
Sökresultat:
612 Uppsatser om Attraktiv - Sida 40 av 41
Den ska vara nära och rolig : en inventering och utvärdering av Köpings kommunala lekplatser
I det här kandidatexamensarbetet försöker jag besvara frågan om hur det kommunala lekplatsutbudet används i en mellanstor svensk tätort och vilka faktorer som påverkar användningsgraden av lekplatserna. Huvuddelen av uppsatsen utgörs av en presentation av en fallstudie från 2010, som består av en inventering av 27 lekplatser i kommunal drift i Köping i Västmanlands län.
Utgångspunkten för kandidatarbetet är antagandet att de offentliga lekplatserna är en värdefull resurs som i många fall är dåligt utnyttjad, eftersom de som planerar för lekplatser ofta har dålig kunskap om vad barn egentligen behöver och efterfrågar.
I det här kandidatexamensarbetet försöker jag besvara frågan om hur det kommunala lekplatsutbudet
används i en mellanstor svensk tätort och vilka faktorer som påverkar användningsgraden av
lekplatserna. Huvuddelen av uppsatsen utgörs av en presentation av en fallstudie från 2010, som består
av en inventering av 27 lekplatser i kommunal drift i Köping i Västmanlands län.
Utgångspunkten för kandidatarbetet är antagandet att de offentliga lekplatserna är en värdefull resurs
som i många fall är dåligt utnyttjad, eftersom de som planerar för lekplatser ofta har dålig kunskap om
vad barn egentligen behöver och efterfrågar.
Med slutsatserna från fallstudien bidrar jag med data som kan jämföras med tidigare liknande studier
av barns lekplatsanvändning och på så sätt utvidgas den gemensamma kunskapsbanken som kan
användas vid planering och design av nya lekplatser. Genom att utvärdera resultatet av inventeringen
och mina arbetsmetoder vill jag dessutom presentera ett exempel som kan hjälpa andra som vill åtaga
sig en liknande uppgift, i akademiskt eller praktiskt syfte.
De metoder som användes för att samla information till arbetet var, förutom fallstudien, även studier
av litteratur om utelekens betydelse för barns utveckling och vad det är som en bra lekplats bör
erbjuda. I fallstudien användes enkäter till skolbarn och föräldrar till förskolebarn, samt platsinventeringar
som huvudmetoder.
De flesta av barnen i fallstudien besökte lekplatser och hade en lekplats nära hemmet, inom 5 minuters
gångväg.
Spårbilen kommer till stan - Om utformning och placering av ett nytt element i staden
Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) visar år efter år i sina
granskningar att de transportpolitiska målen inte uppfylls av de idag
etablerade trafikslagen. Det är därför mycket troligt att vi kommer få se nya
transportslag inom kort. Spårbilar, som är små förarlösa och kommandostyrda
spårfordon, är ett möjligt alternativ. SIKA har utvärderat spårbilen som ett
lokalt alternativ i Stockholm och som ett regionalt nät i Mälardalen och funnit
att systemet är samhällsekonomiskt lönsamt och har goda chanser att uppnå målen
på grund av sin höga tillgänglighet och låga miljö- och olyckskostnader.
Flera kommuner har anmält intresse för att pröva systemet genom att bygga upp
en så kallad pilotbana. Västerås är inte en av de städer som i dagsläget är
intresserade, men som troligtvis skulle kunna dra mycket stor nytta av det,
framförallt ur en regional synpunkt.
LEGO: Ensamrätt med rätt att diskriminera
Studien undersöker konkurrensstrategier med hjälp av immaterialrättsligt skydd: Om, och hur, det är möjligt för ett företag att använda patentskydd som ett starkt konkurrensmedel på en Attraktiv marknad?Om våra utvalda respondenter ansåg att patentstrategier leder till diskriminering av konkurrenter och kunder om företag med ensamrätt väljer att nischa sitt produktutbud? Om patenträtten behöver vidareutvecklas för att matcha lagstiftning gällande konkurrens? Är det möjligt att införa en klausul om rätt att utfärda tvångslicenser i Patenträtten som är generaliserbar och lättare att tillämpa än den vedertagna?Detta är en kvalitativ studie, i vilken vi hela tiden strävat efter att få en helhetsför-ståelse. Därför har vi varit öppna med vår tanke med arbetet för våra respondenter, och även försökt hålla oss objektiva genom arbetet. Något som emellanåt varit svårt då vi har en för-förståelse och även en ifrågasättande ansats. I början av arbetet läste vi på och samlade in intressant litteratur för att öka våra kunskaper i ämnet.
KARLSLUND : EN PÅ MILJONEN! - Att planera för framtiden i ett miljonprogramsområde
Under 1960-talet rådde en stor bostadsbrist i Sverige. För att lösa problemet fattade riksdagen 1964 ett beslut om att en miljon nya bostäder skulle byggas under en tioårsperiod fram till 1975. Detta kallades för ?miljonprogrammet?. Redan innan miljonprogrammet var färdigutbyggt uppkom en stark kritik av de nya bostadsområdena.
