Sök:

Sökresultat:

5713 Uppsatser om Barns folkbokföring - Sida 33 av 381

Skogen som lekarena : En smÄskalig studie om leken i skogen utifrÄn nÄgra barns och deras lÀrares perspektiv

Denna studie har som syfte att beskriva hur nÄgra barn upplever leken i skogen och att belysa ett antal lÀrares förestÀllningar kring barns lek i skogen. Studiens karaktÀr Àr kvalitativ och semistrukturerade intervjuer har anvÀnts som angreppssÀtt. DÀrigenom har tvÄ lÀrare och sex barn intervjuats kring lek, relationer och lekmiljöer i skogen. Resultaten vittnar om att lÀrarnas kartlÀggning av barnens lekmiljöer, relationer och lek i skogen visade sig i övergripande drag vara förenliga med barnens egna utsagor. LikasÄ kunde skriftliga kÀllor i mÄnga fall ge en överensstÀmmande skildring av omrÄdet.

Barn i rörelse : FörskollÀrares syn pÄ barns möjligheter till motorisk utveckling pÄ förskolegÄrden

VÄrt syfte med denna studie Àr att undersöka förskollÀrares syn pÄ barns motoriska utvecklingsmöjligheter ute pÄ förskolegÄrden, samt förskollÀrares betydelse för barns rörelseutveckling. FrÄgestÀllningarna för studien var vilka faktorer som enligt förskollÀrarna anser vara viktiga i barnens motoriska utveckling, hur förskollÀrarna ser sin roll för barns motoriska utveckling samt hur de anser att förskolegÄrden hjÀlper till att utveckla barns motorik. Vi anvÀnde oss av intervju som metod dÀr vi intervjuade sex förskollÀrare. Till vÄr hjÀlp hade vi en telefon med inspelningsmöjligheter. Efter varje intervju lyssnade vi av svaren och förde in dem pÄ ett dokument i datorn.

FrÄn fall till fall : En kvalitativ studie om socialsekreterares perspektiv pÄ barns delaktighet i utredningar

Syftet med denna studie Àr att öka förstÄelsen för hur socialsekreterare resonerar kring barns delaktighet vid beslutsprocesser. Undersökningen Àr kvalitativ och baseras pÄ halvstrukturerade intervjuer som har genomförts med elva socialsekreterare. Samtliga arbetar med barnutredningar i olika kommuner. Studien har en induktiv ansats och har skrivits ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Av intervjuerna har en tematisk analys gjorts, dÀr tre teman blev centrala.

Matsituationen i förskolan-Àr det en möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolan?

Syftet med studien var att ta reda pÄ barns perspektiv pÄ delaktighet och inflytande under matsituationen i förskolan. Ett problem som tidigare har synliggjorts Àr att smÄbarn i förskolan inte fÄr vara delaktiga och ta sin egen mat samt att de inte fÄr möjlighet till inflytande under matsituationen i den utstrÀckning som skulle kunna erbjudas. Studien Àr kvalitativ och observationer har utförts pÄ smÄbarnsavdelningen vid tvÄ förskolor, en med bufféservering och en med traditionell servering i syfte att undersöka barns perspektiv under matsituationen. Resultatet visar att barn som erbjöds bufféservering gavs fler tillfÀllen till delaktighet men fÀrre tillfÀllen till inflytande och de barn som erbjöds den traditionella serveringen gavs fler möjligheter till inflytande men fÀrre tillfÀllen till delaktighet Àn vid bufféserveringen. Slutsatser som kan stÀllas utifrÄn studien Àr att det inte spelar nÄgon roll om barn serveras mat ifrÄn en bufféservering eller en traditionell servering.

BARNS UPPLEVELSER AV ATT LEVA MED CANCER : En litteraturstudie

I Sverige insjuknar Ärligen omkring 300 barn och ungdomar mellan 0-18 Är i cancer. Barn med cancer pÄverkas pÄ mÄnga olika sÀtt och det medför ofta en lÄngvarig sjukhusvistelse för dem. Syftet med studien var att beskriva barns upplevelser av att leva med cancer. En systematisk litteraturstudie genomfördes dÀr vetenskapliga artiklar söktes i databaserna Cinahl, PsycINFO och PubMed och 14 artiklar granskades och kvalitetsbedömdes. Resultatet delades in i tre teman fysiska upplevelser av behandlingen, leva med kÀnslomÀssiga förÀndringar och önskan av att vara ?normal?.

