Sök:

Sökresultat:

12645 Uppsatser om Business administration - management control - Sida 54 av 843

Kan intern marknadsföring skapa bättre förutsättningar för att nå en reklamkampanjs marknadsföringsmål? - En fallstudie av Svenska Statoil AB

Uppsatsen ämnar beskriva den interna marknadsföring som finns mellan företagets ledning och dess personal före, under och efter en reklamkampanj. En analys av hur reklamkampanjers budskap och effektivitet kan förändras då teorierna om intern marknadsföring i högre grad implementeras i organisationen..

Effekten av klimatförändringar påkontrollbehovet av åkerogräs

With a changing climate, we can expect higher temperatures and more precipitation in Sweden.As the temperature increases, new weed species are expected to migrate in from more southerlylatitudes, resulting in requests for new techniques for weed control. In addition, we might see agreater number of weed species and higher biomass production due to increased concentrationof CO2 in the atmosphere.Increased understanding of the biology of specific weed species will become more importantin future weed control. This will help to control the weeds more efficiently. Higher prices onpesticides and a public demand for reduced use of pesticides make growers more inclined to usemechanical weed control on a larger scale and to a greater extent prevent weed establishmentbefore sowing. A well-planned crop rotation is the most important preventive measure, whichmight also include delayed sowing, and dark harrowing and sowing.Research takes place on many levels within the weed area and several alternative methodsare being developed.

Analys och urval av svenska hedgefonder med Lower Partial Moments-modellen

Uppsatsen undersöker med användande av rangsummetest om LPM-modellen är mer lämplig än riskmått baserade på varians och systematiska riskmått baserade på CAPM för analys och urval av svenska hedgefonder under perioden 1996 - april 2001..

Att effektivisera en rekryteringsprocess för nyutexaminerade studenter

Problem På arbetsmarknaden finns kravet att den arbetssökande bör ha arbetslivserfarenhet inom ramarna för den sökta tjänsten. Saknas sådan erfarenhet finns risken att arbetsgivaren anställer en mer erfaren person. Syfte Syftet med föreliggande uppsats är att effektivisera rekryteringsprocessen för nyutexaminerade studenter för att öka deras möjligheter till integrering i arbetslivet. Antagandet är att en effektivisering av rekryteringsprocessen ska skapa ett större värde för uppdragsgivaren till en så låg kostnad som möjligt. Metod Undersökningen är av kvalitativ karaktär där vi med hjälp av olika modeller analyserar resultatet från intervjuerna, som vi genomförde med Proffice och sex företag i Skåne och Blekinge som tidigare har anlitat bemanningsföretag i rekryteringssyfte. Slutsatser Vid rekrytering av en nyutexaminerad student visar det sig att en kontinuerlig kommunikation mellan uppdragsgivare och bemanningsföretag bidrar till att resultatet av tjänsten bättre uppfyller uppdragsgivarens önskemål.

CRM och dess påverkan på kundtillfredsställelsen

Bakgrund: Kunden samt dennes behov och tillfredsställelse är ämnen som varit mål för forskning under de senaste decennierna. Kundfokusering är dock inget nytt utan förekom i diskussionen redan under 50-talet. Idag talas det mycket om CRM, customer relationship management. Många företag säger sig använda CRM men meningarna om vad begreppet egentligen innebär går isär. Syfte: Syftet med vår uppsats är att skapa insikt i vilka inslag av CRM som kan urskiljas i ett stort teknikbaserat B-to-B företag.

The potential of entomopathogenic fungal isolates as an environmentally friendly management option against Acanthoscelides obtectus

The bean bruchid, Acanthoscelides obtectus is a major threat to bean production. In Ethiopia, where this study was performed, the damage by bruchids on stored beans has been reported to reach up to 38%. To use the isolates Beauveria bassiana and Metarhizium anisopliae in the management of A. obtectus can be an environmentally safe alternative for controlling the pest. In the present work the aim was to examine if the four chosen fungal isolates, B.

ATT BYGGA OCH ÖVERFÖRA VARUMÄRKEN TILL INTERNET - En kvalitativ fallstudie av Getinge Infection Control och von Braun Sports Cars

Title: To build and transport brands to the Internet ? A qualitative case study of Getinge Infection Control and von Braun Sports Cars. Seminar date: 2009-06-09. Course/ subject: FÖ6016, Degree Project Undergraduate level, 15 University Credits Points (ECTS). Authors: Kristoffer Eriksson and Erik Kaplar.


Metodikmodell för styrning vid inköp

The work with this report has been focused on developing a methodology model for control at purchase. The methodology model covers parts classification, dispatching systems, batch shaping and more. The aim with the methodology model is that it will be used as an aid for a cost effective material planning to increase the value for customer.The work covers also a description of the present situation and the purchase process at Company X. Six parts have been applied, two from each class (A, B and C), in the methodology/model. The parts that have been applied are included in the flow between Company X and their supplier Company Y.Data have been collected trough literature studies, interviews and the company?s business system.

