ska sedan resultatet analyseras. Samtliga av de undersökta industrikoncernerna har tagit till sig PM-synsättet och praktiserar det i någon mån. Skälen till detta benämns vara att verktygen i större grad än annars kan få hela företaget att uppnå gemensam fokus på företagens målsättningar. Hur detta senare visar sig i hur företaget faktiskt jobbar finns det, en del att vara ifrågasättande emot.
Att som svensk leda och arbeta i Danmark
Syftet med uppsatsen är öka förståelsen för hur en svensk upplever skillnader och likheter i det danska ledarskapet. Den empiriska undersökningen grundar sig på tio semistrukturerade intervjuer med svenskar som har gedigen erfarenhet av ledarskap i både Sverige och Danmark. Resultatet visar att det finns skillnader och likheter i ledarskapet mellan Sverige och Danmark. Studien visar, att för att bli framgångsrik med att leda och arbeta i Danmark är det centralt att lära känna och förstå den danska kulturen. För att underlätta förståelsen för skillnaderna och likheterna har vi utifrån studiens resultat sammanställt en modell, tio teser när du som svensk ska leda och arbeta i Danmark, som visar på resultatets mest centrala resonemang..
FASTIGHETSMÄKLAREN - En oumbärlig mellanhand?
Syftet med denna kandidatuppsats har varit att, genom en studie av interaktionen mellan mäklare och dess kunder samt interaktionen mäklare emellan, försöka svara på hur fastighetsmäklaren agerar i sitt dagliga arbete. Metoden som använts har varit en kvalitativ studie vilken genomförts genom en deltagande observation. Mäklarna på en fastighetsbyrå har studerats utifrån ett dramaturgiskt och ett markandsföringsperspektiv. Mäklarens arbete med att skapa legitimitet för tjänsten och en god image illustreras i form av termerna roller, kundrelationer, kundnöjdhet och word-of-mouth. Uppsatsen utmynnar i en diskussion där mäklarens påstådda oumbärlighet som mellanhand vid fastighetsaffärer ifrågasätts..
Quality Assurance of Prototype Parts
Scania CV AB i Södertälje har länge haft ett behov av att kvalitetssäkra de prototypartiklar som köps in till tester. I dagsläget tvingas kvalitetsingenjörerna att fokusera på artiklar som ska gå till serieproduktion vilket medför en osäkerhet i hur väl prototyperna stämmer med de ritningar och specifikationer som tagits fram. Genom en utveckling av tre arbetsdokument och en arbetsmetod för anskaffning av prototypartiklar finns nu en struktur som tillgodoser de behov som finns för kvalitetssäkring av prototypartiklar. Quality Assurance of Prototype Parts (QAPP) utgår ifrån teorier om hur kvalitetssäkringsarbete ska utvecklas samt ur empiriskt material från fallföretaget. QAPP är nu testat i pilotgrupper och kommer att arbetas vidare med av förvaltningsgrupper på fallföretaget..
Revenue Management - "Det är så det är" : Vad ledningens förståelse för verktyget innebär för kundens upplevda rättvisa
Syftet med uppsatsen är att undersöka om ledningens förståelse för Revenue Management (RM) påverkar kundens uppfattning om ett rättvist pris. De frågeställningar vi behandlar i uppsatsen är följande; Hur påverkar ledningens förståelse för RM frontpersonalens arbete med verktyget? Hur uppfattar frontpersonal att kunden reagerar på RM? Slutsatser: Teori och fallstudie visar att ledningens förståelse är en grundläggande faktor för att arbetet med RM skall ha möjlighet att vara förenligt med ett kundperspektiv. För att arbetet med RM ska uppfattas rättvist av kunden krävs att högsta ledningen inser vikten av utbildning inom RM för all personal samt att pris följer tjänstekvaliteten..
Organizational Identity Construction - A qualitative study made in three different contextual settings
Our findings show that depending on the contextual setting and what sort of merger an organization goes through, the identity strategies will differ. We see that symbols and values are two objects of relevance in our case companies? identity strategies, but that there are differences in how they are being used. There is consensus around the fact that values are important to have, however their meaning to each organization differs and it has also proven to be dependent on what position you possess in the company. We have developed a four-fielder in order to further illustrate our findings.