
Sökresultat:
6275 Uppsatser om Business and Economics - Sida 52 av 419
Ideellt ledarskap - Existerar det?
Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida det finns ett ideellt ledarskap i praktiken eller om det enbart existerar i teorin. Vi har valt att undersöka detta i tre ideella föreningar, nämligen Friskis & Svettis Lund, Friskis & Svettis Malmö samt Aktiv Ungdom Malmö.Till insamlandet av empirisk data har vi använt intervjuer och enkäter. Slutsatsen är att det ideella ledarskapet, i de tre fallorganisationerna, existerar på olika nivåer på grund av att cheferna/ledarna tar olika mycket hänsyn till de ideella förutsättningarna..
Värdepapperisering av reala kapitalintensiva tillgångar i Sverige
Syftet med denna uppsats är att göra en deskriptiv analys av finansieringstekniken värdepapperisering samt utreda vilka reala kapitalintensiva tillgångar som ligger närmast en värdepapperisering i Sverige i dagsläget. Resultatet av den empiriska undersökningen i relation till teoristudierna påvisar att de reala kapitalintensiva tillgångar som ligger närmast en värdepapperisering i Sverige i dagsläget utgörsav bostadsfastigheter och krafttillgångar. I allmänhet finns det en relativt god kunskap om värdepapperisering. Intresset för dennatyp av finansieringsform kommer förmodligen att öka i takt med att prisbilden förbättras som en följd av ökad standardisering..
Vad kostar deltid? Kvinnors deltidsarbete ur ett pensionsperspektiv
Mothers of small children often work part-time in Sweden. Since old age pensions are based on lifetime income, part-time work leads to lower pensions, as long as there is no compensation from non-actuarial benefits such as minimum pensions. In this paper, I investigate whether different components of the Swedish pension system provide incentives for part-time work among women. The analysis is performed through a simulation of future pensions for 9 typical women in a certain cohort. For three levels of education, I compare pensions of women with different labor market participation rates in different growth scenarios.
Icke-marknadsarbetet i Sverige - omfattning, värdering och relation till nationalräkenskaperna
Denna uppsats har som syfte att beräkna omfattningen och värdet av icke-marknadsarbetet i Sverige samt hur det skulle sättas i relation till nationalräkenskaperna. Som grund till beräkningarna ligger SCB: s tidsanvändningsstudie 2000/2001 samt statistik på löner och befolkningsmängd från SCB från det aktuella året. Uppsatsen fokuserar även på hur individer i Sverige har valt att fördela sin tid mellan marknadsarbete, icke-marknadsarbete och fritid. Två tidsallokeringsmodeller utarbetade av Becker respektive Gronau diskuteras. Uträkningarna av värdet på icke-marknadsarbetet beräknas enligt tre olika metoder: den generella metoden, specialistmetoden och alternativkostnadsmetoden.
Long-Term performance of Swedish IPOs - 1990-2002
We have performed a study much similar to Ritter?s (1991) about long-term aftermarket performance of IPOs on the Swedish market during the years 1990 to 2002. The study resulted in evidence for that Swedish IPO do underperforms their benchmark-portfolios during a 36-months period. Though, the grade of underperformance depends of the chosen benchmark. The study is mainly focused on a particular benchmark, a portfolio of non-issuing firms matched by size and sector.
Inkomstskillnader mellan högutbildade - en jämförande studie av svenskfödda och utlandsfödda
Uppsatsen analyserar inkomstskillnader mellan högutbildade svenskfödda och utlandsfödda på den svenska arbetsmarknaden med hjälp av inkomstekvationer. Dataunderlaget kommer från ett tvärsnitt ur LINDA-databasen år 1999 och alla personer i dataunderlaget har genomgått en svensk universitets- eller högskoleutbildning. Två beroende inkomstvariabler finns med i dataunderlaget ? årsinkomst och månadslön ? för att studera tidsaspekten i inkomstskillnaderna. Det finns stora inkomstskillnader mellan svenskfödda och utlandsfödda för det totala urvalet (särskilt för urvalet baserat på årsinkomst).
Utbildningens betydelse för individens produktion av hälsa
Olika socioekonomiska faktorer som utbildning, inkomst, ålder, familjestatus och kön har betydelse för individens hälsa och hur individen själv producerar i sin hälsa. Hälsa både efterfrågas och produceras av individen, för att kunna göra detta efterfrågas varor och tjänster på marknaden som ingår i individens nyttofunktion. För att kunna köpa varorna krävs att en del av tiden fördelas till marknadsarbete och en del till hushållsproduktion. Inom ramen för hushållsproduktion produceras hälsan. Effektiviteten i produktionen av hälsa påverkas bland annat av hur mycket utbildning individen har.
