Sök:

Sökresultat:

12003 Uppsatser om Barn i svćrigheter - Sida 64 av 801

Barn och ungdomars upplevelse av utsatthet

Syftet med detta examensarbete var att undersöka, och beskriva, barns och ungdomars uppfattning och upplevelse av utsatthet. Via ett enkÀtformulÀr söktes svar pÄ frÄgestÀllningarna: Vad Àr utsatthet enligt barn och ungdomar? Vad har barn och ungdomar för upplevelse av utsatthet? Vad kan göras för att förebygga utsatthet? Arbetet var initierat av Röda Korset, som ville erhÄlla information om vad begreppet utsatthet utgör för barn och ungdomar i Ärskurs sex till nio i skolorna LuleÄ, för att kunna lÀgga insamlade pengar dÀr de behövs mest. Tidigare forskning har visat pÄ mÄnga och allvarliga konsekvenser till följd av utsatthet och betonar skolans och familjens roll i att skydda barn och ungdomar mot utsatthet. Arbetets teoretiska bakgrund utgörs bland annat av teorier om barns behov och definitioner av utsatthet.

Teknik för yngre barn : en litteraturstudie

Studiens syfte Àr att belysa teknikens mÄngfald samt att analysera hur man kan vÀcka barns intresse för teknik och hur man kan skapa inlÀrningstillfÀllen i förskolan. Undersökningen bygger pÄ en litteraturstudie. Forskning och teknikprojekt har studerats. Resultatet visar att framför allt förebilder, teknikmedvetenhet och undervisningsmetod har pÄverkan pÄ barns teknikintresse. Vidare behöver barn komma i kontakt med gammal, enkel och synlig teknik, vilket man kan utgÄ ifrÄn vid planering av förskoleverksamheten i teknik.

Barn med svÄrigheter i sociala samspel : En studie kring hur pedagoger i förskolan definierar och jobbar med barn med svÄrigheter i sociala samspel

Syftet med studien Àr att fÄ fördjupad förstÄelse av hur pedagoger i förskolan definierar och jobbar med barn med svÄrigheter i sociala samspel. Det Àr en kvalitativ studie som utgÄr ifrÄn intervjuer av tio förskollÀrare som arbetar med Äldrarna ett till sex Är.De huvudsakliga resultaten som framkommer Àr att pedagogerna definierar barn med svÄrigheter i sociala samspel frÀmst utifrÄn hur miljön pÄverkar men ocksÄ utifrÄn att barnet har svÄrigheter inom sig sjÀlv. De lyfter fram att barnet kan uppvisa ett utagerande eller inÄtvÀnt beteende dÀr det senare Àr lÀttare att missa. Förekomsten av barn med sociala samspelssvÄrigheter upplevs ha ökat genom Ären och det finns tre till fem barn i en barngrupp som har dessa svÄrigheter. De arbetssÀtt som nÀmns vara de mest effektiva med barn som har svÄrigheter i sitt sociala samspel Àr dels ett proaktivt arbetssÀtt dÀr miljöns betydelse och en nÀrvarande pedagog framhÀvs.

UppvÀxtmiljö och hÀlsa : En undersökning om hÀlsoskillnader mellan barn i innerstaden och förorten

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka om det finns fysiska hÀlsoskillnader mellan barn som bor i innerstaden jÀmfört med barn som bor i förorten. FrÄgestÀllningarna lyder:Vilka skillnader finns i fysisk aktivitetsgrad mellan barn som bor i innerstaden och barn som bor i förorten, och vilka medicinska hÀlsoskillnader finns mellan barn som bor i innerstaden och barn som bor i förort. VÄr hypotes Àr att barn som bor i förorten utsÀtts för fÀrre hÀlsorisker och fÄr mer hÀlsomÀssigt positiv stimulans Àn barn som bor i innerstaden och dÀrmed fÄr förortsbarnen en bÀttre fysisk hÀlsa. MetodStudiens Àr utförd som en jÀmförande analytisk studie. Vi jÀmförde tvÄ grupper av barn som lever i olika miljöer i Stockholm, förort eller innerstad. Vi genomförde en enkÀtundersökning för att kunna samla in en stor mÀngd data under en begrÀnsad tidsperiod.

Tecken som stöd vid barns sprÄkutveckling. : Fem förskollÀrares erfarenheter och strategier om tecken som stöd i förskolan.

Redan vid tidig Älder börjar mÀnniskan att bearbeta sprÄket och vi utvecklar det genom att anvÀnda alla vÄra sinnen samt i rika kommunikations vÀrldar. Syftet med studien Àr att belysa vad fem förskollÀrare har för erfarenheter och strategier om och hur tecken som stöd Àr ett hjÀlpmedel för barnets sprÄkutveckling. DÄ alla barn utvecklas i olika nivÄer, det vill sÀga att en del barn lÀr sig att tala tidigt i livet medan andra barn tar tid pÄ sig. DÀrför behövs olika hjÀlpmedel och Àven kunskaper hos de vuxna för att kunna möta alla barns olika men ÀndÄ unika behov. Som metod till denna studie har vi anvÀnt oss av en kvalitativ undersökning dÄ vi har intervjuat fem förskollÀrare med hjÀlp av ljudinspelning.

