Sök:

Sökresultat:

1256 Uppsatser om Brand valuing - Sida 65 av 84

En jämförande rapport inom varumärkesbyggande mellan Bogesunds väveri och Väveriet Uddebo

Bakgrund: Väveribranschen i Sverige minskade avsevärt efter 1970-talet och idag finns endastett fåtal väverier kvar, majoriteten av dem har valt att lägga sin produktion utomlands.Bogesunds Väveri AB och Väveriet Uddebo AB är två av dem som fortfarande har kvar allsin produktion i Sverige. Väverierna är snarlika och blir därför tvungna att konkurrera medandra utmärkande egenskaper. Ett företags varumärke är en värdefull tillgång och har engrundläggande betydelse för individualiseringen av verksamhetens produkt och marknadsföring.Syfte: Syftet med rapporten är att ur ett varumärkesperspektiv förklara, om och varför BogesundsVäveri AB visar sämre ekonomiskt resultat än konkurrenten Väveriet Uddebo AB.Frågeställning: Hur arbetar Bogesunds Väveri AB med sitt varumärke i jämförelse med VäverietUddebo AB?Avgränsningar: Rapporten är skriven utifrån märkesinnehavarens perspektiv där en jämförelsemed Bogesunds konkurrent Väveriet kommer att genomföras.Teori: Vald teori behandlar forskningsinriktningen strategic brand management, karakteristisktför inriktningen är hur ett företags varumärke kan bidra till långsiktig konkurrenskraft,lönsamhet och tillväxtförmåga.Empiri: Beskriver hur väverierna i dagsläget arbetar med sina respektive varumärken. Denempiriska undersökningen är insamlad genom intervjuer av Bogesunds och Väveriet.Slutsats: Frågeställning och syfte besvaras genom att likheter och skillnader i företagensvarumärkesarbete redogörs.

Idrottare som säljer : En reklambildsanalys gällande sambandet mellan idrottsperson och varumärke

Användandet av kändisar i reklam är ingen ny marknadsföringsstrategi. I denna grupp av celebriteter ingår kända idrottspersonligheter. Att använda atleter i reklam har visat sig vara en effektiv strategi. Syftet med denna uppsats är att undersöka sambandet mellan olika idrottspersonlighet och de produkter/varumärken de representerar. Den försöker även svara på ifall idrottspersonligheten framställs på ett speciellt vis samt om reklamen riktade sig till en speciell grupp i samhället.

Second Skin - en studie i jeansnördens syn på jeans

Jeansmarknaden idag i Sverige är präglad av hög konkurrens med många olika aktörer somverkar där. De senaste åren har en speciell kundgrupp vuxit fram vilka kallas jeansnördar.Dessa konsumenter och deras syn på jeans är i dagsläget inte kartlagt vilket därförhuvudsyftet med studien. Under studien har vi kommit i kontakt med ett svenskt jeansföretagvid namn Pace Jeans som vi intervjuade och fick därigenom hjälp med att identifiera personersom kunde hjälpa oss att uppnå vårt syfte. Genom att ställa oss frågan hur företaget ser påjeansnörden och hur det här skiljer sig från hur den faktiska konsumenten är. Huvudfrågan fördenna studie är vem jeansnörden är och hur denne ser på jeans.

Feeling.nu - överföra en känsla från butik till Internet för att nå ut till en större kundkrets och skapa kundstöd

This paper is about transferring a feeling from a physical place to the Internet. The paper explores methods on how this transfer is done. Websites have a tendency to not portray the company behind it in a correct way. For companies with a distinct esthetic and work hard on their image and brand it is important that this hard work is portrayed correctly in every aspect. The problems this paper explores are: the importance of personas in a design process, methods of transferring a feeling from a physical place with design and how this can be tested, and using open-source content management systems in creating usable websites.

Den ideella föreningens kommunikativa utmaningar på en glokal marknad : - En förstudie till en kommunikationsplan för kulturföreningen Humlan.

