Sök:

Sökresultat:

13 Uppsatser om Avenue - Sida 1 av 1

Geografiskt sökverktyg för satellitscener: en ArcView-applikation

Vårt examensarbete har resulterat i ett sökverktyg för råa obearbetade satellitscener. Den är tänkt att användas som modell för SSC Satellitbilds egna slutgiltiga sökmotor som i huvudsak skall användas av kundtjänsten och försäljningsavdelningen hos SSC Satellitbild. För att skapa detta prototyp-sökverktyg har vi valt att använda ESRIs desktop mapping-programvara ArcView, och dess applikationsspråk Avenue. Med Avenue ville vi bygga ett sökverktyg som via ett antal formulär ställer upp villkor för utsökning ur en databas. Databasen består i vårt exempel endast av en tabell, som innehåller information om ett antal scener.

Lojalitetskapande genom distribution : Att skapa lojala kundrelationer på en överetablerad konfektionsmarknad

This essay reviews the situation for small actors in the Swedish clothing industry. In this essay we assume that loyalty is a requirement for survival on the competitive clothing market. Four small actors have been analyzed up on theories on loyalty, brand equity, relationship marketing, service marketing, quality, interactive marketing, distribution and value creating activities. The chosen actors are Fifth Avenue Shoe Repair, Boutique Sportif, Jenny Hellström and Ida Sjöstedt. The conclusion of the essay is that it is possible for small actors on the Swedish clothing market to build loyal relationships with their customers.

Tillämpning av GIS för planering och uppföljning av ogräsbekämpning på järnväg

Syftet med detta examensjobb är att få fram idéer om hur ArcView GIS kan användas för att på ett enklare, tydligare och smidigare sätt visa upp var Banverket har och var man tänker utföra ogräsbekämpning längs järnvägen. Idag fungerar det så att informationen ligger lagrat på papperskartor, i pärmar, i någon dator någonstans och så vidare. Sammanfattningsvis är det svårt att snabbt hitta det man söker. GIS användandet ligger i startgroparna inom Banverket, så detta examensarbete ska vara ett praktiskt exempel på hur tekniken med geografisk information kan nyttjas. För att spara både jobb och kostnader.

When Madison Avenue turns into Main Street: Consumer generated advertising as a marketing tool and its effects on online word of mouth

The purpose of this study is to investigate the effectiveness of consumer generated advertising as a marketing tool to encourage online word of mouth. Subsequently, the researchers aim to examine if there are certain design factors in consumer generated advertising that influence the effectiveness of consumer generated advertising in encouraging online word of mouth. The study conducts a multiple case study of several consumer generated advertising campaigns. It consists of in-depth studies of these cases in combination with quantitative analyses of the encouraged word of mouth. The different cases are examined on several design factors that could possible increase the volume of encouraged word of mouth..

Hantering av småskaligt elsystem med hjälp av GIS

Målet med detta examensarbete var att bygga en geografisk databas och en ArcView-applikation som hanterar data om ett elnät och dess komponenter. Arbetet har bestått av följande moment: ? Insamling av information ? Uppbyggnad av en geografisk databas i Access ? Uppbyggnad av en ArcView-applikation ? Koppling mellan databasen och ArcView ? Studier av befintliga lösningar inom området Arbetet resulterade i ett fungerande system som täcker ett litet geografiskt område. Grundtanken är att allt data skall lagras i databasen och presenteras i ArcView. Kopplingen mellan programvarorna är gjord med ODBC (Open DataBase Connectivity).

Utveckling av en GIS-modul

Examensarbetet har utförts under våren 1998 på Mandator Teknik. Bakgrunden till arbetet är att Mandator vill undersöka om möjligheten finns att hantera diverse GIS-funktionalitet i en modul. GIS-modulen ska i första hand kunna användas för analys av bästa vägval och siktanalys. I examensarbetet ingår också en studie av befintliga GIS-verktyg på marknaden. Målet för studien är att finna den/de produkter som lämpar sig bäst för geografisk analys av bästa vägval och siktanalys.

Halmstads Tivoli : en av södra Sveriges vackraste förlustelseplatser

During the late 19: th century the park Tivoli in Halmstad, today called Norre Katts park, was known as one of the most beautiful amusementparks of southern Sweden. This is a description that hardly anyone would use to portray the park today. The aim of this study is therefore to investigate what the park once looked like and how it has changed until today?s neglected state. The history of the place and by who and for whom the park with; 4 ½ acers with meandering paths, caves, an Avenue, leaf halls and bowers, was created. Who designed the park in the year of 1843 is an unrequited question.