Barn med ?större uppmÀrksamhetsbehov? : Hur bemöter förskolans pedagoger dessa individer

Vi har valt att kalla vÄrt examensarbete för; Barn med "större uppmÀrksamhetsbehov" ? Hur bemöter förskolans pedagoger dessa individer. Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka och fÄ en inblick i hur pedagogerna i verksamheten möter de barn som utmÀrker sig genom större uppmÀrksamhetsbehov. VÄr frÄgestÀllning lyder som följande; Hur bemöter förskolans pedagoger barn med större uppmÀrksamhetsbehov? Vi, (Caroline & Jenny) har anvÀnt oss utav kvalitativa intervjuer som metod för vÄr undersökning.

Marknadsföring till barn : Vilken vÀg kan företagen vÀlja?

Vi blir idag överrösta av budskap frÄn företag som vill att vi ska köpa deras produkter. Det blir dÀrmed svÄrare för företagen att övertyga konsumenterna om att just deras produkt Àr den bÀsta för dem. Företagen mÄste sticka ut ur mÀngden och vÀcka kundens intresse genom att skapa en relation genom marknadsföringen. Detta gÀller Àven för företag som marknadsför till barn och ungdomar dÀr speciella skydd i form av lagar och regler finns.VÄrt fenomen som vi har valt att undersöka Àr företagens marknadsföring till barn under tolv Är, vad som ligger bakom deras val av marknadsstrategier. För att fÄ en djupare inblick i detta fenomen, kommer respondenter (förÀldrar med barn under tolv Är) undersökas för att se hur de uppmÀrksammat reklamen som förekommer mot barn samt vad de tycker om de olika marknadsföringsmetoderna som vanligtvis förekommer.Syftet Àr att analysera vilka faktorer som avgör hur företag verksamma i Sverige kan marknadsföra sig till barn.

Hur ser pedagoger pÄ barn och mat i förskolan?- ett etnografiskt perspektiv / Children and food- Viewed by Pre-shool Pedagogues from an Ethnographic perspective

PÄ regeringens uppdrag har Livsmedelsverket och Statens FolkhÀlsoinstitut tagit fram ett underlag till en handlingsplan för goda matvanor och ökad fysisk aktivitet i befolkningen eftersom det har blivit ett samhÀllsproblem med fetma och ökad vikt bland barn och vuxna. Syftet med detta arbete Àr att undersöka och beskriva hur pedagoger ser pÄ barn och mat. Finns det olika tankar och synsÀtt? Hur viktigt Àr det med regler nÀr det gÀller mat? Hur mycket ansvar ska pedagogerna ha nÀr det gÀller vad barnen ska Àta pÄ förskolan. Hur mycket inflytande ska förÀldrarna ha nÀr det gÀller vad det serveras för mat till deras barn? Jag tog kontakt med en förskola i Malmös stadsdel centrum och intervjuade Ätta pedagoger om deras syn pÄ barn och mat.

Barn som bevittnar vÄld i nÀra relationer. En straff- och processrÀttslig studie.

Barn som bevittnar vÄld i nÀra relationer har kommit att uppmÀrksammas mer och mer i den svenska lagstiftningen under de senaste Ären. Lagstiftningen har Àndrats sÄ att barn som bevittnar vÄld i en nÀra relation har rÀtt till brottsskadeersÀttning enligt brottsskadelagen och i socialtjÀnstlagen betraktas barn som bevittnar vÄld i en nÀra relation som brottsoffer. I 29 kap. 2 § brottsbalken infördes en ny straffskÀrpningsgrund Är 2003. Den anger att det som försvÄrande omstÀndighet sÀrskilt ska beaktas att brottet varit Àgnat att skada tryggheten och tilliten hos ett barn i dess förhÄllande till en nÀrstÄende person.

En skola för alla, barn med diagnosen ADHD : En kvalitativ studie med erfarna lÀrare inom omrÄdet

Vi har gjort en kvalitativ undersökning dÀr syftet Àr att genom intervjuer med lÀrare, försöka fÄ mer och ny kunskap om hur man kan underlÀtta och hjÀlpa barn med diagnosen ADHD i en skola för alla. Vi har intervjuat lÀrare och en fritidspedagog frÄn Äk F ? 5, alla med olika erfarenhet och tjÀnster. VÄra informanter bestÄr av tvÄ lÀrare, tvÄ specialpedagoger och en assistent/fritidspedagog. Alla medverkande jobbar pÄ skolor i mindre orter.Undersökningen ger ett resultat om hur en lÀrare bemöter barn med diagnosen ADHD i en skola för alla.

Argentinas roll inför kriget om Falklandsöarna 1982 : en vild chanstagning eller en kalkylerad risk?

