Sökresultat:
4268 Uppsatser om Beprövad erfarenhet - Sida 52 av 285
Digitalt berÀttande- en studie frÄn tre perspektiv
Syftet med detta examensarbete Àr att 1) undersöka och beskriva vad digitalt berÀttande Àr, 2) redogöra för hur det i allmÀnhet anvÀnds idag, samt 3) utvÀrdera dess potential som pedagogiskt redskap i skolan. Vi har i vÄrt arbete utgÄtt ifrÄn socio-kulturell teori. Via intervjuer med personer med erfarenhet av digitalt berÀttande frÄn Helsingborg och Landskrona har vi undersökt hur digitalt berÀttande anvÀnds dÀr. Under namnet digitalt berÀttande verkar metoden inte anvÀndas i skolorna i Helsingborg och Lanskrona. VÄra slutsatser Àr att digitalt berÀttande anvÀnds pÄ olika sÀtt pÄ de tvÄ institutioner vi fokuserat pÄ, Dunkers Kulturhus i Helsingborg och Folkets hus i Landskrona.
RönneÄ : Ett waterfrontprojekt
Det finns en trend i stĂ€der att jobba med vattenkontakt, vare sig det handlar om nĂ€rhet till havet, sjön eller vattendrag. Det finns en potentiell vinst i att marknadsföra en stad med kopplingen till vatten och flera stĂ€der har lyckats med detta. Det ska dock tillĂ€ggas att det Ă€ven uppstĂ„tt problem med den waterfrontutveckling som har skett och det finns i olika stĂ€der erfarenhet av bĂ„de vinster och förluster kopplat till waterfrontprojekt. I detta kandiatarbete har en fallstudie gjorts pĂ„ en strĂ€cka av RönneĂ„ som flyter genom Ăngelholm. Ă
n Àr i dagslÀget föremÄl för en förstudie med mÄl att ta fram en ÄtgÀrdsplan för att höja vÀrdet, skapa underlag och förutsÀttning för ett framtida RönneÄ-projekt.
BegreppsförstÄelse - FörutsÀttningar för elever i matematiksvÄrigheter
Syftet med arbetet Àr att undersöka och kartlÀgga pedagogers uppfattning och erfarenhet av vad som ger elever i matematiksvÄrigheter en ökad be-greppsförstÄelse och dÀrmed bÀttre förutsÀttningar att lösa matematiska problem.
Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om begreppsförstÄelse. Med hjÀlp av enkÀtundersökning och intervjuer ville vi se vilka grundlÀggande förutsÀttningar och arbetssÀtt/strategier som gynnar begreppsförstÄelsen hos elever i matematiksvÄrigheter. Vi ville ocksÄ se vilka hinder som peda-goger möter i arbetet med att utveckla begreppsförstÄelsen hos elever i ma-tematiksvÄrigheter.
Sammanfattningsvis pekar resultaten av vÄra undersökningar pÄ att om re-surser prioriteras sÄ att en elev i matematiksvÄrigheter fÄr arbeta sprÄkligt aktivt med varierat arbetssÀtt i en liten grupp under ledning av en kompe-tent pedagog/specialpedagog, har han/hon goda förutsÀttningar att nÄ en ökad begreppsförstÄelse..
Inkludering i Àmnet idrott och hÀlsa : LÀrares uppfattningar om och strategier av att inkludera elever med funktionsnedsÀttningar i ordinarie undervisning
Studier har visat att lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa har svÄrt att inkludera elever med funktionsnedsÀttningar i den ordinarie undervisningen. Den hÀr studien har undersökt vilka uppfattningar och strategier lÀrare gett uttryck för nÀr de ska inkludera elever med funktionsnedsÀttningar i idrott och hÀlsa. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer med Ätta lÀrare i grundskolans senare Är, och analyserats utifrÄn det kategoriska och det relationella perspektivet. Studien visade att lÀrare i idrott och hÀlsa ansÄg att de behöver mer tid för planering, men ocksÄ mer kunskap och erfarenhet för att kunna inkludera elever med funktionsnedsÀttningar i undervisningen i idrott och hÀlsa..
"Med handen pÄ hjÀrtat" : En kvalitativ studie om pappor, bemötande och socialtjÀnst.
Pappor beskrivs som en marginaliserad och bortglömd grupp brukare inom socialtjÀnstens arbete med barn och familjer. Följaktligen har fÄ studier undersökt pappors erfarenheter av bemötande. Individer med erfarenhet av kriminalitet och/eller missbruk uppges generellt vara mer utsatta i samhÀllet och i kontakt med myndigheter. Den hÀr studien handlar om hur pappor, med erfarenhet av kriminalitet och/eller missbruk, konstruerar socialtjÀnsten och erfarenheter av bemötande samt vilka strategier de anvÀnder för att hantera kontakt med myndigheten. Studien bestÄr av tematiskt öppna kvalitativa intervjuer med 31 pappor, vilka haft kontakt med IFO Barn och Unga 0-20 Är i Uppsala kommun.
