Sök:

Sökresultat:

3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 19 av 213

Fem bilder av pedofili ? En diskursanalys av hur pedofili konstrueras i media och forskning

VÄrt syfte med studien Àr att studera hur begreppet och fenomenet pedofili konstrueras och reproduceras i media- och forskningsartiklar. Genom att göra en diskursanalys av ett antal utvalda texter frÄn de bÄda fÀlten, vill vi se vilka bilder/diskurser som finns av pedofili och Àven av pedofilen. De frÄgestÀllningar vi utgÄr frÄn i studien Àr följande; - Vilka olika diskurser kring pedofili kan vi identifiera i vÄrt analysmaterial?- Hur konstrueras begreppet pedofili och dÀrmed pedofilen, i media och forskning? - Konstrueras genus i diskurserna om pedofili och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt? Den teoretiska referensram vi har anvÀnt oss av Àr poststrukturalismen och den feministiska poststrukturalismen. För att anlÀgga ett genusperspektiv pÄ studien, kommer vi att utgÄ frÄn begreppen performativitet, heteronormativitet, genus och den heterosexuella matrisen.

Att vara eller att icke vara agent? : En analys av flickor och pojkars texter ur ett genusperspektiv

Denna studie syftar till att bidra med kunskap om vilka betydelser som skrivs fram i yngre elevers narrativa texter. Hur pojkar och flickor förhÄller sig till genus nÀr de skriver berÀttelser och hur deras berÀttelser kan förstÄs i förhÄllande till den systemiskt funktionella grammatiken Àr denna studies huvudfokus. Genom institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier fick vi ta del av redan insamlat material. Data för vÄr studie utgjordes av 18 texter skrivna av elever i Ärskurs 2 vid ett enskilt tillfÀlle. Med systemisk funktionell grammatik som teoretisk bas utfördes en transitivitetsanalys och en ergativitetsanalys, för att besvara följande frÄgestÀllningar: Med vilka processtyper realiseras mening i de olika elevtexterna? Hur skrivs agentivitet och pÄverkanskraft (ergativitet) fram i processerna? Hur samspelar agentivitet och genusidentitet i texterna med skribenternas kön? Vi fann att relationella och materiella processer Àr vanligast förekommande i bÄde pojkar och flickors texter.

Dagens kvinnliga polis - androgyn?

Uppsatsen ?Dagens kvinnliga polis - androgyn? ? handlar om hur kvinnliga poliserupplever sin yrkesroll utifrÄn deras erfarenheter och syn pÄ begreppen allmÀnheten, genus, egenskaper och sjÀlvbild. Uppsatsen syftar till att undersöka hur utvalda kvinnligapoliser upplever sin yrkesroll, detta för att fÄ en förstÄelse för deras subjektiva tolkningar avbegreppen genus, kvinna och polis. I uppsatsen anvÀnds den kvalitativaforskningsmetoden och personliga intervjuer har genomförts med Ätta kvinnliga poliser.Det framkommer i undersökningen att de kvinnliga poliserna inte tidigare tycks hareflekterat över sÀrbehandling som ett problem utan det tycks komma med yrket att bli sÀrbehandlad av allmÀnheten. Egenskaper som Àr knutna till traditionella könsrollerexisterar inte sÄ starkt inom poliskÄren, utan det androgyna beteendet belönas, bÄde frÄn kollegor och allmÀnheten.

"Pojkar kan ocksÄ tycka om rosa" : Om barnböckers förmedlande av genus och barns uppfattningar om pojkar och flickor

Syftet med detta examensarbete var att belysa genusperspektivet i ett antal bilderböcker för förskolebarn samt att ge en bild av nÄgra barns uppfattningar om flickor och pojkar. De teoretiska utgÄngspunkterna fokuserades pÄ barns genusskapande utifrÄn de stora utvecklingspsykologiska teorierna men en beskrivning av kamraters samt barnböckers pÄverkan pÄ barns genusskapande gavs ocksÄ. Forskningsmetoden som anvÀndes var kvalitativ, bl.a. beroende pÄ att endast en förskoleavdelning medverkade i studien. I undersökningen analyserades Ätta barnböcker dÀr det visade sig att böckerna ofta gav en stereotyp bild av könen men ocksÄ att det förekom flera exempel dÄ könsstereotyperna bröts.

