
Sökresultat:
121 Uppsatser om Banking - Sida 5 av 9
Kapitalstruktur i banker, en jämförelse mellan Storbritannien, Sverige och USA
Background and problem: The importance of banks was clearly shown during the last financial crises, when the crises that started in the Banking sector spread to the rest of the world. This is one of the reasons that this thesis is focused on banks in particular, one other reason is that a lot of previous studies has chosen to exclude banks because of the fact that their balance sheet differ from non-financial companies. This thesis is a beginning in filling in the gap that exists in the knowledge of banks capital structure. Purpose: The purpose of this thesis is to prove that it is possible to explain the capital structure in banks and that differences in the capital structure of the banks in Great Britain, Sweden and the United states of America exists. Method: The fact that our study is partly a replication of two earlier studies made a deductive approach most appropriate.
Med tiden som insats. En studie av TidsNätverket i Bergsjön
Syfte och frågeställningar : TidsNätverket i Bergsjön, upprättat i augusti år 2007 i Göteborg, är en verksamhet grundad på time bank-modell. Syftet med undersökningen är ?att studera vilka positiva och negativa erfarenheter av TidsNätverket i Bergsjön som dess deltagare ger uttryck för samt vilka konsekvenser verksamheten har fått för dem med avseende på empowerment och socialt kapital?. Mina frågeställningar är: 1) Vilka positiva och negativa erfarenheter av TidsNätverket i Bergsjön ger dess deltagare uttryck för? 2) Vilka konsekvenser har TidsNätverket i Bergsjön haft för uppkomsten av empowerment och socialt kapital hos deltagarna?Metod och material : Studien använder sig av semi-strukturerade intervjuer med deltagare, ostrukturerade intervjuer med den verksamhetsansvarige, liksom studier av intern dokumentation.
Att leda organisationer- Viktiga managementaspekter för en ledare att ta hänsyn till
Målsättningen med kursen management är enligt kursbeskrivningen att utveckla en helhetssyn på företag samt ledning och styrning av företag. Avsikten är att studenterna ska få insikt i managementaspekter genom praktiskt arbete och genom aktivt deltagande vid olika kursmoment. : - Ökad självinsikt ger större förståelse för det egna beteendet och för andra människors beteenden. Genom ökad självkännedom kan ledning och medarbetare bättre utnyttja ett företags resurser.- I arbetslivet är öppen kommunikation och väl fungerande feedback viktiga element för att hålla samman en organisation och team inom denna.- Motivation är en viktig drivkraft i allt arbete. Faktorer som påverkar motivation är exempelvis ansvar, förtroende och stöd samt rättvisa.- Uppställning av vision och mål är viktigt för att driva arbetet framåt i rätt riktning i en organisation eller i ett team.- Det är viktigt att ha en öppen dialog för att undvika konflikter.
Har en ?Credit Crunch? Förekommit på den Svenska Kreditmarknaden? -En studie av efterfråge- och utbudsöverskott sedan 1987
Purpose: The purpose of this thesis is to examine whether some periods of declines in Swedish real credit can be explained by a credit crunch. Is it further possible, with these results, to do any conclusions about the banks behaviour in the on going financial crisis that has shadowed the country since 2007/2008? Method: A credit crunch is here defined as a period of supply-side restrictions on loans which doesn?t reflect the ongoing interest rates. By estimating a supply and demand function with a disequilibrium model the excess demand- and supply for credit due to different periods can be calculated. Conclusion: A credit crunch has been present during a period after the Banking crisis of early 1990?s.
?Ärligt talat så har det [tradingen] blivit en skitaffär? : En fallstudie av HQ Bank
The global financial crisis hit hard on Banking operations worldwide and the sector fell under considerable scrutiny, with particular criticism directed against the banks' own trading practices. A bank owned by the Swedish financial corporation HQ seemed to go without serious financial damage duringthe crisis.In 2008 Finansinspektionen began a review of HQ's activities and a number of shortcomings were identified. Among other things, HQ's risk management was questioned by Finansinspektionen and further how this potentially affected the valuation of complex financial products.In our paper we have chosen to highlight both national and international laws and guidelines that HQ used for their operations and study if HQ followed those laws and guidelines. We also want topresent the theoretical model used by HQ for the valuation of its European options and how HQ calculated their capital requirements ratio. Our purpose is to show how the valuation affected the capitalrequirement ratio and whether HQ followed the necessary laws and guidelines for the valuation of complex financial products.We have chosen to carry out a case study from a deductive approach.
