Sök:

Sökresultat:

24422 Uppsatser om Betydelse för elever - Sida 51 av 1629

Litteraturpedagogik, lÀsning och etnicitet - En undersökning av tvÄ klasser med olika förutsÀttningar

Syftet var att undersöka huruvida den litteraturpedagogik man bedriver i klassrummet kan pÄverka elevernas attityd till skönlitteratur. Jag har jÀmfört tvÄ klasser för att se om det kan finnas skillnader i attityden till skönlitteratur mellan elever med svenska som modersmÄl och de elever som inte har det. De metoder jag har anvÀnt mig av Àr enkÀter, intervjuer med elever och lÀrare och observationer i de bÄda klassrummen. Undersökningen har skett i tvÄ olika klasser pÄ tvÄ olika skolor med olika förutsÀttningar i elevgrupperna. Materialet bestÄr av 83 stycken enkÀter frÄn fyra klasser i Är 5, Ätta elevintervjuer, tvÄ lÀrarintervjuer samt tvÄ observationer.

Attityder till fysisk aktivitet - bland elever i en miljonstad utomlands jÀmfört med elever pÄ Sveriges landsbygd

Arbetet undersöker attityder till fysisk aktivitet i skolan och Äldersintegrering hos elever pÄ en svensk skola i en miljonstad utomlands, för att sen jÀmföra det resultat med en skola pÄ Sveriges landsbygd. Dessutom jÀmförs elevernas möjligheter till fysisk aktivitet pÄ fritiden. Eleverna fick svara pÄ en enkÀt och resultaten analyserades och jÀmfördes med varandra. Resultatet visade pÄ att skillnaderna inte var stora mellan dessa tvÄ olika grupper av elever, utan endast en minoritet av eleverna visade missnöje med skolans resurser och till deras Äldersintegrerade klasser..

"Det a?r farligt att drunkna" : En studie om hur elever la?r sig pa? ba?sta sa?tt inom idrott och ha?lsa

Denna uppsats har fo?r avsikt att underso?ka om hur elever la?r sig pa? ba?sta sa?tt inom idrott och ha?lsa. A?tta elever i a?ldrarna tolv till tretton a?r har intervjuats och de a?r alla eniga om att det kra?vs olika inla?rningssa?tt beroende pa? vad som ska la?ras ut, de go?r a?ven till viss del skillnad pa? teoretiska och praktiska a?mnens sa?tt att la?ra. De framkommer att de intervjuade personerna sja?lva fo?redrar helt skilda arbetssa?tt fo?r att optimera sin egen inla?rning.

Elever i koncentrationssvÄrigheter : En enkÀtstudie om lÀrarens syn och förhÄllningssÀtt

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur grundskolelÀrare definierar koncentrationssvÄrigheter och hur de ser pÄ elever i koncentrationssvÄrigheter. Vi vill Àven undersöka hur lÀrare arbetar med denna elevgrupp ute pÄ skolorna utifrÄn de hinder och möjligheter som finns. De frÄgestÀllningar vi utgÄr ifrÄn Àr följande, ur ett lÀrarperspektiv: Hur uppfattas koncentrationssvÄrigheter? Hur arbetar lÀrare med dessa elever i skolverksamheten? Vilka faktorer pÄverkar lÀrarnas arbetssÀtt? Hur pÄverkar elever i koncentrationssvÄrigheter sina klasskamraters inlÀrning? Hur skapar man bra förutsÀttningar för inlÀrning hos dessa elever? Vi har valt att anvÀnda oss av en kvantitativ metod, nÀrmare bestÀmt en enkÀtundersökning, för att fÄ ett stort undersökningsunderlag. EnkÀten bestod av sÄvÀl öppna som fasta svarsalternativ.

Hur matematikundervisningen kan utformas för att gynna elever med fallenhet för matematik : Ur ett lÀrarperspektiv

Syftet med studien var att fÄ en djupare förstÄelse och kunskap om hur matematikundervisningen kan utformas sÄ att den bemöter elever med fallenhet för matematik. Syftet var Àven att fÄ kunskap om hur arbetet med problemlösning kan gynna dessa elever. I genomförandet av studien intervjuades fem verksamma matematiklÀrare i Ärskurs 4-6. Studien belyste att undervisningen mestadels bestod av gemensamma genomgÄngar, att eleverna arbetade med nÄgot helt annat eller blev tilldelade svÄrare uppgifter. Studien belyste ocksÄ att eleverna kunde utmanas i problemlösning genom att lÀraren stÀllde högre krav pÄ dessa elevers kunskaper.

