Sökresultat:
5713 Uppsatser om Barns folkbokföring - Sida 4 av 381
Pedagogers förhÄllningssÀtt till leken : ur barns perspektiv
Det hÀr arbetet Àr en kvalitativ studie som handlar om pedagogers förhÄllningssÀtt till leken sett ur barns perspektiv. Syftet Àr att fÄ en större inblick i barns uppfattningar om pedagogernas förhÄllningsÀtt till leken. I forskningsbakgrunden lyfts tidigare forskning inom ÀmnesomrÄdet fram och begrepp tydliggörs. Bland annat ges en förklaring av skillnaden mellan barnperspektiv och barns perspektiv.Insamling av materialet till studien har skett genom filmade barnintervjuer som sedan har transkriberats och bearbetats med analysredskapet barns perspektiv. Studien vill lyfta barns tankar och se vÀrlden genom deras ögon, vilket synliggörs i resultatdelen.
Pedagogers deltagande i leken ? sett ur barns perspektiv
Detta arbete belyser pedagogers deltagande i leken, sett ur barns perspektiv. VÄrt syfte Àr att belysa hur barn ser pÄ pedagogers deltagande i leken. Vi vill ?se vÀrlden genom barns ögon? (Arnér och Tellgren, 1998, s. 70) och med deras ord beskriva hur pedagogers deltagande i barns lek kan te sig för dem.
Den preoperativa nutritionens betydelse : för postoperativ ÄterhÀmtning hos patienter med cancersjukdom
Som omva?rdnadsansvarig sjuksko?terska a?r uppgiften att tillgodose patientens olika omva?rdnadsbehov. Nutrition tillho?r ett av de mest basala omva?rdnadsbehoven vilket dessutom har en betydande roll fo?r det postoperativa fo?rloppet. Underna?ring a?r vanligt fo?rekommande bland patienter med cancer varfo?r det a?r viktigt att faststa?lla nutritionsstatus preoperativt och sa?tta in nutritionssto?d vid behov.
Barns inflytande i förskolan : En studie om vilka möjligheter och begrÀnsningar som finns för barns inflytande i förskolan
Examensarbetet handlar om hur barns inflytande ser ut i förskolan. I arbetet redovisas det hur förskollÀrare stödjer barns inflytande och vilka faktorer som begrÀnsar inflytandet. I undersökningen intervjuas förskollÀrare om hur de arbetar och vilka metoder som anvÀnds för att stödja barns inflytande i förskolan. För att se vilka faktorer som begrÀnsar barns inflytande anvÀnds observationer, en metod som ger en inblick i hur förskollÀrarna agerar i verksamheten.  Resultatet visar att det finns olika metoder som förskollÀraren anvÀnder sig av för att fÄ in barns inflytande i förskolan bland annat den pedagogiska dokumentationen. Vidare fÄr barnen inflytande genom att exempelvis göra aktiva val och vara med i förskolans planering. Resultatet visar Àven att förskollÀraren har en ambition att frÀmja barns inflytande men det finns olika faktorer som begrÀnsar förskollÀrarens ambition.
Varför mÄste barn leka? En observationsstudie om barns spontana lek under raster
Arbetet handlar om barns motoriska och sociala utveckling och hur leken pÄverkar och Àr en förutsÀttning för att barnen ska utvecklas inom dessa omrÄden. I arbetet har en observation av barns lek under raster utförts. Observationerna Àr genom förda pÄ en skola i södra Sverige, i en 1:a klass..
FrÄn barns berÀttande till sagotering som metod : - hur pedagoger arbetar med barns berÀttande i förskolan.
AbstraktSyftet med vÄr studie Àr att ta reda pÄ hur pedagoger arbetar pÄ förskolan kring barns berÀttande som leder till muntliga och skriftliga berÀttelser. VÄrt val av metod bestÄr av standardiserade frÄgor. I vÄr tillvÀgagÄngssÀtt anvÀnde vi kvalitativa intervjuer dÀr tre förskollÀrare blev intervjuade pÄ olika förskolor. I vÄr studie fÄr vi reda pÄ vilka metoder och material de anvÀnder sig av för att stÀrka barns sprÄkutveckling. Pedagogerna i vÄr undersökning anvÀnder sig av en metod dÀr de ordagrant skriver ner det barnet berÀttar, vilket vi anser Àr en sÄ kallad ?sagoteringsmetod?.
Design ur ett barns perspektiv
Jag beundras av barns sÀtt att se pÄ vÀrlden. Deras Àrlighet, nyfikenhet och förmÄga att sÀga precisvad de tycker och tÀnker. Hur barn ser pÄ allting med nya ögon och hur de kan förklara saker ochting pÄ det mest sjÀlvklara sÀtt. Dessa egenskaper försvinner med tiden och i takt med att vi blirÀldre, men det Àr nÄgonting jag vill bevara. Jag vill i mitt projekt överföra barns tolkning ochförstÄelse av begrepp till objekt och produkter..
Modeller för brösthöjdsÄlder för tall och gran :
The purpose of this study was to develop two types of prediction models for Scots Pine
and Norway Spruce. The first type for calculation of the stump diameter under bark the
year the tree reached breast height (Dstubh130). The second type for calculation of the
annual difference, e.g. the number of growth years between stump height (0.2 m) and
breast height (1.3 meters above ground level). The primary thought with these prediction
models is to obtain the breast height age in the trees on basis of the number of annual
rings at stump.
