Sök:

Sökresultat:

2195 Uppsatser om Bestämmande inflytande - Sida 10 av 147

Pedagogers utvecklande av kompetens- en förutsÀttning för att kunna möta alla elever

Finck, Louise (2005). Elevers ansvar och inflytande. En undersökning om elever och lÀrares uppfattning om elevers ansvar och inflytande i utbildningen. Pupils? responsibility and influence.

"Det fÄr i en barnbok absolut inte finnas nÄnting som bara vuxna tycker Àr roligt" : - en undersökning om hur barnlitteratur vÀljs till förskolan

Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur pedagoger vÀljer litteratur till förskolan dÄ den Àr viktig för lÀs och skrivinlÀrningen. Vi vill ocksÄ undersöka vilket inflytande barnen har pÄ valet av litteraturen. Vi har i undersökningen intervjuat tre pedagoger samt en barnbibliotekarie. FrÄgestÀllningarna Àr: Hur vÀljer pedagoger barnlitteratur till förskolan och vad styr valet? Har barn inflytande över litteraturvalet till förskolan? Hur ser i sÄ fall detta inflytande ut? Resultaten av intervjuerna har bearbetats och diskuterats för att kunna presenteras.

?Inte precis nÀr som helst? - en etnografiinspirerad studie om barns inflytande i förskolan

BAKGRUND: Det Àr av stor vikt att arbeta med barns inflytande och meddemokratiska processer eftersom detta stÄr tydligt i förskolansstyrdokument. Forskning visar flera positiva effekter av attinvolvera barnen i den pedagogiska verksamheten.SYFTE: Vi vill undersöka hur pedagoger pÄ tre förskolor arbetar medbarns inflytande och demokratiska processer, samt vadpedagogerna anser om barns möjligheter till inflytande. Vi villÀven undersöka hur barnen upplever sina möjligheter tillinflytande i förskolans verksamhet.METOD: Vi har anvÀnt oss av metoderna self report, observation ochintervju. Vi har genomfört bÄde barnintervjuer ochpedagogintervjuer, dessa genomfördes pÄ tre förskolor. Vigenomförde totalt 15 barnintervjuer och 7 pedagogintervjuer ochlÀmnade ut 8 self reports.RESULTAT: I vÄrt resultat kom vi fram till att pedagogerna pÄ de treundersökta förskolorna försöker arbeta aktivt med barns inflytande.

Inflytande med personlig assistans ? pÄ egna eller andras villkor? : ? En jÀmförande studie av brukarens inflytande mellan en kommun, ett assistansbolag och ett brukarkooperativ.

This study focuses on the influence a user may have over his or her welfare service, personal assistance. A county, an assistance firm and a user cooperative are compared with the thesis that the organisation that surrounds the users shapes the possibilities the user have to influence his or her personal assistance. There are questions that try to answer if there are outspoken social goals within each organisation. Questions regarding influence of the user when she or he is choosing the assistance provider and the users possibility to influence and his or her power to decide who and when anyone works as an assistant are asked..

Lyssna pÄ mig! : förskollÀrares uppfattningar om barns delaktighet och inflytande i förskolan

I lÀroplanen för förskolan (Utbildningsdepartementet, 2010) betonas det faktum att barn ska ges möjligheter till reellt inflytande över bÄde arbetssÀtt och innehÄll i verksamheten. Det Àr barnens behov och intressen som ska fungera som utgÄngspunkt i sÄvÀl planering som utformning. Studien har genomförts som en kvalitativ undersökning med syftet att belysa förskollÀrares uppfattningar om barns delaktighet och inflytande i förskolan men ocksÄ pÄ vilket sÀtt barn görs delaktiga i verksamheten. Studiens forskningsfrÄgor Àr: Hur uppfattar förskollÀrare barns delaktighet och inflytande i förskolan? PÄ vilket sÀtt Àr barn delaktiga i verksamheten? Det empiriska materialet har samlats in genom intervjuer med tre förskollÀrare. Kvalitativ forskningsintervju Àr den metod som anvÀnts i studien eftersom denna metod Àr förenligt med studiens syfte.

Lyssna pÄ barnen! ? En studie om att göra barns röster hörda genom inflytande pÄ miljön i förskolan

SAMMANFATTNINGSYFTESyftet med vÄr uppsats Àr att belysa hur viktigt det Àr att lÄta barnen vara delaktiga ibeslut angÄende miljön i förskolan. Genom konkret inflytande pÄ miljön lÀr de sig attbli demokratiska medborgare.BAKGRUNDBakgrunden inleds med historiska aspekter dÀr vi tar upp hur förskolan grundadesoch hur synen pÄ barnen sÄg ut dÄ. LÀroplanen för förskolan tas upp som en vÀsentligdel. Tidigare forskning handlar mycket om att det Àr bra för barnen att vara delaktigai frÄgor om miljön som de vistas i. Sist i bakgrunden har vi med Vygoskijs teori om detmÀnskliga medvetandet och Deweys teori om skolan och samhÀllet.METODHÀr redovisar vi kvalitativa intervjuer som vi genomfört pÄ pedagoger och barn i tvÄförskolor.RESULTATStudien visar att barn och vuxna har olika tankar om barns inflytande.

