
Sökresultat:
228 Uppsatser om Autodesk robot - Sida 8 av 16
Digitalt byggande
Granskande av ritningar, tidsplaner och kalkyler för referensprojektet Hus N i Växjö har hjälpt oss kartlägga skalväggars för- och nackdelar. Från intervjuer har vi sedan kunnat se liknelser och skillnader om vad olika yrkesfolk i samma bransch tycker, sedan därifrån dragit slutsatser. Det är inte alltid enkelt att avgöra vilken byggnadsmetod som är att föredra för att projektet ska vara kostnadseffektivt, prefabricerat eller platsbyggd. Faktorer som byggnadens konstruktion, årstid, arbetsmiljö, resurser, tid och kostnad ska ta hänsyns till.Genom att planera bättre, öka förtillverkningen, skapa en bättre samverkan mellan byggherrar, konsulter, entreprenörer, underentreprenörer och materialleverantörer, så anser man allmänt att man kan öka industrialiseringen av byggandet. Då man kan få kortare byggtider och lägre totalkostnader. .
Modellering och reglering av tvåarmad golfrobot
SammanfattningDetta examensarbete har utförts delvis på University of Florida i Gainesville, USA, och delvis på KTH i Stockholm, Sverige. Syftet med arbetet har varit att undersöka hur en pneumatiskt driven golfswings robot kan modelleras och automatiseras för att kunna konkurrera med existerande golfswings robotar som t.ex. Iron Byron. Fördelen med prototypen som byggts av studenter på University of Florida är att den har två armar vilket enligt Hunt och Wiens (2003) ger en mer realistisk och noggrann avbildning av en människas golfswing.I denna rapport beskrivs modellering, simulering och reglering av den pneumatiskt drivna golfswings robot som utvecklats på University of Florida. En kinematisk och en dynamisk modell har härletts enligt trigonometriska funktioner, respektive en metod av Kane och Levinson (1983) för härledning av dynamiska modeller.
Effektiva renderingstekniker av subsurface scattering med mental ray
Subsurface Scattering är nu för tiden väldigt populärt inom datorgrafik och används inom de flesta filmer och spel, men det är ingen enkel process för att uppnå ett bra resultat. Därmed kommer forskningen och utvecklingen fokuseras på subsurface scattering i verkligheten och inom Autodesk Maya med inbyggda renderingsmotorn mental ray. Subsurface scattering via mental ray kan lösas på flera olika sätt och nödvändig information om subsurface scattering shaders och andra noder kommer att förklaras för de metoder som känns till som lightmaps och photon maps. Det kommer även finnas en tredje metod som fokuserar på passrendering av en lightmap shader. Metoderna bevisar sedan vilken metod som anses vara den bästa för situationen man befinner sig i..
Gränssnittsanpassning av robotiserad mätdatainsamling
Detta projekt är utfört vid Novanik AB i Karlstad. Uppgiften bestod av att anpassa ett befintligt mätdatainsamlingssystem till ett nyinförskaffat robotsystem. Robotsystemet är tänkt att kunna ersätta ett tidigare använt system, som bestod av en helt annan typ av robot. Rapporten visar hur roboten har spänningsanpassats till det svenska elnätet eftersom roboten var inköpt ifrån USA och användes i deras elnät. Rapporten visar även hur roboten framgångsrikt har anpassats så att den kan styras med redan befintlig programvara (som användes till den äldre roboten)..
Modeling of Natural Human ? Robot Encounters
Studiens syfte är att belysa teknikens mångfald samt att analysera hur man kan väcka barns intresse för teknik och hur man kan skapa inlärningstillfällen i förskolan. Undersökningen bygger på en litteraturstudie. Forskning och teknikprojekt har studerats. Resultatet visar att framför allt förebilder, teknikmedvetenhet och undervisningsmetod har påverkan på barns teknikintresse. Vidare behöver barn komma i kontakt med gammal, enkel och synlig teknik, vilket man kan utgå ifrån vid planering av förskoleverksamheten i teknik.
Konstruktion av balanseringsutrustning
Syftet med arbetet är konstruera en balanseringsutrustning för pump- och fläkthjul åt Billerud Karlsborg. Det finns en balanseringsutrustning på företaget idag, men den klarar inte av alla dimensioner på pump/fläkthjulen varför en bättre lösning vore önskvärd. Målet med det här projektet är att kunna presentera en lösning på en balanserings utrustning i form av ritningar på själva stålkonstruktionen samt ett förslag på hur drivning av utrustningen skall ske. Därmed skall projektet tillhandahålla Billerud med tillräcklig information för att en ny balanseringsutrustning skall kunna tillverkas. Utrustningen bör klara av att balansera rotorer med en vikt på upp till 250kg och en största diameter på 1500mm.
Investeringsmodell för lastpallstillverkning vid Södra timber i Långasjö : Investment model for pallet manufacturing at Södra timber in Långasjö
Huvudmålet med detta examensarbete var att undersöka om det för Södra timber är ekonomiskt hållbart att tillverka engångspallar till pelletsproduktionens tilltänkta säckningsanläggning i Långasjö, gentemot att köpa in engångspallar från en extern leverantör. Detta gäller då för 30 000 engångspallar om året.Intervjuer togs på Södra timber i Långasjö om vilket virke som var lämpligt från företagets sida att bli av med. Detta visade sig vara brädor av 19x75 mm och 75x75 mm. Dessutom beslutades i ett tidigt skede att en engångspall med måtten 1200x800 mm är en bra lösning då detta är europastandardens mått. Olika alternativ togs fram för hur man skulle kunna ta fram materialet och sänka produktionskostnaderna och avsåg då brädor 19x75 och klossvirke 75x75.
