Sök:

Sökresultat:

10847 Uppsatser om Benchmarking SMEs Process Struktur Idé - Sida 5 av 724

E-förvaltning : ett nytt sÀtt att hantera information

Syfte: Vi vill bidra med ökad förstÄelse för faktorer som kan underlÀtta utveck-lingen av e-förvaltning. Metod: Magisterarbetet Àr en kvalitativ studie av Sölvesborgs kommun. Vi har genom framför allt intervjuer samlat in vÄrt empiriska material. Vi har utgÄtt frÄn empirin, men samtidigt har vi haft vÄr teoretiska referensram i Ätanke, med fokus pÄ social struktur, informationsteknologi och tanke-modeller. Slutsatser: I vÄr studie visar vi att ett förÀndrat ledarskap, IPC (Information Process Change) och tillÀmpning av dialog Àr faktorer som kan underlÀtta ut-vecklingen av e-förvaltning..

Best Practice inom Benchmarking : Hur smÄ och medelstora företag anvÀnder förebilder och jÀmförelser

Titel: Best Practice inom Benchmarking; Hur smÄ och medelstora företag anvÀnder förebilder och jÀmförelserNivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Robert Eriksson & Evelina SkoglundHandledare: Tomas KÀllqvist & Stig SörlingDatum: 2015 ? januari.  Syfte: Enligt tidigare forskning existerar det en problematik för SME att anvÀnda konceptet benchmarking, de befintliga modeller och tillvÀgagÄngssÀtt Àr frÀmst anpassade för större organisationer. Syftet med studien Àr dÀrmed av skapa en förstÄelse kring hur SME arbetar med förebilder och jÀmförelser i enlighet med best practice.Metod: Studien antar ett hermeneutiskt och socialkonstruktivistiskt perspektiv och anvÀnder en deduktiv ansats. Den teoretiska referensramen har byggts upp genom att sammanstÀlla den tidigare forskningen under teman.

E-förvaltning - ett nytt sÀtt att hantera information

Syfte: Vi vill bidra med ökad förstÄelse för faktorer som kan underlÀtta utveck-lingen av e-förvaltning. Metod: Magisterarbetet Àr en kvalitativ studie av Sölvesborgs kommun. Vi har genom framför allt intervjuer samlat in vÄrt empiriska material. Vi har utgÄtt frÄn empirin, men samtidigt har vi haft vÄr teoretiska referensram i Ätanke, med fokus pÄ social struktur, informationsteknologi och tanke-modeller. Slutsatser: I vÄr studie visar vi att ett förÀndrat ledarskap, IPC (Information Process Change) och tillÀmpning av dialog Àr faktorer som kan underlÀtta ut-vecklingen av e-förvaltning.

Prognostisering av utrustningar pÄ Volvo Wheel Loaders

Volvo in Arvika produces wheel loaders, and the production is based on forecasts. When a machine is ordered, the customer can choose what type of equipment he or she wants, and these equipments are also made forecasts on. This is made by giving each equipment an estimated procentual usage that shows how many of the machines that will use this option. Today two people are working with the forecasts, planer A in Eskilstuna and planer B in Arvika. Planer A makes a forecast based on the historical outcome and planer B then makes adjustments of this based on how many options that are ordered.

Regel- eller principbaserade standarder? En komparativ studie

Syftet med studien Àr att undersöka BFNs uttalande att K3 Àr ett principbaserat regelverk, genom att visa hur princip- eller regelbaserat regelverket Àr i förhÄllande till IFRS for SMEs, FRS 102, FRF for SMEs och K2. För att uppfylla syftet har vi utfört en komparativ studie dÀr vi klassificerar redovisningsregelverken utifrÄn ett princip- och regelperspektiv. Studien har utförts pÄ regelverkens klassificeringar av tillgÄngar, skulder samt omsÀttnings- och anlÀggningstillgÄngar. Undersökningen Àr relevant dÄ de senaste redovisningsskandalerna medfört en debatt kring regel och principbaserade standarder. Enligt vÄr vetskap har inget liknande klassificeringsförsök gjorts tidigare dÀr en bedömning av varje enskild bestÀmmelse görs huruvida den Àr regel- eller principbaserad och dÀr omfattningen av regel- eller principbasering av enskilda normer sÀtts i relation till andra regelverk.

