Sök:

Sökresultat:

12778 Uppsatser om Behov. - Sida 34 av 852

Behov hos närstående till personer som vårdas på en intensivvårdsavdelning

Att vara närstående till kritiskt sjuka personer som behöver vård i en högteknologisk miljö som intensivvård kan upplevas som påfrestande. Syftet med detta examensarbete var att beskriva behov hos närstående till personer som vårdas på en intensivvårdsavdelning. Fem närstående till personer som hade vårdats på en intensivvårdsavdelning deltog i studien. Datainsamling genomfördes med kvalitativa intervjuer och analyserades med en kvalitativ tematisk innehållsanalys. Analysen resulterade i ett tema och fyra kategorier.

Att tänka om det förgångna : En undersökning av lokalhistorians roll i undervisningen i låg- och mellanstadiet

Det är betydelsefullt för chefer att samverka med deras medarbetare och stödresurser för deras hållbarhet och funktion som chef. Stödet har en stor relevans för ett bra chefskap. Just målgruppen mellanchefer besitter en komplex position då de är under ett högt tryck av krav, både från de undre och de övre nivåerna. Studiens syfte var att undersöka mellanchefers upplevda behov av stöd i deras funktion som mellanchef, samt om det är möjligt att urskilja likheter i deras uppfattningar av stöd på deras respektive arbetsplats. Studien tillämpade en kvalitativ metod där data samlades in genom semistrukturerade intervjuer.

Vad som påverkar ungdomars val av yrke på gymnasiets byggprogram.

Detta examensarbete är en studie som baseras på det empiriska materialet från kvalitativa intervjuer angående pedagogisk anpassning, med det menar vi hur pedagogerna anpassar sin undervisning till enskilda elever i behov av särskilt stöd sett ur sju pedagogers perspektiv. Syftet med denna studie har varit att belysa och få kunskap om hur den pedagogiska anpassningen fungerar i två olika skolformer: grundskola och grundsärskola utifrån sju pedagogers perspektiv. Och hur den pedagogiska anpassningen, för så väl elever i behov av särskilt stöd samt övriga elever, kan se ut i deras undervisning. Svar söktes på frågor som: vad det är som avgör vilka elever som ska finnas i de respektive skolformerna, hur undervisningen anpassas efter elever i behov av särskilt stöd samt hur pedagogernas möjligheter att tillämpa alternativa undervisningsmetoder ser ut. Resultatet visade att tema som anpassning, ekonomi, integrering, tydlighet, undervisningsmetoder och utbildning var genomgående i intervjuerna. Slutsatsen av denna studie var att oavsett vilken skolform eleverna tillhör anpassas undervisningen efter elevernas olika färdigheter och Behov. Om än i olika utsträckning.

När döden skiljer oss åt : sjuksköterskans behov av stöd i samband med patienters död : en litteraturstudie

Bakgrund: Omvårdnad av döende och avlidna patienter sker inom flera av sjukvårdens områden. I mötet med denna patientgrupp konfronteras sjuksköterskan med sin egen syn på döden. Enligt litteraturen känner sjuksköterskan ofta sorg när en patient hon vårdat avlider. Sorgereaktionerna varierar och grundar sig i individens förhållningssätt till livet. Psykiskt påfrestande situationer kan bearbetas med hjälp av sjuksköterskans inre förmåga samt genom stöd från andra.

Anhörigvårdares behov av utbildning och information : Vid vård av en familjemedlem med stroke

Bakgrund: Allt fler personer som haft stroke vårdas i hemmet med stöd från sin familj. Anhörigvårdare upplever att de ?kastas in? i rollen som vårdare och är dåligt förberedda och informerade om den nya situationen. Syfte: Syftet var att beskriva anhörigvårdares behov av utbildning och information vid vård av en familjemedlem med stroke. Metod: En allmän litteraturöversikt genomfördes och baserades på 16 vetenskapliga artiklar.

Anhörigvårdares behov Vad kan sjuksköterskan göra?

