Sök:

Sökresultat:

86 Uppsatser om Barriär mot imitation - Sida 2 av 6

"En gÄng till!" : en kommunikationsetnografisk studie om andrasprÄksinlÀrares deltagande i förskolan

The aim of the thesis was to better understand how second language learners becomes lingual participants in a Swedish preschool. Using the following research questions: In what situations are SLLs lingual participants at the preschool? What does their emerging language look like? Are the participation any different considering children's time in the new L2 context? What kind of support does SLLs receive at the preschool?Two focal children at the same preschool was studied with ethnography of communication as method. The focal children chosen were one girl (Mandarin L1, 4.0 yrs) who arrived to Sweden and started the preschool two months ago at the time of the study, the other a boy (Serbian L1, 3.9 yrs) who started preschool and learning the L2 one year and two months before the study. Situations where the focal children interacted with other children or adults were analyzed. Results showed that the focal children in interaction with each other understands some of the others intentions before being able to speak about them in the L2.

Varför har vi bild i skolan?

Föreliggande examensarbete behandlar det retorikdidaktiska begreppet imitatio som undervisnings- och lÀrandemetod. Syftet Àr att undersöka vad imitatio (efterbildning) kan betyda i didaktisk mening, hur det skiljer sig gentemot det svenska begreppet imitation och hur lÀrare tillika retorikstudenter förhÄller sig till det i sin undervisning och i sin kompetensutveckling. Med utgÄngspunkt i syftet har tvÄ metoder anvÀnts; telefonintervjuer med fyra lÀrare som vidareutbildat sig i den retorikdidaktiska kursen Progymnasmata samt en litterturstudie. Telefonintervjuerna bidrar med ett praktiskt didaktiskt underlag frÄn yrkesverksamma didaktiker, och litteraturstudien ligger till grund för undersökningen av imitatios retoriska ursprung och didaktiska relevans samt imitationsbegreppets olika tvÀrvetenskapliga innebörder. Resultatet visar att imitatio som retorikdidaktiskt begrepp i betydelsen medveten efterbildning har ett begrÀnsat inflytande i samtida didaktisk forskning, trots dess över tvÄtusen Är lÄnga historia med omfattande tillÀmpning.

Bild- och formskapande i förskola och förskoleklass

The aim of our graduate work is to study the importance of image and shape?s in children's development and learning and also the preschool teacher?s views on image and shapes. Our research aims to explore the value of image and shapes creation and how it is expressed among children and in classroom activities. We are also interested in finding out how it differs from adults' views and what materials teachers use to promote the image and shapes creation in the curriculum. In our own experience, image and shapes activities are often structured differently in different curriculum activities.

SmÄ barns kommunikation i den fria leken pÄ förskolan

BakgrundI den fria leken kommunicerar smÄ barn med varandra genom olika kommunikationssÀtt. De förmedlar budskap och avsikter och det förutsÀtter att barn har en förstÄelse för andra barns sÀtt att kommunicera. Bland annat kommunicerar smÄ barn med hjÀlp av verbal och icke verbal kommunikation. NÀr yngre barn kommunicerar gör de det med hela sin kropp och uttrycker sina kÀnslor och tankar med hjÀlp av kroppssprÄk sÄsom beröring och imitation. SmÄ barn anvÀnder Àven ord för att uttrycka det inre talet.SyfteStudiens syfte Àr att undersöka smÄ barns kommunikation i den fria leken pÄ förskolan.MetodI studien anvÀnds observationer i form av löpande protokoll.

Möten som smittar : En kvalitativ studie om professionellas erfarenheter av smittoeffekter vid sjÀlvskadebeteende

Syftet med studien var att ta del av professionellas erfarenheter av smittoeffekter vid sjÀlvskadebeteende, liksom förebyggande insatser för detta. Fyra stycken semistrukturerade intervjuer har utförts pÄ olika behandlingshem dÀr huvudfokus har varit flickor med sjÀlvskadeproblematik. Studien Àr kvalitativ och intervjuerna har tolkats ur en hermeneutisk-fenomenologisk forskningstradition. Tre teorier har legat till grund för analysen av resultatet: social inlÀrning, imitation som rekonstruktion och socialisation. Resultatet visar att smitta kan ske bland flickor pÄ enheterna, men ocksÄ via internet.

Med fokus pÄ uttalet : Elever lÀr tilsammans

Denna studie bygger pÄ andrasprÄksinlÀrares skriftliga kompetens kopplad till syntaktiska och kommunikativa nivÄer. I synnerhet Àr syftet att studera sprÄkliga syntaktiska nivÄer i texter skrivna av andrasprÄksinlÀrare som har behörighet att studera vid universitet. Ytterligare ett syfte Àr att studera om innehÄllet i texter kan förmedlas pÄ ett kommunikativt och idiomatisk sÀtt.Den teoretiska ramen för att mÀta syntaktiska nivÄer som informanter i denna studie har uppnÄtt bygger pÄ processbarhetsteorin (Pienneman, 1998/ Pienneman & HÄkansson, 1999). Studien visar att godkÀnda texter i Svenska som andrasprÄk B och Tisustest uppnÄr nivÄ 4 och 5 pÄ syntaktisk nivÄ. Studien visar ocksÄ pÄ variation av kommunikativ kompetens utifrÄn förmÄgan att förmedla ett central innehÄll. Informanterna uppnÄr delvis mÄlsprÄksnormen och delvis avviker frÄn mÄlsprÄksnormen i varierad grad vilket pÄverkar den kommunikativa kompetensen.

Förpackningsimitation i daglivaruhandeln - Är det möjligt för Ă„terförsĂ€ljare att stjĂ€la ett etablerat varumĂ€rkes personlighet?

