Sökresultat:
3175 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 15 av 212
Genus i förskolan ? genusarbete och dess dilemman
I LÀroplanen för förskolan 98 rev 2010 stÄr det att ett jÀmstÀlldhetsarbete ska genomsyra verksamheten men forskning visar att man fortfarande behandlar flickor och pojkar olika. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur personalen pÄ en förskola arbetar med genus och se om det uppstÄr nÄgra dilemman i arbetet. Studien har gjorts pÄ en förskola i en mindre kommun i SkÄne. Metoden som vi anvÀnder oss av Àr kvalitativa intervjuer samt observationer. Resultatet i vÄr studie visar att personalen sÀger sig arbeta genusmedvetet och materialet pekar Àven pÄ att det rÄder ett klimat pÄ förskolan dÀr barnen utmanar de stereotypiska könsmönstren.
SÄ talar de om en skola för alla. En diskursanalys med focus pÄ genus, klass, etnicitet och specialpedagogik
Abstract
Dikmen, V & Ohlson, A (2008). SÄ talar de om en skola för alla. En diskursanalys med fokus pÄ genus, klass, etnicitet och specialpedagogik
Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö Högskola
Examensarbetet handlar om hur pedagoger och andra aktörer talar om begreppet en skola för alla. Syftet med arbetet Àr att göra en diskursanalys kring hur det talas om begreppet för att klargöra mönster och skillnader. VÄr frÄgestÀllning Àr följande:
· Hur talar pedagoger och andra aktörer om en skola för alla?
För att besvara frÄgestÀllningen, har intervjuer anvÀnts samt artiklar har analyserats utifrÄn en diskursanalytisk metod.
Personlighetens roll för sjÀlvförtroendet
Har personligheten och genus nÄgon inverkan pÄ sjÀlvförtroendet hos individer? Studien genomfördes som en kvantitativ undersökning och en enkÀt som omfattade tre skalor för personlighet och en skala för sjÀlvförtroendet. De tre personlighetsvariablerna hÀmtades ur Goldbergs ?the five factor model?. De bestod av openess, neuroticism och extraversion.
PÄ lika villkor?: En undersökning av pedagogers bemötande av barn och elever ur ett genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv
Syftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger bemöter barn och elever ur ett genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv. Som metod anvÀnds observationer och intervjuer. Observationerna har utförts i tvÄ förskolor och i en förskoleklass. Vid varje enhet har tvÄ pedagoger intervjuats. Observationerna visar att det görs skillnad pÄ grund av kön, men det rÄder samtidigt skillnader mellan de observerade verksamheterna.
Genus och teknik : Flickor och pojkars förhÄllningssÀtt till teknik
I lÀroplanen Lpo 94 stÄr det att förhÄllningssÀtten mellan flickor och pojkar skiljer sig ofta Ät. DÄ detta har vÀckt mitt intresse vill jag undersöka om förhÄllningssÀtten skiljer sig Ät mellan flickor och pojkar i teknikÀmnet. Studien innefattar och behandlar detta omrÄde..
Vad vet socialtjÀnsten om genus och jÀmstÀlldhet? En studie om socialsekreterares medvetenhet i arbetet med klienter
Det talas ofta om vilket jÀmstÀllt samhÀlle Sverige Àr och hur lÄngt vi har kommit nÀr det gÀller kvinnors och mÀns lika rÀttigheter. Trots detta visar forskning att könsstereotypa förestÀllningar om kvinnor och mÀn fortfarande Àr vanligt förekommande inom socialt arbete och att klienter bemöts och behandlas olika utifrÄn kön. Vi undrade dÀrför hur medvetenheten om genus och jÀmstÀlldhet ser ut hos socialsekreterare i deras arbete med klienter och hur socialsekreterare ser pÄ den forskning som menar att klienter behandlas olika utifrÄn kön. VÄra resultat visar att medvetenheten bland socialsekreterarna Àr vÀldigt ojÀmn och bristfÀllig. De flesta reflekterar inte alls över genus- och jÀmstÀlldhetsaspekter i sitt arbete med klienterna och de socialsekreterare som reflekterar över det upplever svÄrigheter i att arbeta med dessa frÄgor gentemot klienterna.
