Sök:

Sökresultat:

669 Uppsatser om Banker och mervärde - Sida 13 av 45

Styrning för att uppnÄ kundlönsamhet - en studie av den svenska bankmarknaden

Bakgrund och problem: Kundlönsamhetsanalyser har sedan en lÀngre tid utförts inombankbranschen (Söderlund, 1997). Banker rankar sjÀlva kundlönsamhet som en ytterst viktig faktor försin fortlevnad (Hart & Smith, 1998). Trots att kundlönsamhet har varit kÀnt som begrepp sedan enlÀngre tid tillbaka och att anvÀndningen av kundlönsamhetsanalyser Àr utbredd, finns det endast enbegrÀnsad mÀngd empirisk forskning kring hur praktiskt arbete bedrivs inom omrÄdet (CÀker, 2000).Vi har dÀrför funnit det vara intressant att utföra en empirisk studie om hur styrning sker för att uppnÄkundlönsamhet pÄ den svenska bankmarknaden, eftersom det Àr uppenbart att det finns motiv för attarbeta med detta omrÄde.Syfte: Studien syftar till att ge en bred bild av hur styrning för att uppnÄ kundlönsamhet sker pÄ densvenska bankmarknaden. En rÀttvisande och bred bild skapas genom att kartlÀgga och analysera bÄdestorbanker och nischbanker i studien, eftersom den svenska bankmarknaden inbegriper bÄda dessabankkategorier. Fokus i studien ligger pÄ storbankerna och studiens tyngdpunkt lÀggs i dengeneralisering som Àmnas göras av storbankernas styrning.

Revisionspliktens avskaffande : Vad innebÀr det?

Problem och Syfte: I och med regeringsskifte har diskussionen kring revisionens avskaffande Äter blommat upp. Detta som ett led i en anpassning till resten av Europa dÀr detta redan skett. I Sverige har frÄgan blivit alltmer belyst i den offentliga debatten. Syftet med uppsatsen Àr att fÄnga förvÀntningen hos revisionsbyrÄer, mikroföretag och banker kring ett avskaffande av revisionsplikten och vad detta kommer att innebÀra. Dels för de egna verksamheterna och dels för samhÀllet i stort.

Minimering av risker vid kreditgivning

NedgÄngar i vÀrldsekonomin med pÄföljande likviditetsproblem hos företag har medfört negativa konsekvenser för banker, vilket skapade behov av effektiv kreditriskhantering. För att förhindra stora kreditförluster försöker banker stÀndigt minimera sina risker vid kreditgivning genom att identifiera fallgropar.Syftet Àr att undersöka vilka faktorer som bidrar till kreditförluster och belysa hur Nordea kan minimera risker vid kreditgivning utifrÄn dessa faktorer.Datainsamling skedde via granskning av litteratur och en fallstudie. Studieobjektet var affÀrsbanken Nordea dÀr det genomfördes flera intervjuer med kreditansvariga pÄ en regional nivÄ. För att ta reda pÄ utvecklingen av kreditvolym inom Sverige sammanstÀlldes data utifrÄn kreditgivningsstatistik frÄn Nordea Hypotek AB.Enligt teorin Àr kreditförluster beroende av direkta och indirekta faktorer. Medan de direkta faktorerna kan pÄverkas av en kreditanalytiker ligger de indirekta faktorer utanför dennes inflytande.

BankaffÀrer över Internet : Hur fungerar det?