Hur arbetar tre förÀldrar med sina barns sprÄkutveckling
Mitt syfte med examensarbetet har varit att undersöka hur förÀldrar stimulerar sina barns lÀsutveckling. Jag intervjuade dÀrför tre förÀldrar till barn i 6 Ärs Äldern. Genom intervjumaterialet fann jag att förÀldrarna har olika tillvÀgagÄngssÀtt för att stimulera sina barns lÀsutveckling samt att de vÀrdesÀtter olika aspekter av höglÀsningens effekter. Samtliga förÀldrar lÀser högt för sina barn, de lÀser pÄ olika sÀtt och i olika utstrÀckning. FörÀldrarnas krav pÄ förskolan nÀr det gÀller deras barns lÀsutveckling varierar..
Kommunikation mellan barn och pedagoger i förskolan - Barns upplevelser av sitt eget och pedagogers kroppssprÄk i konfliktsituationer
Uppsatsen beskriver en studie av barns upplevelser av pedagogers kroppssprÄk i den dagli-ga förskoleverksamheten. Uppsatsen berör sÀrskilt barnens och pedagogernas uttryckssÀtt i konfliktsituationer samt konsekvenserna av detta. I intervjuer fick barn svara pÄ hur de uppfattade pedagogens kroppssprÄk. Genom observationer studerades barns beteenden i olika konfliktsituationer. Resultaten antyder att det kan finnas samband mellan pedagogers uttryckssÀtt i konfliktsituationer och barns beteenden..
Barns Samspel En studie av barns samspel i olika situationer i förskolan
Abstract
Jeppsson, Malin & Widesson, Karolina (2008). Barns samspel. En studie av barns samspel i olika situationer i förskolan. Malmö: LÀrarutbildningen Malmö högskola
Examensarbetet handlar om hur barns samspel tar sig uttryck i förskolan verksamhet. Syftet med examensarbetet Àr att fÄ förstÄelse för hur barns samspel ser ut i olika situationer och hur lÀrande kan vara synligt i barns samspel.
Mobilapplikationer som marknadsföringsverktyg för B2B? : En studie i mobilapplikationers inverkan pÄ kundrelationer & kundvÀrde
Mobilapplikationer har pÄ bara nÄgra Är kommit att bli en naturlig del i marknadsföringsmixen för mÄnga företag som vÀnder sig till slutkonsumenter. Nu spÄs företagsapplikationer, mobilapplikationer skapade för företagsanvÀndare, stÄ inför sitt stora genombrott. Det verkar bland forskare och praktiker finns en allmÀnt utbredd Äsikt om att mobilapplikationer har stor potential att bli en kraftfull B2B-marknadsföringskanal. Trots detta har mobilapplikationer Ànnu inte fÄtt nÄgot omfattande genomslag inom B2B- sektorn och det rÄder stor osÀkerhet kring hur de möjligheterna som mobilapplikationer har potential för ska tas tillvara.Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att försöka rÀta ut nÄgra av dessa frÄgetecken genom att utreda hur en mobilapplikation anvÀnds som marknadsföringskanal av ett svensk B2B- företag, och utifrÄn detta undersöka mobilapplikationers potential som marknadsföringskanal utifrÄn tvÄ för B2B-marknadsföringsomrÄdet centrala teoretiska perspektiv: relationsmarknadsföring och vÀrdeskapande. För att kunna göra detta har vi genomfört en fallstudie av hur ett svenskt B2B- företag, ABB anvÀnder sig av mobilapplikationer i marknadsföringssyfte.
Vilken betydelse kan barns vistelsetid ha för ett lÀrande i förskolan?
I denna studie belyser vi vilka möjligheter barn har till ett lÀrande pÄ förskolan oavsett barnens vistelsetid. Det har ocksÄ undersökts om och hur barns lÀrande i relation till barns vistelsetid kan skilja sig mellan tvÄ olika kommuner. Vilka likheter finns det i hur lÀrarna arbetar och erbjuder barnen att fÄ vara pÄ förskolan? Undersökningen genomfördes genom en kvalitativ studie dÀr vi intervjuade Ätta lÀrare om deras arbetssÀtt och tankar kring barns vistelsetid och vilken betydelse det kan ha för den pedagogiska verksamheten. Resultatet visar att det finns bÄde skillnader och likheter mellan de tvÄ kommuner som ingÄr i undersökningen.
Maten Àr serverad - En studie om pedagogers förhÄllningssÀtt och arbete med barns delaktighet och inflytande vid matsituationer
Syftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger pÄ fyra olika förskolor ser pÄ och arbetar med barns delaktighet och inflytande vid matsituationer. Följande frÄgestÀllningar anvÀnds för att undersöka syftet; Hur ser pedagogerna pÄ begreppen delaktighet och inflytande? Kan barns sprÄk, enligt pedagogerna, pÄverka hur stort inflytande och delaktighet barnen fÄr? Hur ser pedagogerna pÄ matsituationerna och vikten av barns delaktighet och inflytande? Tidigare forskning visar att barns möjlighet till delaktighet och inflytande kan bestÄ av flera faktorer som till exempel vuxnas förhÄllningssÀtt. Detta i kombination med olika perspektiv som exempelvis barns egna perspektiv. Genomförandet av studien har gjorts pÄ fyra olika förskolor, dÀr pedagogerna har varit i fokus.
Jag vill bli kÀndis! : En intervjustudie om etablerade sÄngares syn pÄ vilka kunskaper och fÀrdigheter som krÀvs för att bli etablerad sÄngare
Syftet med denna studie a?r att utforska vilka kunskaper och fa?rdigheter na?gra etable- rade sa?ngare anser beho?vs fo?r att sa?ngare ska kunna bli etablerade och erka?nda. Studien utga?r fra?n sociokulturellt perspektiv och baseras pa? kvalitativa intervjuer med tre sa?ng- are: En jazzsa?ngerska, en operasa?ngare och en popsa?ngare. Samtliga tre informanter betraktas som etablerade och erka?nda inom sin respektive genre.