Sökresultat:
1103 Uppsatser om Brottsförebyggande myndigheter - Sida 20 av 74
Ungdomsarbetslöshet: en kartlÀggning över ansvarsfördelningen
Syftet med denna uppsats var att utreda gÀllande rÀtt angÄende ungdomar som Àr arbetslösa och kartlÀgga ansvarsfördelningen mellan kommuner, myndigheter, skola och förÀldrar. Metoden som jag har anvÀnt mig av Àr traditionell rÀttsdogmatisk, med studier av aktuell lagstiftning, förarbeten, doktrin samt informationssökning via Internet. Jag har Àven intervjuat personal som arbetar inom skola, kommun, arbetsförmedling och socialförvaltningen. Uppsatsen behandlar kommunernas och myndigheters ansvar för arbetslösa ungdomar och aktuella lagregler. Det jag kom fram till var att det Àr viktigt att kommunerna tar ett fullstÀndigt ansvar för skolan.
Vattendirektivets inverkan pÄ miljökvalitetsmÄlen Ingen övergödning & Ett rikt odlingslandskap : Nationellt, Regionalt, Lokalt
Den hĂ€r studien Ă€r grundad pĂ„ intervjuer med personer som arbetar med miljömĂ„l, bĂ„de de nationella och de miljömĂ„l som Ramdirektivet för vatten vill genomföra. Jag har intervjuat sammanlagt 7 respondenter frĂ„n NaturvĂ„rdsverket, Jordbruksverket, Vattenmyndigheten för norra Ăstersjön, LĂ€nsstyrelsen i Södermanland och Flens kommun. Genom att göra dessa intervjuer hoppades jag pĂ„ att fĂ„ svar pĂ„ de frĂ„gor som Ă€r understĂ€llda mitt syfte. Vilka Ă€r:- NĂ„r all information om Vattendirektivet ut till alla instanser som Ă€r berörda och fĂ„r de informationen i tid inför sitt handlingsplansarbete?-Hur samarbetar de olika instanserna över de nationella, regionala och lokala grĂ€nserna med att göra handlings- och Ă„tgĂ€rdsplaner? -Och har dĂ„ Sverige större möjlighet att nĂ„ upp till de miljömĂ„l vi har satt upp om Vattendirektivet implementeras i handlingsplanerna? Mitt syfte Ă€r att se hur Vattendirektivet pĂ„verkar arbetet med att nĂ„ de tvĂ„ miljökvalitetsmĂ„len Ett rikt odlingslandskap och Ingen övergödning pĂ„ nationell, regional och lokal nivĂ„.Genom att analysera resultaten bĂ„de ur implementeringsteorin och ur ett rĂ€ttsligt perspektiv kom jag fram till att den information som finns ut till berörda myndigheter har stannat pĂ„ lĂ€nsstyrelsenivĂ„ och har ej gĂ„tt ut till de som arbetar med handlingsplanerna.
Kommuner och myndigheters DNSSEC och IPv6 status
IP-adresserna under IPv4 Àr inte tillrÀckliga och har pÄ mÄnga delar i vÀrlden redan tagit slut. IPv6 erbjuder mÄnga fler tillgÀngliga adresser och övergÄngen till protokollet har redan börjat. Det GÀvlebaserade företaget Interlan erbjuder en tjÀnst som kontrollerar om kommuner och myndigheter i de nordiska lÀnderna Àr nÄbara via IPv6 samt om de Àr sÀkrade med DNSSEC. Denna rapport beskriver jobbet med att förbÀttra och göra deras tjÀnst anpassningsbar för flera lÀnder. Processen som beskrivs Àr parametriseringen av skripten som samlar data, skapandet av en databas att lagra data i, och Àndringar till hur data presenteras sÄ att det gÄr att lÀgga till flera lÀnder..
Vad beror ökningen av anmÀlda ekobrott pÄ?
Ă
r 2008 drabbades vÀrlden av en finanskris. Följderna blev framförallt konkurs och stigande arbetslöshet i mÄnga lÀnder. I Sverige finns det olika verksamheter som har sÀrskilda roller i att motarbeta ekobrott och en av dem Àr Ekobrottsmyndigheten som varje Är genomför en analys av den ekonomiska brottsligheten i Sverige. Rapporten visar att lÄgkonjunkturen medför stora risker för att ekobrotten ökar i mÄnga branscher. AnmÀlningarna har ökat kraftigt de senaste Ären.
Genom socialsekreterarens glasögon : En kvalitativ intervjustudie om socialtjÀnstens samverkan med olika myndigheter vid en barnavÄrdsutredning.
