Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om Begravningsbranschen - Sida 1 av 1

Att Marknadsföra Döden : En jämförande studie mellan tjänstemarknadsteori kontra begravningsbyråers arbetssätt.

Författare:   Alexander Falck, Ekonomprogrammet inriktning marknadsföring Sebastian Ivarsson, Enterprise and Business DevelopmentHandledare:                      Kåre SkållerudExaminator:                      Frederic BillTitel: Att marknadsföra döden: en jämförande studie mellan tjänstemarknadsteori kontra begravningsbyråers arbetssätt.Bakgrund och problemdiskussion: Produkter och tjänster marknadsförs på olika sätt, för att marknadsföra tjänster så har den ursprungliga marknadsföringsmixen från Kotler utökats med ytterligare tre delar för att beskriva det som är viktigt i tjänstemarknadsföringen. Begravningsbyråer befinner sig idag i en efterfrågesituation som kallas negativ efterfrågan. Negativ efterfrågan innebär att kunden inte vill veta av företagens produkter. Denna situation skapar frågetecken till hur begravningsbyråer egentligen marknadsför sig då kunden inte är intresserade av företagets produkter. Vid vår förberedande forskning visade det sig att det hade författats väldigt lite på området.

VIDAREUTVECKLING AV KISTHANTERINGSVAGN MED AVSEENDE PÅ ANVÄNDARVÄNLIGHET OCH FORMGIVNIG

Anton Lindberg och Daniel Lissert,studenter på programmet Innovation & Produktdesign vid Mälardalens högskola, har på uppdrag av SE AB genom Minst Innovation i Mälardalen utvecklat koncept på ett antal komponenter för en elektroniskt höj- och sänkbar vagn med användning inom Begravningsbranschen.Examensarbetet bygger på tidigare produktutveckling med problemformuleringen ?att minska lyft inom Begravningsbranschen?.Ett tidigare examensarbete låg även som grund för vidareutvecklingsarbetet.I detta projektbehandlas bland annat konstruktion, transportmoment i samband med dödsfall samt interaktion mellan produkt och användare med hänsyn till användningsområde.Projektet resulterade i ett koncept som uppfyller uppdragsgivarens kravspecifikation samt identifierade kundbehov. Resultatet presenteras som CAD-modell med tillhörande komponentritningar.Marknadsundersökning, kravspecifikation ochutvärderingsverktyg såsom FMEA, QFD och Pugh?s matris användes för att säkerställa kvalitet i konceptet som togs fram.Marknadsundersökningeninnehåller intervjuer, hantering och analys av omgivning.Intervjufrågor behandlade problem vid hantering av kistor och avlidna samt framkomlighet i närhet av kyrka, bårhus och äldreboende.Det insamlade underlaget möjliggjorde slutresultatet;en transportvagn med förenklade lastmöjliheter och ställbara lägen. Utvecklade delar består av lastplan, släde, handtag samt kontrollpanel.Idéer diskuterades med uppdragsgivare vid avstämningsmöten och kostnad för komponenttillverkning har tagits i beaktande.Något målvärde på kostnad har inte fastställts vilket leder till att tillverkningsmetoder och materialval kan behöva anpassas mot produktionsval.

Kyrkans Begravningsbyrå i Västanfors-Västervåla : Sveriges första församlingsdrivna begravningsbyrå

Ju äldre vi blir, desto oftare konfronteras vi med döden. Någon eller några gånger under vår levnad får de flesta av oss också vara med om att beställa en begravning. Alla som har den erfarenheten vet att det finns många olika begravningsbyråer att välja på. Vilken byrå vi slutligen väljer kan bero på en mängd olika saker. Det kan vara ideologiska skäl som styr, liksom det kan vara tradition, tillgänglighet eller rekommendation från någon som tidigare haft god erfarenhet av en viss byrå.Lite förenklat uttryckt kan sägas att Begravningsbranschen i Sverige är uppdelad mellan SBF (Sveriges Begravningsbyråers Förbund) och Fonus.

