Sök:

Sökresultat:

24422 Uppsatser om Betydelse för elever - Sida 26 av 1629

Elever med annat modersmÄl Àn svenska och engelska

Detta examensarbete handlar om nÄgra elever med utlÀndsk bakgrund och deras attityder till det engelska sprÄket. Jag intervjuade sex elever och fann att tvÄ av sex elever lÀser texter pÄ engelska pÄ fritiden. Enbart en av sex elever studerar ett annat sprÄk Àn svenska, engelska och modersmÄlet i skolan. De sex intervjuade tyckte att skolundervisningen i engelska borde innehÄlla mer konversation, grammatik och översÀttning. Jag intervjuade ocksÄ tvÄ lÀrare för att fÄ reda pÄ hur de ser pÄ engelskundervisning pÄ en mÄngkulturell skola.

Vi gÄr ut för att lÀra in : En studie om hur vi arbetar med uteverksamhet och matematik i förskolan

SammanfattningLaborationer i naturvetenskapliga Àmnen Àr en naturlig del av undervisningen. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att ta reda pÄ om man tar bort en möjlighet till inlÀrning och förstÄelse för eleverna om laborationer inte anvÀnds i undervisningen. Vidare ville jag undersöka om lÀrare och elever anser att laborationer utvecklar förstÄelsen av naturvetenskap, dessutom om eleverna förstÄr syftena med laborationerna.Undersökningen utfördes genom att kvalitativa intervjuer gjordes med fyra lÀrare och sex elever i en gymnasieskola. Resultatet visar att lÀrarna har olika Äsikter om laborationens betydelse för förstÄelsen av Àmnet. DÀremot anser eleverna att laborationer utvecklar deras förstÄelse för naturkunskap.

Interkulturellt lÀrande i mÄngkulturella skolor

I detta arbete har jag gjort en jÀmförelse mellan en mÄngkulturell skola d.v.s. en skola dÀr det finns mÄnga olika kulturer, sprÄk, etniciteter blandade LahdenperÀ & Lorentz (2010), med en skola dÀr fördelningen mellan elever som har svenska som första sprÄk och elever som har det som andra sprÄk Àr jÀmn. Syftet med undersökningen har varit att studera vilken betydelse lÀrare anser att deras undervisning i matematik har för elevens studieresultat i matematik. Jag har Àven kopplat detta till vilken betydelse lÀrarna anser att elevernas första sprÄk har för lÀrande i matematik. I början av arbetet har jag lyft fram olika faktorer som pÄverkar en elevs förmÄga att lÀra matematik med sÀrskilt fokus pÄ elevers första och andra sprÄk.

Vilka attribut tillskrivs högpresterande elever i matematik? : En undersökning om nyantagna lÀrarstudenters uppfattningar.

Det finns gott om internationell forskning om högpresterande och begÄvade elever, men i Sverige Äterfinns ytterst lite forskning. UtifrÄn teorier om attribution och faktorer för högpresterande elever har  resultat frÄn en enkÀtundersökning visat att motivation Àr det dominerande attributet bland dessa nyantagna lÀrarstudenter. Det finns Àven indikation pÄ skilllnader nÀr det gÀller tillskrivna attribut beroende pÄ den egna matematiska sjÀlvskattningen. .

MÄlsprÄk Franska

Denna studie har den muntliga delen av franskundervisningen under grundskolans senare Är som fokus och hur lÀrare kan motivera elever att tala franska men ocksÄ hur elever kan motiveras att vÀlja att lÀra ett modernt sprÄk. Syftet med studien Àr att söka kunskap i vilka metoder och tillvÀgagÄngssÀtt nÄgra fransklÀrare anvÀnder sig av för att motivera sina elever att tala franska samt vilken deras instÀllning Àr till elevernas förmÄga att uppnÄ muntlig fÀrdighet. Studien har genomförts med en hermeneutiskt inspirerad kvalitativ ansats med kvalitativa forskningsintervjuer som datainsamlingsmetod. Sex lÀrare har intervjuats och resultatet redovisas i 5 kategorier som utkristalliserats ur intervjumaterialet. De Àr: Intressera elever för franska, Motivation till lÀrande, LÀrares instÀllning till franska sprÄket,arbetssÀtt i undervisningen samt Vision.