Delaktighet och inflytande i den pedagogiska verksamheten pÄ ett barnsjukhus

Denna studies syfte Àr att belysa hur pedagoger pÄ ett barnsjukhus bedriver den pedagogiska verksamheten. I studien ingÄr pedagogernas personliga Äsikter och beskrivningar av deras verksamhet. Det vi har valt att lyfta fram i deras verksamhet Àr deras barnsyn, hur de arbetar med barns delaktighet och inflytande samt vilka utmaningar och möjligheter de uppfattar i sin sÀrskilda verksamhet. VÄrt material Àr insamlat genom kvalitativa intervjuer med ett par av de aktiva pedagogerna. Perspektiven vi har utgÄtt frÄn i denna studie Àr barnperspektiv, barns perspektiv, delaktighet och inflytande samt intersubjektivt perspektiv. Studien Àr frÀmst riktad till blivande och redan aktiva pedagoger men Àven till de familjer som har eller Àr i kontakt med barnsjukhus samt lekterapi och Àr intresserade av att fÄ en insyn i deras pedagogiska arbete..

NÄgra pedagogers tal om och försök att frÀmja barns inflytande i förskolan

Tiljander Caroline (2013). NÄgra pedagogers tal om och försök att frÀmja barns inflytande i förskolan. Om barns perspektiv, ansvar och gemenskap. Malmö: LÀrande och samhÀlle, Malmö högskola Under de senaste Ären har begreppet inflytande fÄtt en mer framtrÀdande plats i förskolans lÀroplan (Skolverket 1998). NÀr den reviderade lÀroplanen kom 2010 hade begreppet fÄtt ett eget avsnitt.

?Vi hör vad ni sÀger och vi ska se vad vi kan göra av det? : Barns inflytande i samlingen

Bakgrund:Samlingen hÀrstammar frÄn Friedrich Fröbel och dess pedagogik, vilket Àr en förekommande aktivitet i förskolan. Förr stod samlingen för en social samhörighet och en gemenskap för barnen. Samlingen anses vara en stark tradition inom förskolan, men dess vikt har pendlat mellan att ses som viktig och oviktig för barnen genom Ären. Samlingarna ansÄgs vara ritualiserade dÀr den vanligtvis hölls pÄ samma tid och plats, samt dÄ en del av innehÄllet var Äterkommande sÄsom till exempel en nÀrvarokontroll av barnen (Rubinstein Reich, 1996).Syfte:VÄrt syfte med studien Àr att synliggöra om pedagoger tillÄter barns inflytande under samlingen. Vi kommer att analysera syftet utifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar vilka Àr hur pedagoger ser pÄ barns inflytande under samlingen och hur pedagoger möjliggör för barns inflytande under samlingen.

Gymnasieelevers inflytande i undervisning

Syftet med arbetet Àr att se hur stor ambition elever har om att utöva inflytande över lektionsplanering. Jag har tre frÄgestÀllningar: vill eleverna ha inflytande över lektions-planering och upplever de att de har inflytande? Vad Àr lÀrares uppfattning elevers önskan om elevinflytande över lektionsplanering? Tre klasser i Ärskurs tre; samhÀllsprogrammet, naturvetenskapsprogrammet och tekniskt program och tre lÀrare deltar i en undersökning om hur de upplever elevinflytande över lektionsplanering. Som metod görs en enkÀtundersökning med elever. En kvalitativ intervjuform görs med tre pedagoger dÀr dem reflekterar över enkÀtens frÄgestÀllningar.

