Sök:

Sökresultat:

24422 Uppsatser om Betydelse för elever - Sida 19 av 1629

"SĂ„ mycket pengar finns inte"

Elever med annat modersmÄl Àn svenska har generellt sett sÀmre studieresultat Àn elever med svenska som modersmÄl. Detta fÄr med jÀmna mellanrum stor uppmÀrksamhet i media och i den allmÀnna samhÀllsdebatten. Ofta utgÄr man frÄn förestÀllningen att dessa elever saknar kunskaper i det svenska sprÄket pÄ grund av för lite eller för dÄlig svenskundervisning. Svensk och internationell forskning visar att ett starkt och vÀl utvecklat modersmÄl stÄr i direkt relation till hur vÀl man lyckas lÀra sig ett andrasprÄk. Detta förutsÀtter dock att skolan och det omgivande samhÀllet intar en positiv hÄllning till minoritetssprÄken och arbetar för ett jÀmlikt och demokratiskt sÀtt att se pÄ flersprÄkighet.

Samundervisning eller sÀrundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa: Vad tycker elever i Ärskurs 4

Syftet med min undersökning Àr att ta reda pÄ hur eleverna upplever de olika undervisningsformerna sam- och sÀrundervisning i idrottsÀmnet. Vad de tycker Àr bra och vad de tycker Àr mindre bra med de respektive undervisningssÀtten. Och om det i sÄ fall finns nÄgra skillnader mellan vad pojkar och flickor tycker. Jag vill Àven försöka ta reda pÄ om nÄgon av dessa undervisningsformer förstÀrker de traditionella förestÀllningar som finns om manligt och kvinnligt. Undersökningen genomfördes i form av kvalitativa intervjuer med tio elever frÄn en Ärskurs 4 pÄ en mindre skola i Lerums kommun.

Slöjan i den svenska skolan

Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ vad nÄgra lÀrare och elever anser om bruket av slöja i skolan. För att ta reda pÄ detta har undersökningar i form av intervjuer och enkÀter gjorts pÄ tre olika grundskolor. TvÄ av skolorna har hög andel elever med annan bakgrund Àn svensk och den tredje skolan har en vÀldigt liten andel elever med utlÀndsk bakgrund. Resultatet av undersökningarna visade sig vara som vÀntat, i de skolor dÀr större andel elever med annan bakgrund Àn svensk var representerade fanns det mer tolerans och förstÄelse för slöjan. Under mina intervjuer hade jag frÄgor om hur bÄde lÀrare och elever ser pÄ elever som bÀr slöja.

Hur fÄr man dem att göra nÄgot?: Fokus pÄ elevens delaktighet som drivkraft till studiemotivation.

Studiens syfte Àr att belysa om elever i grundskolans Är Ätta kÀnner sig delaktiga i sina studier, och vad som pÄverkar deras delaktighet, samt om undervisningen frÀmjar delaktighet utifrÄn skolans styrdokument. I denna studie redogör vi för begreppet delaktighet för att pÄ sÄ sÀtt skriva fram olika tolkningar av begreppet. De frÄgor som informanterna i vÄr studie, elever i Ärskurs 8, framförallt fÄtt fundera över Àr hur de uppfattar begreppet delaktighet och nÀr de kÀnner sig delaktiga. Utöver dessa frÄgor sÄ har de Àven ombetts redogöra för vilken betydelse lÀraren har för upplevelsen av delaktighet.Vi belyser i vÄr bakgrund Àven begreppet delaktighet ur olika perspektiv och vad skolans lÀroplaner sÀger om begreppet delaktighet. Studien Àr en kvalitativ studie, med forskningsfrÄgor som uppmanar till en kvalitativ ansats.

