Sökresultat:
1408 Uppsatser om Branschen konsumentvaror och -tjänster - Sida 37 av 94
Produktkalkylering i ett mindre tjänsteföretag : en fallstudie av ett företag i el- branschen
Den allt hårdare konkurrensen på marknaden gör att det blir alltviktigare för mindre tjänsteföretag att utvärdera sitt val avproduktkalkyl.Syftet med denna uppsats är att undersöka El- Företaget AB:sproduktkalkylering samt ge förslag till eventuella förbättringar genomatt jämföra med befintliga och lämpliga produktkalkyler.Resultatet i denna undersökning visar att påläggskalkylen är den mestlämpade kalkylmetoden för El- Företaget AB. Företaget använder sig avdenna modell idag men i slutsatsen har vi konstaterat att det krävsförbättringar. Dessa förändringar bör genomföras för att företaget iframtiden ska kunna jämföra och kontrollera sina kostnader på ettbättre sätt.Because of the competition on the current service market it is moreimportant to minor service companies to evaluate there choice ofproduct calculation.The purpose is to examine El- Företaget Ab:s product calculation andsuggest possible improvements by comparing with existing andappropriate product calculating- methods.The result in this survey shows that absorption costing method is themost suitable one to use by El- Företaget AB. The company uses thismodel today but through the conclusion we have worked outimprovements. These changes will be made to compare and controltheir cost in a better way in the future..
Corporate Social Responsibility : Företags kommunicerande av deras ansvarstagande
Denna studie underso?ker den enskilda fo?retagarens syn pa? skatteverket och o?vriga fo?retagare inom restaurangbranschen samt hur dessa pa?verkar fo?retagarnas insta?llning till skattefusk. Tidigare studier visar att kontroll och sanktioner har en motsatt effekt pa? medborgarnas samarbetsvilja. Sa?ledes genomfo?rdes denna studie med avsikt att underso?ka vilken inverkan ovan na?mnda relation har pa? samarbete, tillit, samt na?tverk av relationer ur ett fo?retagarperspektiv.
Mot en hållbar utveckling : Vad motiverar företag att arbeta för en bättre miljö?
De negativa klimatförändringarna är 2000-talets stora moraliska dilemma. Transportsektorn bidrar idag med cirka 27 procent av världens alla utsläpp. Därmed kan det finnas ett stort utrymme för branschen att minska sina utsläpp och därmed sin miljöpåverkan.Syftet med denna studie är undersöka vad som motiverar företag att ta hänsyn till miljön i sina beslut, dagliga som långsiktiga strategiska beslut.Studien är genomförd med en kvalitativ ansats och data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med 8 företag. Samtliga företag är verksamma inom transport- och logistikbranschen.Studien visar att majoriteten av de undersökta företagen idag arbetar med att förbättra miljöprestandan, och en stor del av det miljöarbete som företag gör bottnar i en strävan efter ökad lönsamhet. Företagen förklär sina effektiviseringsåtgärder med en ?grön exteriör? som kommunicerar miljöarbetet.
Blir det bättre med tiden? : En studie av Large cap-noterade bolags nedskrivningsprövningar av goodwill
År 2005 beslutades att svenska företag vars aktier är noterade på en reglerad marknadsplats ska upprätta sina årsredovisningar enligt regelverket IFRS. En av många förändringar som detta medförde var att den immateriella illgången goodwill årligen ska nedskrivningsprövas, istället för att som tidigare linjärt avskrivas. För att utföra en nedskrivningsprövning måste ett företag värdera goodwill. Det inbegriper att fastställa en rad antaganden och precisera nyckeltal. Information om processen ska enligt standarden IAS 36 finnas att tillgå i företagets årsredovisning.
Vad säljs mellan raderna? : Journalisters syn på textreklam och om hur kommersialiseringen påverkar deras vardag
Denna uppsats undersöker den etiska vardagen på Svenska Dagbladets och Dagens Nyheters fasta bilagor. Hur arbetar journalisterna med pressmeddelanden och liknande och hur funderar de kring textreklam? Medlemmar av Svenska Journalistförbundet förbinder sig att följa de för branschen upprättade gemensamma spelreglerna för press, radio och tv. Det innebär bland annat att undvika textreklam, sponsring och ?otillbörligt gynnande av enskilt företag?.
Processer för långsiktig överlevnad. : Företag inom reklambyrå branschen.
The purpose of my essay is on one hand to research and evaluate the measures that one intermediate school in Sweden, uses in order to prevent bullying and stop it in the event that one pupil happens to get bullied or harassed. In other words, I would like to show how that school is capable of creating a safe environment. Qualitative research is used to obtain these findings.On the other hand, I also wish to examine what pupils at the school think about these measures and how they perceive the attitudes of the school?s teachers and management regarding the prevention of bullying. In order to acquire this information quantitative research is used.The conclusions that I draw after conducting my research are as follows:1- Regarding the ?Anti ? bullying Performance Plan?, my essay shows that school teachers and management actively work in order to maintain a safe environment and as a result bullying is successfully prevented the school.