FrÄn heterosexuell uppfostran till individuellt lustfyllt bejakande ! -en studie av könsroller, normalitet, kontext och sexualitet i audiovisuellt material inom sex och samlevnad för grundskolans senare Är och gymnasiet Ären 1970-2013.

Syftet med denna uppsats var att synliggöra hur pedagoger uppfattar sitt eget genusarbete, deras tankar och synsÀtt kring hur de arbetar mot en jÀmstÀlld förskola.I forskningsbakgrunden fokuseras det pÄ att förklara begreppet genus nÀrmre. Det definieras vad skollagen sÀger om genus och jÀmstÀlldhetsarbete och vad det innebÀr för dem som arbetar som pedagoger inom förskolan i dag. Sedan beskrivs Àven hur pedagogers arbete med genus kan se ut pÄ förskolan och pedagogernas arbete berörs genom relevant litteratur. Metoden som valdes för att synliggöra pedagogerns tankar kring sitt eget arbetssÀtt var kvalitativa intervjuer med semistrukturerade frÄgor. Vid intervjuerna anvÀndes inte en ljudupptagare utan stödpunkter antecknades under intervjuns gÄng.Resultatet visade att de flesta pedagoger inte tyckte att de uppnÄdde mÄlen enligt lÀroplanen och att de inte finns tillrÀckligt med kunskap inom arbetslaget för att det skall ske.

Vad h?nde, herr B?rjesson? En mikrohistorisk studie av Benjamin Carolus B?rjessons anteckningar fr?n 1850-1875 och dess v?rde som historiskt k?llmaterial i en undervisningssituation idag

Vad h?nde, herr B?rjesson? ?r en mikrohistorisk studie som f?ljer jordbrukaren Benjamin Carolus B?rjesson mellan ?ren 1850-1875 p? g?rden Stora B?ck i T?l? Socken med hj?lp av hans anteckningsb?cker. Utifr?n ett ekonomiskt, socialt och mentalitetshistoriskt perspektiv analyseras och redovisas anteckningsb?ckerna. Den mikrohistoriska studien som best?r av herr B?rjessons anteckningar ?r ett exempel p? hur man kan anv?nda en enskild historisk k?lla som ett v?rdefullt ting f?r en undervisningskontext i svensk gymnasieskola. Mikrohistoria presenteras som ett alternativ till den lokalhistoriska undervisningen. F?rhoppningarna ?r att den mikrohistoriska studien kommer att anv?ndas och utvecklas inom undervisning i framtiden, f?r elevers utveckling av historiska kunskap, historiskt t?nkande och historiemedvetande..

Hej, vilket kön vill du vara? : Hur pedagoger bemöter och förhÄller sig till flickor och pojkar i förskolan.

Studien behandlar hur begreppet genus uppfattas och uttrycks utifrÄn pedagogernas synvinkel, pedagogernas sÀtt att bemöta barnen, hur de formar lokalerna, vilket material som erbjuds och pÄ vilket sÀtt det pÄverkar barnen utifrÄn ett genusperspektiv. Studien uppmÀrksammar Àven pÄ vilket sÀtt pedagogerna arbetar för att uppfylla de önskemÄl de har för hur de vill att genus uttrycks i verksamheten. Metoden som anvÀnds för studien Àr intervju med ljudinspelning och tretton respondenter har deltagit.Studien visar att pedagogerna uppfattar genus som mer Àn hur man förhÄller sig till könen. De uppfattar att begreppets innebörd Àven innefattar till exempel individens bakgrund, etnicitet och religion. De arbetar medvetet med att inte göra skillnad mellan könen, utan utgÄr istÀllet frÄn individens intressen och erfarenheter.

