Sök:

Sökresultat:

781 Uppsatser om Bredäng - Sida 1 av 53

Begripliga, lĂ€ttlĂ€sta och intressanta texter för Örebro kommun - en bred mĂ„lgrupp

Mitt examensarbete har gĂ„tt ut pĂ„ att arbeta fram fem texter för Örebro kommun. Syftet med arbetet Ă€r att skriva texter om biogas och miljö för Örebro kommun. Syftet med min rapport Ă€r att undersöka hur man skriver till en bred mĂ„lgrupp med fokus pĂ„ parametrarna begripligt, lĂ€ttlĂ€st och intressant.Min frĂ„gestĂ€llning:Hur bör en kommun utforma begriplig, lĂ€ttlĂ€st och intressant information om biogas och miljö för en bred mĂ„lgrupp?Jag har anvĂ€nt mig av metoderna mĂ„lgruppsanalys, litteraturstudier, komparation, test & utprovning och analys.UtifrĂ„n de tre parametrarna har jag skrivit mina texter och applicerat resultaten av mina utprovningar pĂ„ texterna.Resultatet Ă€r att jag har fĂ„tt fram svar pĂ„ hur mina testpersoner tycker att en begriplig, lĂ€ttlĂ€st och intressant text ska se ut. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt har jag undersökt och kommit fram till hur man skriver begripligt, lĂ€ttlĂ€st och intressant för en bred mĂ„lgrupp.

Hantverkaren i fokus. : Beteendemöstret vid byggnation av Passivhus

Mitt examensarbete har gĂ„tt ut pĂ„ att arbeta fram fem texter för Örebro kommun. Syftet med arbetet Ă€r att skriva texter om biogas och miljö för Örebro kommun. Syftet med min rapport Ă€r att undersöka hur man skriver till en bred mĂ„lgrupp med fokus pĂ„ parametrarna begripligt, lĂ€ttlĂ€st och intressant.Min frĂ„gestĂ€llning:Hur bör en kommun utforma begriplig, lĂ€ttlĂ€st och intressant information om biogas och miljö för en bred mĂ„lgrupp?Jag har anvĂ€nt mig av metoderna mĂ„lgruppsanalys, litteraturstudier, komparation, test & utprovning och analys.UtifrĂ„n de tre parametrarna har jag skrivit mina texter och applicerat resultaten av mina utprovningar pĂ„ texterna.Resultatet Ă€r att jag har fĂ„tt fram svar pĂ„ hur mina testpersoner tycker att en begriplig, lĂ€ttlĂ€st och intressant text ska se ut. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt har jag undersökt och kommit fram till hur man skriver begripligt, lĂ€ttlĂ€st och intressant för en bred mĂ„lgrupp.

Bred kollisionsdetektering för spel

Detta arbete undersöker 4 olika algoritmer som anvÀnds för bred kollisionsdetektering. De olika metoderna för bred kollisionsdetektering kan delas in i 4 olika kategorier. Algoritmerna som Àr valda att representera varje kategori Àr Bruteforce, Sweep and prune, Hierarchical grid och Bounding volume hierarchy. Fokus i arbetet ligger i att mÀta deras lÀmplighet för spelmotorer dÀr det Àr viktigt att algoritmerna kan köras i realtid.Algoritmerna körs i simulationer av olika miljöer. DÀr antalet objekt, hur mÄnga som Àr rörliga och objektens distribution varieras mellan miljöerna.

Exjobb : VĂ€gpirater

Vi har genom intervjuer, tidningsartiklar och övrigt polisiÀrt material försökt förstÄ hur stort problemet med s.k. vÀgpirater Àr. Intervjuerna, frÀmst med en kriminalinspektör, har givit oss en bred grund att stÄ pÄ. Han har arbetat som polis sedan 1968 och pÄ spaningsavdelningar sedan 1977. Det Àr vÄr kÀlla som varit initiativtagare tillsammans med lÀnskriminalen i Göteborg dÄ det gÀller att kartlÀgga brottsligheten kring vÀgpiraterna.

Nybyggnad gÄng- och cykelbro Storhedens HandelsomrÄde

Vi Àr en grupp pÄ fyra studenter vid LuleÄ Tekniska Universitet (YTH vÀg och anlÀggningsteknik), som examensarbete har vi fÄtt till uppgift att finna en lösning till en trafiksÀker överfart över StorhedsvÀgen ute pÄ Storhedens handelsomrÄde (LuleÄ) för gÄng- och cykeltrafikanterna. VÄrt projekt Àr en del av de förÀndringar som expansionen av handelsomrÄdet för med sig, vilket innefattar en utbyggnad av vÀgnÀtet över hela handelsomrÄdet och i denna rapport har vi vÀgt för- och nackdelar av olika lösningar mot varandra och kommit fram till att en bro Àr bÀsta lösningen. Vi tittade pÄ tre olika sorters broar nÀmligen trÀ, betong och stÄlbro, det bÀsta alternativet var en fackverksbro i trÀ. Bron blir 36m lÄng, 3m bred med tÀt belÀggning av asfalt pÄ farbanan. Kostnaden av bron ligger pÄ mellan 750-900 tkr beroende pÄ val av brorÀcke och tillhörande fundament har en kostnad pÄ ca 200 tkr.