Balanced Scorecard- en utvärdering av Nordea Kundcenter Privat
Vårt syfte med uppsatsen var att beskriva, analysera och ange förutsättningarna för, och den praktiska utformningen av Balanced Scorecard på Nordea Kundcenter Privat i Malmö. Vi har genomfört en fallstudie med målet att utveckla och ge förslag på förbättringar för det befintliga styrkortet i syfte att utveckla verksamheten inom samtliga perspektiv. Vi har genom vår studie genomfört den första externa utvärderingen av Balanced Scorecard på Nordea Kundcenter Privat i Malmö. Utifrån den kan vi konstatera att styrkortet är väl implementerat i organisationen och fungerar idag som ett bra verktyg för strukturering, planering och utvärderingen av verksamheten. Genom studien har vi också kunnat konstatera att de viktigaste faktorerna till att styrkortet har nått/når framgång är ledningens och medarbetarnas förtroende för det.
Bankers identifieringsmetoder : Nu och i framtiden
Keywords: ID-method, internet, security, digitzing, bank Background: The digitizing of our society continues to grow and more parts of our lives is spent on the internet. The banks are one of the institutions that is at the forefront of this development since they established themselves on a early basis. The banks meeting points have since this establishment moved from the regular bank office out on the internet. A problem that has occurred during this transfer is the possibility to positive ID a customer in a virtual world. It is essential to offer the customer methods to identify themselves that are both safe and easy to use.
Kapitalreglering - Finansmarknadernas räddning, eller bara ett spel för galleriet?
Background: The regulation of banks is increasing in order to stabilize the financial market. Despite this increase in regulation, financial crises still continue to occur. The Basel Committee on Banking Supervision is gradually increasing the capital requirements for banks, yet the increase in capital requirements doesn?t seem to solve the problem. This raises the question: how does capital regulation affect banks? Purpose: The purpose of this study is, primarily to illustrate the effects that capital regulation has on risk and efficiency on banks within the European Union, but secondary also study the relationship between risk, efficiency and capital regulation.Method: To achieve the purpose of this study, a deductive approach has been used, where the problem is assumed to be due to an agency problem.
Betalningsmedel & dess risker
Today you can pay in many different ways. You can for instance use cash, credit cards, internet and now even with your mobile phone. Today we can also see new types of technical payment solutions being developed, such as Near Field Communication (NFC), mobile Banking or through the use of QR-codes. We have today many different payment methods; therefore it?s interesting to see which payment method people prefer the most.
Finansiering av samhällsentreprenörer : En fallstudie i vilka kanaler Ekobanken, GodEl och Charity Rating använderför att finansiera sin verksamhet.
I och med framväxten av samhällsentreprenörer har ett nytt begrepp introducerats påden svenska marknaden. Det handlar om den nya generationen företagare som sermöjligheten i att tjäna pengar samtidigt som de driver verksamheter som skapar ettmervärde för samhället. Samhällsentreprenörerna i Sverige står dock framför ett problem,att på ett hållbart sätt finansiera sin verksamhet.Denna studie syftar till att kartlägga hur finansieringen av svenska samhällsentreprenörerser ut. Undersökningen bygger på en kvalitativ studie där vi har undersökt tresvenska verksamheter, som faller under definitionen ?samhällsentreprenör?.
Business Navigator : Anva?ndarcentrerad utveckling av framtidens internetbank
This thesis deals with an iterative user-centered IT-development project in a bank setting. The aim is to present a solution for deployment of future Internet Banking for small businesses. The project features a design of IT-related concepts and ideas with a strong emphasis on scenario-based design and the usage of patterns as a documentation tool.The project plan featured an iterative framework and was carried out by a group of designers in collaboration with a reference group representing the future users of the system. This group consisted of company managers and bank employees, all from the small town of Åtvidaberg in Sweden.The method used in the development process was Scrum. A total of three sprints were completed with user meetings at the end of every sprint.
