
Sökresultat:
576 Uppsatser om Brandsäkert glas - Sida 21 av 39
Logotyper och företagsmärken : Att lägga märke till märkliga märken
C-uppsats vars huvudsyfte var att undersöka hur stor igenkänning människor har av företagsmärken utan att logotypen finns med. Genom att arbeta med både en kvalitativ och kvantitativ metod har vi fått fram våra resultat, detta genom att våra respondenter besvarade en enkät. Våra teoretiska perspektiv kommer från en blandning av olika ämnesområden, så som psykologi och informationsdesign med fördjupningar i bland annat perception, objektsigenkänning, symbolik och färgers betydelse. Genom våra undersökningar kom vi fram till att det inte finns något enkelt svar på huruvida märken känns igen eller inte. Bland våra utvalda märken var könsbundenheten låg, och ålder har viss betydelse för igenkänningen.
Förändringen av MARPOL Annex V år 2013 : Hur den implementerats och upplevts ombord
Första januari år 2013 trädde den senaste versionen av MARPOL Annex V i kraft. Denna studie har genom en litteraturstudie samt intervjuer med nautiska befäl sökt svar på vilka förändringar som skedde, hur dem implementerats ombord samt hur förändringarna upplevts av sjöfarare. Syftet med studien var att bidra med en pusselbit till bilden av hur avfallssortering utövas till sjöss samt hur arbetet med det upplevs. Litteraturstudien kom fram till att den stora skillnaden är att papper, glas, metall samt aska inte längre får slängas i havet. Inom specialområde får endast matavfall destruerat genom avfallskvarn slängas överbord.
The Carlforsska Experience : - uppfyller reklamfilmen sitt syfte?
Syftet med studien var att beskriva överensstämmelsen mellan elevernas uppfattning och Carlforsska gymnasiets menade budskap med ?The Carlforsska experience?. Eleverna i detta fall var elever som gick i årskurs åtta på Skiljeboskolan i Västerås. För att beskriva överensstämmelsen gjordes en fallstudie där empiri insamlades genom intervjuer, där det togs reda på om vilka skillnader och likheter som fanns mellan elevernas uppfattning och den varumärkesidentitet som Carlforsska gymnasiet ville förmedla med ?The Carlforsska experience?.
Brand i höga byggnader med glasfasad
Dagens moderna samhälle strävar efter att bygga högre och alltmer komplexa byggnader. Denna trend är relativt ny i Sverige, och det är med flaggskepp som Kista Science Tower i Stockholm och Turning Torso i Malmö som bristen på krav i byggnadsreglerna har upptäckts. I Sverige är det idag Boverkets Byggregler (BBR) som reglerar vilka regler och krav som ställs på brandskyddets dimensionering och utformning. Ett gemensamt regelverk, Eurokod, för medlemsländerna i den Europeiska Unionen har blivit introducerat, och övergången från BBR till Eurokod kommer ske under 2010/2011. På grund av detta har denna rapport kombinerat aktuella föreskrifter, allmänna råd och rekommendationer ur BBR med olika beräkningsmodeller som presenteras i Eurokoden.
Co-creational Effects: En studie i betydelsen av varumärkets styrka
Consumer involvement in the product development process, co-creation, is being practiced by numerous companies. Previous research has investigated how consumer participation in co-creation affects consumer attitude. However, little is known about how co-creation affects the attitudes of the observervers of co-creation. The effect of observed co-creation on consumer attitude should be important when deciding whether to apply co-creation or not, as the observing consumers make up a larger part of the consumer collective than the participating consumers do. The paper at hand aims to investigate how observed co-creation affects consumer attitude and purchase intentions.
När journalister lanserar en produkt. : Hur PR-kampanjer påverkar nyhetstexter
Den här uppsatsen jämför PR-genomslaget av två lanseringskampanjer i tolv dagstidningar. Lanseringskampanjerna gäller de två mobiltelefonerna, Xperia x10 och Iphone 4. PR-genomslaget undersöks dels genom exponering av varumärken, dels genom antal publicerade artiklar. Av antalet publicerade artiklar undersöks också hur stor del av artiklarna som kan ses som textreklam. De tolv tidningarna är indelade i olika tidningstyper: morgontidningar, kvällstidningar och gratistidningar.
ETT OSYNLIGT LIDANDE - Patienter med fibromyalgi om att bli trodda i v?rden
Bakgrund: Fibromyalgi ?r en kronisk sm?rtsjukdom som ?r komplex med olikartade
symtom som p?verkar patienters fysiska och psykiska m?ende. Diagnostiserings- och
behandlingsprocessen pr?glas ofta av utmaningar. Viss forskning visar att v?rdpersonal har
en varierande kunskap om fibromyalgi som tillst?nd vilket tillsammans kan leda till
variationer av bem?tande.