Den enes död, den andres bröd ? En undersökning av begravningsbranschen med extra fokus på Fonus

Aktörerna i Begravningsbranschen verkar inom ett väldigt känsligt område, där det är viktigt att allt går rätt till, och att ingen känner sig lurad. Kunderna är emotionella vilket gör att ett extra ansvar vilar på begravningsbyråerna. Trots det är det en sluten bransch, utan statlig tillsyn och där de enskilda aktörerna i mångt och mycket kontrollerar sig själva.Fonus, det överlägset största begravningsföretaget i Sverige, gick i mitten av 00-talet igenom en svår ekonomisk kris, som man dock lyckades vända på väldigt kort tid. Bland annat genom avveckling av verksamheten i Danmark och Finland, och en omfattande omorganisation av verksamheten i Sverige. Vi har tittat närmare på Fonus och ser i dag en organisation som är spretigare till sin bolagsstruktur.

Svenska företags öppenhet i miljöredovisningen : externa intressenter och interna faktorers påverkan

Författare:   Alexander Falck, Ekonomprogrammet inriktning marknadsföring Sebastian Ivarsson, Enterprise and Business DevelopmentHandledare:                      Kåre SkållerudExaminator:                      Frederic BillTitel: Att marknadsföra döden: en jämförande studie mellan tjänstemarknadsteori kontra begravningsbyråers arbetssätt.Bakgrund och problemdiskussion: Produkter och tjänster marknadsförs på olika sätt, för att marknadsföra tjänster så har den ursprungliga marknadsföringsmixen från Kotler utökats med ytterligare tre delar för att beskriva det som är viktigt i tjänstemarknadsföringen. Begravningsbyråer befinner sig idag i en efterfrågesituation som kallas negativ efterfrågan. Negativ efterfrågan innebär att kunden inte vill veta av företagens produkter. Denna situation skapar frågetecken till hur begravningsbyråer egentligen marknadsför sig då kunden inte är intresserade av företagets produkter. Vid vår förberedande forskning visade det sig att det hade författats väldigt lite på området.

Kisthantering för framtiden

Arbetet bygger på den ställda problemformuleringen att minska lyft inom Begravningsbranschen. Utifrån en förundersökning, kravspecifikation, funktionsanalys och studiebesök är syftet att ta fram ett koncept till en ny produkt som skall förändra handhavandet inom Begravningsbranschen.  Genom dessa grunder skapades ett antal koncept som utvärderades i en Pughs matris och diskuterades grundligt med uppdragsgivarna. Sedan kombinerades två av koncepten till ett nytt som blev sedan grunden till den kommande produkten. Komponenter valdes i största mån ur ett modulsystem som medförde flexibilitet. Montering och tillverkning har utvärderats med hjälp av DFA- och DFM-verktygen vilket ledde till förbättringar för enklare tillverkning och montering. Produkten har bearbetats i SolidWorks där ritningsunderlag och komponentlistor på de färdiga komponenterna har sammanställts.

Ledarskap på distans : Hur medarbetare påverkas av en strukturell distans till sin ledare

Antalet geografiskt spridda organisationer växer i takt med den ökande globaliseringen ochdet ligger därmed i tiden att studera fenomenet distansledarskap. Syftet med vår studie är attundersöka hur medarbetare i en organisation inom Begravningsbranschen påverkas avdistansledarskap. Vi ämnar bidra till en ökad förståelse för termen strukturell distans ochgenom begreppen fysisk distans, kommunikationskanaler och mängd interaktion mellanmedarbetare och ledare förklara hur medarbetare påverkas av ett ledarskap på distans.Studien visar att medarbetares rutinmässiga arbetsuppgifter inte påverkas av en fysisktfrånvarande ledare men att behovet av en närvarande ledare varierar beroende påmedarbetares personliga arbetslivserfarenhet inom branschen. Studiens resultat visar även attkommunikation och tillgänglighet hos ledaren är nyckelfaktorer i utformningen av ettvälfungerande distansledarskap..

When I die, I want to be recycled - a study of the view of the funeral industry on the handling of metals in cremation

Kremering är idag det vanligaste jordfästningssättet i Sverige, de allra flesta som avlider kremeras och gravsätts i urna. Frågan om hur de metaller som finns i kroppen men inte får plats i urnan hanteras har hittills inte väckt så stor uppmärksamhet, speciellt inte ur miljösynpunkt. Dock handlar det om åtskilliga ton metall som varje år grävs ner på kyrkogårdar runt om i landet. Denna metall påverkar dels miljön negativt, dels kommer det att ta upp mer och mer plats på kyrkogårdarna i framtiden, och att gräva ner metaller imarken är inte ett miljöoptimerat sätt att hantera dessa. Det finns dock andra saker än bara miljön att ta hänsyn till i denna fråga.