Sök:

Sökresultat:

3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 29 av 213

VÄrt uppdrag Àr att spegla verkligeheten. Cementera eller utmana?

Syftet med denna uppsats var att utreda vilken inverkan genusstrukturer har pÄ de konstnÀrliga valen hos en skÄdespelare samt hur skÄdespelare talar om genus i förhÄllande till sitt yrke. Begreppen genus och konstnÀrliga val behandlas och diskuteras för att klargöra vad som ska lÀsas in i begreppen vid slutdiskussionen.I det förberedande arbetet har jag gÄtt igenom nÄgra genusforskares forskningsarbeten om genusstrukturer. Framför allt har jag valt att framlÀgga genusforskare som i sina arbeten beskriver genus som performativt och sprÄket och talet som konstituerande för det sociala könet. SkÀlet till urvalet av forskare Àr att kunna göra jÀmförelser med hur sprÄket och talet hos en skÄdespelare och dess medarbetare formar skÄdespelarens gestaltningsval, pÄ ett bÄde medvetet och omedvetet plan. DÀrtill har jag gÄtt igenom Malmö operas jÀmstÀlldhetsplan för 2013-2015 och HSMs likabehandlingsplan frÄn 2012 och hur policydokument som dessa möter skÄdespelarnas och studenternas behov av formella och teoretiska jÀmstÀlldhetsverktyg.Jag har intervjuat fyra skÄdespelare pÄ Malmö opera och stÀllt frÄgor kring genus och olika skeden i repetitionsprocessen.

Verksamhetsrekvisitet i relation till förvaltande fÄmansföretag : NÀr anses delÀgare vara verksamma i betydande omfattning?

Englund, Ellen (2014) "Jag behandlar inte alla lika" ? Intervjuer med dramapedagoger om att arbeta genusmedvetet, Kandidatuppsats i Dramapedagogik, Akademin för utbildning och ekonomi, Högskolan i GÀvle, Sverige.Syftet var att undersöka vad det kan innebÀra för nÄgra dramapedagoger att arbeta genusmedvetet. Metoden var enskilda intervjuer. FrÄgestÀllningarna undersökte dramapedagogernas uppfattningar om genus betydelse, om vad genusmedvetenhet innebÀr för deras praktik samt om vilka svÄrigheter och styrkor det finns i att arbeta dramapedagogiskt med genus. Studien eftersökte utsagornas bredd.

TestamentsrÀtt : Utredning av gÀllande rÀtt och tolkning av testamente

Syftet med denna magisteruppsats a?r att ga? vidare med resultat fra?n en kandidatuppsats (Westling, 2013) ga?llande opasto?riserade franska mo?gel- och kittostar genom att underso?ka vilka Enterobacteriaceae-arter som ett urval av de analyserade ostarna inneho?ll. API 20E anva?nds som identifieringssystem. Tre Enterobacteriaceae-arter gav acceptabel till utma?rkt identifiering av 40 analyserade isolat fra?n de fyra ostarna, na?mligen Hafnia alvei, Escherichia coli och Klebsiella pneumoniae.

"Alla kvinnor vill bli va?ldtagna? : En kritisk diskursanalys om va?ldta?kt

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka diskurser kring vÄldtÀkt och hur kvinnor framstÀlls utifrÄn kön och sexualitet pÄ internetforumet Flashback forum. Studiens frÄgestÀllningar Àr: Hur diskuteras det om vÄldtÀkt pÄ Flashback forum? Hur framstÀlls kvinnor utifrÄn genus och sexualitet i diskussioner kring vÄldtÀkt pÄ Flashback forum?För att besvara studiens tvÄ frÄgestÀllningar insamlas textmaterial frÄn Flashback forum. Studien Àr kvalitativ och (kritisk) diskursanalys anvÀnds som metod. Materialet analyseras med hjÀlp av feministiska teorier med fokus pÄ genus och sexualitet.Studiens resultat visar att diskursen som finns pÄ Flashback forum mÄnga gÄnger skuldbelÀgger vÄldtÀktsoffret.

Aktiva pojkar och passiva flickor : Genus i barnlitteratur

Syftet med min kandidatuppsats Àr att undersöka hur förestÀllningar om kön kommer till uttryck i barnlitteratur och pÄ vilka sÀtt barnböckerna förhÄller sig till traditionella normer och vÀrderingar gÀllande kön och könsroller.Med utgÄngspunkt i fem populÀra barnböcker undersöks följande frÄgestÀllningar:Vilka roller tar personerna i boken och hur förhÄller sig dessa roller till traditionella förestÀllningar om vad som Àr kvinnligt respektive manligt?Vad gör personerna i boken som kan tolkas som stereotypt respektive normbrytande?Vilka identiteter har personerna i boken, hur ser de ut, vad har de för klÀder, leksaker och fÀrger runt sig?Avslutningsvis kommer jag ocksÄ att jÀmföra barnböckerna och diskutera likheter, skillnader, övergripande mönster, samt diskutera möjliga förklaringar till varför det ser ut som det gör..

