
Sökresultat:
3332 Uppsatser om Berättande text - Sida 38 av 223
Automatisk indexering pÄ webben - en studie av sökmotorn HotBot
The web has made an incredible amount of unorganized information available to anyone. There are search engines that help us structuring the information, but it is still difficult to find what you search for on the web. The purpose of this master's thesis is to investigate whether the already existing techniques for automatic indexing are suited for the new information retrieval context on the web and how the choice to support these techniques, or not, affects the search results. This is examined through a literature study on automatic indexing and other related concepts, such as information retrieval and information searching on the web in order to get a theoretical frame to the work and by an observation of the search engine HotBot to approach the purpose of the thesis. The observation is carried out by searching HotBot's database and investigating the search results in order to try to identify patterns that can reveal something about how HotBot's automatic indexing is done.
En trÀdgÄrd, en boksamling och det vÀl valda ordet : genrepedagogik för skriftsprÄksutveckling hos framgÄngsrika respektive mindre framgÄngsrika skriftsprÄkare i gymnasiet
This is a qualitative analysis that, based on systemic functional linguistics, or SFL, and genre theory, has aimed to study the genre pedagogical implications on written language as they occur in narrative stories and expositions whilst the model is introduced. Systemic functional linguistics is a linguistic theory that views the organisation of language as functional options for meaning; language is a set of resources to channel meaning through realisation. Genre theory elucidates the pragmatic and educational uses of SFL in the categorizing of language in configurations of meanings as they are set and understood in different cultures. The purpose of the survey is to do so with focus on successful and less successful writers by attempting to answer two primal issues:How is development of written language in reference to the introduction of the genre pedagogical model visible in the studied texts?How does genre pedagogical teaching influence successful and less successful writers as visible in their writing with a certain purpose?To answer these issues the survey is based on narratives and expositions written by high school students who have been divided into two groups according to the purpose of the survey. One text in each genre has been written by the students before and after lessons based on the genre pedagogical learning wheel explaining the relevant genres.
Historia och historieskildring i det svenska skolsystemet : En studie kring lÀroplaner, faktaskildring och historiebegrepp, mellan 1962-2012
Syftet med detta examensarbete har varit tudelat, med bÄde kvalitativ och kvantitativ innehÄllsanalys. Den första har syftat till att undersöka vilken stÀllning historieÀmnet har haft i lÀro- och kursplaner, frÄn Är 1962 till 2012. Analys skulle ocksÄ ske över vilken historia elever möter genom lÀromedel i historieundervisningen, vilket har skett utifrÄn Staffan Selanders definition av pedagogisk text-traduktion. Den kvantitativa innehÄllsanalysen har berört vilka och antalet begrepp eleverna möter i epokskildringen av hÀxprocesserna. Resultatet har visat att historieÀmnet som en del av styrdokumenten stÀndigt har haft en hög status, trots att det i den samhÀlleliga kontexten har gÄtt att utlÀsa motsatt scenario.
Kulturskolan i Sandviken : ett byggprojekt och en trÀdgÄrdsmÀstares möjliga roll i detta
I denna rapport fÄr du genom att följa ett specifikt projekt veta hur ett byggprojekt kan vara uppbyggt, hur entreprenad inom ett projekt uppstÄr och vad entreprenad innebÀr samt vad din roll som trÀdgÄrdsmÀstare Àr i den hÀr typen av projekt. Rapporten har genom att hÄlla fokus pÄ ett specifikt projekt en röd trÄd som Àr lÀtt att följa för dig som lÀser. Informationen presenteras i text som kompletteras av bilder, detta för att uppnÄ sÄ god pedagogik som möjligt. Syftet med denna rapport Àr att beskriva hur ett byggprojekt kan se ut frÄn dess början till dess slut. Projektet startar med att en verksamhet, Kulturskolan i Sandviken, lÀgger in ett önskemÄl till tekniska kontoret i Sandviken och avslutas med en slutbesiktning av byggnaderna och deras utemiljö.
Hur en grupp gymnasieelever uppfattar en översÀttning : Med utgÄngspunkt i The Hunger Games
Omkring 30 elever i de senare Ären av gymnsieutbildningen fick av mig diskussionsuppgifter i vilka de skulle jÀmföra en svensk översatt text med dess originalversion pÄ engelska. Sammanlagt svarade 17 elever pÄ uppgifterna. Genom frÄgor för enskilda reflexioner inom Àmnet, samlade jag mycket information vilket jag sedan kom att anvÀnda för att resonera kring min huvudsakliga frÄga. FrÄgan behandlar hur personer utan nÀmnvÀrda förkunskaper eller intresse inom översÀttningsteori reagerade pÄ en översatt text i jÀmförelse med dess originalversion. Diskussionsuppgiften genererade goda reflexioner hos ungdomarna som kan liknas vid dem som förs inom de teoretiska skolorna.
