
Sökresultat:
576 Uppsatser om Brandsäkert glas - Sida 37 av 39
Vad efterfrÄgar mÄlgruppen? - En fallstudie av modeföretaget Sisters
I dagens Sverige Ă€r marknadslĂ€get i stĂ€ndig förĂ€ndring och pĂ„ grund av den rĂ„dande lĂ„gkonjunkturen var Ă„r 2011 ett Ă„r prĂ€glat av minskad försĂ€ljning inom detaljhandeln. En verksamhet som drabbats hĂ„rt av den senaste lĂ„gkonjunkturen Ă€r RNB Retail and Brands och dĂ„ frĂ€mst deras koncept Sisters. PĂ„ grund av de sjunkande försĂ€ljningssiffrorna har ett beslut tagits som innebĂ€r att Sisters hösten 2012 ska sluta producera och distribuera sitt interna varumĂ€rke och istĂ€llet enbart verka som Ă„terförsĂ€ljare av externa varumĂ€rken. FrĂ„gan vi dĂ„ stĂ€ller oss Ă€r vad de sjunkande försĂ€ljningssiffrorna kan bero pĂ„. Ăr det sĂ„ att de inte kĂ€nner den mĂ„lgrupp de vĂ€nder sig till? Eller har de inte kunskap om vad mĂ„lgruppen efterfrĂ„gar i ett erbjudande frĂ„n Sisters? Kunskap om vilken image som Ă€r förenat med sitt företag Ă€r av hög prioritet eftersom det kan ge en indikation pĂ„ eventuella förĂ€ndringar som bör göras i varumĂ€rkesstrategin.
VarumÀrkesutvidgning ? En viktig komponent i företagens affÀrsutveckling
Syfte: Syftet med studien Àr att analysera och beskriva hur ett företag kan arbeta med varumÀrkesutvidgning samt identifiera framgÄngsfaktorer, motgÄngar och bakomliggande orsaker som kan förekomma vid en varumÀrkesutvidgning.Metod: VÄr studie utgÄr frÀmst frÄn den kvalitativa metoden. Inledningsvis presenteras ett ramverk för lÀmplig teori för att vidare kompletteras med intervjuer. Den empiriska delen bestÄr av kvalitativa intervjuer med företagen King Salming AB, Salming Sport, Peak Performance, Björn Borg och L`Homme Rouge. Slutsats: Vi har funnit stöd i, att teorin som avser varumÀrkesutvidgning kan anvÀndas i verkligheten. Samtliga bolag följer en varumÀrkesstrategi dÀr kÀrnvÀrden och territorium utgör basen för en varumÀrkesutvidgning. I de fall dÀr varumÀrkesutvidgningen inte fungerat som tÀnkt Àr det ocksÄ avstÄndet till kÀrnvÀrdet och territoriet, som Àr ett av det Äterkommande problemet.
LuftvĂ€rmevĂ€xlare med lĂ„g ljudnivĂ„ : Ăven i symbios med solfĂ„ngare
Rapporten handlar om ett examensarbete omfattande 20 p som Àr utfört för Thermia AB i Arvika. Uppdragsgivaren ville fÄ fram förslag pÄ möjliga ÄtgÀrder som kan minska ljudnivÄn frÄn en luftvÀrmevÀxlare. För bra helhetsbild av projektet, lÀs Àven kapitel: 6.VÀrmevÀxlaren ingÄr som en komponent i ett vÀrmepumpssystem, Thermia Aer 5, som anvÀnder uteluften som vÀrmekÀlla. HuvudmÄlet med projektet blev alltsÄ att undersöka och utvÀrdera ljudbildningen frÄn vÀrmevÀxlaren samt att komma fram till olika förslag pÄ möjliga ÄtgÀrder som har potential att sÀnka ljudnivÄn. VÀrmevÀxlarens förmÄga att uppta energi fick ej heller försÀmras.I projektets slutskede tillverkades det ocksÄ en enkel prototyp pÄ ett av designförslagen dÀr den störande ljudnivÄn blev lÀgre.
Ungerska modevarumÀrken pÄ den svenska marknaden?