I slutet av 1996 kunde man för första gĂ„ngen som privatperson i Sverige göra bankaffĂ€rer via Internet. Under 1997 har anvĂ€ndandet av dessa banktjĂ€nster ökat explosionsartat och Ă€ven intresset hos de som Ă€nnu inte har tjĂ€nsterna har ökat.Detta examensarbete, pĂ„ 20 poĂ€ng, undersöker frĂ„gestĂ€llningar som kan finnas angĂ„ende bankaffĂ€rer via Internet. De frĂ„gestĂ€llningar som besvaras i examensarbetet Ă€r bland annat: om det Ă€r sĂ€kert att göra bankaffĂ€rer via Internet, varför banker startat InternettjĂ€nster, vilken kategori av personer som utnyttjar dessa InternettjĂ€nster, vilka tjĂ€nster man kan utnyttja.DĂ„ bankaffĂ€rer via Internet Ă€r ett relativt nytt sĂ€tt att utföra sina bankaffĂ€rer pĂ„ har följande metoder anvĂ€nts för att besvara ovanstĂ„ende frĂ„gor: litteraturstudie (böcker och artiklar), Internet samt telefonintervjuer.Av de resultat som framkom under arbetets gĂ„ng kan följande summering angĂ„ende bankaffĂ€rer via Internet göras:Bankerna har startat dessa InternettjĂ€nster för att underlĂ€tta arbetet bĂ„de för kunderna och personalen.Den sĂ€kerhet som bankerna idag anvĂ€nder sig av kan anses vara tillrĂ€ckligt sĂ€ker för att man skall kunna göra sina bankaffĂ€rer via Internet utan att vara orolig för att ens pengar skall gĂ„ förlorade.Den vanligaste kunden som gör sina bankaffĂ€rer via Internet Ă€r en medelĂ„lders man med god ekonomi. Han utnyttjar framförallt tjĂ€nsterna kontroll av saldo, överföringar samt betalning av rĂ€kningar.Om man skall se till den historiska utvecklingen av de flesta tekniska hjĂ€lpmedel har det ofta resulterat i en minskning av arbetskraft. Än sĂ„ lĂ€nge har man dock inte kunnat se nĂ„gon personalminskning pĂ„ de banker som har InternettjĂ€nster utan snarare tvĂ€rtom..

TjÀnsteföretags villkor och tillgÄngar : Bankernas vÀrdering av intellektuellt kapital

Bakgrund och problem: Marknadsutvecklingen mot ett tja?nstesamha?lle medfo?r att medarbetarna idag har en mer betydande roll inom organisationer. Fo?retag har olika behov av resurser, da?remot a?r brist pa? finansiering ett hinder fo?r tillva?xt. Litteraturen illustrerar en problematik i bankernas kreditbedo?mningsprocess av dagens alltmer immateriella fo?retag, da? flertalet tillga?ngar utela?mnas i den traditionella redovisningen.

CSR-kommunikationen i tjÀnsteföretags Ärsredovisningar: En longitudinell studie av fyra banker

SamhĂ€llet stĂ€ller allt högre krav pĂ„ företag och vad de ska kommunicera ut för information till intressenterna. Detta har medfört att företag tenderar att redovisa allt mer frivillig information. Den frivilliga informationen behandlar Ă€mnen som rör företagets ansvar för miljön och samhĂ€llet. Årsredovisningar Ă€r en extern kommunikationskanal dĂ€r företag kan kommunicera ut frivillig information till intressenterna vilket kan hjĂ€lpa företag att uppnĂ„ legitimitet. Syfte med denna studie Ă€r att skapa förstĂ„else för hur legitimitet kan efterstrĂ€vas i tjĂ€nsteföretags externa redovisning av CSR.

IFRS 7 Finansiella instrument: upplysningar. Framkommer bankers exponering mot kreditrisker av upplysningarna i deras finansiella rapporter?

BAKGRUND OCH PROBLEMDISKUSSION: Finanskrisen 2008 har för mÄnga privatpersoner och företag kommit som en överraskning och dÄ kan man stÀlla sig frÄgan om bankernas upplysningar om kreditexponering och kreditrisker har framkommit. IASB har agerat för att förbÀttra IFRS 7 Finansiella instrument: Upplysningar, och de har föreslagit ökade upplysningskrav för denna. Under normala omstÀndigheter skulle IASB ha utgett förÀndringarna efter en tid av allmÀn överlÀggning. Men pÄ grund av finanskrisen blev denna process pÄskyndad. IFRS 7 skall tillÀmpas av företag frÄn och med den 1 januari 2007.