Anhörigvårdare definieras som någon som lever tillsammans med en person som är i behov av hjälp eller stöd i hemmet. Anhörigvårdarna utför oftast vården själva och får minimalt med hjälp. En anhörigvårdare sätter nästan alltid en annan person före sig själv, vilket kan leda till att många anhörigvårdare blir deprimerade.Syftet med den här studien var att beskriva behov som anhörigvårdare har, samt att beskriva vilket stöd professionella vårdare kan ge för att tillgodose dessa Behov.Metoden som denna studie bygger på är en litteraturstudie, materialet analyserades med hjälp av en metod som går ut på att göra en litteraturöversikt.Resultatet mynnade ut i två teman med vardera tre subteman. Tema ett; ?Stöd i vårdandet?, med subteman; ansa- att ge praktisk och emotionellt stöd, stöd till lek och stöd genom lärande.

Psykosociala behov hos unga vuxna personer med cancer: En litteraturstudie

Unga vuxna lever i en tid med många utmaningar och en cancerdiagnos påverkar personen fysiskt, psykiskt och socialt. Syftet med litteraturstudien var att beskriva psykosociala behov hos unga vuxna med cancer. Elva vetenskapligt publicerade artiklar analyserades med en kvalitativ innehållsanalys vilket resulterade i fem kategorier; känslor av osäkerhet inför framtiden, vikten av att få information, att återgå till sitt normala liv, vännernas och familjens roll och stöd inom sjukvården. Personer upplevde en förlorad ungdom och de beskrev den osäkra framtiden som frustrerande och smärtsam. För att hjälpa personen att hantera en osäker framtid kan sjuksköterskan ge redskap till självhjälp genom information och olika strategier.

Skolsköterskors upplevelser av att tillgodose elevers behov

SAMMANFATTNINGTitel: Skolsköterskors upplevelser av att tillgodose elevers Behov.Författare: Fahlén Hanna, Lindell KatjaInstitution: Institution för hälsa och lärande, Högskolan i SkövdeProgram/Kurs: Examensarbete i omvårdnad, OM780A, 15 hpHandledare: Thorstensson StinaExaminator: Browall, MariaSidor: 29Nyckelord: skolsköterska, elever, omvårdnad, upplevelser, förebyggande hälsoarbete  Bakgrund: Skolsköterskorna har ett omfattande omvårdnadsarbete med att främja elevers hälsa och kan göra skillnad för elever i skolan, när det gäller deras hälsa och prestation. Förutsättningarna för hur skolsköterskor har möjlighet att utföra sitt hälsofrämjande omvårdnadsarbete varierar. Syfte: Syftet med studien var att undersöka skolsköterskors upplevelser av att kunna tillgodose elevernas behov av skolsköterskans tjänster.     Metod: En kvalitativ metod med induktiv ansats valdes för denna studie. Nio skolsköterskor från olika kommuner i Skåne intervjuades. Datamaterialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys.    Resultat: Skolsköterskorna upplevde att eleverna har behov av deras hälsofrämjande omvårdnadsarbete.

Den tysta sorgen. Om kvinnors omvårdnadsbehov i samband med missfall.

Att bli gravid är för de flesta förknippat med en stor glädje och förväntan. Det är enbetydelsefull händelse i livet. Vid ett missfall ersätts dessa förhoppningar av förtvivlan.Drömmar och planer inför framtiden som en familj raseras. Syftet med denna studie varatt kartlägga kvinnors omvårdnadsbehov i samband med missfall. För att uppnå syftetanvändes en litteraturöversikt enlig Friberg (2006).

Trivselfaktormodellen : behov och arbetstillfredsställelse i fokus

Bakgrund: Vad är det för faktorer som kan tänkas styra"valet"av arbetsplats och vad får personalen att trivas? Hur skiljer sig vad man tycker är positivt och negativt med sin anställning åt bland de anställda och vad vidtar företaget för åtgärder gällande detta? Genom att undersöka varför dagens medarbetare sökte sig till företaget samt studera de anställdas uppfattning om vilka som är de viktigaste faktorerna till att de trivs och ska trivas på företaget, skapas en förståelse för vad som är företagets styrkor och svagheter inom detta område. Syfte: Syftet med denna uppsats är att utarbeta och testa en modell som ska utveckla förståelsen för hur ett företag kan använda sig av kunskaper gällande sina medarbetares behov både internt och externt. Avgränsningar: Vi kommer att inrikta oss på vårt fallföretag Manpower i Norrköpings anställda. Studien berör endast de personer som verkar inom personaluthyrningssegmentet.