Hemmasittare : En intervjuundersökning med skolkuratorer om deras syn pÄ elever med hög ogiltig frÄnvaro

Syfte med studien Àr att utifrÄn skolkuratorers erfarenheter undersöka vad de anser som de vanligaste orsakerna till att elever blir hemmasittare, samt hur man arbetar pÄ deras arbetsplatser med att förebygga och ÄtgÀrda problemet med hemmasittande elever. Genom att intervjua sex skolkuratorer pÄ högstadieskolor i UppsalaomrÄdet har deras syn pÄ hemmasittarna synliggjorts. Samtalen har sedan sammanstÀllts, analyserats och jÀmförts med varandra.Studien visade att orsakerna till varför elever blir hemmasittare kan skilja sig mycket Ät. En skolkurator pÄstÄr att det finns lika mÄnga anledningar till varför elever blir hemmasittare som det finns hemmasittande elever. Det Àr dessutom sÀllan bara en orsak som gör att en elev slutar att komma till skolan, utan oftast en kombination av flera faktorer.

Hinner idrottslÀrare med att uppmÀrksamma alla elever under en idrottslektion?

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet var att ta reda pÄ om lÀrarna hann med att uppmÀrksamma alla elever under idrott och hÀlsa lektionerna.FrÄgestÀllningarna var följande:Blir alla elever sedda pÄ idrotten?Hur gör pedagogerna för att hinna med alla elever?MetodInsamlingen av data har skett med hjÀlp av kvalitativa metoder. Metoderna som har anvÀnts Àr observationer för att observera klassrumssituationen för att se om alla elever blev uppmÀrksammade av lÀrarna. Samt att Àven via intervjuerna fÄ en inblick i om lÀrarna arbetar aktivt för att uppmÀrksamma alla elever. De Ärskurser som undersökts Àr tre klasser i Äk 3, tre klasser i Äk 4, fyra klasser i Äk 6, tvÄ klasser i Äk 7 samt tvÄ klasser i Äk 9.ResultatLÀrarna beskrev i intervjuerna att de försökte anpassa undervisningen pÄ sÄ sÀtt att eleven kÀnner att hon eller han kan och vill delta i undervisningen.

VÀgen till det goda exemplet Erfarna specialpedagogers uppfattningar om framgÄngsrikt specialpedagogiskt arbete

Syftet med arbetet Àr att belysa vad sju erfarna specialpedagoger menar vara framgÄngsrikt specialpedagogiskt arbete. Den ska ge svar pÄ vad specialpedagogerna menar vara vÀgen till ett gott exempel. Hur uppfattar specialpedagogerna det positiva och framgÄngsrika arbete som ger elevgrupper och enskilda elever en bÀttre situation. Med hjÀlp av intervjuer vill jag se hur specialpedagogerna beskriver sitt arbete som leder till en förbÀttrad situation för elever och elevgrupper. Sammanfattningsvis visar mitt arbete att specialpedagogerna menar att allt gott arbete bygger pÄ goda relationer, tillit mellan de olika parter som arbetar tillsammans och att en kÀnsla av framtidstro kan frammanas. För att utvecklingen ska bli positiv mÄste arbetet ske pÄ olika nivÄer anser specialpedagogerna och omfatta alla skolans pedagoger och skolledning. Alla som arbetar i skolan ska ha en gemensam syn pÄ vad skolan stÄr för och ska fungera som modeller för elever och varandra.

Att möta elever med Aspergers syndrom pÄ gymnasieskolans yrkesprogram

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur en gymnasieskolas yrkesprogram kan ta emot och integrera elever med Aspergers syndrom. Hur man pÄ bÀsta sÀtt kan fÄ en elev med Aspergers syndrom att trivas, accepteras och hur skolan kan förbereda sig. För att nÄ syftet har jag gjort en intervjustudie dÀr 7 personer har intervjuats varav fyra har varit skolpersonal och tre elever. Den litteratur som anvÀnts har varit kopplad till skolan och Aspergers syndrom. Resultatet och slutsatsen av undersökningen visar att elever med Aspergers syndrom Àr i stort behov av struktur, rutiner och undervisning som passar den enskilde individen. De behöver personal som Àr tydlig i sin kommunikation och som har god kunskap om elevens behov, bÄde pedagogiska och sociala..