Non-profit organizations? communicational challenges in a glocal market? A pre-study to a communication plan for the non-profit organization Humlan.This study intends to examine and analyze the current strategic position of the non-profit organization Humlan, and how the organization can develop their communicational efforts to make themselves more competitive in the glocalized market in which they compete. This has been examined by qualitative interviews with the employees of the Humlan, and a quantitative survey of Humlans potential target group, students. The results of the interviews showed that the employees of Humlan experienced the competition in the market as fierce, and that they experienced a need to communicate their uniqueness as a non-profit organization. The employees also expressed a wish for the Humlan brand to become associated with quality. In turn, the student survey showed that the students had a low knowledge-level regarding Humlan, that they were interested in a wide array of cultural expressions, and that they mainly wanted to communicate with Humlan by taking part of information such as news.In summary, the study showed that Humlan could develop their communicational efforts by creating awareness about the organization and its uniqueness among students.

Om att kreativt charma B2B

Previous research has recognized that advertising creativity can result in positive signaling effects for consumers, thus proving creativity to be a useful tool and not a wasteful effort within marketing. However, research within this matter has only lightly touched upon the outcome of signaling effects within a business-to-business context. Since other implications prevail within a B2B market - for instance the professional position in which individuals act, the existence of buying centers, and the heavy weight placed on most decisions - the conception and influence of advertising creativity may be altered. This paper aims to give an overview of whether increased advertising creativity results in positive signaling effects among individuals employed within a B2B context. Furthermore, the paper aspires to examine the potential influence of aspects prevailing within B2B markets, such as the need for contemplating the desires of numerous individuals involved, on the outcome of advertising creativity.

Konsumentbaserat Varumärkeskapital -Egna Varumärken och Traditionella Varumärken, en jämförande studie i dagligvaruhandeln

Vårt syfte är att skapa en ökad förståelse för EVM och deras styrka i svensk dagligvaruhandel i egenskap av varumärkeskapital. Vårt syfte är också att undersöka hur starka EVM är relativt traditionella varumärken samt utreda om de generella dimensioner som konsumentbaserat varumärkeskapital anses bestå av är relevanta för tvättmedel i dagligvaruhandeln. Vi har använt en redan operationell modell för konsumentbaserat varumärkeskapital utformad för traditionella varumärken och applicerat denna på egna varumärken. Genom kvantitativ metod, i form av 97 enkätundersökningar har vi testat den operationella modellens relevans samt jämfört styrkan av EVM mot den av traditionella varumärken. Vår undersökning visar att Skona, ICA: s egna varumärke, har skapat ett starkt konsumentbaserat varumärkeskapital.

Se målet i backspegeln : En studie i storytelling på Volvo Personvagnar

I den här kandidatuppsatsen undersöks storytelling som kommunikationsform på Volvo Personvagnar. Studien presenterar organisationsberättelser som karaktäriserar företaget samt dess funktioner och betydelser. Vidare lyfter studien fram storytelling som verktyg för att påverka en publiks uppfattningar. Inspiration till ämnet inhämtas från nutida forskare och storytelling relateras till kommunikativa uttryck och meningsskapande.Studiens empiri består av intervjuer av anställda på Volvo samt pr-konsulter med inblick i företaget. Empirin innefattar även en semiotisk analys av reklamannonser.

Det blir vad du gör det till : En studie om relationer mellan musikbolag och fans

Syftet med denna uppsats är att undersöka och analysera hur relationer ser ut mellan musikbolag och fans och hur de olika parterna upplever dem. För att uppfylla detta syfte har vi formulerat två forskningsfrågor:Vad kan fans uppfatta som värdeskapande i en relation med musikbolagen och vilka effekter kan detta få på relationen?Vad karaktäriserar musikbolagens arbete för att skapa och utveckla relationen mellan artist och fans?Uppsatsen är ett resultat av en kvalitativ metod med en induktiv ansats. Vi har genomfört semi-strukturerade intervjuer via telefon, Skype samt chattmeddelanden för att få en djup empiri från relevanta personer inom musikbranschen samt fans.Uppsatsens resultat visar att musikbolagens arbete med att skapa och utveckla relationer till stor del bygger på att identifiera vilka sociala plattformar som olika målgrupper befinner sig på. Utifrån detta skapas strategier för att kommunicera med fans och därmed kan relationer med dessa skapas och utvecklas och värdeskapande processer kan erbjudas till fansen.Vad fans uppfattar som värdeskapande är bland annat erbjudanden om tävlingar och förmåner så som förköp av konsertbiljetter.

