
Sökresultat:
39 Uppsatser om Bangćrdar - Sida 3 av 3
Religion pÄ Internet : Hur argumenterar InternetanvÀndare kring olika skapelseberÀttelser pÄ Internet?
Religion pÄ Internet Àr en undersökning som behandlar frÄgor om hur InternetanvÀndare argumenterar kring skapelsemyter pÄ diskussionsforum pÄ Internet. Vidare argumenteras det för en identitetsskapande aspekt av Internet ? kan sökare, med hjÀlp av diskussionsforum pÄ Internet, skapa sig en identitet? I ett sekulariserat samhÀlle utgÄr man ofta frÄn att religionen förlorar sin betydelse, men det Àr viktigt att skilja mellan sekulariseringen pÄ organisationsnivÄ och pÄ individnivÄ. PÄ individnivÄ Àr religionen fortfarande viktig, vilket framgÄr av de forum som anvÀnds i den hÀr undersökningen samt i den litteraturstudie som Àr en del av uppsatsen. MÄnga, framför allt unga, InternetanvÀndare anvÀnder diskussionsforum för att ge uttryck för sina funderingar och med den o-begrÀnsning som Internet innebÀr kan anvÀndarna lÀtt hitta svar och kommentarer som bÄde kan stÀrka och bryta ner den egna identiteten. NÀr det gÀller religion pÄ Internet Àr det viktigt att skilja mellan Internet-religion och religion pÄ Internet.
Ride 'em Cowgirl : Om tÀmjande och erotisering av kvinnlig maskulinitet inom westerngenren
Syfte Syftet med vÄr uppsats Àr att skapa förstÄelse för hur ett företag kan arbeta med ett strategisk Human Resource Management (SHRM), samt hur SHRM kan fungera som ett ledningsverktyg för att frambringa överensstÀmmelse inom skilda kulturella grunder.Metod VÄr uppsats Àr baserad pÄ en kvalitativ metod dÀr vi valt att angripa vÄrt problemomrÄde via en abduktiv ansats för att kunna vÀxla mellan empiri och teori. För att studera vÄrt problemomrÄde har vi genomfört en fallstudie av ett medelstort företag inom försÀkringsbranschen.Empiri Vi har valt att utgÄ frÄn ett ledarperspektiv och kompletterat studien med medarbetarnas röst. VÄra empiriska data har vi erhÄllit genom kvalitativa intervjuer med utvalda respondenter.Teori Vi har valt att beröra omrÄdet för organisationskultur sÄvÀl som Strategisk Human Resource Management (SHRM). I vÄr studie har vi belyst hur organisationers ledare kan tillÀmpa SHRM för att skapa en harmoniserad organisationskultur. Vi har lagt vikt vid teorier som Bang (1999), Korczynski (2002), Millmoreet al.
FörÀldrarnas uppfattning om modersmÄlsundervisning : En studie av Äsikter hos förÀldrar med svenska som första-eller som andrasprÄk
Religion pÄ Internet Àr en undersökning som behandlar frÄgor om hur InternetanvÀndare argumenterar kring skapelsemyter pÄ diskussionsforum pÄ Internet. Vidare argumenteras det för en identitetsskapande aspekt av Internet ? kan sökare, med hjÀlp av diskussionsforum pÄ Internet, skapa sig en identitet? I ett sekulariserat samhÀlle utgÄr man ofta frÄn att religionen förlorar sin betydelse, men det Àr viktigt att skilja mellan sekulariseringen pÄ organisationsnivÄ och pÄ individnivÄ. PÄ individnivÄ Àr religionen fortfarande viktig, vilket framgÄr av de forum som anvÀnds i den hÀr undersökningen samt i den litteraturstudie som Àr en del av uppsatsen. MÄnga, framför allt unga, InternetanvÀndare anvÀnder diskussionsforum för att ge uttryck för sina funderingar och med den o-begrÀnsning som Internet innebÀr kan anvÀndarna lÀtt hitta svar och kommentarer som bÄde kan stÀrka och bryta ner den egna identiteten. NÀr det gÀller religion pÄ Internet Àr det viktigt att skilja mellan Internet-religion och religion pÄ Internet.
Kultur som Mosaik : En fallstudie av Strategisk Human Resource Managements betydelse i skapandet av en enhetlig organisationskultur
Syfte Syftet med vÄr uppsats Àr att skapa förstÄelse för hur ett företag kan arbeta med ett strategisk Human Resource Management (SHRM), samt hur SHRM kan fungera som ett ledningsverktyg för att frambringa överensstÀmmelse inom skilda kulturella grunder.Metod VÄr uppsats Àr baserad pÄ en kvalitativ metod dÀr vi valt att angripa vÄrt problemomrÄde via en abduktiv ansats för att kunna vÀxla mellan empiri och teori. För att studera vÄrt problemomrÄde har vi genomfört en fallstudie av ett medelstort företag inom försÀkringsbranschen.Empiri Vi har valt att utgÄ frÄn ett ledarperspektiv och kompletterat studien med medarbetarnas röst. VÄra empiriska data har vi erhÄllit genom kvalitativa intervjuer med utvalda respondenter.Teori Vi har valt att beröra omrÄdet för organisationskultur sÄvÀl som Strategisk Human Resource Management (SHRM). I vÄr studie har vi belyst hur organisationers ledare kan tillÀmpa SHRM för att skapa en harmoniserad organisationskultur. Vi har lagt vikt vid teorier som Bang (1999), Korczynski (2002), Millmoreet al.