Om omklÀdningsrummens betydelse för nÀrvaron i Àmnet Idrott och HÀlsa

VÄrt arbete handlar om omklÀdningsrummens fysiska och psykiska miljö. VÄr frÄgestÀllning Àr: ?Om omklÀdningsrummens utformning och psykiska klimat har nÄgon betydelse för nÀrvaron i Àmnet Idrott och HÀlsa?? Syftet Àr att uppmÀrksamma och skapa en medvetenhet hos elever, personal och kommuner om vad som sker i omklÀdningsrummen och hur dess utformning kan pÄverka eleverna. Vi har velat undersöka om det finns andra orsaker till elevers frÄnvaro pÄ idrotten Àn sjÀlva idrotten, dÄ menar vi exempelvis ovilja att byta om inför andra. Vad gör att en del mÀnniskor tycker det Àr okej att vara naken inför andra och en del tycker att det inte Àr nÄgot normalt? Pierre Bourdieu anstiftade begreppet habitus, som enkelt kan uttryckas att det Àr hur vi agerar, uppfattar och vÀrderar givna situationer utifrÄn vÄr socialisation..

Social fobi i gymnasieskolan

I detta arbete rapporteras hur vanligt det Àr att gymnasieelever har social fobi. Utöver detta beskrivs Àven den hjÀlp elever med social fobi erbjuds i skolan samt hur lÀrare bemöter dessa elever. För formulering och utvÀrdering av enkÀterna har den inom psykiatrin anvÀnda definitionen av social fobi, DSM-IV, anvÀnts. Andelen gymnasieelever med social fobi uppskattas till 16,5 %. Utöver dessa elever med social fobi kÀnner drygt 20 % oro och obehag vid sociala situationer utan att uppnÄ kriteriet för social fobi.

FörutsÀttningar för inkludering av elever i behov av sÀrskilt stöd : FörstÄr pedagogerna, kan pedagogerna och vill pedagogerna?

Leandersson, A. & Magnuson, E. (2011). FörutsÀttningar för inkludering av elever i behov av sÀrskilt stöd. FörstÄr pedagogerna, kan pedagogerna och vill pedagogerna? Halmstad: Högskolan i Halmstad, sektionen för lÀrarutbildningen.VÄrt syfte var att undersöka förutsÀttningar för inkludering av elever i behov av sÀrkilt stöd.

LÀxa - ett dilemma : Elevers syn pÄ lÀxans betydelse i gymnasieskolan

Syftet med studien var att undersöka och beskriva gymnasieelevers syn pĂ„ lĂ€xans betydelse i gym-nasieskolan med fokus pĂ„ lĂ€xans hantering och dess vĂ€rde. Studien har gjorts utifrĂ„n en kvalitativ ansats. Datainsamlingsmetoden som har valts till studien Ă€r intervjuer med Ă„tta elever som gĂ„r pĂ„ gymnasienivĂ„. Analysen i studien har gjorts utifrĂ„n Denscombes principer. Bland annat anvĂ€nds i studien Vygotskijs teori, Coopers forskning om lĂ€xans effekt samt Coopers och Österlinds definit-ion av lĂ€xan.

Elevers vardagsförestÀllningar och fysikundervisningens utformande

Fysikundervisningens utformande Ă€r av stor betydelse för hur elever hur till sig och bygger upp en förstĂ„else av hur och varför vissa fenomen intrĂ€ffar. Med sig in i klassrummet har flera elever olika vardagsförestĂ€llningar som förklaringar till fenomenen. Även efter en avslutad kurs tenderar vissa elever fortfarande anvĂ€nda sig av vissa av dessa vardagsförklaringar. MĂ„let Ă€r att förstĂ„elsen istĂ€llet ska grunda sig pĂ„ vetenskapliga förklaringar som eleven fĂ„r ta del av och upptĂ€cka under sina studier. För att nĂ„ detta mĂ„l krĂ€vs en kunskap om hur elevers lĂ€rande gĂ„r till och en viss förstĂ„else för vilka vardagsförestĂ€llningar elever har och hur dessa pĂ„verkar inlemmandet av ny kunskap.

Bedömningens betydelse för lÀrande: En studie om formativ bedömning och lÀsförstÄelse i Ärskurs 4-6

Syftet med denna studie Àr att bidra till ökad förstÄelse för hur formativ bedömning kan frÀmja elevers lÀrande i Àmnet svenska med fokus pÄ lÀsförstÄelse i Ärskurs 4-6. Studiens empiriska material har samlats in genom en enkÀtundersökning och gruppintervjuer med bÄde lÀrare och elever pÄ tre skolor i Norrbottens lÀn. Resultatet visar att lÀrare och elever anvÀnder en likartad definition nÀr de talar om begreppet lÀsförstÄelse. Bedömningens primÀra syfte beskrivs som att synliggöra var en elev befinner sig i sitt lÀrande och vad eleven vidare behöver utveckla. Resultatet redogör för lÀrarnas och elevernas personliga erfarenheter och tankar kring lÀsförstÄelse, lÀsundervisning och bedömning.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->