Implementation av InformationssÀkerhet : UtvÀrdering av möjligheten att anvÀnda Change Management som stöd
Tillsammans med en muntlig presentation ingÄr den hÀr rapporten som examination i kursen Examensarbete i ADB, 20p vid Högskolan i Skövde. Kursen Àr det sista momentet pÄ det dataekonomiska programmet.Syftet med undersökningen, som genomfördes i samarbete med företaget Arthur Andersen i Stockholm, var att utvÀrdera om Change Management kan anvÀndas som stöd vid införandet av informationssÀkerhet i olika organisationer. Dessutom skulle undersökningen visa lÀmpliga mÄtt för att kunna mÀta resultatet av införandeprocessen.Med hjÀlp av besöksintervjuer av personer med erfarenhet av arbete med informationssÀkerhet, gjordes en kartlÀggning över hur införandet av informationssÀkerhet gÄr till idag. KartlÀggningen lÄg sedan till grund för en jÀmförelse med metodstegen i Change Management. Resultatet av arbetet blev en utvÀrdering av om Change Management Àr lÀmpligt som stöd vid införandet av informationssÀkerhet..
ATT KOMMUNICERA. Möjligheter och hinder vid palliativ vÄrd av sjuka barn
Bakgrund: Att vÄrda palliativt sjuka barn upplevdes svÄrt för vÄrdpersonalen dÄ varje barn Àr unikt och har en helt egen begreppsvÀrld. Genom sprÄket skapades förstÄelse och medmÀnsklig gemenskap. Information fick aldrig bli en bristvara i den palliativa vÄrden. Genom att förklara, beskriva och stötta till förstÄelse kunde sjuksköterskan hjÀlpa nÀrstÄende att Äter finna hopp och mening. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva möjligheter och hinder i kommunikationen mellan sjuksköterskor och förÀldrar till barn med palliativ sjukdom.
Inte bara en hund : en kvalitativ studie kring vardagen för en assistanshundsförare
Personer som saknar förmÄga att uppleva emotioner tar sÀmre livsbeslut trots en hög IQ. Somatiska markörer Àr förÀndringar i kroppens inre tillstÄnd som upptrÀder dÄ vi stÀlls inför ett emotionellt laddat stimuli och deras funktion Àr att stödja beslutsfattandet. Genom erfarenhet lÀr vi oss tolka de emotioner som ett visst stimuli genererar som nÄgonting positivt eller negativt för oss. Syftet med studien Àr att undersöka hur medvetna positiva och negativa somatiska markörer upplevs vid stora livsbeslut. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med tolv personer.
En undersökning om kultur och estetiska lÀrprocesser i grundskolans tidigare Är
Syftet med denna undersökning Àr att försöka belysa begreppet estetiska lÀrprocesser och ta reda pÄ hur bekant verksamma lÀrare i grundskolans tidigare Är Àr med detta begrepp. Undersökningen strÀvar ocksÄ efter att fÄ syn pÄ om estetiska lÀroprocesser Àr synlig i klassrummen. Litteratur som jag anvÀnt mig av
behandlar tidigare forskning kring Àmnena estetik i skolan, skapandelust, kultur och
Barn och ungdomspsykologipsykologi. Undersökningen visar att respondenterna inte har sĂ„ mycket erfarenhet kring att arbeta med estetiska lĂ€roprocesser. Ăven om viljan finns dĂ€r sĂ„ saknas modet att gĂ„ utanför det traditionella och kunskapen som krĂ€vs.
Den Moderna Synthen : Hur pÄverkar dess valmöjligheter det musikaliska skapandet?
En fallstudie i huruvida mÄngfalden av valmöjligheter och funktioner i en modern synth pÄverkar musikskapandeprocessen. Undersökningen fokuseras pÄ att undersöka hur dagens kompositörer anvÀnder sig av ljudskapande i moderna synthar. Syftet med denna undersökning Àr att se om mÄngfald av funktioner i en modern synth pÄverkar musikskapandet, för att ge lÀsaren en tankestÀllare angÄende arbetsflödet i sitt musikskapande, sÄ att en effektivisering av processen kan tillÀmpas och att om möjligt, ge rum för mera musikskapande och mindre teknikförstÄelse. Denna undersökning gjordes genom att genomföra ett antal intervjuer samt en kompletterande enkÀtundersökning. Slutstsen jag kommit fram till Àr att en mÄngfald av funktioner pÄverkar musikskapandet, antingen negativt eller positivt beroende pÄ genre och kompositörens erfarenhet av synthar..