?Dumma lilla gullet, snurrig och en smula svag?- en diskursanalys av Askungen, Herkules och Trassel
Disney Àr ett kritiserat företag och har vid flera tillfÀllen blivit anklagade för att anvÀnda sig av stereotypa förestÀllningar nÀr det handlar om etnicitet och genus. I detta arbete kommer vi att göra en diskursanalys utifrÄn perspektiven etnicitet och genus, av filmerna Askungen, Herkules och Trassel. Eftersom valda perspektiv inte enbart uttrycks i talet sÄ kommer vi Àven att undersöka om de förstÀrks med hjÀlp av bilderna och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt. Som stöd i att titta pÄ bilder har vi anvÀnt oss av teorier om visuell kultur. I vÄr undersökning kom vi fram till att det förekommer stereotypa förestÀllningar i filmerna, till exempel att fÀrgerna blir mörkare respektive ljusare vid ont och gott.
"Vi mÄste ha tankarna i huvudet - förÀndra och förbÀttra lite i taget" : en kvalitativ studie om könsmönster i förskolan och pedagogers tankar kring genus
Studiens syfte Àr att undersöka könsmönster i förskolan och pedagogers tankar kring genus, bland barn i Äldern tre till fem Är. Leken Àr viktig för barns utveckling och lÀrande, och förskolan ska arbeta för att motverka de traditionella könsmönster som finns i samhÀllet. DÀrför Àr det av stor vikt att pedagoger vet hur de förhÄller sig till pojkar och flickors lek. I resultatet presenteras utfallet av observationer och intervjuer gjorda pÄ en förskola i nordöstra SkÄne. Resultatet visar att pedagogerna pÄ denna förskola tycks ha kommit lÄngt i arbetet för att motverka traditionella könsmönster.
"Man fÄr leka med en docka [...] fast man Àr en pojke" - Genus och fysisk miljö i förskolan
Examensarbetets titel Àr Man fÄr leka med en docka [?] fast man Àr en pojke ? Genus och fysisk miljö i förskolan.
Författare: Theresa Olin Georgsson och Johanna Rask.
Undersökningen till detta arbete gjordes pÄ tvÄ förskolor, dÀr vi intervjuade pedagogerna och observerade barnens ?fria? lek. Syftet var att undersöka den fysiska miljön ur ett genusperspektiv.
Löneskillnader mellan kvinnor och mÀn i Stockholms stad Är 2013 : En kvantilanalys av lönedistributionen
Syftet med denna uppsats var att synliggöra hur pedagoger uppfattar sitt eget genusarbete, deras tankar och synsÀtt kring hur de arbetar mot en jÀmstÀlld förskola.I forskningsbakgrunden fokuseras det pÄ att förklara begreppet genus nÀrmre. Det definieras vad skollagen sÀger om genus och jÀmstÀlldhetsarbete och vad det innebÀr för dem som arbetar som pedagoger inom förskolan i dag. Sedan beskrivs Àven hur pedagogers arbete med genus kan se ut pÄ förskolan och pedagogernas arbete berörs genom relevant litteratur. Metoden som valdes för att synliggöra pedagogerns tankar kring sitt eget arbetssÀtt var kvalitativa intervjuer med semistrukturerade frÄgor. Vid intervjuerna anvÀndes inte en ljudupptagare utan stödpunkter antecknades under intervjuns gÄng.Resultatet visade att de flesta pedagoger inte tyckte att de uppnÄdde mÄlen enligt lÀroplanen och att de inte finns tillrÀckligt med kunskap inom arbetslaget för att det skall ske.