Som man sår får man skörda - en fallstudie av synen på CSR hos två svenska klädföretag
This thesis focuses on how companies in the textile and clothing industry view or interpret the idea of corporate social responsibility. The purpose of the study is to create an understanding for how this view affects the dissemination and the implementation of the idea in the organization and what might be the effects on the organization of those processes. In order to identify any differences in how the view affected the processes I have studied the current discourse on CSR simultaneously with my theory and conducted a comparative case study of two Swedish clothing brands. The theory focuses on the diffusion of ideas and change management within organizations. My data shows that the two companies have different ways of interpreting CSR and that this indeed affects their dissemination of the idea in the organization.
Sociala medier : När kunden själv får välja
In recent years, more and more people have started to live double lives. Blogs, Facebook, YouTube and Twitter have created conditions so that we increasingly live virtual lives on the Internet. The gathering of people in this way entails both risks and opportunities for businesses. This study aims to explain how the phenomenon of social media has affected trade and service companies in a marketing and communication perspective. The idea for the essay came to us after we had observed how different behaviors in companies? concerning social media could vary a lot, and how we felt that this affected our personal view of the brands.
Arbetets betydelse för varslade individer : Utanfo?rskap,Gemenskap och va?gen tillbaka till arbetsmarknaden
Tidigare forskning visar pa? arbetets betydelse fo?r ma?nniskan och att arbetslo?shet riskerar att bidra till utanfo?rskap, ha?lsofo?ra?ndringar etc. Syftet med denna uppsats a?r att se pa? varslades personers tillvaro. Hur fo?ra?ndras den sociala gemenskapen och skapas det otrygghet vid varsel? Hur pra?glas informanternas framtidssyn av varslen? Va?rt teoretiska ramverk som anva?nds i denna uppsats a?r stigma/normer, gemainschaft/gesellschaft, deprivationsteori samt identitetsskapandet.Genom sex semistrukturerade djupintervjuer har underso?kningen genererat teman som utanfo?rskap, arbetets betydelse samt va?gen tillbaka och framtiden.
Hur ska det g?? Hen ?r ju 3 ?r yngre. S?rskilt beg?vade elevers och en specialpedagogs upplevelser av acceleration ur ett livsv?rldsfenomenologiskt perspektiv
Den h?r uppsatsen handlar om de elever och studenter som ligger runt de 15 % som ?r ?ver
normalf?rdelningskurvan beg?vningsm?ssig, elever och studenter som jag ben?mner s?rskilt
beg?vade. De ?r elever som har r?tt till specialpedagogisk hj?lp enligt Skollag och styrdokument men inte alltid f?r det. P? grund av detta blir en del av dem vad man kallar hemmasittare.
Vägen till framgång : hur kommuner använder sig av livsstilsmarknadsföring och platsmarknadsföring som differentieringsmetoder
The purpose of this essay is to examine how the two Swedish municipalities, Sigtuna and Nyköping, work with marketing. The study has primarily focused on how these two municipalities worked, consciously or non-consciously, with lifestyle marketing and place marketing. The research-questions that this essay wants to answer are;What is lifestyle marketing and place marketing?Do municipalities use these types of marketing, and who is this marketing directed to?How and why does municipalities use lifestyle marketing and place marketing?To answer these questions, phone interviews were conducted with several important employees within the two municipalities. The results of this study show that the different municipalities have both been using lifestyle marketing, but on different levels, in Sigtuna, it was a strategic choice, whereas in Nyköping, it evolved by itself and was not a conscious choice.
Indirekt varumärkesutvidgning på den svenska bilmarknaden
Today automotive manufacturers are facing a crisis with increased pressure to strengthen their brands. To prevent declining results many automakers have chosen to extend its brand to other industries i.e. various forms of brand extensions. Automotive manufacturers have developed an international strategy for what merchandise to offer. The strategy has received an overall positive response, however, it does not apply well within the Swedish market where merchandise is sold in less quantity than abroad.
Varumärken och varningsetiketter: En kvantitativ studie i hur varningsetiketter påverkar personer då de är placerade på läskförpackningar och om varningsetiketternas effekt påverkas av varumärket
Warning labels can be used to change the attitude and behavior in the general public. The use of warning labels is also increasing and suggestions have been made to expand their use to more general food products. However, the research regarding the effects of warning labels and how other factors may influence them is limited.The purpose of this study was to develop the research on warning labels and the effects the strength of the brand might have on the warning label?s effect on more regular food products. To achieve this goal a 2x2 factorial design was used where over 200 respondents filled in four different forms.
Scenerier i glas - ett projekt om mönstermoduler
The present project was initiated with the aim to create pattern modules for use in public environments. My intention was to let the properties, of the specific materials used, have a marked influence on the realisation of the final form. I also wanted to find a material, which is suitable from the perspective of sustainabilityand possibilities to create modules from it. The work was initiated with a study of some candidate materials and many sketches before I finally made my choice. My decision was clear after a visit to the company Glasfabriken inKalmar.