Att bygga kundrelationer via event : En studie om interaktionen mellan eventbyrÄer och företag

Krediter frÄn banker Àr ett vanligt sÀtt för svenska företag att finansiera sin verksamhet. RevisionsberÀttelsen har sedan en lÀngre tid varit en del av de Ärsredovisningar som granskas vid kreditbedömningen. Sedan slutet av 2010 omfattas dock inte lÀngre alla aktiebolag av revisionsplikten, utan ca 72% av aktiebolagen har rÀtt att avskaffa revisorn.Syftet med vÄr studie Àr att ge en beskrivning av vad som ligger i fokus vid kreditbedömningen av de smÄ företag, samt belysa hur kreditbedömningen har förÀndrats med avseende pÄ den nyligen slopade revisionsplikten. För att uppnÄ studiens syfte har kvalitativa intervjuer utförts med banktjÀnstemÀn pÄ fyra olika banker i Halmstad. Vidare har agentteorin anvÀnts för att analysera det empiriska materialet.Studien visar att bankerna har undvikit att göra förÀndringar i sina kreditpolicys till följd av den slopade revisionsplikten, utan lÄter de enskilda kontoren göra sjÀlvstÀndiga bedömningar.

Förekomsten av rabatt vid vÀrdering av privata bolag i Sverige - En kvalitativ studie bland svenska banker och investmentbolag

Genom ett flertal kvantitativa undersökningar har forskare konstaterat att privata bolag, i jÀmförelse med publika bolag, vÀrderas till rabatt. Den procentuella siffran varierar beroende pÄ studie men uppgÄr till mellan 15 och 33.75 procent. VÄr avsikt har varit att undersöka huruvida det som framkommit genom dessa kvantitativa undersökningar stÀmmer överens med vad praktiker som arbetar med företagsvÀrdering anser. Vi ville Àven undersöka huruvida praktiker anvÀnder sig av en standardiserad rabatt för privata bolag vid företagsvÀrdering. Som respondenter för vÄr undersökning valde vi erfarna medarbetare pÄ investmentbolag och större banker i Sverige.

Energy Performance Contracting -En kvalitativ jÀmförelse mellan kommunala EPC-projekt

Krediter frÄn banker Àr ett vanligt sÀtt för svenska företag att finansiera sin verksamhet. RevisionsberÀttelsen har sedan en lÀngre tid varit en del av de Ärsredovisningar som granskas vid kreditbedömningen. Sedan slutet av 2010 omfattas dock inte lÀngre alla aktiebolag av revisionsplikten, utan ca 72% av aktiebolagen har rÀtt att avskaffa revisorn.Syftet med vÄr studie Àr att ge en beskrivning av vad som ligger i fokus vid kreditbedömningen av de smÄ företag, samt belysa hur kreditbedömningen har förÀndrats med avseende pÄ den nyligen slopade revisionsplikten. För att uppnÄ studiens syfte har kvalitativa intervjuer utförts med banktjÀnstemÀn pÄ fyra olika banker i Halmstad. Vidare har agentteorin anvÀnts för att analysera det empiriska materialet.Studien visar att bankerna har undvikit att göra förÀndringar i sina kreditpolicys till följd av den slopade revisionsplikten, utan lÄter de enskilda kontoren göra sjÀlvstÀndiga bedömningar.

Swish - En studie om samarbetet kring en ny mobil betalningstjÀnst och vÀgen frÄn idé till fÀrdig applikation

Uppsatsen berör den nya prisbelönade mobila betalningstjÀnsten Swish, som Àr ett samarbete mellan sju av Sveriges största banker. Syftet Àr att identifiera framtrÀdande aktörer i samarbetet kring Swish samt redogöra för hur dessa förhÄller sig till varandra. Med hjÀlp av teori om aktör-nÀtverk definieras och beskrivs det nÀtverk av aktörer som omger Swish. DÀrutöver redogörs det för hur nÀtverket har formats frÄn det att Swish var en idé till att den blev en fÀrdig applikation. Michel Callons teori om översÀttning anvÀnds för att beskriva denna process.