Att jobbcoacha med NLP - En kvalitativ undersökning av metoden Neuro-lingvistisk programmering vid jobbcoachning
Denna studie har visat att NLP-coacher upplever att de arbetar mycket med någotsom de kallar för rapport. Det är ett sätt för dem att närma sig och skapa samspelmed sin klient. Genom att skapa god personkemi lättar coacherna upp stämningenoch lägger en god grund för arbete med klienten. God rapport leder till, vadcoacherna upplever, ett bättre sinnestillstånd för att diskutera problem ellerutmaningar. Rapport skapar de genom att matcha och försöka passa in i klientensvärld.
KARLSLUND - EN PÅ MILJONEN! - Att planera för framtiden i ett miljonprogramsområde
Under 1960-talet rådde en stor bostadsbrist i Sverige. För att lösa problemet
fattade riksdagen 1964 ett beslut om att en miljon nya bostäder skulle byggas
under en tioårsperiod fram till 1975. Detta kallades för ?miljonprogrammet?.
Redan innan miljonprogrammet var färdigutbyggt uppkom en stark kritik av de nya
bostadsområdena.
Det gröna och det allmänna : om planering för grönstruktur i tätare stad
Den här uppsatsen skrivs som en följd av en omfattande urbanisering, en ökande global uppvärmning, samt det faktum att svenska städer tills helt nyligen har brett ut sig relativt ohämmat över natur- och jordbruksmark med bl a växande ohållbara transporter som följd.
För att hushålla med mark, energi och ändliga resurser ställs nu stort hopp till en mer hållbar stad ? såväl ekologiskt som socialt och ekonomiskt. Mycket talar för att en sådan stad är tät, funktionsblandad och grön. Samtidigt finns det indikationer på att rådande förtätningstrend kan utgöra ett hot mot de gröna värdena.
Den här uppsatsen undersöker till att börja med olika synsätt på grönstruktur: dels som teoretiskt begrepp (kap. 1), dels som tillämpat begrepp i en planeringskontext, vilket sker genom en fallstudie av Helsingborgs stads kommande grönplan (kap.
Biltrafikens påverkan på modern stadsplanering, en fallstudie av Söderstaden, Kungsbacka
Syftet med arbetet är att undersöka hur trafiken idag påverkar och styr vårt sätt att planera städer. I detta arbete görs en fallstudie av Söderstaden, som är ett nybyggt bostadsområde i Kungsbacka kommun, där trafikens påverkan undersöks. Historiskt sett har våra dominerande transportmedel haft stor påverkan på våra samhällens uppkomster. Handeln har varit beroende av den tidens effektivaste transporter, då sjöfarten, nu motorfordonstrafiken. Hur våra städer lokaliserades och utformades vid de olika tidsepokerna skiljer sig avsevärt.
Trafikintegrationens avtryck i stadsrummet : en studie om gångfartsområden
Trafikintegration är en komplex trafikplaneringsstrategi som är beroende av flera olika aspekter. Hur kan man genom gestaltningen välkomna och guida människor till och genom dessa platser och hur påverkar trafikintegrerade platser våra gator och offentliga rum.
Bakgrunden till valet av ämne för den här uppsatsen är
intresset för samspelet mellan trafikanter som sker vid
trafikintegration och det samspel som uppstår mellan gestaltningen och människorna som nyttjar platsen. Vad är
reglering och vad är gestaltning?
Den lokala trafikföreskriften Gångfartsområde infördes
2007 i trafiklagsstiftelsen och ersatte den äldre förlagan
Gårdsgata som infördes 1994. Gångfartsområde är liksom
Gårdsgata en reglerad form av trafikintegration som prioriterar gående.
Positiva miljöeffekter i kölvattnet av Lean produktion : Kan en integrering av miljöaspekter och Lean produktion bidra till att nå synergieffekter och minska risken för suboptimering?
Denna rapport är resultatet av ett examensarbete utfört vid Institutionen för industriell och ekonomisk utveckling vid Linköpings universitet på uppdrag av konsultbolaget Sustainia AB. Lean produktion, ofta benämnt Lean, har det senaste decenniet blivit en allt mer Attraktiv produktionsfilosofi för att minska kostnader och öka kundnöjdhet genom förbättrad leveransservice och effektivare flöde. Ett flertal författare har påpekat att införandet av Lean direkt kan förbättra ett företags miljöprestanda, främst till följd av det minskade slöseri som Lean avser ge upphov till. Vidare finns studier som visar att vissa möjligheter till förbättringar och kostnadsbesparingar riskerar att gå oupptäckta om verksamheten ses ur ett strikt Lean-perspektiv. Med ett miljösynsätt finns dock chans att dessa blir upptäckta.
