Sök:

Sökresultat:

1287 Uppsatser om Bank regulation - Sida 65 av 86

Utstationering av arbetstagare - en studie om utstationerade arbetstagares arbetsmiljösituation inom byggbranschen 

Swedens membership in the European Union have resulted in an international characterized labour market. The construction sector is the area who employs most posted workers among the 7400 employees who monthly enters the market. It?s also the sector where a big part of the work-related deaths occurs. The purpose of this study is therefore to contribute to a greater understanding of the regulation regarding posted workers, their work environment and the consequences of it.

Uppbyggnad och reglering av en pumpstation till ett injektionssystem

I was assigned to the thesis as part of a project GMA AB (Ground Machinery Applications AB) is running. The project aims to develop a new method for injection of drilled holes in rock walls. Currently, the injections usually involve cement but the basic idea of the project is to replace cement with a supplement called Silica sol.Silica sol is known as a gelling liquid. The gel time is controlled by a mixing of saline. Depending on the amount saline that gets mixed in, the gel time varies.

Balanced Scorecard i mindre banker - finns förutsättningarna?

Vårt syfte med uppsatsen är att beskriva, analysera och diskutera förutsättningarna för utformning av Balanced Scorecard i mindre banker. Detta gör vi genom att genomföra en fallstudie på Färs & Frosta Sparbank utifrån en teori- och en referensstudie.Uppsatsen kan beskrivas som en kombination av deduktiv och induktiv ansats eftersom den grundar sig på både teori och empiri. Uppsatsen innefattar en teoristudie, en referensstudie samt en fallstudie av Färs & Frosta Sparbank. Teoristudien består av sekundärdata som insamlats genom litteratur och artiklar. Datainsamlingen till referensstudien består av både sekundär- och primärdata i form av litteratur och intervjuer.

Handelsbanken. En verksamhet byggd på förtroende

InledningBanker bygger sin verksamhet på förtroende; från investerare som litar på att ledningen tar rätt beslut för att öka lönsamheten i verksamheten, från kunder som litar på att deras pengar är säkra i bankens förvar. Handelsbanken var den bank som hanterade 1990-talskrisen bäst. Med anledning av dagens konjunkturläge ämnar vi undersöka vilket förtroende de svenska storbankerna har och hur de arbetar för att stärka sina kundrelationer.MetodDetta är en helhetsanalys av Handelsbankens verksamhet där jämförelser genomförs med övriga svenska storbanker; Nordea, Swedbank och SEB. Analysen är övervägande kvalitativ, baserad på information publicerad av bankerna själva, finanstidningar, finansanalytiker samt material från egen intervju.Empiri & AnalysHandelsbanken har etablerat en stark företagskultur i sin decentraliserade organisation. Det finns en låg risktolerans och kostnadsmedvetenhet som genomsyrar hela organisationen.

Basel II : - en studie om förändringar i bankernas kreditbedömningar och i deras relationer gentemot företagskunder

Basel II planeras att träda i kraft den 1 januari 2007 och kommer sannolikt att få en stor betydelse på den svenska finansmarknaden. Ett grundläggande syfte med mer riskkänsliga kapitaltäckningsregler är att bidra till en prissättning av risk som är mer korrekt, sett ur samhällsekonomisk synvinkel. De nya reglerna torde innebära en förändring i bankernas kundrelationer då bankernas metoder för kreditbedömning blir mer riskkänsliga, vilket i sin tur kan medföra en förändrad situation för såväl bankerna som företagskunderna. Syftet med denna uppsats är att skapa en ökad förståelse kring hur de nya kapitaltäckningsreglerna, Basel II, kommer att förändra bankernas kreditbedömningar och deras kundrelationer gentemot företag. I studien används huvudsakligen ett hermeneutiskt förhållningssätt och utifrån detta har en kvalitativ ansats och ett deduktivt tillvägagångssätt valts.

Nedskrivning av goodwill i svenska storbanker

Background: Sweden and the rest of the world went through the biggest financial crisis at the end of 2008 since the 1930s. The major Swedish banks have goodwill related to their acquisitions inside and outside Scandinavia. Swedbank, SEB and Nordea has acquired in the Baltic countries and Russia, however Handelsbanken has established itself in Great Britain. The crisis in the Baltic countries led that real wages fell, unemployment rose, real estate prices collapsed and the number of borrowers who had trouble repaying their loans increased rapidly. All this led to the problem of impairment of goodwill in the Swedish banks that had expanded rapidly in the Baltic countries.Aim: The aim of this study is to investigate the application of IFRS 3 in Swedish banks before, during and after the financial crisis, and to investigate the low-downs in the four majorSwedish banks in 2006-2010.Completion: The study is primarily based on the case studies by the examination of the annual reports from all banks as well as evaluation of the interviews.The authors have chosen to makea strategic choice of a small number of cases through the concentration on the impairment of goodwill in the bank sector of Sweden.Results: The result of this study is that there are problems for banks in implementation of IFRS 3 in practice because of insufficient information in the banks' financial statements.Generous estimates used in the calculation of impairment testing.