Investera i dina kunder med hjälp av Key Account Management

Titel: Investera i dina kunder med hjälp av Key Account ManagementBakgrund: För företag på dagens högt konkurrerande och ständigt föränderliga marknad krävs en väl strukturerad planläggning och nya metoder för långsiktig överlevnad. Den traditionella marknadsföringen flyttar fokus och introducerar Key Account Management utifrån det faktum att kundfokus och relationsmarknadsföring blivit allt viktigare, inte minst på den industriella marknaden. Key Account Management utgör leverantörsföretagets aktiviteter för att identifiera och analysera deras nyckelkunder, välja lämpliga strategier och utveckla operationell förmåga att bygga, vidareutveckla och underhålla lönsamma och långsiktiga relationer med dem. Konceptet handlar om att utveckla relationer, skapa förtroende och kunskap om kunden och att använda kunskapen för att leverera värde.Syfte: Syftet med denna studie är att genom en operationalisering av teori utforma en analysmodell vilken genom test-analyser hos valda fallföretag ämnar besvara vilket värde, uppdelat i för- och nackdelar, som skapas för det säljande företaget till följd av Key Account Management.Genomförande: Denna studies syfte och frågeställningar kommer att besvaras genom en kvalitativ forskningsmetod bestående av intervjuer hos de tre valda fallföretagen; Gunnar Dafgård AB, Findus Sverige AB och Orkla Foods Sverige AB. Studien kommer att belysa värdeskapande till följd av Key Account Management med fokus på det säljande företaget.Slutsats: Det värde som, enligt litteraturen och intervjuer med de tre fallföretagen, skapas för det säljande företaget till följd av Key Account Management har redovisats utifrån de för- och nackdelar det kan medföra.

Outsourcing- en balans mellan effektivitet och lärande

Vårt syfte är att diskutera hur outsourcing av ettföretags HR-avdelning, som genomförs för att leda till effektivitet på kort sikt kan påverka företagets lärande på lång sikt. Kortsiktiga effektivitetsvinster i samband med outsourcing stör det långsiktiga lärandets förutsättningar att skapa varaktiga konkurrensfördelar för företaget..

IT-styrning med ABC-metoden

Utvecklat en modell för att med hjälp av ABC-metoden fördela kostnader för en IT-avdelning och pröva modellens tillämpbarhet på ett fallföretag. Då fallföretaget har en betydande IT-avdelning där problem med kostnadsfördelning påträffas, var de lämpat för att testa modellen på. Uppsatsen resulterar i två slutsatser. Fallföretaget bör tidsredovisa för att lättare kunna kostnadsfördela. Dessutom presenteras en modell som kan tillämpas i företag som återfinns i liknande situationer..

BL Administration ? ett komplett ekonomisystem?

Syfte: Denna uppsats har som syfte att göra en enkätundersökning bland befintliga kunder hos Björn Lundén Information AB på uppdrag av företaget själva. De vill veta mera om hur kunderna arbetar i programmet BLA Administration. Syftet med arbetet är att undersöka: Hur används programmet BL Administration?Är några avsnitt krångligare än andra?Hur lätt är det att hitta information om man stöter på svårigheter?Hur används hjälpfunktionerna i programmet?Finns det några funktioner i programmet som går att utveckla? Metod: För att utföra studien har dessa tillvägagångssätt använts: LitteraturstudieEnkätunderökningBearbetning och analys av enkätsvaren    Resultat & Slutsats: De viktigaste slutsatserna är följande: BL Administration kan anses vara ett användarvänligt program.Användarna av BL Administration är i stor utsträckning medvetna om de olika funktioner och hjälpmedel som finns att tillgå.Användarna tar inte hjälp av de olika hjälpmedlen i lika stor utsträckning. Björn Lundén Information AB bör informera användarna om de många fördelar som finns att hämta hos hjälpmedlen.Många användare lämnar bort sitt bokslutsarbete på grund av osäkerhet hos dem själva.  Förslag till fortsatt forskning: Ytterligare enkätundersökning med förbättrad utformning av enkätfrågor för att få djupare och mer utförliga svar.Att genomföra en studie om var kunskapsnivån på användarna av BL Administration ligger.

Övervikt bland svenska ungdomar - En studie av vilka bakomliggande faktorer som påverkar ungdomars intentioner att äta hälsosam mat

Ungdomarna har en positiv attityd till hälsosam mat men en negativ attityd till att äta den. De referensgrupper som ungdomarna har en interaktion med och som är närvarande vid köp är också de som har störst påverkan. Externa faktorer påverkar beteendet snarare än intentionen..

Modellbaserad drivlinereglering

A cars powertrain consists of everything that is needed for its propulsion. The components in the driveline that transfer the power from the engine to the driven wheels are not absolutely stiff, hence they will wind up due to the torque and act as torsion springs. If you suddenly demand a bigger torque by stepping on the accelerator pedal, a so called tip in manoeuvre, and that torque is acquired from the engine as quickly as possible, the driveline will not be able to transfer that fast torque change due to its weakness and as a result it will start to oscillate. These oscillations will be transferred to the driven wheels and make the car to accelerate jerkily which will be experienced as uncomfortable by the passengers. Furthermore, there is a backlash in the driveline that will make the weakness in the driveline even more excited than it should have been if the backlash did not existed.To avoid too big problems with these oscillations there is a control system that controls the demanded torque.

<- Föregående sida 54 Nästa sida ->