Key Account Management ? hur ett sÄgverksföretag kan hantera sina nyckelkunder

Den svenska sÄgverksindustrin har lÀnge utgjort en industri dÀr tradition mÄnga gÄnger gÄtt före förnyelse. Den hÀr studien visar pÄ ett sÄgverks företag som verkar för att öka företagets marknads- och kundorienteringen.För att möjliggöra kostnadsreduceringar och effektiviseringar i förÀdlingskedjan har företag X, ett större sÄgverksföretag tillsammans med en av sina större trÀindustriella kunder ingÄtt ett fördjupat samarbete. Samarbetet krÀver en helt ny typ av organisering för att företag X ska kunna möta kundens behov. För att kunna sköta och förvalta en affÀrsrelation som beskrivs i studien krÀvs att företagen gÄr frÄn att mötas sÀljare-köpare till att mötas via en bred kontaktyta som inkluderar flera funktioner hos företagen. Den hÀr studien görs pÄ uppdrag av företag X och syftar till att finna en fungerande organisationsstruktur för arbetet mot stora och viktiga kunder ska ske pÄ bÀsta sÀtt.Key Account Management innebÀr en tydlig och strukturerad organisering av företagets marknadsföringsÄtgÀrder mot de stora och viktiga kunderna.

Hinder och möjligheter med att nÄ en bred mÄlgrupp ? hos Fast Fashion-företag

Detaljhandeln Àr idag prÀglad av hög konkurrens och mÄnga aktörer som slÄss om sammasegment. Fast Fashion med sina snabba produktlivscykler och lÄga prissegment trots en högmodegrad, har lett till att konsumtionsmönstret förÀndrat konsumenternas beteende genomderas krav pÄ stÀndiga uppdateringar av sortimentet. Dagens kunder krÀver mer Àn enbart ettlÄgt pris för att attraheras, vilket krÀver att Àven Fast Fashion-företagen adderar ytterligarevÀrden. Imagen och kÀnslan för varumÀrket spelar dÀrför en stor roll Àven för Fast Fashionföretagoch inte enbart för mÀrken som agerar inom en högre prisklass. För att kunnatillfredstÀlla det kunden efterfrÄgar krÀvs av företaget att de tydligt identifierat sin mÄlgruppför att kunna anpassa erbjudandet efter just dem.

Hur fÄr man ?Carmen? att gÄ pÄ ?Trollflöjten?? Om GöteborgsOperans kommunikation för att nÄ en publik med en bred etnisk mÄngfald

Titel: Hur fÄr man ?Carmen? att gÄ pÄ ?Trollflöjten?? Om GöteborgsOperans kommunikation för att nÄ en publik med en bred etnisk mÄngfaldFörfattare: Helena E:son AlmUppdragsgivare: GöteborgsOperanKurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2012Handledare: Britt BörjessonAntal ord: 18 483Syfte: Att undersöka de kommunikativa aspekterna av GöteborgsOperans svÄrigheter att nÄ en publik med en bred etnisk mÄngfaldMetod: Kvalitativ studie med djupintervjuer och fokusgruppsamtalMaterial: Analys av samtalsintervjuer och fokusgruppsamtal med sammanlagt tio personer med en annan nationell, etnisk och kulturell bakgrund Àn svensk. De sju fokusgruppsmedlemmarna Àr studenter vid MÄngkulturella Folkhögskolan i Angered, Göteborg och de tre andra har valts ut för att de utnyttjat ett erbjudande frÄn GöteborgsOperan som delats ut i samband med Göteborgs Stads medborgarskapsceremoni till nyblivna svenska medborgare pÄ Nationaldagen 2012.Huvudresultat: Studien visar att huvudskÀlen till att de representanter för den etniskt mÄngfaldiga publiken som intervjuats inte besöker GöteborgsOperan i sÄ stor utstrÀckning, frÀmst hÀnger samman med brist pÄ vana och erfarenheter, och i förhÄllandevis liten grad hÀrrör till nationell, etnisk eller kulturell bakgrund. Andra orsaker Àr ekonomiska förutsÀttningar, liksom en vanligt förekommande (miss)uppfattning om GöteborgsOperans prissÀttning. Det utmÀrkande för gruppen som helhet Àr nÄgot begrÀnsade kunskaper i svenska sprÄket.