Revisionens krav på informationssäkerhet

Information är en tillgång som liksom andra viktiga tillgångar har ett värde fören organisation och därmed måste få ett lämpligt skydd. Målet medinformationssäkerhet är således att skydda informationen mot olika hot. Det ärviktigt för flera olika intressenter att den information företag delger är trovärdigoch rättvisande, något som en revisor har till uppgift att säkerställa. Att granskadatorprogram är en av de svåraste uppgifterna som finns för en revisor.Antalet komplexa system ökar ständigt och därför behövs ofta experthjälp iform av IT-revisorer.Syftet med uppsatsen är att beskriva vilka krav som idag ställs på företagsinformationssäkerhet, sett ur revisionssynpunkt och hur de här kraven harförändrats över tiden. Syftet har även varit att beskriva vad som innefattas ibegreppet och att beskriva den process som sker då en revisor granskar företagoch dess informationssystem.

Modell och analysverktyg för beräkningav frekvensförlopp

The power system modelled in this thesis work has been developed for simulationwhen e.g. the production in some part of the power system is changed. The powersystem has been modelled according to the swing mass of the system, the frequencydependency of the load and the turbine governor. The model determines the systemfrequency, the period of regulation and the power exchange between the differentsubsystems in the Nordic synchronized system.In this model the system frequency is assumed to be the same in all different parts ofthe power system and the voltage conditions in the power system are neglected. Forthat reason power swings does not occur between different subsystems in the powersystem, which usually occur as a result of the swinging connection between thetransmissions line.

Lagval för upphovsrättsliga förpliktelser : Om artikel 8 i Rom II-förordningen

Den här uppsatsen syftar till att utreda vilket lands lag som blir tillämplig vid en internationell tvist gällande utomobligatoriska förpliktelser vid immaterialrättsintrång, särskilt vid upphovsrättsintrång. Tyngdpunkten ligger i de problem som uppstår då någon gör sig skyldig till ett upphovsrättsintrång med relation till flera länder.Utgångspunkten är Rom II-förordningen och dess åttonde artikel. I artikeln stadgas det att tillämplig lag för en utomobligatorisk förpliktelse som har sin grund i ett immaterialrättsintrång skall vara lagen i det land där skydd görs gällande.Vad innebär då uttrycket ?där skydd görs gällande?? När det gäller registrerade rättigheter, såsom patent och varumärken, innebär artikeln att tillämplig lag ska var lagen i det land där rättigheten är registrerad. Det går dock inte att tillämpa samma princip på oregistrerade rättigheter.

Vägen till god användbarhet : En fallstudie inom informationsarkitektur med fokus på ett informations- och filhanteringssystem

Since Internet has become a more important and more certain source of information the user require greater and more demands than ever before on the layout and function of different web pages. When search engines gives us the opportunity to millions of hits in just a fraction of a second it?s essential to optimize the structure and architecture, which forms the foundations of all the content. In a time when a company?s digital footprint plays an important role for the costumer and the transmitter it?s of utmost importance to have a steady, well-structured foundation to build new platforms of information on.But how do you manage to build a good foundation? Some of the most important key elements in Information architecture are Organizing, Navigation, Search and Labeling.The aim of this study was to create guidelines for a user-friendlier interface, by analyzing the principals and gathered data.

Due Diligence - En resurskrävande process : En checklista som mindre privata aktiebolag kan följa innan de ska utföra en Due Diligence

Abstract                ?Due diligence - A resource demanding process?Date:                     June 8th 2012Level:                    Master thesis in business economics, 15 ECTSInstitution:           School of Sustainable development of society and technology, Mälardalen UniversityAuthors:                Erdinc Kirik                                  Pär Matsson                               11th January 1987                      31th May 1985Title:                      Due diligence - A resource demanding processTutor:                     Staffan BoströmKeywords:             Due diligence, the acquisition process, acquisitions, business valuationResearchquestions:              What are the main factors that Bank X, Nordea and Almi is focused on an examination of a due diligence for an acquisition, focusing on private limited companies?Does the approach between the various banks and Almi differ?Purpose:                The purpose of this paper is to create a checklist for private limited companies to use in the context of application for fundingMethod:                 The study was based on a qualitative study, based on primary data in terms of interviews in the subject of due diligence. Secondary data used in the study consisted of relevant literature and scientific articles.Conclusion:            The study showed that the respondents in general focuses on the same areas within Due diligence. The most important point which the respondents agreed on was profitability and repayment capacity. In overall, all elements in a Due diligence process that has an impact on profitability is important to examine.