reklam som gÄr hem : att mÀta effekten av reklam
I den hÀr studien har jag undersökt hur förskollÀrare kan anvÀnda musik som ett pedagogiskt verktyg i barnens sprÄkutveckling samt vilka likheter och samband som finns mellan sprÄk och musik. Jag har undersökt fem förskollÀrares erfarenhet och tankar kring detta. I studien har jag intervjuat fem förskollÀrare som arbetar mycket med musik tillsammans med barn. Resultatet visar att musik och sprÄk har mycket gemensamt, bÄda innehÄller bland annat rytm, ton, klang dynamik och uttryck. FörskollÀrare anvÀnder musik, sÄng, rytm, rim och ramsor för att stimulera barnens sprÄkutveckling.
SÄ hÀr lyckas jag i min ledarroll
I denna uppsats belyses ledarrollen, det vill sÀga att uppsatsen Àr en studie som grundar sig pÄ chefernas egna utsagor om deras ledarskap. ProblemstÀllningen Àr att ta reda pÄ hur ledarskapet utövas samt vad det Àr som utmÀrker en bra ledare enligt cheferna sjÀlva. TillvÀgagÄngssÀttet i studien har huvudsakligen skett genom kvalitativ metod. För att kunna förklara och förstÄ ledarskapsrollen har utgÄngspunkten i studien varit relevanta teorier som belyser ledarskapet i forskningsarbetet. UtifrÄn det resultat som framkommit kan det konstateras att kommunikation Àr en nyckelfaktor för att lyckas som en framgÄngsrik ledare.
Attraktiv och trovÀrdig karaktÀrsdesign : En kvalitativ studie med tre professionella spelgrafiker
Syftet för denna studie var att explorativt undersöka vad som ansÄgs som god visuellkaraktÀrsdesign enligt svenska spelgrafiker hos tvÄ olika studios. Med inspiration avtidigare forskning inom omrÄdet var mÄlet att utröna vad de ansÄg var trovÀrdig ochattraktiv design, utifrÄn deras erfarenheter som professionella karaktÀrsdesigner. Tregrafiker med olika erfarenhet av karaktÀrsdesign valdes ut och intervjuades. Resultatetvisade att attraktivitet och trovÀrdighet kunde appliceras pÄ hur designerna skapadesina karaktÀrer, men pÄ olika sÀtt och beroende pÄ vilket spel de arbetade pÄ. Iblandvar det spelarna som hade tolkningsföretrÀde pÄ vad som var god karaktÀrsdesign,medan i andra fall karaktÀrsdesignern sjÀlv.
Att bilda ett sprÄk - en undersökning av om bilder anvÀnds som ett sprÄkutvecklande verktyg i förskolan
Syftet med vÄrt examensarbete var att ta reda pÄ om pedagogerna pÄ tvÄ mÄngkulturella förskolor arbetade medvetet med sprÄkutveckling utifrÄn bilder pÄ vÀggarna i innemiljön. Syftet var Àven att undersöka om barnen pÄ avdelningarna fann det intressant att kommunicera med andra barn och pedagoger om de bilder som fanns pÄ vÀggarna och i sÄ fall i vilka situationer samtalen Àgde rum. För att besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av relevant litteratur inom Àmnet, observationer i verksamheten och intervjuer med fyra pedagoger. En upptÀckt som vi gjorde i vÄr undersökning var att ingen av pedagogerna anvÀnde sig av bilder pÄ vÀggarna som ett sprÄkutvecklande verktyg. I vÄr undersökning visade det sig att barnen föredrog att samtala om de bilder som de hade en gemensam erfarenhet kring..
Partnering ur bestÀllarens perspektiv? intervjuundersökning hos NCC:s bestÀllare av partneringentreprenader
Partnering Àr ett relativt nytt begrepp i byggbranschen med stora likheter i det som kallassamverkansentreprenad, men Àven i ersÀttningsformen löpande rÀkning med tak. Tanken Àr attkringgÄ onödiga konflikter och fÄ ett konstruktivt samarbete mellan parterna i byggprocessen.Detta görs genom att man skapar en ny organisation byggd pÄ förtroende och gemensammamÄlsÀttningar för att uppnÄ goda resultat i projektet. Detta ska resultera i attkompetensutnyttjandet optimeras och att man i och med den öppna ekonomin fÄr en braöverblick pÄ kostnader och resurser. Förhoppningsvis ska detta samarbete ge bestÀllaren enbÀttre produkt till ett lÀgre pris.Det finns mycket erfarenhet, bÄde frÄn utlandet, men Àven inom Sverige om hur ettpartneringsamarbete ska bli framgÄngsrikt. NCC Àr en av de stora aktörer som helhjÀrtatsatsar pÄ att driva och utveckla partnering.