Executive summaryOn todays fashion market, no product will become successful without branding. The competition in the growing fashion market is tuff, which makes it hard to reach the target costumers. Competition makes it difficult to reach out with a message and it is crucial to differentiate the company in the consumer market.Differentiation of the brand requires knowledge of competitors who are on the market. Understanding competitors, as well as the customer, is the basis for a well functioning communication. Different markets have different conditions and today's global market is complex.
Shareadox : -The paradox of service quality assurance in Sharing Economy businesses
The purpose of the Sharing Economy is to exploit unused resources between people, as an alternative to buying new and owning themselves (Gansky, 2010). Gansky (2010) argues that a major reason why the Sharing Economy has grown in recent times is, besides from the recession and people?s increased environmental awareness, the urbanization which has made people move closer to each other and in to the big cities. This in addition to an increased use of GPS technology in smartphones enables people to be constantly connected to an ever-changing network. People now share and exchange services and products from each other.
Storytelling som marknadsföringsverktyg : en studie om anvÀndandet av storytelling inom hotellbranchen
Dagens samhÀlle brukar betecknas som en upplevelseindustri dÀr kundens drömmar, fantasier och upplevelser stÄr i fokus. I flertalet turism- och resetidningar syns reportage dÀr unika koncept ökat för att uppfylla den efterfrÄgan som rÄder pÄ upplevelser. Idag krÀvs nÄgot utöver det vanliga för att utmÀrka sig pÄ marknaden och de senaste tio Ären har begreppet storytelling intagit folks medvetande och beskrivs som ett effektivt marknadsföringsverktyg, vilket handlar om att berÀtta en historia kring sin verksamhet. DÄ konkurrensen stÀndigt hÄrdnar Àr det viktigt att hitta en speciell inriktning som fÄr folk att komma tillbaka samt prata om verksamheten. Storytelling Àr en differentieringsstrategi inom marknadsföring som fler och fler verksamheter anammar dÄ de inser hur berÀttandets kraft kan skapa starka varumÀrken.Syftet med denna studie Àr att beskriva och undersöka begreppet storytelling genom att se hur tre gotlÀndska hotell vÀljer att arbeta med detta, samt undersöka vilka eventuella effekter storytelling har gett verksamheterna.
VarumÀrket- vÄr tids viktigaste tillgÄng
VarumÀrket ? vÄr tids viktigaste tillgÄng. Det Àr en immateriell tillgÄng som erbjuder ettexklusivt vÀrde för konsumenten och en möjlighet för företag att utmÀrka sig frÄn sinakonkurrenter. I genomsnitt upp till 50 % av ett företags balansrÀkning kan bestÄ avvarumÀrket och det beskrivs som lika viktigt som produktens kvalité. Immateriella tillgÄngarÀr dock svÄra att identifiera och pÄ grund av detta uppstÄr svÄrigheter vid erkÀnnande ochkapitalisering.
VarumÀrket i en kriskontext
Studiens syfte Àr att undersöka krishantering ur ett varumÀrkesperspektiv med avsikten att fylla nÄgot av det tomrum som vi upplever inom omrÄdet. DÄ forskningsfrÄgan Àr mycket komplex har vi valt att operationalisera uppgiften i ett antal delfrÄgor: Vad Àr en kris? Vad Àr en varumÀrkeskris? Hur pÄverkas varumÀrket av en kris? Hur pÄverkar varumÀrket krisen? Hur försvaras ett varumÀrke? Sammantaget söker vi besvara frÄgan om vilken betydelse varumÀrket har i en kriskontext. Vi har anvÀnt oss av en organisk struktur, dÀr vi delat upp vÄrt problem i tre teman; varumÀrket, public relations och kommunikation samt kris. För att uppnÄ syftet har vi genomfört ett antal intervjuer med personer som har kunskap och erfarenhet inom de berörda omrÄdena.
VarumÀrkets utveckling till strategisk resurs : varumÀrkesarbete i svenska statliga bolag
Today, Sweden has about forty companies owned by the government. These are active on markets with variable competition. Some have been given special areas of responsibility that in a practical notion make them monopolists. The period when most public companies where formed (and with that the following subjection to competition) during the nineties and early 2000's, forced the formerly protected businesses to act on the terms of the open market. Parallel to this development the brand has for the last twenty years evolved into something great strategic importance for the business, including the business-to-businesses (B2B).