Pedagogers uppfattning om tvÄsprÄkiga barns sprÄkutveckling - miljöns betydelse för lÀrande

Sammanfattning Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger resonerar kring sitt arbete med tvÄsprÄkiga barns sprÄkutveckling i svenska och i modersmÄlet samt hur de ser pÄ miljöns betydelse för dessa barns sprÄkutveckling. För att fÄ en djupare förstÄelse för pedagogernas resonemang valde jag att anvÀnda mig av en kvalitativ metod. Tre intervjuer med förskollÀrare som arbetar i tre olika förskolor som ligger i olika geografiska omrÄden i Malmö genomfördes. Jag har Àven genomfört observationer pÄ samma förskolor vid tre olika tillfÀllen. Undersökningens frÄgestÀllningar var: Hur arbetar pedagogerna för att frÀmja tvÄsprÄkiga barns lÀrande? GÄr det att iaktta variation nÀr det gÀller antalet tvÄsprÄkiga barn avseende förskolans arbetssÀtt? Hur resonerar pedagogerna kring miljöns betydelse för tvÄsprÄkiga barns sprÄkutveckling i svenska och modersmÄlet? Undersökningens utgÄngspunkten har varit sociokulturella teorier.

Barn behÀrskar sitt sprÄk genom leken - En studie om pedagogers uppfattningar om leken och sprÄket i förskolan

Undersökningens syfte Ă€r att belysa hur pedagogerna förhĂ„ller sig och uppfattar barns sprĂ„kutveckling i leken. I litteraturstudier undersöks barns sprĂ„k och lek. I den teoretiska bakgrunden tas styrdokument upp. Det sker Ă€ven en genomgĂ„ng av utvecklingspsykologiska teorier och kulturpedagogiska teorier. Även den nutida forskningen om lek och sprĂ„k tas upp.

Bevarande av barns och förÀldrars vÀrdighet inom barnsjukvÄrd

VÀrdighet Àr inom vÄrdvetenskapen ett grundbegrepp. Studier om vÀrdighet Àr gjorda men endast ett fÄtal om barn och vÀrdighet. Syftet var att beskriva hur barns och förÀldrars vÀrdighet bevaras under sjukhusvistelse. Metoden var icke-deltagande observation vid 8 observationstillfÀllen genomförda av barn i Äldern 5 mÄn till 17 Är. FÀltanteckningar gjordes utifrÄn en observationsguide.

Leken - "naturens egen fiffiga pedagogik"

MÄnga forskare menar att det knappast gÄr att skilja lek frÄn lÀrande och att lek har betydelse för barns utveckling. Med utgÄngspunkt i detta har vi i vÄr studie undersökt hur leken kan förstÄs som ett redskap för barns lÀrande i undervisningen i grundskolan (Är 1-6). Det vi har fokuserat oss pÄ Àr lÀrandet som har karaktÀren av lek som till exempel spel, dramalek, sÄnglek, matte- och skrivlekar. Genom kvalitativa intervjuer med verksamma pedagoger har vi fÄtt ta del av dessa pedagogers tankar och idéer kring lek och lÀrande. Med vÄr studie fann vi att pedagogerna menade att leken har stor betydelse för barns lÀrande och genom att ta tillvara pÄ leken, ?naturens egen fiffiga pedagogik?, blir det roligare att lÀra sig.

Inre och yttre landskap : Tre platser i norra Europa frÄn jÀrnÄldern och dessa platsers senare betydelse

This study sets out to investigate the social significance and political use of three historical places, from the theoretical starting points of landscape, objects, society and rituals. The Teutoburger Forest in North Germany has had an international effect, being a german national icon during the reformation and through two world wars, Old Uppsala is a place of great importance for the creation and reproduction of Swedish national identity during several hundred years, and Eketorp ring fort on Öland in Sweden is of more regional importance. All these places have been used for social and political reasons through history. History can be used in a constructive or a destructive way. This study stresses the importance of a critical scientific tradition..

Barnkultur i landskapsarkitektur : hur nÄr vi barns perspektiv?

Syftet med undersökningen var att utvÀrdera metoder för hur landskapsarkitekter kan kommunicera med smÄ barn (3-6Är) kring planering av deras fysiska utemiljö sÄ att barnens perspektiv framkommer. Tre kommunikationsmetoder: ?Tecken och karta?; ?the Insight Method ? och ?StafettberÀttelse?, testades och dokumenterades genom metoden observation och loggbok. Observationerna analyserades sedan under rubrikerna: barns perspektiv och tidsÄtgÄng. I studien framkom att metoderna inte entydigt nÄdde barnens perspektiv och att metoderna skiljde sig Ät vad gÀllde tidsperspektiv.

LÀsförstÄelse pÄ nationella provet : Vilken lÀsförstÄelse krÀvs för att uppnÄ betyget E i Ärskurs 9 jÀmfört med betyget G?