Alla har olika svÄrigheter - lyssna

Föreliggande studie bygger pÄ ett dramapedagogiskt arbete inom en specialpedagogisk kontext. Studien har utförts pÄ en resursskola med elever i behov av sÀrskilt stöd. Syftet Àr att undersöka vilka kvaliteter pedagogiskt drama kan tillföra i arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd, sÀrskilt utifrÄn förhÄllningssÀtt, social interaktion och sjÀlvkÀnsla. För att nÄ detta syfte har det pedagogiska arbetet bestÄtt av att tillsammans med eleverna utföra olika dramaövningar. Vidare har eleverna skapat en musikvideo utifrÄn deras egenproducerade lÄt.

Elevers uppfattningar om specialpedagogik : En intervjustudie av nÄgra elever pÄ ett yrkesprogram i gymnasieskolan

Syftet med studien har varit att undersöka hur studiens elever uppfattar specialpedagogik, exkluderande eller inkluderande.Studien har inspirerats av den fenomenografiska ansatsen i den mĂ„n att det Ă€r uppfattningar den Ă€r intresserad av. Genomförandet av studien gjordes med djupintervjuer av sex stycken elever pĂ„ ett yrkesprogram i en gymnasieskola i södra Sverige.Data samlades in och analyserades med hjĂ€lp av en kvalitativ innehĂ„llsanalys.Resultatet Ă€r indelat i tre centrala kategorier, Pedagogen och lĂ€randet, skolan och undervisningen och specialpedagogik och presenteras utifrĂ„n dem.Resultatet visar bland annat att den viktigaste faktorn för att elever ska uppfatta sin studiesituation som bra Ă€r goda relationer, bĂ„de med lĂ€rarna och andra elever. Även att fĂ„ vara tillsammans, inkluderade i alla undervisningssituationer.Förhoppningen med studien Ă€r att den ska kunna medverka till att fler blir medvetna om vad som pĂ„verkar elever i behov av stöds skolsituation beroende pĂ„ hur de blir bemötta av pedagoger, specialpedagoger och elever i deras skolmiljö. .

För matematiken i tiden - matematiken i tidslinjer

Vi har undersökt vilka delar inom matematiken som kan hjÀlpa eleverna att utveckla sin förstÄelse för %u201DlÄng tid%u201D och tidslinjer. I analysen diskuteras resultaten utifrÄn utvecklingspsykologiskt perspektiv/strukturteori (Piaget), sociohistorisk/sociokulturell teori (Vygotskij) och konstruktivistisk teori (von Glasersfeld). Undersökningen har genomförts med tvÄ grupper elever i Ärskurserna 3-5 dÀr vi har anvÀnt oss av intervjuer och undervisningsförsök för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor. Gruppernas resultat har analyserats och jÀmförts med varandra för att försöka hitta den matematik som har hjÀlpt eleverna att förstÄ tidslinjer och dess anvÀndningsomrÄden, eller som vÄllat dem bekymmer. De matematiska delar som synliggjordes i undersökningen Àr bland annat proportionalitet, positionssystemet, stora tal och negativa tal.

Elever i koncentrationssvÄrigheter och deras lÀrande : En studie av hur elever i koncentrationssvÄrigheter och deras lÀrare upplever lÀrare-elev relationen för elevens lÀrande

Föreliggande studie baseras pÄ intervjuer av tre elever i gymnasieskolan och deras tre lÀrare i en kommun i Stockholms lÀn. Eleverna Àr alla i koncentrationssvÄrigheter och syftet med studien Àr att undersöka hur elever i koncentrationnsvÄrigheter och deras lÀrare upplever lÀrare-elev relationen i frÄga om elevens lÀrande. Centrala frÄgestÀllningar i studien Àr vad som Àr framtrÀdande för lÀrarna i deras undervisning med hÀnsyn till elever i koncentrationssvÄrigheter, hur eleven i koncentrationssvÄrigheter upplever lÀrarens undervisning samt vilka upplevelser som Àr framtrÀdande för lÀrare och för elever i koncentrationssvÄrigheter i frÄga om inkluderande eller exkluderande undervisningsverksamhet..