A study of in-store atmospherics impact on young consumers in fashion houses

Abstract Title: A study of in-store atmospherics impact on young consumers in fashion houses Date of the Seminar: June 4th 2008 Course: BUSM08. Master thesis in International Marketing & Brand Management Authors: Md. Abu Baker Siddique Masum Milan Filipovic Supervisor: Ulf Elg Keywords: In-store atmosphere, young generation, fashion houses. Thesis purpose: This thesis will find out the influences of the in-store environment in the fashion houses and it will be applicable for this sector. This research will provide information to develop a better in-store environment in fashion houses to attract more young people.

Vill du prata?

Today's consumers are demanding more and more from companies and are no longer as easy to im-press as they used to be. It is now the consumers that hold an increasing amount of power over com-panies and not the other way around. This change in consumer behaviour has caused an identity crisis for traditional advertising, and companies are now searching for new ways of reaching their target audience. The purpose of this combined qualitative and quantitative case study is to examine possible risks and possibilities that a retailing company face when communicating through Facebook. Data has been collected through in-depth interviews with company representatives combined with a quantitative study of the company's Facebook followers in order to answer the questions of (1) which possibilities and risks a retailing company face through the use of a Facebook fanpage and (2) if there is a differ-ence in the attitude and behaviour of active respectively passive followers that may have been caused by a retailing company's marketing communication on Facebook.

Mobiltelefoni - en djungel för konsumenterna : Vilka faktorer påverkar valet av mobiloperatör?

SammanfattningÄmnesfördjupande arbete inom marknadsföring, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Civilekonomprogrammet, 4FE03E, VT 2011.Författare:David BrooHandledare:Sarah PhilipsonTitel:Mobiltelefoni ? en djungel för konsumenterna. Vilka faktorer påverkar deras val av mobiloperatör?Syfte:Uppsatsens syfte är att undersöka vilka faktorer som påverkar de svenska konsumenternas val av mobiloperatör. Ett delsyfte är att undersöka vad som påverkar deras lojalitet till sin operatör.Frågeställning:Vilka faktorer påverkar de svenska konsumenternas val av mobiloperatör?Metod:Det teoretiska materialet består av litteratur och vetenskapliga artiklar.

Svensk rapportering från Sydamerika : En studie av två svenska dagstidningar

Employer Branding är ett begrepp som fått stort genomslag i organisationer världen över. Begreppet innebäratt företag arbetar med sitt arbetsgivarvarumärke i syfte att attrahera, motivera och behålla personal.Ett företag som vill utveckla sitt Employer Brand är Arizona Chemical. Arizona Chemical ligger i den lillabruksorten Sandarne strax söder om Söderhamn. Arizona Chemical har gett mig i uppdrag att ge konkretaråd på Employer Branding strategier utifrån företagets förutsättningar. Genom intervjuer med anställda harjag kartlagt organisationens problembild och belyst de behov som finns av en Employer Branding strategi.För att kunna förankra mina förslag på strategier i teori har jag gjort en forskningsöversikt över fenomenetEmployer Branding.

Resultatet av Formatet- En kvantitativ studie om butiksformats påverkan på en konsuments beteende och attityd

Today's consumer society has led to never-ending choices in terms of brands, products and prices in an endless variety of shops. The retail industry is a very complex industry that includes many different types of sales channels and many different types of products. A consequence of this trend is that brand owners today face difficulties in understanding how their products are being evaluated and difficulties in knowing which final cause that make a consumer willing to by their product is hard to figure out. The industry is very diversified, which means that for a company to really understand their position and their role on the market it requires that the company put a lot of effort and also a lot of money in the process of trying to figure it out. We will with this paper try to explain a small piece of that understanding and we hope to get results, which contribute to the further research in this area.

Att bibehålla bestående kundrelationer : Hur kan inre och yttre faktorer påverka dessa?

This thesis treats how accountancy companies works to maintain customer relations. This is getting more important in the accounting business because there are several inner and outer factors available that may affect customer relations in this business area. The main question with the thesis is: How works accountancy companies with keeping customers?The purpose with the research was to investigate and identify which inner and outer factors that may be important from a company perspective to keep customers. Another purpose was to investigate if there existed any differences between the companies in how they are handling different factors like for example a law change and how it could affect customer relations.

<- Föregående sida 65 Nästa sida ->