Hur ett grönt varumÀrke transformeras - en studie av Nudies varumÀrke i butiker
Denna studie har genomförts för att belysa skillnader i olika mediers roll för minnet och lÀrandet hos elever i gymnasieskolan. Syftet har varit att jÀmföra audiovisuell stimuli i form av utbildningsfilm med motsvarande information i skriftlig version utifrÄn ett kort- och lÄngsiktigt perspektiv, dÄ bÄda dessa medium anvÀnds inom skolan utan nÄgra egentliga kunskaper kring deras för- och nackdelar. TvÄ jÀmförande experiment med andra- och tredjeÄrselever pÄ gymnasiet har genomförts dÀr eleverna har indelats i olika testgrupper. HÀlften av eleverna har vid experiment 1 sett pÄ en utbildningsfilm, medan resterande har lÀst motsvarande information i skriven text. DÀrefter har ett omgÄende kunskapsprov med fasta svarsalternativ genomförts, följt av ett liknande prov tre veckor senare.
LÀttlÀst - om eleverna sjÀlva fÄr vÀlja? : En undersökning om vilken text elever föredrar och varför
 Sammanfattning NĂ€r jag deltog i kursen Svenska som andrasprĂ„k pĂ„ Karlstads universitet 2011, förelĂ€ste man om röst och kausalitet i texter. Detta gjorde mig nyfiken pĂ„ hur det ser ut med just text och kausalitet i vĂ„ra lĂ€roböcker i skolan. Vad skiljer en originaltext fĂ„n en lĂ€ttlĂ€st text? Vad föredrar eleverna? Ăr lĂ€ttlĂ€sta texter alltid bĂ€ttre?För att skriva en lĂ€ttlĂ€st text, mĂ„ste man ta bort lite och lĂ€gga till lite. Exakt vad som tas bort och vad som lĂ€ggs till tĂ€nkte jag undersöka lite nĂ€rmare.
MörbylÄnga sockerbruksomrÄde : historik, nulÀge och tre framtidsbilder
Detta har varit ett examensarbete om 20 poÀng pÄ programmet för Fysisk Planering vid Blekinge Tekniska Högskola. Det har varit ett enskild arbete och handledning har kommit frÄn tvÄ handledare pÄ Blekinge Tekniska Högskola. Mittseminarium för arbetet hölls 29 januari 2004 pÄ Blekinge Tekniska Högskola i nÀrvaro av handledaren, opponenten och andra Ähörare. Ett avsnitt berÀttar kort historik om MörbylÄngas framvÀxt, om ortens hamn och om sockerbruket som fanns pÄ orten 1908-1991. Det avsnittet Àr tÀnkt för att introducera lÀsaren i MörbylÄnga och i det aktuella planomrÄdet.
"Man ska lyssna pÄ fröken!" : - En studie kring barns egna upplevelser av inflytande och delaktighet i förskolan.
Denna studie inriktar sig mot lÀsförstÄelseundervisning och vikten av att förstÄ lÀst text. Studiens syfte Àr att undersöka lÀrarnas uppfattning om hur undervisning i lÀsförstÄelse bedrivs i grundskolan respektive grundsÀrskolan. Genom att anvÀnda den deskriptiva aspekten pÄ intervjuer försöker vi pÄvisa bÄde fakta och mening utifrÄn respondenternas svar. Vi har anvÀnt oss av @ografi som undersökningsmetod. Detta innebÀr att insamling av rÄdata sker genom intervjuer via mail. Svenska elevers lÀsförstÄelse har försÀmrats det senast decenniet vilket framkommer i den internationella undersökningen PISA 2009.
Förekomst av kausalitet och röst i de nationella proven för Ärskurs 3 : En textanalys av lÀsförstÄelsetexterna i de nationella proven för Ärskurs 3
Syftet med studien var att undersöka i vilken mÄn som de texter som testar elevernas lÀsförstÄelse i de nationella proven för svenska och svenska som andrasprÄk för Ärskurs 3 underlÀttar för andrasprÄkselever. För att kunna svara pÄ studiens syfte sÄ har studien begrÀnsats till att undersöka förekomsten av kausalitet och röst i provtexterna samt vilka likheter och skillnader som finns mellan de olika analyserade texterna. Kausalitet och röst Àr tvÄ text-interna variabler som genom tidigare forskning har visat sig underlÀtta förstÄelsen av texter för sÄvÀl första- som andrasprÄkslÀsare. För att kunna besvara studiens syfte och de frÄgestÀllningar som finns sÄ har en textanalys gjorts av tre beskrivande texter och en berÀttande text frÄn de nationella proven i svenska och svenska som andrasprÄk för Ärskurs 3. Samtliga texter har i de nationella proven haft som syfte att testa elevernas lÀsförstÄelse.