Vetlandas gatuträd : analys av trädens upplevelsekvalitéer

Street trees have had a prominent role in Vetlandas history from the turn of the century up to present day. Many trees have unfortunately been taken away through the ages, but most of them luckily remains and most of the streets in central Vetlanda are still tree lined. The comprehensive inventory that has been made shows that lime is the dominant species in Vetlanda with no less than 62 %. The age division is quite even with one peak at the turn of the century, one during the ?60s and another during the ?90s.

Anva?ndarbehov i samha?llsplanering : en fallstudie av anva?ndarcentrerade metoder

Public participation in urban planning is meant to increase democracy in the planning process. Even though all citizens have the option to participate in urban planning debates, few seize their chance to partake. This thesis describes a study on how user needs are met and prioritized in design processes concerning urban planning. The aim was to determine whether user-centered design (UCD) methods could be used as an Avenue for public participation in urban planning and ultimately invite more citizens into the planning process.The thesis details a design process where a team worked to develop Farsta, a suburb of Stockholm. The design problem was the question of how Farsta could become an attractive business location.

Verktyg för hantering av kommunala VA-data

Inom ramen för projektet ?Kiruna referenskommun? har Tekniska Kontoret gett i uppdrag åt Metria IT i Kiruna att utarbeta en applikation i ArcView för hantering av det kommunala VA-nätet. Uppgiften för detta examensarbete var att bygga en del av applikationen. Arbetet inleddes dock med en förstudie av alternativa system för ledningshantering. Bland andra kan nämnas KORDAB och Vabas/Duf vilka båda är specifika VA-program med ett omfattande antal funktioner.

AHA in northern Sweden ? a case study : conservation values of deciduous trees based on saproxylic insects

AHA is a Swedish abbreviation of "reveal threatened park and Avenue trees" and is a method to assess the conservation value of individual trees, mainly in the park environments but also in natural stands. This method has previously only been practiced in southern Sweden (Sörensson 2008). To see if this method could provide satisfactory results in northern Sweden, I have studied it in areas around the Umeå River. This was done by studying the relationship between trees with different classifications of conservation value (as classed by the AHA method) and their content of species (species richness and abundance). Insects were collected using trunk window traps in a period of 13 weeks during the summer of 2014.

Röhsska och konsten att marknadsföra sig genom sociala medier

Titel: Röhsska och konsten att marknadsföra sig genom sociala medierFörfattare: Elisabeth Björnram och Michelle LindholmUppdragsgivare: Röhsska museetKurs: Examensarbete i Medie? och kommunikationsvetenskap vid Institutionen förjournalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.Termin: Höstterminen 2009Handledare: Ingela WadbringSidantal: 62 sidorSyfte: Syftet är att undersöka vilka möjligheter som kan finnas för Röhsska museet attgenom sociala medier kommunicera med sin publik.Metod: Informantintervjuer, kvalitativ innehållsanalys med ECA?modellen som grund.Material: Intervjuer med Martin Sjögren, Daniella Rogosic, Lennart Hast, AnnicaLjungberg, Anders Mildner och Jerry Silfwer. Dokumentanalys av hur Tate Modern,Museum of Modern Art, Acne, Filippa K, Fifth Avenue Shoe Repair använder sig avsociala medier.Huvudresultat: Studien har resulterat i både övergripande och konkreta råd tillRöhsska museet om hur de bör arbeta med sociala medier. För att en organisation somRöhsska museet ska kunna bygga en relation med sina besökare med hjälp av socialamedier måste de lyssna på sin publik. Sociala medier går ut på interaktion, inteenvägskommunikation.

Näsbyholm - parken och de närmaste omgivningarna ur ett historiskt och nutida perspektiv

The goal of this work has been to search historical materials, to identify the park's historical development, to prepare proposals on measures and that work should be the basis for further research. The aim has been to train us in searching for and use of materials and to gain an understanding of the process of work with older plants. In the process we have sought and found materials in archives, through literary and oral sources, and email contacts. Because of its excellent location perched on an islet in the low landscape Näsbyholm was long a fortress. The old castle on Näsbyholm was from the late 1400s but the site was fortified much earlier. The islet was at this time completely surrounded by water and there was a drawbridge over the narrow waterline. The owners are liable since the late 1200s.