Sök:

Sökresultat:

38 Uppsatser om Ballast - Sida 1 av 3

-BLB- M/S Calmare Nyckel : Ballast-, Läns- & Brandsystemet på M/S Calmare Nyckel

Rapporten är skriven för att dokumentera den befintliga installationen av Ballast-, läns- och brandsystem ombord på fartyget M/S Calmare Nyckel. I enlighet med uppdragets specifika-tioner kommer även förslag på förbättringar att presenteras. Förslagen bygger till största del på fakta från en leverantör av ventilkomponenter och av klassen ställda krav på installationen. Förbättringarna beaktar i huvudsak minskade risker och ökad säkerhet. De största skillnaderna med de nya förslagen är att länsvattensystemet skiljs från de övriga systemen, de viktigaste funktionerna fjärrstyrs med hjälp av pneumatik och systemets komponenter märks enligt branchstandard..

Upprustningsmetoder för en bankropp : En jämförelse ur ett LCC-perspektiv

In recent years, the Swedish railway track system has been neglected in terms of capacity and maintenance. To adapt the existing system to current traffic load there is a great need for extensive improvement and maintenance. Shortcomings are especially occurring on older embankments running over soft subgrades. To select the most suitable method for reinforcement of the embankment, it is important to evaluate different solutions from a life cycle cost perspective. In long-term perspective, it is often shown that a method with low investment cost causes a higher maintenance cost and a shorter technical lifetime.


Inverkan av delmaterialensvariationer på betongensegenskaper

Vid betongframställning förekommer det spridningar i delmaterialens egenskaper som påverkar den färskaoch hårdnande betongen. Spridningarna i betongens delmaterial har studerats hos tre av Skanskas betongfabriker(Göteborg, Luleå och Norrköping), genom provuttag som analyserats hos Cementa Research.Provuttag har gjorts en gång per månad under ett års tid från fabrikerna. Delmaterialen som har analyseratsär Ballast, cement, flytmedel och kalkfiller (endast hos Göteborg och Norrköping). Siktning av Ballast0-8 mm har utförts med den traditionella siktningen. För kornstorlekar mindre än 0,25 mm, cement samtkalkfiller har lasersiktning använts.För att få en överskådlig bild över spridningarna hos delmaterialen har en analys utförts som illusteraravvikelserna med exakta siffror.

Radon i betongkonstruktioner : - Kan det undvikas?

The following article consists of two parts; one part is about house construction and the other is a specialization about radon. The house construction part describes how to project a house from start. It contains the conformation of the house, the installations needed, calculations considering the strength of the construction, energy calculation and what materials were chosen. Calculations considering the costs of building and operate the house has been carried out. The result showed that the house would cost approximately two million Swedish kroner to build and thirteen thousand kronor a year to operate.

Ersättningsmodeller för ballasttransporter : vid anläggning och underhåll av skogsbilvägar

Construction and maintenance of forest truck roads are a necessary element of industrial forestry. Payment for contracting services in this context can be done according to a number of payment models. This study will focus on the methods and consequences associated with a change of Holmen Skog?s payment model from per hour to per metric ton for Ballast hauling. The aim of this study is to improve the economic efficiency of Holmen Skog?s Ballast hauling in construction and maintenance of forest truck roads. This is done by formulating and evaluating a proposal for a payment model based on crowns per ton.

Finjordsfläckar i överballast

Banverket Norra Banregionen har på senare tid uppmärksammat ett växande problem med finjordsförorenad makadamBallast, så kallade finjordsfläckar, utmed flertalet bandelar. Finjordsfläckar i överBallasten är ett problem eftersom de bland annat misstänks kunna orsaka oroliga spårlägen med kontinuerliga spårjusteringar, lokala fartnedsättningar och eventuella urspårningar som följd. Banverket befarar att problemen kommer att accelerera till följd av planerade ökningar av axellaster och höjda hastigheter. Det övergripande syftet med föreliggande examensarbete var att identifiera möjliga orsaker till uppkomst av finjordsfläckar i järnvägens överBallast. I arbetet skulle även ett underlag tas fram med förslag till möjliga åtgärder att undvika problemen med finjordsfläckar.

IMO:s barlastkonventions konsekvenser för sjöfarten inom Östersjön

Arbetet behandlade vilka konsekvenser inom driften (ekonomiska kostnader och teknologi) som rederier kommer att drabbas av när IMO:s barlastkonvention träder i kraft då barlastvattnet måste renas innan inträde i Östersjön. Arbetets syfte var att få fram vilka konsekvenser det blir för rederier när IMO:s barlastkonvention träder i kraft. Resultatet skulle jämföra skillnaden mellan lag och rekommendation då Helsingforskonventionens rekommendationer baseras på IMO:s barlastkonventions krav. En kvalitativ metod valdes för att komma fram till resultatet, i form av en öppen intervjustudie, där fyra olika företag har intervjuats. Syftet med intervjuerna var att se ifall de följde Helsingforskonventionens rekommendationer och vilka konsekvenser det skulle innebära och skulle komma att krävas då Barlastkonventionen träder i kraft.