Internetbaserade distansutbildningar
In the informational age of today, continuous learning is of greatest importance. The demand for this seems to be increasing, while at the same time people are under more pressure to carry out more tasks in shorter amounts of time. A way to solve the problem of finding time to learn could be to make use of the possibilities that Internet offers for learning at a distance. The purpose of this thesis is to, from a pedagogical perspective, contribute to the discussion concerning Internet based distance education for a target population consisting of professionals. We have found that some of the courses included in the two certification programs which we have investigated are suitable for Internet based distance education.
Downside Risk - En studie av riskkompensation på den svenska aktiemarknaden
This paper investigates the compensation for risk in the context of the Swedish stock market with a special focus on downside risk. Using daily market data collected from the A-list of the Stockholm Stock Exchange between the years 1983 and 2005 the purpose is to answer the question whether Swedish investors are compensated for holding stocks with high downside risk, measured as downside beta. Using panel data analysis it is shown, in accordance with most previous evidence in international research, firstly that stocks with high beta values on average experience higher returns than stocks with low beta values, and secondly that stocks with high downside beta values experience higher returns than stocks with high beta values in general. On the other hand, cross-sectional regression methodology using a bivariate regression approach shows that downside beta does not explain excess returns very well. Instead, regression analysis suggest that high upside beta does a much better job in explaining excess return over this time period compared to downside beta.
VENTURE CAPITALFINANSIERING-Hur skiljer sig de svenska Venture Capital?bolagens avkastningspotential för cleantech?investeringar jämfört med avkastningen för deras andra investeringar?
The report is a result of a bachelor thesis at the department of business administration, School of Business, Economics and Law, Gothenburg University, spring term 2008. The study examines the potential return of Swedish Venture Capital firms? Cleantech investments, carried out in 2006 and 2007, compared to the return on their other investments.The study has identified a number of factors affecting the return. These have been classified within three areas: the characteristics of the Venture Capital investment, the characteristics of the Venture Capital firm and the market potential for Cleantech. The impacts on potential return for these factors are investigated by means of an interview survey with 18 Swedish Venture Capital firm covering 45 investments in Cleantech.Our research indicates a worse potential return on Cleantech investments compared to other investments.
De bortglömda konsumenterna - En studie av den mångkulturella marknaden
Denna uppsats beskriver och analyserar svenska konfektionsföretags ekonomistyrning med starka egna varumärken genom att studera fyra fallföretag. Företagens ekonomisystem beskrivs efter deras inbyggda statiska och dynamiska karaktär och det framkom att alla de studerade företagen har en relativt statisk styrning med fokus på budgetstyrning och mätbara mål. I uppsatsen jämförs företagen med varandra för att se få fram en branschnorm och sedan jämförs de mot teorin, detta för att se hur branschen och dess struktur påverkar företagens ekonomistyrning och hur tydligt detta är..
Varumärkesbyggande med hjälp av webbsidor
Denna uppstas ämnar studera och analysera hur företag inom lättrörliga konsumtionsvaror vårdar och stärker sina varumärken med hjälp av webbsidor. Kvalitativ metod används då en djupare förståelse vill åstadkommas av fenomenet som studeras. Sekundärdata, djupintervjuer tillsammans med observationer kombineras vid insamlingen av data.Vi har identifierat två nyckelord som återkommer i uppsatsen och som sammanfattar våra resultat, nämligen fördjupa och förlänga. Webbsidors karaktär av nästintill obegränsad informationskapacitet och förmåga att förmedla komplexa budskap för med sig att webbsidor är och kommer att fortsätta vara en viktig värdeskapande komponent i marknadsmixen..
Omvärldsbevakning : Hur långt räcker utbildningen i biblioteks- och informationsvetenskap?
The information market is constantly changing. With new and improved information technology more people get access to more information faster. However, the number of people educated to handle information also increases. Business intelligence has for a long time been a well-known tool for companies to be competitive. Because of the increased access to information the competition between companies has intensified and more people have become aware of the advantages of business intelligence and how it can help them compete.
Värdeskapande genom rätt säljerbjudande
De viktigaste egenskaperna för kunden i ett säljerbjudande var: pris, materialkvalité och leveranssäkerhet. Även relationen visade sig vara viktigt då kunderna ansåg att unika produktlösningar som åstadkoms gemensamt med leverantören skapade ett högt värde. De faktorer som genererade dessa egenskaper var: anskaffning, teknisk utveckling, utförande och utgående logistik. Dessa aktiviteter måste alla stödja varandra och organiseras så att de gemensamt skapar högsta möjliga värde för kunden. Vi kom också fram till att leverantörens säljerbjudande kan delas in i två olika kunderbjudande beroende på hur kunden avser använda förpackningen..
Opion leaders and word-of-mouth - A Case Study of Masai Barefoot Technology
This research aims at identifying the opinion leaders in order to study their behaviour, characteristics, their role within the word of mouth process, and what importance they have upon another consumers purchase decision. Also, to investigate the content of the message being spread. The results from the study show that opinion leaders are strong in spreading word of mouth. Messages were adapted by opinion leaders to suite their target audience. The results further contribute to the discussion about Watts? ?influentials?..