Detta arbete syftar till att teoripro?vande analysera och ja?mfo?ra tva? av Graham Allisons teoretiska perspektiv avseende drivkrafterna bakom den argentinska milita?rjuntans agerande och beslut info?r kriget om Falklandso?arna 1982. Den studerade tidsperioden avser a?ren 1976-1982. Fo?r att identifiera milita?rjuntans drivkrafter har Allisons teorier om fo?rklaringsmodeller anva?nts.

?Det vÀcker sÄ mycket tankar, nÀr du stÀller dina frÄgor? : FörÀldraintervjuer om deras upplevelser av barnpsykiatrisk behandling för deras barn med diagnos ADHD. 

Mitt syfte har varit att ta del av förÀldrars erfarenheter av den barnpsykiatriska behandlingen för deras barn med ADHD-diagnos. Jag ville ocksÄ fÄ en bild av hur samspelet fungerar mellan barn och förÀldrar.Metoden jag anvÀnt har varit kvalitativa intervjuer med förÀldrar till fyra barn.En utgÄngspunkt i mina frÄgestÀllningar har varit om vi inom barnpsykiatrin i bemötandet av dessa familjer har haft en helhetssyn och ett relationsperspektiv som sedan ocksÄ prÀglat behandlingen.Sammanfattningsvis framkommer att förÀldrarna fÄtt behandling som dom Àr nöjda med men alla familjerna frÄgar samtidigt efter en helhetssyn i bemötandet och komplementÀra behandlingsalternativ.Djupintervjuerna belyser en stark efterfrÄgan pÄ psykologisk behandling pÄ bÄde individual/familj och förÀldranivÄ.Tre av fyra förÀldrapar uttrycker behov av att utvecklingspsykologiskt kunna förstÄ sitt barn, vad Àr symtom och vad Àr normalt.Samspelet mellan barn och förÀldrar Àr ett omrÄde som berör kÀnslomÀssigt. Ett omrÄde som förÀldrarna beskriver har inneburit osÀkerhet i förÀldraskapet och vanmakt inför att kunna fÄ en fungerande relation till barnet.    .

Fritidspedagogers syn pÄ anmÀlningsplikten - en intervjuundersökning kring faktorer som pÄverkar om en anmÀlan görs eller inte, dÄ ett barn far illa

AnmÀlningsplikten Àr den lag som ska skydda barn och ungdomar frÄn att fara illa dÄ förÀldrarna har vÄrdnaden om dem. Enligt lagen Àr alla som arbetar med barn och ungdomar i olika verksamheter skyldiga att anmÀla till socialtjÀnsten vid misstanke om att ett barn far illa. Trots att det Àr alla pedagogers skyldighet att anmÀla Àr det endast 30-40 % av de fall som borde anmÀlas som anmÀls. Vad beror detta pÄ? Syftet med min uppsats Àr, genom en intervjuundersökning, kartlÀgga och granska vilka faktorer som avgör huruvida fritidspedagoger anmÀler enligt anmÀlningsplikten, dÄ ett barn far illa.

NÀr livet tar en ny vÀnding : En litteraturstudie om förÀldrars upplevelse av att ha ett barn med cancer

Bakgrund: NÀstan varje dag fÄr en familj beskedet att deras barn drabbats av cancer. Detta innebÀr ett stort psykiskt pÄfrestande för förÀldrarna och de tvingas omvÀrdera sina prioriteringar i livet. FörÀldrarna kÀnner sitt barn bÀst och dÀrför har de en mycket viktig roll i vÄrdandet. SjukvÄrden mÄste involvera hela familjen genom att ha en familjecentrerad vÄrd. Syfte: Syftet var att fÄ mer kunskap kring upplevelsen av att vara förÀlder till ett barn som lever med cancer. Metod: En kvalitativ litteraturstudie genomfördes. Fem sjÀlvbiografier som var skrivna ur förÀldrarnas perspektiv analyserades med hjÀlp av innehÄllsanalys. Resultat: Att ha ett barn med cancer innebÀr olika upplevelser för förÀldrarna.

Psykisk hÀlsa hos barn till ensamstÄende förÀldrar. : En litteraturöversikt.

Bakgrund: Enligt Barnpsykiatri kommittĂ©ns definition av psykisk ohĂ€lsa skall symtomen pĂ„gĂ„ under en lĂ€ngre tid, hindra barnet frĂ„n att fungera optimalt samt orsaka lidande. År 2013 lever sĂ„ mĂ„nga som cirka 400 000 barn med en ensamstĂ„ende förĂ€lder i Sverige. Syfte: Att belysa hur barn till ensamstĂ„ende förĂ€ldrar pĂ„verkas psykiskt av sin uppvĂ€xtmiljö. Metod: För denna litteraturöversikt söktes vetenskapliga artiklar i databaserna CINAHL, Pubmed och PscyINFO. Slutligen inkluderades 15 vetenskapliga artiklar varav fem med kvalitativ ansats och tio med kvantitativ ansats.

<- FöregÄende sida 64 NÀsta sida ->