Från förskola till förskoleklass: en studie om överlämning
av information med fokus på barn i behov av särskilt stöd

Syftet med studien var att studera hur förskolan och förskoleklassen arbetar med överlämning av barninformation. Frågor som ställdes var hur förskollärare i förskolan förbereder och hanterar den information som lämnas vidare till personalen i förskoleklassen och hur förskoleklassens personal uppmärksammar den information som tillägnas dem. Fokus har legat på barn i behov av särskilt stöd. I bakgrunden bearbetades forskningslitteratur. Fem kvalitativa intervjuer genomfördes i både Norrbottens och Värmlands län i syfte att bredda den geografiska aspekten.

Barn i behov av särskilt stöd inom förskolan : Diagnosers betydelse och metoder

Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur förskollärare arbetar med barn i behov av särskilt stöd samt att ta reda på vilka svårigheter barn kan ha och vad som menas med barn i behov av särskilt stöd. Var går gränsen om ett barn är i behov av särskilt stöd? Vilken betydelse har en diagnos för en pedagog? I undersökningen framgick det att informanterna hade mött olika barn med olika behov som till exempel dövhet, funktionshinder, motoriska svårigheter, språksvårigheter, talsvårigheter, autism, koncentrationssvårigheter, sociala och emotionella svårigheter och ej diagnostiserade barn. Även att två av informanterna ansåg att det inte var nödvändigt med den specialiserade diagnostiseringen. Tidigare forskning visar på att förskolan i många fall ses som en barnpassnings institution för arbetande vårdnadshavare istället för en plats där barnen kan utveckla sig. Det tas vidare upp den kontroll som pedagogerna har.

Specialpedagogen i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur förskollärare ser på specialpedagogens arbete i förskolan.

Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar med sitt pedagogiska uppdrag, som innebär att kunna möta alla de olika behov som kan finnas i barngrupper på förskolan. Samt att ta reda på vad specialpedagogen kan bidra med i det arbetet, för att utveckla verksamheterna till att passa alla de barn som vistas där. Även hur rektorerna tycker att det specialpedagogiska arbetet på förskolan ska fungera undersöks i studien. För att få svar på frågeställningarna har jag gjort kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare och två rektorer. Den kvalitativa forskningen bygger på individens egna uppfattningar om det fenomen som undersöks och det var just det som jag eftersökte för min studie.Mitt resultat visar på de olika behov som förskollärarna ansåg att det fanns på förskolan dag och hur de arbetar för att möta dessa.

N?rst?endes upplevelse av delaktighet i v?rden till patienter med pankreascancer

Bakgrund: Patienter med pankreascancer har ofta stor symptomb?rda b?de relaterat till sjukdomen och den onkologiska behandlingen. Det medf?r m?nga g?nger behov av n?rst?endes st?d f?r att f? vardagen att fungera. I den personcentrerade v?rden ing?r den n?rst?ende som en del av partnerskapet.

Morfar : en pall för hemmiljö

Målet med mitt examensarbete har varit att formge en funktionell kökspall som ser till användarens Behov. Användarna är en fiktiv familj som består av en 39-årig ensamstående mamma som bor i en liten trea ihop med sin 9-åriga dotter.Syftet med uppsatsen är att beskriva det uppdrag som jag ställt upp för mig själv, som är att formge en kökspall utifrån ett hållbarhetsperspektiv som väl svarar upp för de aktiviteter som sker och de behov man har av pallen i köket. I uppsatsen återger jag min designprocess och mina ställningstaganden jag gör under denna process.Observationer, användarstudier, intervjuer, Identity Tool Kit, funktionsanalys, brainstorming och studier av tidigare forskning har legat till grund för detta arbete. Ingående litteraturstudier inom design för hållbar utveckling samt efterforskningar om lämpliga materialval har funnits med som komplement.Kvalitativa intervjuer och användartester har genomförts med olika användare under designprocessen. Jag har även genomfört observationer av brukarens beteende under användning av produkten.Resultatet är en kökspall med en bekväm sittyta, ett utfällbart trappsteg som kan användas vid behov samt en förvaringsmöjlighet inuti pallen..

<- Föregående sida 34 Nästa sida ->