Gud eller Big Bang : En argumentation mellan religiös tro och den vetenskapliga vÀrldsbilden
AbstraktJag har gjort en textanalys av fem böcker skrivna av författare och forskare dÀr det gemensamma Àmnet för litteraturen Àr Guds existens. Böckerna Àr Richard Dawkins Livet flod, Richard Dawkins Illusionen om Gud, John Lennox Guds dödgrÀvare, Christer Sturmark Tro och vetande 2.0 och Stefan Gustavsson Kristen pÄ goda grunder. De frÄgor jag stÀller mig Àr om diskussionen mellan den religiösa sidan och den vetenskapliga sidan diskuterar Guds existens pÄ samma plan eller om dessa tvÄ sidor diskuterar bevisen pÄ olika nivÄer. Analysen görs med genom en komparativ studie dÀr frÄgan om arguments hÄllbarhet och relevans diskuteras. FrÄgestÀllningarna i mitt arbete Àr att visa pÄ vilka argument som anvÀnds nÀr vetenskap och religion diskuteras samt om det finns nÄgra argument som vÀger tyngre Àn andra?    De diskussioner som jag lyft ur litteraturen handlar om tro och vetande, och om dessa stÄr pÄ helt olika sidor av varandra eller inte.
Trender pÄ den svenska perennamarknaden :
I detta arbete har jag underso?kt vilka trender som ra?der pa? den svenska perennamarknaden
2005. Bakgrunden till mitt a?mnesval a?r mitt intresse fo?r marknadsfo?ring och perenner. Mitt
syfte har varit att fa? fo?rsta?else fo?r vilka faktorer som inverkar pa? trenderna, hur trenderna
uppsta?r och hur de ser ut idag.
Lilla HjÀrtat, Manne och det skilda mottagandet : En komparativ och narratologisk motiv-och karaktÀrsstudie av de svarta karaktÀrerna Manne i Pija Lindenbaums Jag Àlskar Manne (2012) och Lilla HjÀrtat i Stina Wirséns smÄbarnsböcker i Brokigaserie
Uppsatsen Ă€r en komparativ och narratologisk karaktĂ€rs- och motivstudie av de svarta karaktĂ€rerna Manne i Pija Lindenbaums smĂ„barnsbilderbok Jag Ă€lskar Manne (2012) och Lilla HjĂ€rtat i Stina WirsĂ©ns smĂ„barnsbokserie om BrokigagĂ€nget som bestĂ„r av sex böcker utgivna mellan 2010-2012. Den kronologiska ordningen pĂ„ Brokigaböckerna Ă€r Hej! och Oj! (2010), Aj! och Bang! (2011) och Gul! och Sov! (2012). Uppsatsen syfte Ă€r att undersöka hur de svarta karaktĂ€rerna Manne och Lilla HjĂ€rtat framstĂ€lls och portrĂ€tteras i böckerna för att sedan analysera hur och om det kan ha pĂ„verkat böckernas skilda mottaganden under 2012. Under Ă„ret 2012 nominerades Jag Ă€lskar Manne till Augustpriset för Ă
rets svenska barn- och ungdomsbok, medan Brokigaböckerna efter en het debatt under hösten 2012 pÄ författarens egen begÀran drogs tillbaka frÄn den svenska bokmarknadenUppsatsens fokus ligger pÄ olika aspekter och element i böckerna som har tagits upp och pÄverkat debatten kring Lilla HjÀrtat och undersökningen Àr dÀrefter indelad i fyra avdelningar: Den svarta karaktÀrens utseende, MÄngfaldsaspekten, Genusaspekten och Den svarta karaktÀren som ett berÀttartekniskt verktyg. Varje avdelning avslutas med en kort och jÀmförande sammanfattning och hela uppsatsen avslutas med en slutdiskussion.
Att förÀndra med ledarskap och kultur : en fallstudie om förÀndringsprocesser
SammanfattningUtveckling och förÀndring Àr kanske tvÄ av de mest omtalade begreppen i företagsvÀrlden, speciellt vad gÀller organisationsfrÄgor. FörÀndringar Àr nÄgot som organisationer tampats med genom alla tider. I tidigare forskning lÄg fokus till stor del pÄ hur organisationer skulle bli effektivare genom att höja produktionstakten och liknande. I dagens forskning ligger intresset i att förÀndringstakten har ökat och förÀndringarna tenderar att bli mer omvÀlvande och drastiska. Forskningen idag Àr Àven inriktad pÄ mjukare faktorer sÄ som kultur och ledarskap.VÄrt syfte med undersökningen blir utifrÄn detta att genom en fallstudie beskriva, förklara och analysera vilka faktorer som frÀmjar och bromsar genomförandet av en förÀndringsprocess.
Marknadskommunikation : hur anvÀnder butiker inom hemelektronikbranschen sig utav lÀge, sortiment, pris och kommunikationskanaler i sin marknadskommunikation?
Under de senaste Ären har branschen hemelektronik ökat pÄtagligt och vi konsumenter har mer pengar att spendera pÄ kvalitativa mÀrkesprodukter. Eftersom fler och fler butiker uppstÄr och Àven trycket frÄn internethandlarna ökar mÄste butiker idag anvÀnda sig av andra knep Àn vad de tidigare gjort för att nÄ ut till kunderna. Det kan vara svÄrt att nÄ ut till det kundsegment butiken tÀnkt sig och för att uppnÄ sina mÄl mÄste butiken vara klar över hur den vill framstÄ och vilken image den vill Ät. Det blir allt mer vanligt att butiker anvÀnder sig utav nya kommunikationsknep för att fÄ kunderna uppmÀrksamma och bli trogna kunder.VÄr uppsats bygger pÄ att vi gjort tre besök i butiker och dessa Àr Bang Olufsen, Televisionen och Onoff. Under dessa besök gjordes en intervju med butikscheferna dÀr vi diskuterade butikernas syn pÄ pris, kommunikation, service och sortiment.