Man är som en hamburgare: man har stora krav både uppe- och nerifrån. : En kvalitativ studie om mellanchefers upplevelser av sin roll som mellanchef i olika former av människobehandlande organisationer i offentlig sektor.

The aim of this study was to explore and gain understanding of the situation between managers in different forms of human service organizations. I chose to use a qualitative method and conducted semi-structured interviews with five professional middle managers in the public sector. To accomplish my purpose, I worked on the basis of several questions. The questions dealt with the role of middle management and what it involves, how it is perceived and what the middle managers think of the specific requirements for them and their leadership in organizations that provide services relating to people.  As a result of the analysis I have used the theory of social roles that describes the meaning of the different roles and role conflicts that arise in connection with various and conflicting expectations. The review of the results shows that middle managers in human service organizations experience to have to deal with a complex leadership role.

Varför väljs försäkringsbolag x? : en kvantitativ studie som analyserar vilka faktorer som förklarar försäkringstagares val av försäkringsbolag

Den svenska försäkringsbranschen är gigantisk och det finns över 400 försäkringsbolag att välja mellan. Detta leder till hård konkurrens inom branschen, och försäkringsbolagen tvingas slåss om kunderna.Uppsatsens syfte är att analysera vilka försäkringsrelevanta faktorer som kan förklara försäkringstagares val av försäkringsbolag. Uppsatsen bygger på kvantitativ metod och en positivistisk infallsvinkel med en deduktiv ansats används.Uppsatsen indikerar att följande faktorer har positiv påverkan på försäkringstagare i valet av försäkringsbolag: Lågt pris på försäkringstjänsten, hög kvalitet på försäkringstjänsten, bra försäkringspersonal, lättåtkomligheten, starkt varumärke och banktjänstemäns påverkanEn medveten avgränsning som gjorts är att enbart fokusera på svenska privatpersoner, vilket lämnar utrymme för liknande forskning i ett globalt perspektiv. Ett förslag på fortsatt forskning är därför att analysera vilka faktorer som förklarar företags val av försäkringsbolag.Forskningen har varit begränsad inom försäkringsbranschen, såväl nationellt som internationellt. Mycket av tidigare forskning har fokuserat på befintliga kunder och hur de bibehålls.

Hjulspår på banken : En kvalitativ fallstudie om vägarna mellan lean och motivation hos anställda i tjänstesektorn

Background: Since the coining of the phrase lean production by Womack, Jones and Roos in 1990, this mass production system of Japanese origin has been implemented in a multitude of organizations throughout the world, the results being predominantly positive from a financial point of view. The possibly negative effects of mass production on worker motivation have been discussed since quality of work life became an important political issue in Sweden in the 1970?s. As the popularity of lean service is now increasing, there are still unresolved issues regarding the transferability of a mass production system to the service industry, particularly with regards to the motivation of service employees.Purpose: The purpose of our thesis is to study the lean system of a Swedish bank, SEB Way, from a management- as well as an employee perspective in order to describe how lean may affect the work motivation of service employees.Research procedure: The study is empirically based on observations and interviews on multiple hierarchical levels at SEB. We have conducted a total of 13 interviews with front line employees at SEB, with the central SEB Way team as well as two external lean specialists.Results: The study indicates that SEB Way has little direct influence on the intrinsic work motivation of the SEB front line employees, as work motivation was present prior to the implementation of lean.

Basel II : en reglerings inflytande på motivation i banksektorn

Baselregelverket är en samling rekommendationer och riktlinjer som syftar till att skapa global finansiell stabilitet. Det gällande regelverket, Basel II, riktar sig till kreditinstitut och andra värdepappersbolag i de länder som har valt att införliva regelverket i nationell lag. Basel II införlivades i svensk rätt i början av 2007 och därmed har regelverket blivit bindande för svenska banker. Basel II stipulerar att banker ska använda internt utvecklade modeller för att utvärdera risk och kapitaltäckning samt fastställer att denna utvärdering ska användas för beslutsfattande i den dagliga verksamheten. Regelverkets krav har bland annat resulterat i ökad bolagsstyrning då utvecklandet av strategier och kontrollsystem för sådana typer av riskmodeller är något som sker på hög organisatorisk nivå, vid bankens huvudkontor. Problematiken i detta är att implementeringen av ett regelverk som influerar bankens organisationsstruktur blir en svårhanterlig fråga och får stor inverkan på arbetet för anställda med operativa befattningar.

<- Föregående sida 65 Nästa sida ->