NÀr tilltal blir trösklar : En studie i hur museum och skola samarbetar för att bemöta elever med funktionshinder

Studien belyser hur bemötandeaspekten av tillgÀnglighetsarbete för elever med funktionshinder kan se ut i samarbetet mellan museum och skola. Jag har intresserat mig för hur man som institution ser pÄ den psykosociala miljön och vilka insatser man gör pÄ museet i den pedagogiska verksamheten för att nÄ ökad tillgÀnglighet och bÀttre bemötande. Det mellanmÀnskliga mötet Àr av stor betydelse för hur en person med ett funktionshinder bemöts visar de studier jag tittat pÄ. SamhÀllets lagar och förordningar visar sig ha en vÀgledande betydelse som pÄverkar pÄ individens förutfattade meningar och attityd och som i sin tur pÄverkar bemötandet av personer med funktionshinder. Skolan och museets förutsÀttningar för att samarbete i lÀrande syfte har vidgats genom Skapande Skola projektet liksom museerna anpassar sin verksamhet uppmuntrar skolan att anvÀnda museet som lÀrmiljö.

Alternativa inlÀrningsmetoder : har de betydelse för motivationsskapande i Àmnet matematik?

Motivation Àr en grundförutsÀttning för att som elev kunna utveckla lust till ett fortsatt lÀrande i skolan. Lust för skolarbetet ger motiverade elever. I en undervisning som prÀglas av variation och kunskap har dagens lÀrare en viktig roll nÀr morgondagens samhÀllsmedborgare ska formas. Denna studie syftar till att belysa vikten av att som verksam lÀrare variera sin undervisning i skolan och till att bidra med en fördjupad kunskap om alternativa inlÀrningsmetoders betydelse för elevers motivation i Àmnet matematik. En jÀmförande studie har genomförts mellan traditionell förmedlingspedagogik och alternativa inlÀrningsmetoder. Intervjuer med elever och enkÀtundersökningar med lÀrare har genomförts och ligger till grund för vÄrt resultat.

Elevers uppfattning om en bokslukartÀvling : Didaktisk analys

BokslukartÀvlingen har genomförts i GÀvle Kommuns grundskolor sedan Är 2002. Den vÀnder sig till elever i skolÄr 3-4 och den gÄr ut pÄ att tÀvla i lÀsning mot sig sjÀlv, andra elever och andra klasser/skolor. TÀvlingen pÄgÄr under sex mÄnader, det vill sÀga större delen av lÀsÄret och dÀr syftet Àr att försöka fÄ alla eleverna att kÀnna lÀslust. Denna studie bestÄr av en undersökning om vad eleverna tycker om BokslukartÀvlingen och den lÀsning som ett deltagande innebÀr. Det har varit intressant och viktigt dÄ större delen av eleverna inom GÀvle Kommun deltar, mellan 1400-1500 elever varje Är.För att undersöka vad eleverna tycker om Bokslukaren och dess lÀsning har enkÀter som elever svarat pÄ, som ursprungligen varit underlag i en magisteruppsats Bokslukaren 2006/07- En utvÀrdering av ett lÀsfrÀmjande projekt i GÀvles grundskolor, analyserats utifrÄn ett didaktiskt perspektiv.

Elever i behov av sÀrskilt stöd : Pedagogiska strategier i skolverksamheten för elever med ADHD-diagnos

Syftet med denna litteraturstudie Àr att belysa vilket stöd skolan ger till elever med ADHD-diagnos för att frÀmja deras skolsituation. Vilka pedagogiska strategier anvÀnder man sig av i skolan för att hjÀlpa dessa elever? I vÄr litteraturstudie har vi studerat litteratur, samt sökt i olika databaser efter forskning, som berör vÄrt Àmne. Resultaten visar att relationen mellan lÀrare och elev Àr viktig, dÀr pedagogens röstanvÀndning spelar in. RÀtt ord och rÀtt ton kan vara betydelsefullt för att behÄlla en god relation mellan lÀrare och elev och pÄ sÄ vis undvika negativa konfrontationer och diskussioner.