The aim of this study is to understand the collaboration at a child investigation and the actions that may be encountered as a result of the investigation, based on the Social Secretaries experiences of collaboration with other agencies such as schools, police, health visitor and child psychiatry. In the study, eight social workers from different municipalities was interviewed at a total of six occasions. One of the occasions was a group interview with three social workers at the same time. Through the interviews, it appears that the collaboration has an important role in social work and the necessity is something that manifests itself in the social secretaries stories but also in the earlier research done in this area. The results show that social workers extensively want to interact but that the purpose of interaction varies depending on the nature of the matter.
Kvalitetsfaktorer i en intern tjÀnsteprocess : Undersökning av en intern process inom Skatteverket
Inom offentlig sektor pÄgÄr introduktionen av New Public Management (NPM), vilket innebÀr att teorier kring ledning och styrning av företag utvecklade för den privata sektorn börjar anvÀndas inom offentliga verksamheter. Under de nÀrmaste Ären kommer Skatteverket tillsammans med försÀkringskassan och arbetsförmedlingen skapa gemensamma servicekontor pÄ 82 orter i landet. Servicekontoren producerar en samlad service till medborgare och företag. AnstÀllda pÄ dessa kontor kommer vara företrÀdare för flera myndigheter samtidigt. Service Àr tÀnkt att vara livshÀndelsebaserad och ska utgÄ frÄn kundens situation. Skatteverket och andra myndigheter beskriver idag sina kontakter med medborgaren pÄ ett sÀtt som pÄminner om privata företags sÀtt att betrakta sina kunder och kundservice. UtgÄngspunkten för denna uppsats var dÀrför att teorier kring tjÀnster och tjÀnstekvalitet skulle kunna anvÀndas för att studera en intern verksamhetsprocess inom Skatteverket.
Det lokala brottsförebyggande rÄdet och möjligheten för polisen
Denna rapport handlar om det lokala brottsförebyggande rÄdet och samarbetet med polisen i SkellefteÄ Kommun. Jag har Àven belyst ungdomarnas situation och det brottsförebyggande arbetet mot ungdomar. I teorikapitlet har jag tagit upp nÄgra teorier om hur man ska fÄ ett effektivt förebyggande arbete inom kommunen. Resultatet visar att genom ett nÀra samarbete med polis, socialtjÀnst och övriga myndigheter kan man komma lÄngt i det brottsförebyggande arbetet. Jag har anvÀnt mig av den nationella rapporten ?allas vÄrt ansvar? som man jobbar efter i SkellefteÄ.
Ekonomisk brottslighet ? en ökning i lÄgkonjunktur
Förra Ärets rapport frÄn Ekobrottsmyndigheten visar att ekonomisk brottslighet tenderaratt bli vanligare under finanskrisen och att brotten ökar snabbt. Den ekonomiskabrottsligheten blir mer internationell och komplex och brott anmÀls i en starkt ökad grad.Ekonomisk brottslighet stÀller allmÀnt höga krav pÄ olika myndigheter som arbetar medbrottsbekÀmpning, men i en sÄdan situation som vi befinner oss idag stÀlls Ànnu högrekrav pÄ dessa myndigheter och inte minst pÄ revisorer. Revisorer som redan har högakrav pÄ sig i samband med revisionspliktens avskaffande mÄste nu vara Ànnu meruppmÀrksamma pÄ företags redovisningar. Med utgÄngspunkt frÄn dennaproblemdiskussion har vi valt att undersöka om ekonomisk brottslighet ökar ilÄgkonjunktur eller om det Àr sÄ att kontrollerna förÀndrats. Dessutom har vi valt attundersöka hur man kan bli bÀttre pÄ att förebygga ekonomisk brottslighet.Vi har genomfört vÄr undersökning med en kvalitativ metod i form av fem intervjuer.
Hellre fega ur : Att göra om Trafikverkets sÀkerhetsinformation till en berÀttelse för att tilltala ungdomar
Varje Är skadas och dödas ett antal unga personer i olyckor kopplade till jÀrnvÀgen. Att fÄ ungdomar att vilja lÀsa ett informationsmaterial om sÀkerhet Àr en utmaning eftersom de kan ha en negativ attityd till myndigheter, auktoriteter och förbud, eller helt enkelt vara ointresserade. En lösning kan vara att anvÀnda sig av emotionella budskap och skapa ett material som kÀnns personligt.Som examensarbete har jag skapat ett förslag till informationsmaterial Ät Trafikverket. Materialet bestÄr i huvudsak av en skriftlig berÀttelse eftersom jag anser att det kan vara ett bra tillvÀgagÄngssÀtt för att nÄ ungdomar med sÀkerhetsinformation. Jag har frÄgat mig vad som krÀvs för att berÀttelsen ska tilltala mÄlgruppen och hur materialet bör formges för att fÄnga deras uppmÀrksamhet..