Chefsarbete i en organisationsförÀndring : Ett kulturperspektiv pÄ struktur, system och arbetsklimat

Syfte: Syftet med studien Àr att utifrÄn ett kulturellt perspektiv studera hur den verkstÀllande chefens instÀllning till parametrarna system, struktur och arbetsklimat formar hens chefsarbete i en organisationsförÀndring och att genom ett kulturperspektiv bidra till en förstÄelse för hur de tre parametrarna kan pÄverka ledarens handlingar i process, mÄl och resultat av förÀndringen. Metod: Empiri har samlats in genom personliga intervjuer med öppna svarsalternativ, genom fyra respondenter som samtliga har positionen chef nÀrmast de anstÀllda och samtliga har genomfört en organisationsförÀndring. Slutsats: I studien har vi kommit fram till att den verkstÀllande chefens instÀllning till parametrarna pÄverkar hens chefsarbete vid en organisationsförÀndring genom att hen formar sitt chefsarbete beroende pÄ vilken parameter som Àr mest betydelsefull för individen. Vad den verkstÀllande chefen vÀrderar högst i sitt ledarskap skapas genom tidigare erfarenheter, instÀllning och auktoritet..

Spridning av innovationer av trÀprodukter i byggvaruhandeln

Detta arbete har tillkommit i samarbete med Fredells. Fredells Àr ett familjeföretag som grundades för över 100 Är sedan och som fortsatt drivs av familjen Fredell. Fredells Àr en komplett leverantör av byggmateriel till smÄ och stora företag och konsumenter i Stockholmsregionen. Företagets styrka Àr att kunna erbjuda helhetslösningar till sina kvalitetsmedvetna kunder. För att kunna vara flexibla och snabbt skrÀddarsy lösningar till sina kunder har Fredells en integrerad trÀindustri med hyvleri, impregnering och prefabricerade byggelement.

KÀrnprocessen inom barnhÀlsovÄrden

The core process is responsible for internal business development and is the process that runs through the organization and the results which creates a value for the customer. Some research suggests that identification of the client's conscious or unconscious needs clarifying the so-called core process in the organization and operations can thus be more effective. The study aims to identify and analyze the experience of the core process within child health care. The method has been interviews with nine managers and 10 clinic nurses in a county. The results show a lack of knowledge regarding core process and process work.

StrÀvan efter att bli bÀst: benchmarking av företagsekonomiska kurser

Under de senaste Ären har kurser och utbildningar pÄ Sveriges högskolor och universitet utsatts för granskning och genomgÄtt stora förÀndringar. Vi har benchmarkat nÄgra företagsekonomiska kurser vid LuleÄ Tekniska Universitet med ett antal utvalda högskolor och universitet i Sverige. VÄrt syfte var att se om det fanns skillnader mellan kurserna pÄ de olika högskolorna och universiteten samt att komma med implikationer till möjliga förÀndringar. För att uppnÄ vÄrt syfte undersökte vi vad de intressenter, som vi ansÄg vara viktigast, hade för synpunkter pÄ kurserna för utveckling av förmÄgor till framtida yrkesuppgifter. I och med de intervjuer och det diskussionsforum som vi genomförde med de valda intressenterna fick vi fram kriterier som vi sedan anvÀnde vid benchmarkingen.

Budget i ett sammanhang : En fallstudie av fem företag

Budget framhÄlls som ett viktigt styrinstrument för företag och anvÀndningsomrÄdena Àr mÄnga. Blumentritt (2006) och Orlando (2009) Àr överens om att budgetprocessen borde vara integrerad i verksamheten för att frÀmja de strategier som finns. Mintzberg (1979) menar att företag kommer att organisera sig pÄ olika sÀtt beroende pÄ hur deras omvÀrld ser ut. Vi Àr intresserade av att se hur företag arbetar med sin budgetprocess i kombination med de strategier och den struktur som finns.Syftet med vÄrt arbete Àr att med en multipel fallstudie beskriva de eventuella samband som finns i hur företagen i vÄr undersökning arbetar med budgetprocessen i organiationens kontext. Hur kombinerar företag sitt struktur- och strategiarbete med sin budgetprocess?VÄr kvalitativa studie bestÄr av fem fallstudier.