Maktstrategier pÄ arbetsplatsen

Idag Àr arbetet en stor del av vÄrat liv, dÀr möter vi dagligen mÀnniskor som vi interagerar med och som vi ska samarbeta med mot ett gemensamt mÄl uppsatt av vÄr arbetsgivare. Syftet med uppsatsen Àr att se vilka strukturella förutsÀttningar och vilka handlingar som behövs för att skaffa makt och inflytande i en byrÄkratisk organisation samt att se vilken medvetenhet om sina handlingar som finns hos personer som uppnÄr makt och inflytande i arbetslivet.Genom en förundersökning dÀr tre personer frÄn olika delar av nÀringslivet intervjuades konstaterades det att mÀnniskor i dagens arbetsliv medvetet anvÀnder sig av diverse strategier för att fÄ öka sitt inflytande och fÄ sin vilja igenom i arbetslivet. Den vidare undersökningen gjordes induktivt genom intervjuer och observationer under ett antal mÄnader pÄ en personalavdelning i en statlig organisation.Det kan konstateras att det finns bÄde organisationsstrukturella och handlingsmÀssiga strategier för att Ästadkomma mer inflytande och makt pÄ arbetsplatsen. Vetskap och inblick i den inofficiella hierarkin Àr av stor vikt samt hur organisationskulturen pÄverkar gruppsociologiska fenomen. Det finns Àven en skillnad i vilken medvetenhet och ?frÀckhet? olika medarbetare har att vÄga prova olika strategier för att uppnÄ makt och inflytande.För att fÄ ökat inflytande och makt i arbetslivet bör man ha en god överblick över alla tre delar.

Inflytande och sjÀlvbestÀmmande inom LSS

Syftet med denna studie Àr att belysa hur personal inom LSS upplever brukares möjlighet till inflytande och sjÀlvbestÀmmande avseende sina mÄltidssituationer. Syftet Àr uppdelat i tvÄ frÄgestÀllningar, för det första hur personal upplever brukares möjlighet till inflytande och sjÀlvbestÀmmande rörande mÄltider. För det andra, vilket organisatoriskt handlingsutrymme personalen har rörande brukares mÄltidssituationer. Det empiriska materialet bestÄr av sex intervjuer med sex informanter, som alla arbetar i tvÄ olika kommuner i Sverige. Resultatet visar att det har hÀnt mycket för brukarna i positiv riktning rörande sjÀlvbestÀmmande, framförallt sedan avinstitutionaliseringen pÄ 1980-talet.

Bjud in till delaktighet och inflytande : En aktionsforskning med syfte att utveckla barns delaktighet och inflytande i planeringen av sitt lÀrande

Vi har utfört en studie som bygger pÄ aktionsforskning. Syftet och mÄlet med denna studie har varit att utveckla barns delaktighet och inflytande i planeringen av sitt lÀrande. Aktionsforskningen Àr byggd pÄ en kvalitativ forskningsstrategi och har pÄgÄtt under fyra veckor i en förskola samt i en Ärskurs sex. Forskningen började med observationer för att möjliggöra en kartlÀggning av nulÀget för att dÀrefter pÄbörja utvecklingsarbetet.  Barnen har varit delaktiga i hela processen frÄn planering till genomförande samt utvÀrdering.

Barns inflytande i förskolan

LÀroplanerna har tydliga formuleringar angÄende barns inflytande i förskolan och skolan. Forskning har visat att barn ofta Àr en outnyttjad resurs (Tham 1998). Forskare menar dessutom att barn behöver ges möjlighet till dagligt inflytande för att kunna trivas och mÄ bra (Korpela 2004). Om vÄrt samhÀlle Àven i framtiden ska kunna fungera demokratiskt Àr det av stor vikt att de som lever dÀr har förmÄgan att tÀnka kritiskt och vÀrdera det som sÀgs och görs. VÄra barn behöver dÀrför fÄ trÀna sig i att ha inflytande (Ferm, 1993).

FörbÀttrad Internkommunikation

Idag Àr arbetet en stor del av vÄrat liv, dÀr möter vi dagligen mÀnniskor som vi interagerar med och som vi ska samarbeta med mot ett gemensamt mÄl uppsatt av vÄr arbetsgivare. Syftet med uppsatsen Àr att se vilka strukturella förutsÀttningar och vilka handlingar som behövs för att skaffa makt och inflytande i en byrÄkratisk organisation samt att se vilken medvetenhet om sina handlingar som finns hos personer som uppnÄr makt och inflytande i arbetslivet.Genom en förundersökning dÀr tre personer frÄn olika delar av nÀringslivet intervjuades konstaterades det att mÀnniskor i dagens arbetsliv medvetet anvÀnder sig av diverse strategier för att fÄ öka sitt inflytande och fÄ sin vilja igenom i arbetslivet. Den vidare undersökningen gjordes induktivt genom intervjuer och observationer under ett antal mÄnader pÄ en personalavdelning i en statlig organisation.Det kan konstateras att det finns bÄde organisationsstrukturella och handlingsmÀssiga strategier för att Ästadkomma mer inflytande och makt pÄ arbetsplatsen. Vetskap och inblick i den inofficiella hierarkin Àr av stor vikt samt hur organisationskulturen pÄverkar gruppsociologiska fenomen. Det finns Àven en skillnad i vilken medvetenhet och ?frÀckhet? olika medarbetare har att vÄga prova olika strategier för att uppnÄ makt och inflytande.För att fÄ ökat inflytande och makt i arbetslivet bör man ha en god överblick över alla tre delar.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->