I studien undersöks hur barns lÀsvanor och lÀsintresse ser ut pÄ fritiden och desseventuella samband med barns fritidsintressen, samt om man kan se ett sambandmed de sjunkande lÀsutvecklingsresultat som framgÄr i aktuella studier ochundersökningar. En enkÀtundersökning har genomförts i Ärskurs 6 med sammanlagt64 informanter. Studien bygger pÄ frÄgestÀllningar kring barns lÀsning och hur desjÀlva ser pÄ sin lÀsning pÄ fritiden, samt var de fÄr sin inspiration till lÀsning ifrÄn.Studiens resultat visar ett mönster, att barn vill lÀsa om det som intresserar dem.Resultatet visar ocksÄ att de tvÄ största kategorier av texter barn helst anvÀnder sigav vid lÀsning pÄ fritiden Àr av pappersbaserad text, skönlitteratur och faktaböcker.Resultatet visar vidare att barn inspireras till lÀsning av sina vÄrdnadshavare följt avlÀrare.

Barns förmÄga till medkÀnsla i förskolan: förskollÀrares
upplevelser och arbete för utveckling

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att genom Piagets och Sterns teorier undersöka hur förskollÀrare upplever barns i Äldern 0-5 Ärs, förmÄga till medkÀnsla, samt hur förskollÀrare arbetar för att utveckla denna förmÄga hos barnen. Vi har anvÀnt oss av tidigare forskning, Sterns och Piagets teorier kring barns medkÀnnande förmÄga samt LÀroplanen för förskolan i vÄr undersökning. I vÄr studie anvÀnde vi oss av kvalitativa intervjuer med sex förskollÀrare i en kommun i Norrbotten. Anledningen till valet av studie Àr att vi tror att en medkÀnnande förmÄga Àr nödvÀndig att inneha som medborgare i ett samhÀlle. Resultatet av vÄr undersökning har visat att förskollÀrarna i intervjuerna anser att arbetet med medkÀnsla i förskolan Àr viktig och att de arbetar för att stÀrka denna förmÄga hos barnen.

HöglÀsning i förskolan : En planerad eller polanerad aktivitet?

Barns utveckling och vÀlmÄende kan pÄverkas av hur deras sociala relationer ser ut. Eftersom barn spenderar mycket tid pÄ förskolan blir det pedagogernas ansvar att stötta utveckling av barns sociala relationer. Studiens syfte Àr att identifiera och beskriva diskurser som framkommer i samtal mellan pedagoger om deras arbete med barns sociala relationer. UtifrÄn detta belyser studien vilka diskurser som pedagoger uttrycker kring sitt arbete med barns sociala relationer. UtifrÄn tidigare forskning presenteras teman som innefattar hur pedagoger kan agera för att möjliggöra goda relationer mellan barn samt vad som kan pÄverka barns sociala relationer och vilka följder som kan uppkomma. Det lyfts Àven fram om sprÄkets betydelse i sociala samspel med andra.

PĂ„verkar familjestrukturen barns deltagande i fritidsaktiviteter? : En kvantitativ studie om barns deltagande i vuxenledda fritidsaktiviteter

Barns deltagande i fritidsaktiviteter har kopplats till ett antal positiva effekter och en givande fritid Àr en av barnens rÀttigheter. FrÄgan Àr om barn frÄn olika familjestrukturer har samma möjligheter att delta och kan barns möjligheter till deltagande pÄverkas av förÀldrarnas och barnens könstillhörighet. Som teoretiskt ramverk anvÀnds Doing gender och Berger och Luckmanns socialisationsprocesser.Tidigare studier har inga entydiga resultat nÀr det rör familjestrukturens pÄverkan, inte heller barnets könstillhörighet eller förÀldrarnas klass har visats sig ha klara effekter, dÀremot har ekonomin det. Vad de flesta inte har gjort Àr att se till förÀldrarnas könstillhörighet, nÄgot denna uppsats gör i form av att se till om barnet bor med bÄda förÀldrarna eller med modern eller fadern oavsett om familjen har en styvförÀlder med. Detta har lett till att studien fÄtt ett antal resultat vÀrt att nÀmna, ett Àr att i studiens alla tre datamodeller över idrottslig fritidsaktivitet var de som bodde med sin far inte signifikant skilda frÄn de som bor med bÄda sina förÀldrar, medan det var genomgÄende negativt signifikant för de som bodde med sin mor, sÄvÀl nÀr det gÀller idrottslig som övrig aktivitet.

<- FöregÄende sida 33 NÀsta sida ->