Processen för att skapa en spelkaraktär
Dagens spel har väldigt väl utvecklade karaktärer men hur skapar man en karaktär egentligen? Denna rapport kommer att handla om processen för att skapa en spelkaraktär, man kommer att ta en titt på vilka verktyg och program som kan användas sig av när man skapar en spelkaraktär. Man kommer även skapa en egen karaktär och använda sig utav några utvalda program för att skapa den och kommer även undersöka lite om de program som har använts i skapandet av den karaktär som kommer skapas för att få en bättre förståelse för hur man kan göra när man skapar en karaktär och kommer i slutet gå igenom resultatet av arbetet på denna karaktär och vad man har kommit fram till. Kraven på en designer är väldigt höga och processen för att skapa en spelkaraktär kan se ut på olika sätt så i denna rapport prövar vi en process..
Geoteknisk 3D-projektering
På SWECO VBB har ett projekt som kallas Geomodellen pågått ett antal år,
projektet syftar till att integrera geotekniska, geohydrologiska,
topografiska och miljötekniska förhållanden i en och samma 3D-modell. SWECO
VBBs vision med Geomodellen är att skapa ett verktyg där all geoteknisk
data i projektet presenteras på ett lättöverskådligt sätt. Detta
examensarbete är ett steg i den utvecklingen, arbetets syfte är att
undersöka vilka datorverktyg som finns tillgängliga på marknaden, samt att
studera vilka av dessa program som kan vara lämpliga att använda för att
göra geotekniska 3D-modeller. Med en geoteknisk 3D-modell menas en modell
där olika jordlager i ett undersökningsområde representeras av ytor i en 3D-
miljö. Önskemålet med dessa modeller är att de i ett projekt skall verka
som projekteringsunderlag när förstärkningsåtgärder och dylikt skall
dimensioneras, exempelvis pållängder och sponter.
Konstruktion av specialmaskin för orientering och positionering av nyckelämnen
The thesis in product development ? mechanical design includes 15 credits and was carried out during the spring of 2014 at Semcon in Eskilstuna. The task is to construct a special machine for positioning and orientation of a key blank found in six different shapes, the construction is a part of a larger machine for encoding the key blank where a pick- and-place device or robot pick up the key blank and deliver it further in the process. The entire construction is designed for ASSA OEM Gothenburg.In order to accomplish the project the first step was to analyze the existing solutions to similar problems on the market in a current situation analysis to create an understanding of the problem. This was followed by a flow analysis and a functional analysis to get a deeper understanding of the problem and structuring the machine's process flow and its features.
Evaluering av neurala nätverk för en fotbollsspelande mobil robot.
Detta examensarbete behandlar ett experiment som Tom Smith utförde vid sitt magisterarbete, att utveckla en Kheperarobot som ska utföra en fotbollsuppgift av enklare modell. Dock koncentrerar sig detta arbete mer på en evaluering av artificiella neurala nätverk för detta problem. De olika typerna av ANN-arkitekturer som har använts till detta arbete är förutom Tom Smiths, baserade på arkitekturer från en artikel skriven av Stefano Nolfi.De resultat som har uppnåtts visar att precis som i Stefano Nolfis artikel är det en arkitektur med "spontan modularitet" som visar sig fungera bäst av de arkitekturer som undersökts, även till detta problem..
Rekonditionering av IBC-containrar med ABB-robot
In order to measure the quality of the logs, one can with help of Fast Fourier Transform technique get the signals resonance peaks. With help of these peaks you can see whether the quality of a tree is good or bad. This report contains the work of a where a program has been developed to be able to process a vibration created by an automatic hammer hitting on a log of wood. From the processed signal the program should be able to show both the raw wavesignal and the processed measured data from the resonance peaks. Beyond the raw wavesignal and resonance peaks the program should also be able to control the automatic hammer.
Hinderdetektering och kartläggning för autonom robot
In order to measure the quality of the logs, one can with help of Fast Fourier Transform technique get the signals resonance peaks. With help of these peaks you can see whether the quality of a tree is good or bad. This report contains the work of a where a program has been developed to be able to process a vibration created by an automatic hammer hitting on a log of wood. From the processed signal the program should be able to show both the raw wavesignal and the processed measured data from the resonance peaks. Beyond the raw wavesignal and resonance peaks the program should also be able to control the automatic hammer.
Utveckling av Gamezone för butik
Rapporten behandlar ett examensarbete inom integrerad produktutveckling vid Högskolan i Skövde. Projektet är gjort i samarbete med butiksinredningsföretaget Expedit retail solutions i Jönköping. Projektets syfte är att utveckla framtidens Gamezone, en enhet där kunder kan testa TV-spel i en butik med fokus på spelupplevelsen.Projektet inleddes med en förstudie innehållande marknadsundersökning, befintliga produkter och andra lösningar, ny teknik, ergonomiska aspekter samt framtiden för TV-spelandet. Därefter startade idégenereringsprocessen. För att få fram en stor variation av förslag användes flera olika kreativa metoder.
Nutidens ventilationssystem i lantbrukets lösdriftstallar : En undersökning av sex stycken ventilationssystem
Den traditionella båsladugården har idag utvecklats till lösdriftstallar där korna har fri tillgång till foder och liggplatser. Korna mjölkas i antingen mjölkgrop, karusell eller av en robot. För att uppnå bra termisk komfort i lösdriftsstallen så använder man sig av naturlig eller mekanisk ventilation. I detta arbete så undersöks några olika ventilationssystem som använder sig av naturlig ventilation på fem utvalda kostall för att se hur de fungerar i praktiken. Detta görs med fukt- och temperaturmätare och med rökpatroner för att se hur luften rör sig i stallet.