TillrÀknelighetsbegreppet : och dess betydelse i straffrÀtten

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilken betydelse klasstorlek har för elever och lÀrare utifrÄn deras egna upplevelser mot bakgrund av faktorer som trivsel, miljö, gruppdynamik, stress, lÀrande samt prestation och motivation. VÄra frÄgor var sÄledes: Hur upplever elever och lÀrare att det Àr att befinna sig i en liten respektive stor klass? Vilka för- och nackdelar upplever elever och lÀrare i den befintliga klassen? och Finns det nÄgot samband mellan klasstorlek och elever och lÀrares upplevelser? Som metod anvÀndes en kvalitativ metod i form av intervjuer dÄ vÄr önskan var att komma informanterna pÄ djupet genom att ta del av deras upplevelser, erfarenheter och sociala vÀrld. Det genomfördes Ätta intervjuer pÄ tvÄ olika skolor, varav fyra intervjuer pÄ varje skola. Sex av intervjuerna var elevintervjuer och tvÄ var lÀrarintervjuer.

Annars tappar man lusten: en studie om olika arbetssÀtts
betydelse för skapande och utvecklande av lÀslust ur ett
elevperspektiv

Syftet med undersökningen var att beskriva och analysera olika arbetssÀtts betydelse för elevers motivation för lÀsning. Vidare ville vi undersöka elevers uppfattningar om vad som skapar och utvecklar deras lÀslust i skolan. Undersökningen utgick frÄn fyra arbetssÀtt vilka var höglÀsning, tyst lÀsning, lÀslogg samt boksamtal. UtifrÄn litteratur har vi kunnat faststÀlla att samtliga av dessa fyra arbetssÀtt har betydelse för skapandet och utvecklandet av lÀslusten samt motivationen för lÀsning. Vi anvÀnde oss av enkÀter för att göra ett urval av undersökningsgrupp.

Pricken över i:et : En designpedagogisk undersökning om hur presentation och rum kan ha betydelse för hur elever vÀrderar och reflekterar över sina egna bilder

Detta examensarbete Àr en undersökning om elevers syn pÄ sina egna bilder och vad somhÀnder med den nÀr bilderna presenteras i en utstÀllning.Syftet med studien Àr att undersöka pÄ vilket vis en utstÀllning av elevers bilder kan habetydelse för hur eleverna reflekterar över sitt arbete och pÄ sÄ vis Àven ha betydelse förlÀrprocessen.FrÄgan som undersökts lyder ?Vilken betydelse kan visuell och rumslig presentation avelevers bilder ha för hur de sjÀlva vÀrderar och reflekterar över bilderna??Undersökningen har gjorts pÄ en gymnasieskola med tvÄ klasser i kursen estetiskkommunikation. Eleverna har fÄtt gestalta bilder och efter arbetet intervjuats om vad detyckte om bilderna. Bilderna presenterades för eleverna pÄ nytt i form av en utstÀllning ochnya observationer och samtal gjordes för att ta reda pÄ vad eleverna tyckte om bildernaunder utstÀllningen.Undersökningsmaterialet har analyserats genom att jÀmföra hur eleverna vÀrderar ochreflekterar över sina bilder innan och efter utstÀllningen, för att kunna fÄ syn pÄ vilkenbetydelse den visuella och rumsliga presentationen kan ha.Som blivande pedagog kÀnns det viktigt att fÄ en fördjupad förstÄelse för hurpresentationen av elevers bilder kan ses som en tillgÄng i bildundervisningen.Tolkning och resultat har prövats med hjÀlp av olika teorier sÄvÀl pedagogiska filosofersom designteorier och forskning om vad utstÀllandet gör med bilden.Jag anvÀnder mig av gestaltande metoder under arbetets gÄng i formandet avutstÀllningen som presenteras för eleverna. Gestaltningen bestÄr av en sammansÀttning av58 elevers bilder som satts ihop i tre bilder och ramats in, och ett bildspel som visar varjebild var för sig.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->