Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om Blackboard - Sida 1 av 1

 En studie av ekonomikursers struktur på plattformen Blackboard ur studerandesynvinkel

Syfte: Syftet med denna studie är att göra en jämförande analys av ekonomikurser på Högskolan i Gävle där informations- och kommunikationsteknik (IKT) används i olika utsträckning i klassrums- och nätverksmodellen. Metod: Studien bygger på ansatser från metoderna aktionsforskning och etnografi som utgår från en klassrumsmodell av campuskurser och en nätverksmodell av distanskurser. Resultat & slutsats: Det är skillnad i upplägg av information och material på Blackboard i de kurser vi studerat. De minst utvecklade och de mest utvecklade kurserna har olika strukturer i dispositionen.     De två modeller som denna studie utgår ifrån skiljer sig från varandra. Skillnaden mellan de mest utvecklade och de minst utvecklade kurserna inom de två modellerna är mindre i nätverksmodellen.     De kurser som idag kan läsas på Högskolan i Gävle är en blandning av en renodlad klassrumsmodell och en renodlad nätverksmodell. Förslag till fortsatt forskning: Vår studie ses utifrån studenternas synvinkel därför kan en studie om Blackboard från en annan aktörs synvinkel, exempelvis lärarens tas med i undersökningen, vad har de för åsikter och synpunkter om Blackboard ur lärandeperspektiv, hur kan plattformen förändras så att studenterna får de bästa förutsättningarna för sitt lärande? Uppsatsens bidrag: Denna uppsats ska ge ett förslag på hur strukturen på plattformen Blackbord kan förbättras för att studenterna ska få ut det bästa möjliga av sina studier..

Vad tycker studenter och lärare om Blackboard? : En undersökning över användandet av lärplattformen Blackboard vid Centrum för Informationslogistik

E-rekrytering är idag ett framgångsrikt verktyg för att rekrytera dem bäst lämpade för organisationen. Dessa verktyg växte fram under senare delen av 90-talet och används idag av alla stora företag. Verktygen har dock haft svårt att kunna etableras bland SME. Detta beror på att dessa organisationer ej kan finansiera dyra system, de har ej specifik kunskap om rekrytering samt att dem inte rekryterar lika ofta som större organisationer. Under 2000-talet växte internet med dess nyutvecklade teknologier vilket gjorde att e-rekrytering flyttades ut till webben mer eller mindre fullständigt.

IKT-verktyg vid lärande och kommunikation : Lärares användande av IKT-verktyg vid Högskolan i Gävle

Persson, E. (2014). IKT-verktyg vid lärande och kommunikation. C-uppsats i Pedagogik. Högskolan i Gävle, akademin för utbildning och ekonomi Denna undersökning syftar till att undersöka användandet och det upplevda stödet av IKT-verktyg i kommunikation med och undervisning av studenter bland lärare vid Högskolan i Gävle.

Undervisning om miljöproblem i Cradock - Sydafrika

The purpose of this paper is to investigate some aspects of teaching environmental issues, as they are manifested in another culture. In this paper, I will discuss how you teach environmental issues, how the teaching environment is formed, and what an environmental issue means to a South African teacher, as well as, if there are any cultural aspects to what an environmental issue is. Seven observations were made and qualitative interviews with four teachers teaching Life Science in Cradock, South Africa - The results showed that these South African teachers, independent from each other, followed a similar pattern in their teachings. These patterns contain gathering information concerning environmental issues in the immediate surroundings, as well as using the text book and teaching environmental issues through lectures. It was not possible to draw a conclusion about the cultural aspects in association to environmental issues.

"I slutet av varje dag förstår alla elever matematiken" : En kvalitativ studie om matematiklärares syn på barn i behov av särskilt stöd i Kenya

The purpose of the study was to find out how teachers in a school in Kenya conducted the education of mathematics in standard 4-6. The focus was how the teachers worked with children in need of special support in mathematics.To find out the purpose a case study was made with two interviews and seven observations with four teachers on a rural school in Kenya. The following issues were: Which standards were there in the classrooms during lessons in mathematics in Kenya? How did the teachers express the view of children in need of special support? The main conclusion was that different teachers teaching in mathematics looked the same.The teacher was standing in front of the Blackboard where the teaching occurred and the pupils were sitting lined up in their benches. The teaching of the pupils was about repetition and imitates the teacher and mostly filling the gap that the teacher made them say.

Kommunikation och samarbete inom e-learning : En studie av lärares användning av lärplattformen Blackboard

E-­?learning har de senaste åren blivit ett populärt sätt att bedriva utbildning.Geno me-­?learning ges möjlighet till flexibelt lärande vilket innebär att studenter kan studera oberoende av geografiska och tidsmässiga aspekter, genom så kallade lärplattformar. Dock har vissa problem med formen på utbildningen upptäcks där brist på kommunikation och samarbete lyfts fram som viktiga faktorer. Studiens syfte var att undersöka hur lärplattformar används av lärare för att stödja kommunikation och samarbete inom e-­?learningkurser.

Praktisk användning av Architechture Evaluation and Selection Method : Kvalitetsattribut som beslutsgrund

Mikael Svanberg skrev 2003 en doktorsavhandling där han beskriver en metod för att givet ett antal olika kandidatarkitekturer välja den som på bäst sätt uppfyller den blandning av kvalitativa krav som ställs på ett system. Denna rapport innehåller en fallstudie av Svanbergs metod applicerad på en webbapplikation beställd av GreenIT. Applikationen ska tillämpa en metod för mätning och relation av ansvarsfullt företagande med ett enkätformulär. Metoden bygger på principialkomponentsanalys (PCA) och är framtagen i ett examensarbete av Helen Josefsson 2009.Svanbergs metod, ?Architechture Evaluation and Selection Method?, appliceras på den beräkningstunga PCA-modulen i applikationen i syfte att utvärdera metoden med avseende på vilken kvalitet resultatet har, hur kostnadseffektiv den är samt när den lämpar sig bäst att användas.Tre stycken kandidatarkitekturer, Layers, Pipes and Filters och Blackboard, och fyra stycken kvalitetsattribut, Effektivitet, Pålitlighet, Underhållbarhet och Säkerhet, väljs ut och används som indata i metoden som bygger på Analytisk Hierarkisk Process (AHP).Metoden visar att Layers tillhandahåller den bästa blandningen av dessa kvalitetsattribut med stor säkerhet.

Friluftsliv i staden : tillfällig landskapsarkitektur på sex platser i Linköping 3-15 april 2012

The subject of this project focuses on how Landscape Architects by their profession can explore and directly make a difference in the cityscape. This paper documents the process of art - based research practice. The purpose of installing temporary activities is to encourage people in the city to discover, participate and invite people to be more playful in the city. My experience of interaction in public spaces comes primarily from the education within landscape architecture, from site-specific art installations I have performed in different cities and from observations of landscape architecture, street art and urban life in the cities of Vienna, Berlin and Linköping. It is fascinating and inspiring to see how the urban space can invite and allow visitors to participate and therefore feel invited to the open space. As a landscape architect I wish to create urban spaces that are useful and inspiring for their visitors. The projects main question: How can you make temporary landscapes that encourage outdoorinspired activities at selected locations in the city? is answered by practice based research, an approach in which theoretical research are developed through practical experiments in the designing- and implementation process.