Kvinnojourerna och myndighetssverige. Kvinnojourernas stÀllning i det svenska samhÀllet.
The violence against women is an important matter. In Sweden there are several organisations that takes care of the women and children in need.One of the many organizations you can turn to is women's shelter organizations. They are nonprofit organizations. They depend on the contribution of peoples free time and on the government's awareness of the work that the organization do. The social services has the main responsibility to take care of women and children in need.
Rehabkoordinator i primÀrvÄrden inom Region Gotland : för en förbÀttrad sjukskrivningsprocess
Problem finns inom hÀlso- och sjukvÄrdens hantering av sjukskrivningsÀrenden och har visat sig vara extra stora inom primÀrvÄrden. MÄnga sjukskrivningar löper risk att bli lÄngvariga, rehabiliteringsÀrenden drar ut pÄ tiden och missförstÄnd uppstÄr mellan patienter och myndigheter samt myndigheter emellan. Mellan 1 september 2009 och 31 maj 2011 har man pÄ Gotland bedrivit ett projekt med syfte att effektivisera sjukskrivningsprocessen med hjÀlp av Rehabkoordinator i primÀrvÄrden. Denna studie utgör den kvalitativa utvÀrderingen utav projektet. Syftet med denna studie var att utvÀrdera om sjukskrivningsprocessen har underlÀttats för de samverkande aktörerna och för patienter efter inrÀttandet av Rehabkoordinator.
Bankernas offentligrÀttsliga karaktÀr : En jÀmförelse mellan bankernas begrÀnsade möjligheter att tillÀmpa condictio indebiti och förvaltningsmyndigheternas begrÀnsade möjligheter att Äterkalla gynnande förvaltningsbeslut.
Condictio indebiti innebÀr att felaktiga betalningar skall gÄ Äter. Banker har emellertid svÄrt att förlita sig pÄ denna huvudregel. Bankernas centrala stÀllning i samhÀllet kombinerat med deras uppgift att korrekt förmedla transaktioner, försÀtter dem i en förtroendestÀllning. Mottagaren skall kunna lita pÄ att en utbetalning frÄn en bank Àr korrekt. Bankernas utbetalningar har blivit ett genomgÄende undantag till principen om condictio indebiti.
Etiskt ansvarstagande : Med avstamp i de gap som kan uppstÄ mellan ett företags uppförandekod och en underleverantörs arbetssÀtt
Kurs: A?mnesfo?rdjupande arbete i logistik och ekonomistyrning, 2FE02E, 2FE20E Fo?rfattare: Therese Jakobsen och Matilda Magnussen Handledare: Petra Andersson Titel: Etiskt ansvarstagande ? Med avstamp i de gap som kan uppsta? mellan ett fo?retags uppfo?randekod och en underleveranto?rs arbetssa?ttBakgrund: I dagens samha?lle kra?vs det att fo?retag tar ett sto?rre etiskt ansvar och verkar fo?r en ha?llbar utveckling. Det ansvarsfulla fo?retaget a?r ett uttryck fo?r det fo?retag som aktivt arbetar med Corporate Social Responsibility. Ett verktyg i arbetet med det a?r att utveckla en uppfo?randekod, a?ven kallat Code of Conduct som dikterar riktlinjer och normer fo?retagets verksamhet ska genomsyras av.
HÄllbar utveckling för godstransporter : en fallstudie av godstransporter i Sala kommun
Syftet med denna uppsats var att studera hur individer inom organisationer, företag och myndigheter som arbetar med barnsexturismfrÄgor upplevde sitt arbete. Detta för att forska i hur de upplever att globaliseringen inverkar pÄ arbetet mot barnsexturism. HÀri inkluderas faktorer som lagstiftning och hur nationellt och internationellt samarbete fungerar. Vi har genomfört en intervjuundersökning med sju kvinnor och en man. Intervjuerna har tolkats enligt en hermeneutisk ansats.
Lagen om straff för vissa trafikbrott : TBL 7§; en lag som behöver förÀndras
Ett fordon som anvÀnts i samband med brott kan tas i beslag för att förebygga brott. De lagar man anvÀnder för att ta ett beslag av ett fordon Àr 36 kap BrB, 27 kap RB och trafikbrottslagen (TBL). Det Àr flera trafikbrott som kan leda till förverkande enligt TBL, dessa har vi stolpat upp men vanligast Àr olovlig körning och rattfylleri. ProblemstÀllningen nÀr man skall anvÀnda TBL 7§ i dag Àr att praxis skiljer sig runt om i Sverige pÄ de olika myndigheterna. SÀrskilt vÀrde pÄ fordonet och antalet tillfÀllen som gÀrningsmannen ska ha begÄtt ett brott, enligt TBL, skiljer sig.