Hur ska jag sjunga?: Ett arbete om att vara bred i genre.

Under vÄrterminen 2013 hade jag tre konserter i tre olika genrer dÀr jag försökte jÀmföra mitt sÄngsÀtt i de olika genrerna för att lÀra mig att bli bred i genre. Jag valde att fokusera pÄ tre saker att jÀmföra. Rytmik/frasering (timing), teknik och instudering.I arbetet gÄr jag igenom varje lÄt och analyserar hur jag sjunger gÀllande rytm, frasering och teknik. Jag gÄr ocksÄ igenom hur olika instuderingen kan se ut beroende pÄ vad det Àr för genre.I slutet av arbetet skrev jag i mina avslutande diskussioner om hur jag tyckte att resultatet av arbetet blev. Jag jÀmför likheter och skillnader och kommer fram till att inom varje genre finns likheter till en annan genre och i varje genre finns ocksÄ skillnader till en annan genre.

Kokvigeproduktion baserad pÄ köttraser : en fÀltstudie

Most of the beef production in Sweden has been integrated with milk production. Since the 1990:s, the number of dairy cows has decreased. A specialised beef production has developed in purpose to compensate for this decrease. The consumption of beef have increased in the last decade, but the Swedish production has no followed this trend. In 2004, the percentage of beef self-sufficiency in Sweden was 60 %.

Journalistiken Àr nu i ett förhÄllande med Sociala Medier

Slutsats. Eftersom vÄr huvudfrÄga var hur de sociala medierna pÄverkar journalistiken, hade vi inga förvÀntningar pÄ att fÄ ett entydigt, sjÀlvklart svar. FrÄgan Àr bred, med mÄnga aspekter. Ett medvetet kardinalfel. Och svar har vi faktiskt fÄtt..

Varför ett hus pÄ mÄnen? : Att kommunicera ett budskap med hjÀlp av rörlig bild

Denna rapport beskriver arbetsprocessen och skapandet av en animerad film pÄ uppdrag av MÄnhusprojektet, Luna Resort. BerÀknat 2012 ska ett rött hus med vita knutar sÀttas pÄ mÄnen, en idé skapad av konstnÀren Mikael Genberg. Syftet med filmen Àr att kommunicera mÄnhusprojektets budskap ? att göra vÀrlden till en bÀttre plats att leva pÄ. Med det som mÄl har jag arbetat utifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar; Hur kan kunskaper inom informationsdesign tillÀmpas vid filmproduktion? och Hur bör filmen utformas för att nÄ en sÄ bred mÄlgrupp som möjligt? FrÄgestÀllningarna har besvarats med hjÀlp av utprovningar, litteraturstudier och samtal med uppdragsgivarna.

Informationsbroschyr : FrÄn idé till trycksak

Vi har som examnesarbete utformat en informationsbroschyr Ät Munktell Science Park (MSP), med hjÀlp av god textdesign har vi förmedlat MSP:s koncept till en bred mÄlgrupp. Vi har haft fokus pÄ texterna dÄ det redan fanns en grafisk manual. Genom materialinsamling och undersökningar kom vi fram till hur vi pÄ bÀsta sÀtt kunde producera den hÀr informatinosbroschyren..

North Base : ett upplevelsecenter i subarktiskt klimat

UtgĂ„ngspunkten för examensarbetet var att med ett arkitektoniskt förslag kommentera urbaniseringens effekter för smĂ„ orter pĂ„ landsbygden. Första fasen i projektet bestod av en bred analys av orten Arvidsjaur. Den andra fasen bestod i att forma förslaget. Förslaget blev en innovation baserad pĂ„ en sammansmĂ€ltning av följande kvaliteter i Arvidsjaur:- Försvarsmaktens vinterenhet och fjĂ€lljĂ€gare- Biltestningsindustrin- Ökande naturturism- Bra serviceutbud- Exotisk natur och klimat- God infrastrukturPĂ„ grund av att fler mĂ€nniskor numer bor i storstĂ€der har intresset för turistresor till den orörda naturen ökat. Den starkast vĂ€xande gruppen Ă€r personer som bĂ„de vill ut i naturen och samtidigt ha nĂ€rhet till god service och bekvĂ€mlighet.

Svensk tjÀnstehundsavel : en Äterblick och nutidsbeskrivning samt förslag inför framtiden

In 1936 a governmental breeding project was started with aim on military use. The police later came to use dogs from this project as well. In order to utilize dogs that could fit for other purposes training and education of dogs for search of different substances and of guide dogs for blind persons was performed. A political decision to privatize the whole dog programme was taken in 1992. During most part of the time one had serious economical issues since too few of the dogs that were bred could be considered to fulfil the basic demands for service. To satisfy the need of service dogs private bred dogs were bought as well.

1 NĂ€sta sida ->