Ulvsundastråket : tvärbanan som strukturerande element i en splittrad stadsbygd
I Stockholms ytterstad orsakar tunnelbanans tydligt radiella struktur svaga tvärkopplingar mellan förorterna. Tvärbanan, spårvagnen mellan stadens södra och västra förorter i det halvcentrala bandet, är ett framgångsrikt försök att förbättra tvärförbindelserna i Stockholms kollektivtrafiknät. Under den fortsatta utbyggnaden av tvärbanan kan en samordnad kollektivtrafik- och bebyggelseplanering bidra till att integrera ytterstadens stadsdelar med varandra. Mariehäll-Brommafältet-Ulvsunda i nordöstra Stockholm är ett av 12 stadsutvecklingsområden som enligt Stockholms översiktsplan från 1999 utgör stadens framtida utvecklingsresurs för en blandad och varierad stadsbebyggelse. Idag domineras området av Bromma flygplats, vars buller förhindrar nybyggnad av bostäder i stora delar av området.
Biltrafikens påverkan på modern stadsplanering, en fallstudie av Söderstaden, Kungsbacka
Syftet med arbetet är att undersöka hur trafiken idag påverkar och styr vårt
sätt att planera städer. I detta arbete görs en fallstudie av Söderstaden, som
är ett nybyggt bostadsområde i Kungsbacka kommun, där trafikens påverkan
undersöks. Historiskt sett har våra dominerande transportmedel haft stor
påverkan på våra samhällens uppkomster. Handeln har varit beroende av den
tidens effektivaste transporter, då sjöfarten, nu motorfordonstrafiken. Hur
våra städer lokaliserades och utformades vid de olika tidsepokerna skiljer sig
avsevärt.
Ulvsundastråket - tvärbanan som strukturerande element i en splittrad stadsbygd
I Stockholms ytterstad orsakar tunnelbanans tydligt radiella struktur svaga
tvärkopplingar mellan förorterna. Tvärbanan, spårvagnen mellan stadens södra
och västra förorter i det halvcentrala bandet, är ett framgångsrikt försök att
förbättra tvärförbindelserna i Stockholms kollektivtrafiknät. Under den
fortsatta utbyggnaden av tvärbanan kan en samordnad kollektivtrafik- och
bebyggelseplanering bidra till att integrera ytterstadens stadsdelar med
varandra.
Mariehäll-Brommafältet-Ulvsunda i nordöstra Stockholm är ett av 12
stadsutvecklingsområden som enligt Stockholms översiktsplan från 1999 utgör
stadens framtida utvecklingsresurs för en blandad och varierad stadsbebyggelse.
Idag domineras området av Bromma flygplats, vars buller förhindrar nybyggnad av
bostäder i stora delar av området. Tvärbanan, som idag går mellan Sickla och
Alvik, planeras inom kort förlängas norrut i två grenar via Ulvsunda
industriområde och Bromma flygplats.
Oscarspark ? alla tiders park : ett gestaltningsarbete i Luleå med fokus på rekreationsvärden över hela året
Syfte:
Syftet med arbetet är att belysa ämnet klimatplanering
och ta fram ett gestaltningsförslag för Oscarsvarv i
Luleå. Arbetet bör ses som en inspirationskälla för
vidareutveckling av området och hur platsen kan
utvecklas till ett högkvalitativt rekreationsområde
med vistelsevärden över hela året.
Frågeställning:
Hur kan ett strandnära grönområde i centrala Luleå
gestaltas för att skapa rekreationsvärden över hela
året?
Litteraturstudie:
Den första delen behandlar resultatet av en
litteraturstudie om klimatplanering och vind.
Här presenteras teorier och undersökningar om
människors aktiviteter och förhållande till det
nodiska klimatet. Den huvudsakliga litteraturen som
studerats är skriven av Norman Pressman, Ralph
Erskine och Jan Gehl.
Vind är en viktig faktor vid klimatplanering och
därför koncentreras en del av litteraturstudien på
teorier om vind. Främst har litteratur av Murtiz
Glaumann studerats.
Återhämtning i staden : en undersökning av egenskaper i utemiljöer som bidrar till mental hälsa
Det här är ett examensarbete på 30 hp utfört vidinstitutionen för stad och land, SLU Ultuna. Bakgrundentill arbetet kommer sig av att allt fler människor idagbor i tätorter (Boverket 2011a; WHO 2008a) samtidigtsom antalet personer med oro, ångest och stress ökar(Socialdepartementet, 2002). Enligt WHO (2008b)förväntas mental ohälsa vara en av de största orsakernatill sjukdom i hela världen år 2020, oavsett kön ochålder. När städer växer sker det ofta på bekostnadav den urbana naturen (Borgström 2011) och deekonomiska och ekologiska aspekterna väger oftatyngre än de sociala i stadsbyggnadssammanhangoch i hållbarhetsdiskussioner (Granvik 2011).Syftet med arbetet är därför att diskutera sambandenmellan fysisk miljö, mental hälsa och stress. Syftet ärockså att belysa vikten av dels de sociala aspekternai ett hållbart stadsbyggande, dels vikten av grönamiljöer i staden som platser för återhämtning samt attvisa hur en verklig plats kan utformas för att bidra tillåterhämtning.