Varför hantverksprogrammet inriktning trä
Med hjälp av denna undersökning har jag velat ta reda på vad som gör att grundskolans elever väljer hantverksprogrammet inriktning trä och om man kan göra programmet mer lockande för flickor. Vad sysselsätter de sig med efter utbildningen, stannar de kvar inom yrket, vidareutbildar de sig eller byter de bransch. Jag har valt att göra en enkätundersökning och en gruppintervju för att få fram svaren på frågorna. I enkäten vände jag mig till de elever som tidigare gått hantverksprogrammet inriktning trä. I gruppintervjun vände jag mig enbart till flickorna som går utbildningen för tillfället, för att få ett kvinnligt perspektiv på frågorna.
Motiv till fusioner : en jämförelse mellan branscher utifrån tre perspektiv
Under 1900-talet har företagsfusioner förekommit i vågformade mönster där tider med lugnare aktivitet har avlösts av tider med något som närmast kan beskrivas som fusionsyra. Fusionsvågornas antal och storlek har efterhand ökat och vågtopparna har vuxit sig allt högre, något som inte minst varit tydligt under de senaste 6-7 åren Vilka är de motiv som har gjort fusioner till ett så vanligt förekommande strategiskt agerande? Finns det likheter inom och mellan branscher avseende motiven att fusionera? Det empiriska materialet består av primär- och sekundärdata insamlat från sex fusioner fördelat på tre branscher; tillverkningsindustrin, bankbranschen och IT-branschen. I analysen används tre skilda perspektiv, och syftet med detta är att skapa bred förståelse och belysa komplexiteten i fenomenet. Resultaten visar på tydliga likheter i motiv inom branscher, samt att det även finns vissa motiv som är branschöverskridande.
Ett lyckat förvärv av ett onoterat bolag inom detaljhandeln : En fallstudie med fokus på integration
Syftet med denna uppsats har varit att utifrån ett ledningsperspektiv analysera ett företagsförvärv som betecknats som framgångsrikt för att utröna dels hur det förvärvande företagets motiv och mål bidrog till att förvärvet blev framgångsrikt och dels vilken betydelse de i tidigare forskning identifierade framgångsfaktorerna hade för att förvärvet lyckades. En fallstudie genomfördes för att besvara syftet. I fallstudien genomfördes en granskning av företagsintern information samt två intervjuer. Intervjumallarna konstruerades utifrån den teoretiska referensramen som presenteras i uppsatsen. De empiriska resultaten visade att det förvärvande företagets långsiktiga motiv och mål förenklade integrationen, samt att de identifierade framgångsfaktorerna i olika grad hade betydelse för en lyckad integration.
En utvärdering av Windows 8 Store applikationer som plattform för VOD-tjänster
Som en effekt av att Video On Demand (VOD) är på stark tillväxt vill June, som en leverantör av mjukvara för TV-branschen, förvärva kunskaper och utvärdera Windows 8 applikationer som plattform för en VOD-tjänst. June har sedan tidigare en webblösning för VOD och vill nu även jämföra och utvärdera bland annat kunskapskrav, tidsåtgång samt fördelar och nackdelar med en Windows 8 applikation ställt mot denna webblösning.Målen med examensarbetet kan delas in i tre delar; en där komplexitet och arbetsinsats vid Windows 8 applikationsutveckling utvärderas, en där verktygen som krävs för att utveckla en VOD-applikation utvärderas och sist att implementera en Windows 8 applikation för VOD.En Windows 8 applikation utvecklades och valda lösningsmetoder dokumenterades. Dokumentation och kunskap som förvärvats under utvecklingsfasen stod sedan som grund för de analyserande och utvärderande målen. Resultatet är en Windows 8 applikation som uppfyller de mål som satts upp för programmeringsdelen samt en analys och utvärdering som svarar mot målen för analysdelen. Ämnen som är centrala genom rapporten är Microsoft, WinRT, VOD, Smooth Streaming, PlayReady, Windows 8 applikationsutveckling samt data caching och utveckling av användargränsnitt i Windows 8..
Det handlar om detaljer : En bok om att bygga ett varumärke och att göra en första kollektion
Syftet med det h?r arbetet var att visa hur ett varum?rke kan byggas och att prova detta genom en kollektion m?bler och inredningsprodukter under arbetsnamnet îTextila sammanfogningar ñ Gone Bananasî. MÂlet var att p examensutst?llningen kunna presentera en kollektion m?bler. Vi skulle ocks vid examensarbetets slut ha utvecklat en grund till vÂrt varum?rke i bild och text om oss och vad vi g?r.