Förpackningsimitation i dagligvaruhandeln ? Är det möjligt för Ă„terförsĂ€ljare att stjĂ€la ett etablerat varumĂ€rkes personlighet? En kvantitativt genomförd undersökning pĂ„ den svenska daglivarubranschen..

Vad hÄller vi pÄ med? En kartlÀggning av kommunikationsprocessen kring kampanjen "Vad hÄller du pÄ med?"

The aim of this thesis is to use Gabriel Tardes theories concerning imitation, repetition and the public opinion as a way of understanding how transmedial communication develops over time. This involves a study of social media, traditional press and public organizations in relation to each other. The campaign, What are you doing? (Vad hÄller du pÄ med?, 2013), launched by the Swedish military as a way of drafting more soldiers, is used as an example of how the theories can be applied to help us understand connections, patterns and social behavior in the rapid mutation and viral spreading of information. By discussing the campaign and its effects, the ambition is to give an understanding of how a campaign of this scale could be planned for and structured.

I mötet mellan tvÄ vÀrldar: En studie om förÀndrade chefsroller i sjukvÄrden

Swedish healthcare has experienced increased economic pressure during the last decades and organizations have faced many changes. Managers and their roles in organizations have also been affected by the changes. Traditionally, managers in the healthcare sector are highly specialized doctors with a strong medical background. In the thesis, we study a big private healthcare company with an ambition to lead the development in the sector. In order to accomplish its goal, the company is trying to change the organization of managers.

Högstatus inom presentationsteknik : ekot av alfahannes vrÄl

BÄde mÀnniskor och djur har i alla tider och alla kulturer sett vissa individer i sin omgivning som ledare. De har kÀnt sig manade att lyssna pÄ dem, följa dem och tro pÄ dem. Jag har intresserat mig för vad det Àr som föranleder detta beteende, eftersom det Àr min fasta övertygelse att det styr vÄrt samspel med andra individer Àn idag, överallt och stÀndigt. I sökandet efter en biologisk förklaring, dÀr vissa egenskaper och kroppsliga attribut sannolikt spelar betydligt större roll Àn andra, har jag utgÄtt ifrÄn begreppet hög social status (Àv. högstatus).

En imitation med original -En diskursanalys av kulturskapande över fÀltgrÀnser

The purpose of this thesis is to discuss how agents create their culture outside of their ?own? fields.What does this way of creating a culture mean for groups already existing on the field? Who ownsthe power to construct their own subject positions? Through a discourse analysis, I analyse thesequestions through articles and interviews treating two cultural fields which I call ?The hip Berlin?and ?Swedish hip hop culture?. I argue that, depending on a persons priviliges, one owns the powernot only to construct subject positions of ones own, but also for persons with less privileges in theexisting hegonomy of society..

SmÄ barns sÀtt att kommunicera i leken

SmÄ barns sÀtt att kommunicera i leken.Small children?s ways off communication when they play.Syftet med denna undersökning Àr att beskriva hur smÄ barn kommunicerar i leken. Jag har undersökt vilka olika uttryckssÀtt barnen anvÀnder sig av nÀr de kommunicerar i olika leksituationer. Undersökningen Àr gjord pÄ en smÄbarnsavdelning, och metoden jag har anvÀnt mig av Àr videoobservationer. Resultatet visar att de smÄ barnen oftast anvÀnder sig av kroppssprÄk, blickar, mimik, handgripligheter, imitation och olika ljud för att göra sig förstÄdda nÀr de kommunicerar.

Motorer och modeller: en studie i hur elever vill utforma
konkreta praktiska lÀromedel

En upplevelse av, elevers negativa attityd till arbete med konkreta praktiska lÀromedel, samt ett behov av kunskap om konkreta praktiska lÀromedel, var grunden till denna studie. Syftet med studien blev att undersöka hur konkreta praktiska lÀromedel kan utformas för att skapa intresse. Undersökningen genomfördes med litteraturstudier av teorier och forskning, samt en aktionsforskningsstudie pÄ en gymnasial fordonsutbildning. Resultaten visade att konkreta lÀromedel bör utformas sÄ att det förhindrar enformig imitation och förenar teori och praktikkunskaperna. Resultaten visade ocksÄ att det sociala samspelet var avgörande för ett lyckat arbete med konkreta praktiska lÀromedel..

KĂ€rlekens spel och regler

Syftet med min studie har varit att undersöka kÀrlekens spelregler och vÀrderingar utifrÄn Judith Butlers tankar kring imiterandet av kön. Jag har valt att studera den kvinnliga och manliga diskursens verkan under kÀrleksspelets tidigaste fas. Materialet bestÄr utav fem skilda intervjuer utförda pÄ tvÄ kvinnor och tre mÀn, samtliga mellan 20 och 26 Är gamla. I analysen har tvÄ tydligt uppdelade könsroller kunnat uttydas och en patriarkal makthierarki har uppenbarats. Jag började mitt arbete med större förhoppningar Àn vad resultatet kom att pÄvisa angÄende eventuella förÀndringar i genussystemet.

Barnens kroppssprÄk : Barns kroppsliga uttryckssÀtt kring en saga

Denna studie Àr en liten undersökning om barns kroppssprÄk samt barns kroppsliga uttryckssÀtt kring en saga. Undersökningens syfte var att ta reda pÄ hur barns olika uttryckssÀtt kan tolkas utifrÄn en gemensam situation. I studien försöker vi Àven ta reda pÄ vilket sÀtt vi kan förstÄ barnens uttryckssÀtt. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ undersökningsmetod, dÀr vi anvÀnder oss av videokamera. FrÄn det inspelade materialet vÀljer vi sedan ut tvÄ sekvenser som vi sedan analyserar.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->