Genus och jÀmstÀlldhet : En studie om svensk utbildningsforskning och kenyansk verklighet

Lpo 94 föresprÄkar jÀmstÀlldhet mellan könen i skolan oavsett social och kulturell bakgrund,men svensk utbildningsforskning visar dock att detta kan vara svÄrt att tillÀmpa i dagligverksamhet. Detta kan betecknas som den dolda lÀroplanen. Begreppet Àr Àven nÄgot somförekommer globalt och dÀr kvinnan ofta har en lÀgre position i samhÀllet i förhÄllande tillmannen. Kenya Àr ett av de lÀnder i tredje vÀrlden dÀr detta Àr pÄtagligt vilket mÀrks i skolanoch som kan utlÀsas i de kenyanska styrdokumenten.I och med att Sverige har blivit ett mÄngkulturellt samhÀlle finns det i skolan elever medvarierande bakgrunder och olika tankesÀtt. VÄrt syfte Àr dÀrmed att undersöka hur svenskutbildningsforskning om genus och jÀmstÀlldhet kan relateras till dagens mÄngkulturellaskola.

Behovet av rehabiliteringsinsatser - Upplevelser av lÀs- och skrivsituationer i vardagen hos personer med vÄt AMD som Lucentisbeghandlas :  

Syftet med examensarbetet Àr frÀmst att undersöka hur genus framstÀlls i barnlitteratur samt fokusera pÄ bibliotekariens roll i samband med utlÄning av barnböcker till förskolan och vÄrdnadshavare. Som förskollÀrare ser vi boken som ett pedagogiskt redskap och som ett stöd i ett genusarbete. Vi har erfarenheter av att boken har ett stort anvÀndningsomrÄde och de flesta böcker lÄnas via biblioteket. DÀrför ser vi att bibliotekarien har en viktig roll för förskolan i deras bokutbud. LpFö98 tar upp genusarbetet som en del av verksamheten, vi anser att det Àr vÄr skyldighet att ha kunskap om genus och dess betydelse för kommande generationer.

Genus i förskolan? : Personalens berÀttelser

Studien handlar om förskolepersonalens kunskap om genus och jÀmstÀlldhet inom den pedagogiska verksamheten. Bakgrunden tar upp nÄgra av studiens centrala begrepp. DÀrefter beskrivs hur förskolans pedagogiska verksamhet och hur omgivningen i övrigt pÄverkar barnens identitetsskapande samt hur förskolepersonal kan anvÀnda kompensatorisk pÄverkan för ökad jÀmstÀlldhet. Den berÀttar vilka mÄl lÀroplanerna och skollagen formulerar angÄende jÀmstÀlldhet samt hur förÀndringar i lÀrares tankesÀtt pÄverkas och pÄverkar. Metoden som anvÀnts Àr narrativ, kvalitativa intervjuer som analyseras och redovisas som pedagogiska berÀttelser.

Om elevers sjÀlvbild i en tredjeklass

Abstract Holmström, Clara och NÀckrup, Malin (2012). Om elevers sjÀlvbild i en tredjeklass. Malmö Högskola: LÀrande och samhÀlle. VÄrt examensarbete handlar om barns sjÀlvbild ur ett genusperspektiv. Studiens syfte Àr att undersöka hur elever i en tredjeklass ser pÄ sig sjÀlva, och hur de tror att vÀnner och familj uppfattar dem. Vi har försökt se om och hur genus avspeglar sig i barnens svar. Genom vÄr empiri som bestÄr av teckningar med framtidsvisioner ritade av elever samt intervjuer med ett antal elever, har vi försökt fÄ svar pÄ följande frÄgestÀllningar: Vad gÄr att utlÀsa av teckningar frÄn elever i en tredjeklass om hur de tÀnker kring sig sjÀlva i framtiden? Vad kan vi utlÀsa om ett antal elevers sjÀlvbild genom deras intervjusvar? Vilka eventuella genusskillnader avspeglas i barnens teckningar och intervjusvar? I kapitlet Bakgrund och tidigare forskning har vi skrivit om vad som kÀnnetecknar barn i nio-elvaÄrsÄldern, om olika sjÀlvbegrepp och om genusbegreppet.