LÀrandets predikament och betydelsen av erkÀnnande i en skolkultur

Under vÄren 2013 genomfördes en fallstudie pÄ en skola i södra Sverige med syfte att undersöka hur utmanande lÀrandesituationer kan beskrivas samt vilken betydelse erkÀnnande frÄn lÀrare har för hanteringen av dessa situationer. De utmanande lÀrandesituationerna Äterges i denna uppsats genom begreppet; lÀrandets predikament och kan exempelvis handla om att fÄ alla elever motiverade i ett specifikt undervisningssammanhang eller lösa oförutsedda konflikter. Syftet var ocksÄ att undersöka en enskild skolkultur och pÄ vilket sÀtt erkÀnnande frÄn lÀrare pÄverkar elevers instÀllning till skolan. För att uppnÄ syftet genomfördes intervjuer med 16 elever frÄn en klass i Ärskurs fem. Genom intervjuerna kunde elevernas upplevelser förstÄs, beskrivas och tolkas, vilket innebÀr en kvalitativ ansats.

Om gruppklimatets betydelse för elevers studieresultat

Vi lever i ett samhÀlle som har förÀndrats snabbt under kort tid. Idag efterfrÄgas individer som Àr flexibla och kan konkurrera. Skolan som apparat Àr den som ska forma elever till det samhÀllet efterfrÄgar. Samtidigt ingÄr eleven i en grupp vars sammansÀttning kan se olika ut. Syftet med studien Àr dÀrför att undersöka olika skolklassers gruppklimat och dess pÄverkan pÄ elevernas studieresultat.

"De klarar sig i alla fall" : En studie om hur lÀrare resonerar om och sÀger sig undervisa elever med sÀrskilda matematiska förmÄgor

Syftet för denna studie har varit att ta reda pÄ hur nÄgra lÀrare i Ärskurs tre resonerar om och sÀger sig anpassa undervisningen för elever med sÀrskilda matematiska förmÄgor. Under tidigare forskning tas Blooms taxonomi och Krutetskiis definition pÄ elever med sÀrskilda matematiska förmÄgor upp. Metoden som valdes för undersökningen var kvalitativa intervjuer som genomfördes med fyra lÀrare. Resultatet som framkom i undersökningen visar att elever med sÀrskilda matematiska förmÄgor ofta fick arbeta utan handledning, till förmÄn för de elever som behövde hjÀlp att nÄ upp till mÄlen. LÀrarna ville gÀrna ge mer av sin tid till elever med sÀrskilda matematiska förmÄgor, men det fanns inte tillrÀckliga resurser.

Skönlitteratur - en möjlighet i matematik

AbstractArbetets art: C- uppsatsSidantal: 44Titel: Är man ?sĂ€r? bara för att man inte kan? - En studie av hur man placerar elever i behov av sĂ€rskilt stöd i skolan. Författare: Pauline Bengtsson och Helena StrandkvistHandledare: Ann- Sofi RĂ„stamDatum: Höstterminen 2005Bakgrund: VĂ„r studie grundas pĂ„ hur och var man placerar elever i behov av sĂ€rskilt stöd. Vi har tittat pĂ„ tvĂ„ skolor i samma kommun. Den ena skolan kallar vi för skola A, dĂ€r Ă€r eleverna i behov av sĂ€rskilt stöd placerade i grundskolan.

AllmÀnnyttiga fastighetsbolags kapitalstruktur innan och efter finanskrisen: en kvantitativ studie

I en inkluderande skola krÀvs att lÀraren kan bemöta alla elever. Det medför att undervisningen anpassas sÄ att eleverna kan ta del av den kunskap som förmedlas.  I och med det fÄr den specialpedagogiska kompetensen en betydelse. Uppsatsen syfte Àr att undersöka hur den specialpedagogiska kompetensen pÄverkar arbetet för en inkluderade skola. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer. Informanterna bestod av tvÄ lÀrare med skilda förkunskaper, dÀr den största skillnaden hos informanterna var den specialpedagogiska kompetensen.