Art director : Idé, process och struktur

Det finns ett behov av personer som klarar av att generera en mÀngd frÀscha, slitstarka och kreativa idéer under press. Denna undersökning omfattar hur mÄngsidiga Art directors kan arbeta för att framstÀlla och producera material som hÄller hög standard. Fyra Art directors har intervjuats och givit sin Äsikt i Àmnet. UtifrÄn resultaten av intervjuerna och en mÀngd kreativa tekniker har vi utfört en grundlÀggande idéprocess. Resultatet av denna process Àr en konstutstÀllning dÀr vi har skapat ett koncept med fokus pÄ miljö och framtid.

Abessinienskolan

Abessinienskolan Àr en struktur. Eleven har en hemvist i sin klass för att sÄ gradvis knyta an till Ärskursen, skolan och samhÀllet. Skolan har en struktur med en gemensam mitt omslutet av egna klassrum och terrasser. De vetter ut mot det omgivande landskapet som eleven kan utforska. Klassrummen bestÄr av en serie fristÄende volymer anpassade till terrÀngen dÀr varje klassrum Àr slutet för koncentration, med utblick över och i anslutning till landskapet.

Chefsarbete i en organisationsförÀndring: Ett kulturperspektiv pÄ struktur, system och arbetsklimat

Syfte: Syftet med studien Àr att utifrÄn ett kulturellt perspektiv studera hur den verkstÀllande chefens instÀllning till parametrarna system, struktur och arbetsklimat formar hens chefsarbete i en organisationsförÀndring och att genom ett kulturperspektiv bidra till en förstÄelse för hur de tre parametrarna kan pÄverka ledarens handlingar i process, mÄl och resultat av förÀndringen. Metod: Empiri har samlats in genom personliga intervjuer med öppna svarsalternativ, genom fyra respondenter som samtliga har positionen chef nÀrmast de anstÀllda och samtliga har genomfört en organisationsförÀndring. Slutsats: I studien har vi kommit fram till att den verkstÀllande chefens instÀllning till parametrarna pÄverkar hens chefsarbete vid en organisationsförÀndring genom att hen formar sitt chefsarbete beroende pÄ vilken parameter som Àr mest betydelsefull för individen. Vad den verkstÀllande chefen vÀrderar högst i sitt ledarskap skapas genom tidigare erfarenheter, instÀllning och auktoritet..

Art director - Idé, process och struktur

Det finns ett behov av personer som klarar av att generera en mÀngd frÀscha, slitstarka och kreativa idéer under press. Denna undersökning omfattar hur mÄngsidiga Art directors kan arbeta för att framstÀlla och producera material som hÄller hög standard. Fyra Art directors har intervjuats och givit sin Äsikt i Àmnet. UtifrÄn resultaten av intervjuerna och en mÀngd kreativa tekniker har vi utfört en grundlÀggande idéprocess. Resultatet av denna process Àr en konstutstÀllning dÀr vi har skapat ett koncept med fokus pÄ miljö och framtid. - There is a need for people who can generate a large amount of fresh, durable and creative idéas under pressure. This investigation concerns how versatile Art directors work to manufacture and produce material of high standards. Four Art directors have been interviewed and given us their opinion on the subject.

Inköpsfunktionens interna strategiska betydelse : En fallstudie av Sanofi-Aventis inköpsfunktion

Denna uppsats har till syfte att beskriva och analysera lÀkemedelsbolaget Sanofi-Aventis inköpsfunktions interna strategiska betydelse. Efter eget intresse och ett behov frÄn Sanofi-Aventis sida med en utomstÄende betraktare genomförde vi denna studie.Studien har genomförts genom intervjuer, genomgÄng av litteratur och analys av tidigare forskning samt ett frÄgeformulÀr.Inköpsfunktionen har idag en alltför lÄg intern strategisk betydelse inom Sanofi-Aventis. Detta beror pÄ en rad olika faktorer inom olika omrÄden, sÄsom; relationerna till leverantörerna, de inköpta tjÀnsternas karaktÀr, inköpsprocessen samt inköpsfunktionens struktur. För att stÀrka denna funktions betydelse krÀvs ytterligare ÄtgÀrder. Dessa ÄtgÀrder innefattar bland annat en klassificering av leverantörsbasen, en större involvering frÄn ledningen samt en implementering av en intern benchmarking..

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->