Affärssystemets roll i bankers kreditbedömningar : En studie om hur relationsfaktorer påverkar affärssystemets roll vid kreditbedömares beslutsfattning och riskhantering
Kreditbedömningar vid lån är en riskabel process för banker, vid felaktiga kreditbedömningar riskerar de inte bara sin egen lönsamhet utan det kan även påverka samhället finansiellt. En banktjänsteman baserar sin kreditbedömning på både finansiell- och icke finansiell information, banktjänstemännen har även möjlighet att använda affärssystem som ett datoriserat beslutsstöd vid sin kreditbedömning. Affärssystem har möjligheten att samla in finansiell information, hantera informationen samt generera ny information som kan användas som beslutsunderlag. Syftet med denna studie är att beskriva affärssystemets roll vid kreditbedömningar och hur affärssystemets roll påverkas av relationsfaktorer. Studien har en kvalitativ ansats som består av sju intervjuer av banktjänstemän som arbetar med kreditbedömningar på både företags- och privatsidan.
Hur påverkar kontantlösa banker relationen till kunderna?
Titel: Hur påverkar kontantlösa banker relationen till kunderna?Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Sofia Ågren och Nanette BrorénHandledare: Per-Arne WikströmDatum: Juni 2013 Syfte: Syftet är att belysa hur förändringen med bankernas kontanthantering i Sverige påverkar relationen med deras kunder med anseende på kundernas syn till de nya bankkanalerna. Metod: Denna uppsats har genomförts med en kvalitativ metodansats, detta på grund av att vi ville få en djupare förklaring och förståelse till det fenomen som vi studerade. Vi valde att utföra sju intervjuer med personer på sju olika bankkontor. För att samla information till empirin använde vi oss i denna studie av semi-strukturerade intervjuer, där frågorna som vi ställde till respondenterna var ganska öppna. Detta valde vi eftersom att vi ville att respondenterna skulle få mer rum för att fritt kunna framföra det som de ville ha sagt, att vi då inte skulle styra dem särskilt mycket i deras svar.
Banken som bygger relationer : En studie om hur SEB ökar antalet lojala kunder
Problem: På dagens marknad finns det flera olika bankaktörer som konkurrerar om kunderna, vilket även gör att det blir större konkurrens mellan bankerna. Vad är det som tilltalar en kund att stanna kvar hos en bank och bli lojal mot den? SEB bör öka sin kundlojalitet, men själva innebörden av ordet kundlojalitet kan betyda olika saker för olika individer, vilket kan bli problematiskt i SEB:s kommunikation till kunderna.Syfte: Syftet är att undersöka hur SEB omvandlar kundlojalitet till att skapa och utveckla långsiktiga relationer i sitt dagliga arbete.Metod: Den metod som användes till denna studie var av kvalitativ karaktär, då författarna använde sig av intervjuer på anställda inom organisationen. Genom dessa intervjuer insamlades information till studiens empiri, som sedan analyserades tillsammans med den teori som presenterats i studien.Slutsats: Det kan vara lätt att få den uppfattningen att Relationsmarknadsföring (RM) är svart eller vit. Att antingen har ett företag lojala kunder eller så har dem de inte.
Irrationella investerare : En litteraturstudie av behavioural finance
Course:Business Administration, Master Thesis, Second Level, 30 Credits.Authors:Sara Frännlid and Helena RamstedtTutor:Jim AndersénTitle:Internet, relationships and loyalty ? Best praCtice foR the bankMarketPurpose:The study aims to explain how banks use electronic customer relationship management, eCRM, to create loyal customers. A figure will be created, which will enlighten the factors a bank should focus on when enhancing customer loyalty through the internet. Through interviews with two successful banks is it possible to study how a bank can successfully create loyal customers.Methodology:A qualitative method in terms of semi-structured interviews is used. The empirical results were then analyzed with the theory in order to contribute with a new figure.Theoreticalperspective:The theory describes how a bank can create a loyal customer over the Internet.