"Ga? hem och la?s texten" : metodutveckling av textgestaltning fo?r sa?ngare

Jag har valt att fo?rdjupa mig i begrepp och metoder fo?r textlig gestaltning inom klassisk romanssa?ng. Min underso?kning ro?r dels vad olika begrepp kopplat till textgestaltning inneba?r, och dels vilka metoder sa?ngare anva?nder eller kan anva?nda sig av i en textgestaltningsprocess. Jag har anva?nt mig av bo?cker skrivna av bl.a.

En innehÄllsundersökning av tre lÀromedel i religionskunskap : Bilder av de Abrahamitiska religionerna ur ett genusperspektiv

Detta Àr en uppsats kring bildinnehÄllet i tre lÀromedel inom religionskunskap för högstadieelever. Med anledning av hur genus framstÀlls i religionsböcker och dÀrmed kan forma vÄra uppfattningar kring skolÀmnet har jag valt att undersöka saken vidare, via religionsböckernas bilder. Det Àr frÀmst vÄr uppgift som lÀrare att granska dessa lÀromedel. Det kan vara viktigt att ha vetskap om vad som tas med och inte tas med i kunskapssökandet, dÀr genus kan vara en viktig faktor som pÄverkar vÄra perspektiv i bÄde skola och samhÀlle.Resultatet redovisas sedan i tvÄ olika delar, genom en kvantitativ och en kvalitativ semiotisk bildanalys. I den kvantitativa analysen rÀknas antalet mÀn/kvinnor, pojkar/flickor i bilderna, vilket analyseras ytterligare utifrÄn ett jÀmstÀlldhetsperspektiv.

?VÄr profession Àr att vara neutral? - Om studie- och yrkesvÀgledares tolkningar och förestÀllningar gÀllande genus

Arbetsmarknaden Àr könssegregerad, och uppdelningen pÄbörjas redan i tidig Älder. Studie- och yrkesvÀgledarna Àr enligt lag skyldiga att arbeta för att kön inte ska reproduceras, samtidigt visar andra studier att studie- och yrkesvÀgledarna inte följer lagtexten. Syftet Àr att undersöka hur studie- och yrkesvÀgledarna skapar ett arbetssÀtt utifrÄn deras tolkning av lÀroplanen § 2.6, gÀllande genus, i elevernas valprocess till gymnasiet. Studien undersöker ocksÄ vilka faktorer som kan ha varit bidragande till studie- och yrkesvÀgledarnas faktiska tolkning av lÀroplanen § 2.6. Teorier som har anvÀnts i studien Àr förestÀllningar av yrken, konstruktioner av könsroller och teori om tolkning och översÀttning. Kvalitativ metod med Ätta intervjuer har anvÀnts för att samla in det empiriska materialet. Resultat som framkommit under studien Àr att alla informanter har olika förestÀllningar och tolkar lagtexten olika beroende pÄ vad de har med sig frÄn bland annat barndomen och tidigare erfarenheter. Detta gör att alla informanter som deltagit i studien har ett eget individuellt anpassat arbetssÀtt som beror pÄ vad de har med sig sedan tidigare och deras syn pÄ genus.

Genuspedagoger - en studie om genuspedagogers beskrivna uppfattningar om sitt syfte och arbetssituation

Forskare och författare menar att det finns för lite av ett genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv i dagens skola. Kunskapen kring detta Àr för dÄlig och lösningen har blivit att utbilda genuspedagoger pÄ uppdrag av regering och riksdag. VÄrt syfte har varit att studera genuspedagogers syfte och arbete. Vi har intervjuat fem genuspedagoger frÄn olika kommuner. De Àr alla kvinnor och utbildade till lÀrare, dÀr förskolan, grundskolan och gymnasiet Àr representerade.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->