Genus, skolan och barnet- En kritisk diskursanalys
Titel: Genus, skolan och barnet - En kritisk diskursanalys
Författare: Maria Henningsson och Annika Olsson
Detta arbete Àr en kritisk diskursanalys med fokus pÄ talet om kön och genus, i förskolan och skolan. Syftet Àr att finna mönster, om det önskvÀrda respektive icke önskvÀrda barnet, som framtrÀder i utvalda texter inom genusforskningen och genuspedagogiken. Relaterat till detta vill vi Àven nÀrmare undersöka vilka förestÀllningar verksamma pedagoger har om genuspedagogik. De centrala frÄgestÀllningarna Àr: Vilka normativa förestÀllningar, sÄvÀl traditionella som nyare könsroller, framtrÀder inom genusforskningen och genuspedagogiken? samt: Vad anses som önskvÀrda respektive icke önskvÀrda egenskaper hos barnet? Arbetet bygger pÄ kvalitativa metoder i form av intervjuer och kritisk diskursanalys dÀr metod och teori tillsammans hÀnger ihop.
"Mannorna har platta och tjejerna har stora"
I dagens samhÀlle finns det tydliga bilder av hur mÀn och kvinnor ska vara. Dessa bilder förmedlas till barn genom bland annat medier och andra förebilder i barns omgivning. DÄ barn i femÄrsÄldern Àr mitt i skapandet av sin uppfattning om sig sjÀlv och sin omgivning spelar pedagoger en viktig roll i deras skapandeprocess.
Detta examensarbete handlar om hur barn och pedagoger pÄ en förskola resonerar kring genus. Syftet med denna undersökning har varit att med hjÀlp av ord och bild fÄ fram barns och pedagogers tankar och uppfattningar om genus.
LÀcker företag information? : En studie om aktiehandlarnas förmÄga att förutspÄ kvartalsrapporter
Huruvida fo?retag la?cker information eller om marknaden pa? annat vis kan fo?rutspa? kvartalsrapporters inverkan pa? aktiepriset a?r studiens syfte att underso?ka. Detta a?r av intresse fo?r aktiea?gare da? det finns stora vinstmo?jligheter i att ha tillga?ng till informationen eller att kunna fo?rutspa? den i fo?rva?g. Tio stycken svenska storfo?retags aktier, under tio a?rs tid, har anva?nts fo?r att finna dessa mo?nster.
"Jag behandlar inte alla lika" : Intervjuer med dramapedagoger om att arbeta genusmedvetet
Englund, Ellen (2014) "Jag behandlar inte alla lika" ? Intervjuer med dramapedagoger om att arbeta genusmedvetet, Kandidatuppsats i Dramapedagogik, Akademin för utbildning och ekonomi, Högskolan i GÀvle, Sverige.Syftet var att undersöka vad det kan innebÀra för nÄgra dramapedagoger att arbeta genusmedvetet. Metoden var enskilda intervjuer. FrÄgestÀllningarna undersökte dramapedagogernas uppfattningar om genus betydelse, om vad genusmedvetenhet innebÀr för deras praktik samt om vilka svÄrigheter och styrkor det finns i att arbeta dramapedagogiskt med genus. Studien eftersökte utsagornas bredd.
Hur bemöter fritidslÀrare elever i fritidshemmet utifrÄn ett genusperspektiv?
Syftet med detta examensarbete Àr att ta reda pÄ hur förestÀllningar om genus kommer till uttryck och fÄr betydelse i mötet mellan fritidslÀrare och elever i fritidshemmets verksamhet. Vi anvÀnde oss av en kvalitativ metod för att vi ville ta reda pÄ fritidslÀrares tankar och uppfattningar om genus och jÀmstÀlldhet i fritidshemmet. För att fÄ fram detta gjordes observationer och intervjuer. Vi fokuserar pÄ specifika omrÄden att observera pÄ för att fÄ en helhetsbild hur bemötandet Àr i de olika i situationernaI resultatet har vi fÄtt fram att fritidslÀrare har olika förestÀllningar och normer om flickor respektive pojkar och det pÄverkar deras förhÄllningssÀtt I intervjuerna fick vi fram att lÀrarna sÀger sig ha jÀmstÀlldhetsmÄlen i ryggraden och de berÀttar att de möter alla lika, det framkommer ocksÄ i intervjuerna att fritidslÀrare har olika förvÀntningar pÄ flickor och pojkar som sedan pÄverkar deras bemötande till elever.