SpeciallÀrarens funktion i en inkluderande skola
Med utgÄngspunkt att lÀrare upplever elevers lÀsförstÄelse som svÄr att bedöma Àr syftet med denna studie att konkretisera det komplexa begreppet lÀsförstÄelse. Jag har tagit hjÀlp av lÀsförstÄelseforskning för att kunna Äterge en samlad bild av begreppet lÀsförstÄelse. Ett andra syfte Àr att försöka se hur begreppet lÀsförstÄelse förhÄller sig till litterÀr analys och tolkning. Genom att stÀlla lÀsförstÄelseforskningens definition av lÀsförstÄelse mot en berÀttande text försöker jag förstÄ vad begreppet betyder och innebÀr i praktiken. För att kunna göra detta har jag utfört en litteraturanalys samt konstruerat ett lÀsförstÄelsetest pÄ den berÀttande texten.
Bland filmtips och datorspelshjÀltar : En undersökning av bildmediers funktion i tvÄ nyutgivna lÀroböcker i svenska för gymnasiet
Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur olika bildmedier berörs och vilken funktion de fyller i lÀroböckerna BRUS#02 och Svenska impulser 2 i Àmnet svenska för gymnasiet. De frÄgor jag utgÄtt frÄn Àr följande:Hur behandlas olika bildmedier, sÄsom bilder, film, tv-serier och dator-/tv-spel, i lÀroböckerna?I vilka sammanhang hÀnvisas det till bildmedier?Vilken funktion fyller bildmedier i lÀroböckerna?Hur kommenteras lÀroböckernas bilder i texten?Bildmedier berörs framför allt genom olika uppgifter eller frÄgor till eleven, som kopplas till den text eller det tema som lÀroboken behandlar. I sekundÀrtexten nÀmns bildmedier i mycket liten grad, vilket innebÀr att böckerna enbart innehÄller mycket lite fakta om bildmedier. Den klart största kategorin Àr Bildmedier i syfte att knyta an till texten eller temat.
Att kommunicera etik : - En analys av de svenska storbankernas etiska riktlinjer
AbstractTitle: Communicating Ethics ? An Analysis of Ethical Codes in Sweden?s Largest Banks( Att kommunicera etik ? en analys av de svenska storbankernas etiska riktlinjer)Number of pages: 49 (without enclosures)Author: Karolina SvenssonTutor: Peder HÄrd af SegerstadCourse: Media and Communication Studies DPeriod: Spring 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University.Purpose/Aim: The main purpose it to answer the main question how Sweden?s largest banks are communicating ethics externally? This question generates a number of questions with relevance to the purpose and subject of this thesis. The ambition is to answer all of these questions in order to achieve the main purpose.Material/Method: The method used for this study is a qualitative text analysis. Applying this method is also done through using a model presented by Norman Fairclough. This model belongs to the tradition of critical discourse analysis.
Att skriva utan penna : En studie av datorns betydelse för skrivande pÄ gymnasienivÄ
The purpose of this study is to investigate how important computers are for text production in upper secondary school level, and to find out what attitudes some students have towards computers in writing classes. I have let 44 students in the Swedish gymnasium course Swedish B write an argumentative essay. Half of the group wrote using paper and pencil, and the other half used computers. The essays were graded, and the language and length of the texts were analyzed. The students also filled in a questionnaire with questions on computer aided writing classes.The results showed that the texts that were written with computers contained a significant larger amount of words and fewer spelling mistakes.
Restaurangretorik : DÀrför Àr vi en stjÀrnkrog
Syfte: Mitt syfte med denna uppsats Àr att utifrÄn Michelinguidens kriterier undersöka hur restauranger i Stockholm som har stjÀrnor i guiden drar nytta av sin ?stjÀrnstatus? i sina presentationer av restaurangerna pÄ respektive webbplats.Teori: De teoretiska utgÄngspunkterna Àr visuell retorik, semiotik, multimodalitet samt identifikation.Metod: Jag har undersökt vad som sÀgs, bÄde genom text och bild, pÄ respektive restaurangs hemsida. Jag har sedan satt det mot bakgrund och de frÄgestÀllningar jag hade och dÀrmed Àven mot de kriterier Michelinguiden anvÀnder sig av i sin bedömning av restauranger.Slutsats: Respektive restauranger uttrycker sin ?stjÀrnstatus? ? men pÄ lite olika sÀtt. Vissa vÀljer att göra det mer genom bild och andra genom text.