Finansieringsmöjligheter, inte finansieringssvÄrigheter! : Externfinansiering av nystartade företag

Att finansiera nystartade företag med externt kapital kan vara problematiskt, tvÄ vanliga sÀtt att erhÄlla externt kapital Àr genom banklÄn och riskkapital. Syftet med denna uppsats har dÀrför varit att undersöka vilka finansieringsmöjligheter nystartade aktiebolag har idag, Är 2009, hur banker och riskkapitalbolag agerar vid finansiering av nystartade aktiebolag, samt om finanskrisen kan komma att medföra förÀndringar i finansieringsbeslut. UtgÄngspunkten i uppsatsen Àr ett hermeneutiskt synsÀtt samt en kvalitativ metod. Sju intervjuer har gjorts; med tvÄ nystartade aktiebolag, tre banker samt tvÄ riskkapitalbolag.DÄ vi sett till vilka finansieringsmöjligheter nystartade aktiebolag har idag, har vi sett att aktiebolag, utöver banklÄn och riskkapital Àven har goda möjligheter att finansieras genom andra externa kÀllor, sÄsom statlig finansiering. Att beviljas banklÄn eller finansieras genom riskkapital anser vi inte vara lika problematiskt som referensramen föreskriver.

Finanskrisens pÄverkan pÄ attityd till förvÀrv av förvaltningsfastigheter

Under de senaste Ären har teknologiska förÀndringar medfört att banker Àndrat utformningen av sina tjÀnster. Pengar har digitaliserats och individer har minskat anvÀndningen av kontanter. Flera banker har avvecklat den manuella kontanthanteringen över disk och erbjuder kunderna alternativa tjÀnster som exempelvis internetbank och kontokort. En del upplever nytta och nöje med tjÀnsterna, medan andra möts av svÄrigheter som gör att de inte anvÀnder dem. NÀr en bank genomgÄr förÀndringar Àr det viktigt den tar hÀnsyn till kunderna för att behÄlla dem vilket leder oss in pÄ studiens problemformulering: Hur ska en bank hantera sina kunder nÀr organisationen avvecklar den manuella kontanthanteringen över disk och erbjuder alternativa tjÀnster? Huvudsyfte Àr att, genom en studie av Swedbank, skapa förstÄelse för hur relationen mellan bank och kund pÄverkas av förÀndringarna.

Tyg eller otyg - En studie om hur förekomsten av hÀlsofarliga Àmnen i konfektionsvaror tas i beaktning av konsumenter

Bakgrund: I samband med att företag har blivit allt mer internationella samt att konkurrensen pÄ olika marknader har ökat, sÄ har ocksÄ krav pÄ ökad effektivitet i företag aktualiserats, vilket Àr en av orsakerna till att mÄlstyrning blivit allt mer viktigt i organisationer. Banker Àr tjÀnsteföretag, vilket medför att de anstÀlldas handlingar Àr av stor betydelse för verksamhetens framgÄng. Det Àr dÀrför viktigt att styrningen utformas pÄ rÀtt sÀtt för att sÄ effektivt som möjligt motivera och engagera medarbetare att handla i linje med verksamhetens övergripande mÄl.Problemformulering: Hur ser mÄlstyrning ut i banker och hur ser sambandet ut mellan mÄlstyrning och motivation hos de anstÀllda?Syfte: Syftet med denna rapport Àr att studera och redogöra för hur mÄlstyrning ser ut i tvÄ av Sveriges storbanker, samt undersöka sambandet mellan mÄlstyrning och motivation hos de anstÀllda. Vidare Àr syftet att titta pÄ likheter och olikheter mellan bankernas sÀtt att styra med mÄl.Metod: För att kunna besvara studiens problemformulering har en fallstudie gjorts pÄ ett kontor pÄ Handelsbanken respektive SEB.

Ledarskap inom bankvÀsendet : En kvalitativ undersökning i form av fem semistrukturerade intervjuer med chefer frÄn olika banker i Uppsala och Enköping

Idag Àr det mÄnga som ifrÄgasÀtter det seniora ledarskapet i bankvÀsendet; frÄgan debatteras flitigt i media och engagerar mÄnga. DÀrför Àr syftet med denna undersökning att genom kvalitativa intervjuer undersöka vad som konstituerar gott ledarskap inom bankvÀsendet och vilka egenskaper en god ledare bör besitta..

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->