?Det Àr mÄnga som tror att det bara finns tvÄ kön? : ? en studie om genuskonstruktion utanför den traditionella genusdikotomin

Uppsatsens syfte Àr att genom ett symboliskt interaktionistiskt och ett social konstruktionistiskt perspektiv öka förstÄelsen för hur personer som anser att de överskrider de dikotomiska kategorierna man/kvinna konstruerar sitt genus. Samt problematisera om och hur individer kan frÄngÄ dessa kategorier i skapandet av genus. Studien grundades pÄ sju djupintervjuer med personer som upplevde att de överskred eller inte identifierade sig med kategorierna man/kvinna. Som teoretisk grund gÀllande identitetskonstruktion och socialisation har vi frÀmst anvÀnt oss av Berger och Luckmann (1991) samt tolkningar av Mead (Berg, 1992; 2007). För att fÄ en djupare insikt kring genuskonstruktion har teorier av Butler (2007) samt Connell (2003; 1996) anvÀnts.

SjÀlvbild och coping. Om sambandet mellan sjÀlvbild och coping hos tonÄrstjejer.

Tjejer i Ärskurs nio Àr en riskgrupp för att utveckla ohÀlsa. TvÄ symtom pÄ ohÀlsa Àr negativ sjÀlvbild och dysfunktionell coping. Syftet med studien Àr att undersöka om det finns specifika samband mellan sjÀlvbild och coping hos tjejer i Ärskurs nio. 46 tjejer och 41 killar fyllde i sjÀlvbildsformulÀret Jag tycker jag Àr och copingformulÀret Brief Cope. Resultaten visar pÄ att tjejer med negativ sjÀlvbild anvÀnder sig mer av den dysfunktionella copingstrategin sjÀlvanklagelse Àn killar med negativ sjÀlvbild.

Hur arbetar förskollÀrare med förskolans fysiska miljö ur ett genusperspektiv : - och har det nÄgon effekt pÄ hur barn gör genus?

Efter att vi har vikarierat samt haft praktik pÄ olika förskolor tycker vi oss kunnat se att miljön ibland Àr uppdelad pÄ ett sÀtt som vi anser Àr könsuppdelat och verkar tilltala antingen flickor eller pojkar. Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ om förskollÀrare medvetet tar hÀnsyn till genus vid planering och utformning av förskolans fysiska miljö, samt om detta speglas i flickor respektive pojkars lek. Dessutom Àr vi intresserade av att försöka se huruvida miljön i förskolan har betydelse för hur barn gör genus. Den fysiska miljön i förskolan Àr en aktiv del av det pedagogiska arbetet genom att lÀrande sker i mötet med omgivningen. I miljön bör det finnas platser dÀr barnen kan undersöka, testa, leka, skapa med mera för att hela tiden kunna utmanas och utvecklas som individer.

Har flickor och pojkar samma chans?

Syftet med vÄr studie var att beskriva och fÄ en förstÄelse för hur elever i grundskolan upplever sin chans till inflytande i skolidrotten ur ett genusperspektiv. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer, dÀr vi intervjuat elva elever frÄn grundskolan (Äk 2, Äk 4 & Äk 9) för att fÄ en inblick i elevernas syn pÄ inflytande. VÄra frÄgestÀllningar fokuserade pÄ hur eleverna sjÀlva upplever sitt och andras inflytande och delaktighet i undervisningen. FrÄgorna berörde ocksÄ elevernas syn pÄ genus och om det har nÄgon koppling till inflytande. I resultatet av vÄr undersökning ser vi att det Àr lÀraren som bestÀmmer innehÄllet i undervisningen och eleverna fÄr till viss del pÄverka genom att komma med förslag pÄ aktiviteter.

Lite mer Yeah : en studie om femininitet, maskulinitet och musikskapande

Denna studie har som syfte att skildra och förklara hur reproduktionen av kön relaterar till skapandet av rockmusik hos ett band dÀr tre av musikerna Àr kvinnor och en musiker Àr man. Detta för att fÄ en ökad förstÄelse för hur förestÀllningen om kön pÄverkar musikskapandet inom rockgenren. Det empiriska kÀllmaterialet samlades in genom en fÀltstudie dÀr bandet följdes pÄ repetitioner och konserter. Materialet analyseras genom West och Zimmermans teorier kring reproduktionen av genus. Studiens resultat jÀmförs ocksÄ med tidigare forskning inom musikvetenskap och etnologi för att sÀtta in dem i en större kontext.

Studie- och yrkesvÀgledning med eller utan ett genusperspektiv?