How can the business potential of products with health claims increase?
The purpose of this master thesis is to investigate the influencing factors on the businesspotential of products with health claims, using PrimaLiv as an example. And togive recommendations on how a dairy producer, which is present in the Swedishmarket, could improve the sales rates of products with health claims. We have chosento put a main focus on the consumer, as he or she determines the business potential.This is an unusual approach since most studies cover the producer?s perspective. Wethereby wish to contribute with new knowledge on the area in question.
VarumÀrkesutvidgning - En studie om konsumenters attityder mot ökad tillgÀnglighet hos lyxvarumÀrken
NÀr ett företag vÀljer att utvidga sitt varumÀrke kan det av olika anledningar antingen gynna eller missgynna varumÀrkets vÀrde. Risken att strategin pÄverkar varumÀrket negativt Àr större hos varumÀrken och det Àr svÄrt att implementera strategin rÀtt för att det inte ska skada imagen. Flera lyxvarumÀrken har nÄgon typ av varumÀrkesutvidgning för att kunna öka sin tillvÀxt och det finns olika sÀtt att utföra strategin. Den hÀr studien har fokuserats pÄ vertikal varumÀrkesutvidgning nedÄt hos lyxvarumÀrken inom modebranschen dÀr utvidgningen erbjuder alternativ med lÀgre priser. Genom varumÀrkesutvidgningar kan det uppstÄ problem nÀr företag sÀnker priset för att nÄ nya segment.
VÀrdering av varumÀrken
Background: The trademark is something that surrounds us almost all the time wherever we are. Studies show that brands are becoming increasingly more and more important and that it is important to have a strong trademark. This may be a reason for acquisitions. A business is carried out for various reasons, but usually it is to gain market shares or to get advantages in the market, such as a trademark can help with. A contributory effect on the market can be customer loyalty to the trademark.
Val av fönster - En Multikriterieanalys
Fönster blir idag en allt viktigare del av en byggnads klimatskÀrm. Det stÀlls dÀrför krav pÄ olika funktioner vilka mÄste uppfyllas oberoende av fönstertyp. DÄ glas blir vanligare i moderna konstruktioner stÀlls det högre krav pÄ vÀrmeisolerande förmÄga. Cirka 35 % av en byggnads vÀrmeförluster sker genom fönster. Detta stÀller krav pÄ tillÀmpning av energieffektiva fönster vid ny- och ombyggnad. UnderhÄll av fönsterkonstruktionerna Àr en oundviklig detalj och mÄste ske nÄgon gÄng under en byggnads livslÀngd.
Assessment methods for corporateresponsibility on the fashion scene : a case study of Hennes & Mauritz, Lindex, Kappahl and MQ
Assessing the outcome of corporate responsibility is often argued to be complicated due to long-term effects and qualitative aspects. Epstein (2008, p.261) establishes that: ?Though many think that sustainability is too difficult to measure, companies have found that unless the impacts are measured, they are commonly ignored in the resource allocation process?. Corporate responsibility is often referred to as a business case, i.e., that social and environmental concern add value to the business (Heikkurinen, 2010; Porter & van der Linde, 1995). Hence, for corporate responsibility to be a business case a strategy, corporate structure and systems, programmes and actions linked to performance measures need to be in place to assess the outcome; environmental, social as well as financial.
Food traceability system for Swedish origin food items : an assessment of the application ?vÄga frÄga - fÄ en bonde pÄ köpet? from a farmer perspective
In June 2013 a debate concerning the consumers? right to a label of origin on food packages was held in the Swedish parliament (www, Riksdagen, 2014). The debate was sparked by some food scandals where labelling was falsely used, claiming something that was not true ? the horse-meat scandal, frozen strawberries infected by Hepatitis A, pork sold as beef, etc. These cases were not only wrong in terms of food safety, but also fraudulent and threating consumers? right to fair origin labelling.