Ekonomiska och andra värden med CE-märkning av
ballastmaterial

CE-märkning av produkter blir allt vanligare i Europa. I stort sett alla produkter kan CE-märkas. En av dessa produkter är Ballast, det vill säga berg- och grusmaterial. Det finns många olika användningsområden för Ballast, men framförallt är det en viktig komponent i asfaltbeläggningar, betong och som väg- och järnvägsmaterial. Säkerhets- kraven på dessa typer av Ballast är höga, vilket har medfört att ett antal nya europeiska kravstandarder har utvecklats.

Analys av värmesystem, förslag på effektiviseringar för att värma vatten/ballast för   modulära betongstationer

Denna rapport avhandlar möjligheterna att återvinna en del av den värme som används till att värma upp Ballast i Ballastfickor i samband med betongtillverkning då temperaturen utomhus är lägre än fem grader Celsius. Tre olika beräkningsfall med skiljda typer av uppvärmning redovisas. Alla beräkningar har gjorts vid en utomhustemperatur av 0 °C, för varierande utomhustemperaturer presenteras grafer i slutet av resultatkapitlet.Fall 1, där Ballasten värms med befuktade rökgaser har en ingående beräknad effekt av 506 kW, där 67,5 kW går att återvinna vilket gör att den procentuella andelen återvinningsbar effekt är 13,4 %. Vidare visar beräkningarna att den ingående temperaturen sjunker från 300 °C till 162 °C just ovanför Ballasten. Tiden för uppvärmning av materialet blir i detta fall 5 minuter.Fall 2, där Ballasten värms med varm luft har en ingående beräknad effekt av 10 kW, där 7,6 kW går att återvinna, vilket gör att den procentuella andelen återvinningsbar effekt är 76,3 %.

Framtidens ballastmarknad

I detta examensarbete har vi utfört en litteraturstudie med syfte att hitta hittills okända eller kommande trender som kan komma att ha stor påverkan på aktörerna inom Ballastmarknaden i framtiden. Vi har funnit ett antal sådana trender. Vi har också utformat en modell med vars hjälp den långsiktiga tillgången och efterfrågan av Ballast inom en specifik region kan undersöks. Examensarbetet har utförts av Ola Larsson och Martin Ljungström vid Luleå tekniska universitet, avdelningen för Geoteknologi, Berganläggningsteknik på uppdrag av byggföretaget Skanska..

Laboratorieförsök på EAF-slagg som ballastmaterial i asfalt

I Sverige hamnar många restprodukter direkt på deponi även om det finns möjlighet att ta de tillvara i olika konstruktioner. Detta projekt har gått ut på att undersöka vilka möjligheter det finns att skapa en asfaltprodukt innehållande EAF-slagg. I undersökningsarbetet gjordes en litteraturstudie för att sammanställa befintlig kunskap samt laboratorieförsök. EAF-slagg används i stora delar av världen och till många olika ändamål. Den största användningen sker i vägar där det går att nyttogöra den höga nötningsbeständigheten och den kubiska formen.

Dags att vända blad för monarkins fasad : Putsarbeten på Stockholms slott

Restaureringsarbetet av den gotländska sandstenen på Stockholms slott har påbörjats under våren 2011. I den första etappen är det sandstenen på norra Logårdsflygelns norra och östra fasad som restaureras och detta kommer medföra skador på de putsade ytorna. Innan arbetena startade var putsen i gott skick med tanke på sin ålder även om en del Ballast var framtvättad i ytan.I och med de skador som kommer att uppstå har det blivit aktuellt att ta fram ett putsbruk för lagning. Lagningsbruket som vi tagit fram genom detta examensarbete stämmer med den befintliga putsen i kulör, struktur, åldringsegenskaper, åldringsgrad och tekniska egenskaper.För framtagningen av lagningsbruket har vi studerat de två originalrecept som använts vid putsningen av fasaden. Vi har även utfört laborationer med de material som ersätter originalmaterialen då de inte i dag finns på marknaden.Under laborationerna har vi genom siktning bestämt den befintliga putsens Ballasttyp, fraktioner och fördelning.

Gråbergtransport: en studie av transportlösningar för Kiirunavaaras gråberg

LKAB är en av världens ledande producenter av högförädlade järnmalmsprodukter och en växande leverantör av industrimineraler. För närvarande bryter LKAB malm i Kiruna och Malmberget. Gruvan i Kiruna kallas Kiirunavaara och är världens största järnmalmsgruva under jord. Den består av en sträcka som ungefär motsvarar avståndet mellan Göteborg och Stockholm. I gruvan finns allt ifrån matsalar, kontor, personalutrymme till verkstäder, krossar, styrcentraler samt transporthissar.

Självkompakterande betong: förändring av egenskaper vid
användning av krossad ballast

Det här examensarbetet är gjort på Avdelningen för Konstruktionsteknik på Luleå Tekniska Universitet. Det gjordes som en förstudie för vidare produktutveckling åt betongtillverkaren Betongindustri AB. Bakgrunden till examensarbetet är det ökade behovet/intresset av att ersätta naturBallast med krossadBallast, dels på grund av att naturBallast är en bristvara på många ställen men även pga punktbeskattningen av naturmaterial. Det är den självkompakterande betongens färska egenskaper som studeras i form av arbetbarhet samt reologi. Arbetbarheten har mätts på ett par olika sätt så som flyttsättmått medan reologin mättes med hjälp av en ConTec 4 viskometer anpassad för självkompakterande betong.

1 Nästa sida ->