Med vÄrt examensarbete ville vi undersöka om studie- och yrkesvÀgledare arbetar utifrÄn ett genusperspektiv, om de vet vad ett genusperspektiv innebÀr och vilka verktyg och metoder de anvÀnder sig av för att inte vÀgleda utifrÄn ett traditionellt synsÀtt pÄ könsroller. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ undersökning och har utgÄtt frÄn intervjuer med studie- och yrkesvÀgledare inom gymnasieskola. De rÄdande genusstrukturer som finns idag pÄverkar arbete och utbildning och vi vill bidra till att vÀgledare fÄr en ökad medvetenhet, sÄ att de kan fÄ de sökande att göra det fria valet utan att vara styrda av sitt kön. Vi har anvÀnt oss av teorier och forskning som förklarar genus och hur genus pÄverkar oss inom alla nivÄer i dagens samhÀlle och dÄ Àven val av utbildning och arbete. Vi har i vÄr undersökning kommit fram till att det behövs ett vidare genusperspektiv hos studie- och yrkesvÀgledare för att elever ska kunna göra sina val utan att vara begrÀnsade av sin könstillhörighet.

"Sexualitet- det lÄter typ som ett lÀrarord" : En kvalitativ studie med niondeklassare om sexualitet

I denna studie belyses och analyseras niondeklassares förestÀllningar om fenomenet sexualitet. FrÄgorna som behandlas Àr dels vilka förestÀllningar ungdomarna har om sexualitet, dels vilka faktorer och förhÄllanden som ungdomarna sjÀlva lyfter fram som viktiga för hur dessa förestÀllningar har formats. I analysen belyses Àven eventuella skillnader och likheter mellan tjejers och killars förestÀllningar. Studien grundar sig pÄ material insamlat genom intervjuer med sex könshomogena fokusgrupper. De teoretiska utgÄngspunkterna i studien rör sexualitet, genus och identitetsskapande eftersom dessa anses viktiga och perspektivgivande för hela studien.De förestÀllningar som ungdomarna gav uttryck för nÀr det gÀllde sexualitet handlar framför allt om kÀrlek, sex, sexuell lÀggning och moraliska aspekter..

HÄrda mÀn i mörka kostymer : - En bildanalytisk studie med utgÄngspunkt i genus

The purpose of this study has been to examine how the media presents policymakers from a gender perspective. We have made an analysis on the basis of genderdichotomies. We have studied images from the Swedish newspaper Svenska Dagbladet as well as the French newspaper Le Monde in order to achieve a greater understanding in which way the both medias contributes to the reproduction of gender in the media.The conclusion of the study has shown that the gender system is somewhat confirmed by the way in which men and women are presented in the medias. Men are presented with more traditional gender related associations than women who is shown in a more dynamic constellation, this is mostly evident in the Swedish newspaper Svenska Dagbladet..

Genusmedvetenhet i förskolan : FörskollÀrares tankar kring hur genusmedvetenhet synliggörs i förskolan

Syftet med vÄr studie Àr att synliggöra hur förskollÀrare kan arbeta genusmedvetet iförskolan. Studien innefattar en kvalitativ forskningsansats dÄ intervjuer genomförts.Resultatet visar att förskollÀrare synliggör det genusmedvetna arbetet i förskolan genomatt tÀnka pÄ hur de anvÀnder sprÄket, de lÀgger vikt vid vilket material som finnsoch hur miljön utformas, mÄnga vÀljer att se till individens behov och intressen istÀlletför till könet och att de lÄter barnen vÀlja fritt i leken. Det framkom ocksÄ att nÄgraav förskollÀrarna har ett genusperspektiv i likabehandlingsplanen, medan andra intehar en godkÀnd likabehandlingsplan. De slutsatser vi fÄtt fram Àr att förskollÀrarearbetar olika med genus beroende pÄ vilken fortbildning de fÄtt och att det Àr viktigtatt ledningen ser att genusarbetet mÄste vidareutvecklas..

OMFÖRHANDLING AV MALLARNAS BETYDELSE : En analys av subjektspositionen tjej

Mitt syfte Àr att undersöka de positioner som möjliggörs och utesluts för subjektspositionen tjej, genom beskrivningar av kön, kropp, genus och sexualitet. Med hjÀlp av diskursanalys och med en utgÄngspunkt i queerteori har jag analyserat mitt empiriska material, som bestÄr av semi-strukturerade intervjuer med fem tjejer som gÄr pÄ gymnasiet. Positionen tjej upplevs, beskrivs och omförhandlas pÄ varierande sÀtt hos respondenterna. Jag har delat upp material i fyra teman; sexualitet, sammanhang och utrymme. I dessa kan man förstÄ omförhandlingar som sker utifrÄn makthierarkier sÄsom den heterosexuella matrisen, vÀrdehierarkier inom heterosexualiteten och normalitet.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->