Kameradolly
Detta examensarbete är en fortsatt utveckling av ett tidigare arbete som jag själv tagit fram i kursen ?Datorstödd Konstruktion och Prototypframtagning 22,5hp?. Tanken är att jag tillsammans med företaget Ugglarps Mekaniska m.fl. ska försöka ta fram en färdig modell och prototyp på en kameravagn som har till uppgift att underlätta möjligheten att göra jämna och följsamma filmningar i olika sorters miljöer. Examensarbetet som jag genomför omfattar endast 7,5hp till skillnad ifrån de vanligaste förekommande examensarbetena som är på 15hp.
Rekryteringsprocessen- ett hinder för jämställdhet? : En fallstudie av ett företag där kvinnor är underrepresenterade
Ur ett internationellt perspektiv anses Sverige vara ett jämställt land. Trots detta finnsen utpräglad könssegregering på arbetsmarknaden som ett resultat av traditionellaföreställningar om vad som är kvinnliga och manliga yrken. Träindustrin harhistoriskt sett varit en mansdominerad bransch och det är fortfarande svårt för kvinnoratt få anställning inom den branschen. Vid rekrytering av personal finns möjligheterför företag att förändra den demografiska strukturen hos arbetsstyrkan.Med denna bakgrund ämnade denna studie att undersöka rekryteringsprocessen ur ettjämställdhetsperspektiv på ett utvalt företag inom träindustrin. Företaget har delat insina anställda under två yrkeskategorier, tjänstemän och kollektivpersonal.Underrepresentationen av kvinnor är mest märkbar bland kollektivpersonal och därförstuderades skillnader i hur rekryteringsprocessen ser ut mellan yrkeskategorierna.Studiens resultat visade att jämställdhetsperspektivet inte beaktas i samtliga momentav rekryteringsprocessen.
Kundtidningar och dess läsare : En kartläggning
Bakgrund: Under de senaste tio åren har kundtidningsbranschen haft en stark tillväxt och marknaden består idag av 10 till 15 stora kundtidningsproducenter som tillsammans omsätter ungefär 400-500 miljoner kronor med marginaler som ligger runt 10-15 procent (Resumé 2005). De tre största kundtidningarna (Buffé från ICA Handlarnas AB, Mersmak från Coop och Åhléns Klubben från Åhléns) har idag upplagor på ungefär 4 500 000 exemplar per år (Resumé 2003). Detta samtidigt som en undersökning, gjord på uppdrag av Marknadstidningsakademin, visar att 39 procent av de tillfrågade företagen i undersökningen har en kundtidning och ytterliggare 20 procent svarar att de kommer att ha en kundtidning inom två år (Resumé 2003). Med andra ord kommer marknaden utan tvivel fortsätta växa och vi tycker därför att det är viktigt att kartlägga kundtidningsbranschen samt göra en kvantitativ undersökning för att få en förståelse för konsumenternas attityder och tankar om kundtidningar. Frågeställning: Hur ser konsumenternas relation ut till kundtidningar, beträffande känslor, attityder och beteenden? Syfte: Under senare år har kundtidningen blivit ett allt vanligare sätt för svenska företag att marknadsföra sig själva och sina produkter.
Förmedling av kommersiella fastigheter i skuggan av finanskris
Titel: Förmedling av kommersiella fastigheter i skuggan av finanskris Nivå: B-uppsats Författare: Erik Sohlberg, Viktor Sikström Handledare: Tommy Gerdemark Datum: 2009 december  Syfte: Att ge blivande fastighetsmäklare och redan etablerade fastighetsmäklare en inblick i fastighetsförmedlingens förutsättningar och problem gällande den kommersiella fastighetsmarknaden. Metod: Information har hämtats ur litteratur kopplat till ämnet i form av böcker, tidskrifter och internet. Vi har även genomfört intervjuer med två personer med lång erfarenhet i branschen. Resultat & slutsats: Kommersiell fastighetsförmedling ställer ökade krav och förutsättningar på fastighetsförmedlaren jämfört med att sälja lägenheter till privatpersoner. Detta gäller speciellt i svåra ekonomiska tider då bankerna är restriktiva i sin kreditgivning. Förslag till fortsatt forskning: En generell fördjupning av fastighetsmarknadens ekonomiska situation och utveckling är nödvändig för att få en bättre förståelse. Uppsatsens bidrag: Uppsatsen förklarar och beskriver hur det är att vara fastighetsmäklare för kommersiella fastigheter och hur marknaden för dem fungerar. Nyckelord: Kommersiella fastigheter, fastighetsförmedling, finanskris.