
Sökresultat:
548 Uppsatser om Axis Communications - Sida 37 av 37
Den skogliga informationens roll i ett kundanpassat virkesflöde : en bakgrundsstudie samt simulering av inventeringsmetoders inverkan på noggrannhet i leveransprognoser till sågverk
This MSc thesis is divided into two parts. The first part deals with the need for information
from forest campartments selected for clear cutting, in connection with planning in an
integrated forest- and sawmill enterprise. A review of literature is followed by a case stud y,
where present conditions in a Swedish forest company are compared with current research in
the area. The seeond part consists of a simulation stud y, which aims at camparing the
accuracy of inventory estimates using different methods. The estimates are delivery forecasts,
covering one month consumptian of timber in a large sawmill.
Biltrafikens påverkan på modern stadsplanering, en fallstudie av Söderstaden, Kungsbacka
Syftet med arbetet är att undersöka hur trafiken idag påverkar och styr vårt
sätt att planera städer. I detta arbete görs en fallstudie av Söderstaden, som
är ett nybyggt bostadsområde i Kungsbacka kommun, där trafikens påverkan
undersöks. Historiskt sett har våra dominerande transportmedel haft stor
påverkan på våra samhällens uppkomster. Handeln har varit beroende av den
tidens effektivaste transporter, då sjöfarten, nu motorfordonstrafiken. Hur
våra städer lokaliserades och utformades vid de olika tidsepokerna skiljer sig
avsevärt.
Ulvsundastråket - tvärbanan som strukturerande element i en splittrad stadsbygd
I Stockholms ytterstad orsakar tunnelbanans tydligt radiella struktur svaga
tvärkopplingar mellan förorterna. Tvärbanan, spårvagnen mellan stadens södra
och västra förorter i det halvcentrala bandet, är ett framgångsrikt försök att
förbättra tvärförbindelserna i Stockholms kollektivtrafiknät. Under den
fortsatta utbyggnaden av tvärbanan kan en samordnad kollektivtrafik- och
bebyggelseplanering bidra till att integrera ytterstadens stadsdelar med
varandra.
Mariehäll-Brommafältet-Ulvsunda i nordöstra Stockholm är ett av 12
stadsutvecklingsområden som enligt Stockholms översiktsplan från 1999 utgör
stadens framtida utvecklingsresurs för en blandad och varierad stadsbebyggelse.
Idag domineras området av Bromma flygplats, vars buller förhindrar nybyggnad av
bostäder i stora delar av området. Tvärbanan, som idag går mellan Sickla och
Alvik, planeras inom kort förlängas norrut i två grenar via Ulvsunda
industriområde och Bromma flygplats.
Visioner och drömmar i Sveriges 4:e Storstadsregion : Järnvägens betydelse för regionalutvecklingen i Linköping/Norrköping
Regioner har alltid funnits. Det har stått för det intermediära, en funktion mellan det lokala och det centrala styret. Den geografiska omfattningen har varit allt från länsindelningar till stora internationella eller kulturella regioner. Historiskt sätt, kan regioner vara funktionella, administrativa eller kulturella. När Sverige övergick till att bli ett industrisamhälle, blev regioner en viktig utgångspunkt för att förändra de nationella näten.
EU och pengarna : en undersökning om hur den översiktliga planeringen i två svenska strategiska regioner påverkas av Europeiska regionala utvecklingsfonden
The European Union is a 60 year long collaboration between the European countries. It was born from the intention to ease trade and thereby reassure peace. Within the 60 years
EU has functioned it has developed and expanded further. In 1952 it evolved around the trade of coal and steel between six countries, today it includes 27 nations and oversees a
large number of topics such as foreign affairs, a common currency and regional politics.
EU has grown at several times, the latest expansion was the largest where 12 new countries became members. The unions of countries that only 60 years ago were at different sides
of a world war can be considered an accomplishment.
Från icke-stad till stad? Fallstudie: Viksjö
Mitt syfte har varit att undersöka om och hur Viksjö genom
förtätning kan utvecklas från en modernistisk förort till att
fungera och upplevas som stad. Mina utgångspunkter har
varit idéerna om den täta staden, blandstaden, den traditionella
staden och staden med människan i fokus. Jag har utgått
ifrån Jane Jacobs och Jerker Söderlinds synsätt på staden och
även lyft fram kritiker vilket har lett fram till mitt planförslag.
Enligt mitt planförslag och min diskussion så går det att
tillföra element till Viksjö som gör att området har potential
att fungera och upplevas som en stad.
Viksjö är en typisk 60-70-talsförort i Stockholmsregionen som
består av mestadels villamattor och radhusområden samt ett
mindre centrum med ett antal flerbostadshus. I centrum har
en viss punktvis förtätning skett men annars ser Viksjö ut som
när det byggdes. Viksjö är uppbyggt utav flera småhusområden
där varje område bildar en egen enklav som är
kopplad till en matargata som leder till huvudleden genom
Viksjö ? Viksjöleden.
Södra Hamnen- en stadsdel i Helsingborg, Handbok i fysisk planering
Sammanfattning
Helsingborg är i behov av att växa. Detta beror bl.a. på dess geografiska
placering i centrum av Öresundsregionen. Som en av de större städerna i denna
till innehållet växande landsdel är framtidsutsikter extra goda. Av den
anledningen förutspås befolkningsantalet fortsätta stiga och behoven öka.
Södra Hamnen-en stadsdel i Helsingborg, Handbok för fysisk planering
Sammanfattning
Helsingborg är i behov av att växa. Detta beror bl.a. på dess geografiska
placering i centrum av Öresundsregionen. Som en av de större städerna i denna
till innehållet växande landsdel är framtidsutsikter extra goda. Av den
anledningen förutspås befolkningsantalet fortsätta stiga och behoven öka.