Daglig fysisk aktivitet i skolan ? en kvantitativ studie i Ă„rskurs sex

År 2003 reviderades lĂ€roplanen för grund- och gymnasieskolorna genom ett tillĂ€gg dĂ€r det framgĂ„r att skolan ska strĂ€va efter att erbjuda eleverna daglig fysisk aktivitet. Syftet med detta arbete Ă€r att undersöka vilka uppfattningar elever i Ă„rskurs sex har om sin egen fysiska aktivitetsnivĂ„, inom ramen för skoldagen. Vidare undersöks om dessa uppfattningar ger intryck av att uppfylla Riksidrottsförbundets förslag till regeringen om 30 minuters daglig fysisk aktivitet för grundskoleelever, samt vad det har för betydelse för elevernas fysiska aktivitet om de gĂ„r pĂ„ en 6-9: skola eller pĂ„ en F-9: skola.EnkĂ€tundersökningen genomfördes under hösten 2005 pĂ„ fyra olika skolor i södra Sverige. Av 205 tillfrĂ„gade besvarades enkĂ€ten av 157 elever i Ă„rskurs sex. UtifrĂ„n resultaten har det framkommit att majoriteten av eleverna, enligt deras egen uppfattning, uppfyller rekommendationerna om 30 minuters daglig fysisk aktivitet.

FlersprÄkighet - en möjlighet eller ett hinder?: sett ur ett
lÀrarperspektiv

Syftet med denna studie var att ta reda pÄ hur pedagoger upplever att flersprÄkighet bidrar till möjligheter eller till hinder för elever med utlÀndsk bakgrund. Vilka didaktiska utmaningar möter pedagogerna med dessa elever samt hur kan de stödja elevernas flersprÄkighet? För att fÄ en nyanserad bild av hur pedagoger uppfattar flersprÄkighet och söka svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar intervjuade vi fyra lÀrare som undervisade vid olika nivÄer inom skolvÀsendet. Eftersom vi utgick frÄn det talade ordet anvÀnde vi oss av kvalitativ undersökningsmetod dÀr vi tolkade och analyserade resultatet av intervjuerna. Det resultat vi kom fram till var att alla pedagoger ansÄg att flersprÄkighet var en personlig tillgÄng för den enskilda eleven, men att det kunde finnas hinder pÄ samhÀllsnivÄ.

Att förstÄ eller inte förstÄ - det Àr frÄgan. En studie om lÀrobokssprÄkets betydelse för lÀsförstÄelsen hos elever i skolÄr 4.

Syfte: VÄrt syfte Àr att undersöka vilken betydelse det kan ha för lÀsförstÄelsen hos elever i skolÄr fyra, att en originaltext i historia förses med variablerna röst respektive kausalitet. Metod: Tre klasser lÀste en originaltext i historia alternativt en bearbetad text med variabeln röst eller kausalitet. DÀrefter besvarade eleverna ett lÀsförstÄelsetest med fasta svarsalternativ. Insamlade data bearbetades kvantitativt och analyserades. UtifrÄn elevernas svar pÄ lÀsförstÄelsetestet ville vi undersöka hur texterna skiljer sig Ät i lÀsbarhet. Vi ville Àven studera vilka samband, som kan utlÀsas mellan elevernas LUS-nivÄ och deras förmÄga att svara pÄ frÄgorna till respektive textversion.

Elever i koncentrationssvÄrigheter Ärskurs 1-6, Pupils who find it difficult to concentrate

Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med följande arbete Àr att undersöka om pedagogerna underlÀttar för elever i koncentrationssvÄrigheter och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt detta görs. Vi vill ocksÄ undersöka nÀr pedagogerna anser att elever har koncentrationssvÄrigheter. Arbetet bygger pÄ litteraturstudier och kvalitativa halvstrukturerade intervjuer. Sammanlagt tolv pedagoger och specialpedagoger i Ärskurs tvÄ och fem frÄn tvÄ skolor i tvÄ kommuner har intervjuats. Sammanfattningsvis pekar resultatet pÄ att de flesta pedagoger gör sitt bÀsta för att underlÀtta för elever i koncentrationssvÄrigheter i skolsituationen.

LÀslust och lÀsförstÄelse: om boksamtalets betydelse

Syftet med utvecklingsarbetet var att bearbeta lÀst skönlitteratur genom boksamtal för att studera om eleverna upplever att deras lÀsförstÄelse utvecklas, samt att undersöka hur de uppfattar denna arbetsmetod. Utvecklingsarbetet utfördes i grundskola, gymnasieskola samt vid en folkhögskola under en nio veckor lÄng praktikperiod. Eleverna lÀste flera skönlitterÀra texter som sedan bearbetades i boksamtal. I slutet av perioden gjordes djupintervjuer med nÄgra elever som berÀttade vad de lÀrt sig och hur de upplevt bokbearbetningen. Analysen av boksamtalen och resultatet av djupintervjuerna pekade pÄ att elevernas lÀsförstÄelse utvecklades genom detta arbetssÀtt.

<- FöregÄende sida 26 NÀsta sida ->