Sök:

Sökresultat:

386 Uppsatser om Attrahera - Sida 2 av 26

Atlas Copco möter employer branding - en strategistudie

Bakgrund: Employer branding handlar om en strategi ett företag kan använda för att bygga en identifierbar och unik identitet som arbetsgivare i syfte att kunna Attrahera, motivera och kvarhålla nuvarande och framtida anställda.Studieobjektet: Altas Copco, ett globalt svenskt industriföretag som aktivt arbetar utefter strategin employer brandingSyfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur employer branding används på företaget Atlas Copco utmed tre områden: Attrahera anställda, kvarhålla och motivera anställda samt utvärdering och effekt av strategin.Metod: Uppsatsen är av kvalitativ och kartläggande fallstudiekaraktär. Deduktiv undersökningsansats har använts. Primärdata utgörs av intervjuer med respondenter från Atlas Copco.Slutsats: I studien i fråga har det framkommit att Altas Copco lägger tonvikt på att Attrahera potentiella anställda till skillnad från att kvarhålla och motivera nuvarande medarbetare. På samma sätt har det i studien framkommit att lite fokus ligger på utvärdering och effekt av strategin..

Talangjakten - en studie av hur företag kommunicerar för att attrahera rätt medarbetare

Titel: Talangjakten ? en studie av hur företag kommunicerar för att Attrahera rätt medarbetareFörfattare: Elin Magnusson och Victoria MalmbergKurs: Examensarbete i medie och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Vårterminen 2010Handledare: Magnus FredrikssonSidantal: 55 inklusive bilagaSyfte: Syftet med undersökningen är att se hur företag kommunicerar sin arbetsgivarprofil för att Attrahera de rätta medarbetarnaMetod: Kvalitativa samtalsintervjuerMaterial: Nio samtalsintervjuer med företag som rekryterar personal inom IT och teknik.Huvudresultat: I dagens kunskaps och kompetenssamhälle har jakten på rätt medarbetare blivit allt mer aktuell. Människan är idag företagens viktigaste resurs. Vårt resultat är pågrund av vårt ringa urval inte generaliserbart men vi kan se tendenser till att stora och små företag arbetar på liknande sätt i sin kommunikationsprocess i rekryteringssammanhang.

Att säkra den framtida kompetensen - Ett företags arbete med att attrahera studenter

I takt med att konkurrensen på arbetsmarknaden blir allt hårdare samtidigt som det pågår ett generationsskifte inom olika branscher så är det viktigare än någonsin att hitta talangfulla medarbetare med rätt kompetens. I denna kvalitativa studie undersöktes en verksamhet i ett företag som samarbetar med diverse universitet för att förbättra utbildningarna och skapa en större rekryteringsbas. Syftet med studien var att få en förståelse för hur företaget strategiskt arbetar med att Attrahera studenter från verksamhets utbildningar. Studien har utgått från teorier och forskning som berör Employer Branding samt motivation. Nio semi-strukturerade intervjuer genomfördes med anställda som arbetar i verksamheten.

För en kreativ arbetsplats: Kvinnor + Män = Sant - En fallstudie av Enea Systems AB

Syftet med vår undersökning är att ge förslag på vad ansvariga på mansdominerade företag bör tänka på vid utformningen av sin interna- och externa kommunikation samt hur dessa kan samverka då mansdominerade företag önskar Attrahera fler kvinnliga medarbetare.Vi har valt att använda oss av relevanta teorier som kopplar samman marknadskommunikation (intern- och extern kommunikation), rekrytering (att Attrahera) och mångfald (genus). Relevanta delar av dessa teorier har använts vid analys av vårt empiriska material.Vår empiri utgörs av intervjuer med sju medarbetare på Enea Systems AB samt observation av Enea Systems AB under arbetsmarknadsdagar på Lunds Tekniska Högskola. Slutsats: Det är viktigt att ha en förståelse för hur intern- och extern kommunikation hänger samman i ett system. Det som kommuniceras internt speglas även utåt. Det är därför viktigt att förstå hela flödet av kommunikation, som finns både internt och externt för att mansdominerade företag skall lyckas Attrahera fler kvinnliga medarbetare.

Vad kännetecknar en användarvänlig webbsida?: En undersökning om www.atg.se har lyckats attrahera sin mest prioriterade målgrupp.

Syftet med studien var att undersöka vad som kännetecknar en användarvänlig webbsida och om www.atg.se har lyckats Attrahera sin målgrupp. Min forskningsfråga var: Har www.atg.se lyckats Attrahera sin mest prioriterade målgrupp och få de att öka sitt spel på webbsidan på grund av webbsidans design och användbarhet?För att en webbsida ska vara användbar för en användare måste den tillföra ett värde till an-vändaren, något som användaren har nytta av. För att webbsida ska vara användarvänlig krävs att den är lätt att använda. Att anpassa sin webbsida efter användarna kan vara svårt eftersom det som alla målgrupper har gemensamt är att de är människor och människor tänker och tolkar saker väldigt olika.

Attrahera, rekrytera & bibehålla talanger : En studie om framgångsrikt talangarbete

Bakgrund:Talanger är ett begrepp som blir allt vanligare i dagens organisationer. Talanger är en typ av individer som besitter en viktig kompetens och handlingsförmåga för olika specifika uppgifter. En allt större del av kompetenta talanger får i och med dagens välutvecklade informationssamhälle mer och fler alternativ när det gäller karriärmöjligheter. I kontrast till talangers ökade valmöjligheter så får arbetsgivarens svårt att hitta rätt kompetens. Utmaningen att Attrahera, rekrytera och bibehålla talanger blir därför allt svårare för dagens organisationer.Syfte:Syftet med uppsatsen är att identifiera och få en förståelse för de kritiska momenten i de olika faserna i Talent Management arbetet.

Att locka fler studenter till Energiingenjörsprogrammet : En studie om studentrekrytering

Datum:                     2012-01-06Nivå:                        Kandidatuppsats i företagsekonomi med inriktig marknadsföringInstitution:               Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling, HST,                                 Mälardalens HögskolaFörfattare:               Aiman Hadrous        Ashkan Mortazavifar              Nancy Saad                                 25 juni 1987               7 december 1990                26 november 1986Titel:                        Att locka fler studenter till Energiingenjörsprogrammet: En studie om studentrekrytering.Handledare:             Johan GrinbergsNyckelord:                Attrahera, Energiingenjörsprogrammet, Konsumentens köpprocess, Means- and Value ChainFrågeställning:                   Hur skall fler studenter bli Attraherade av att söka till Energiingenjörsprogrammet?Syfte:                        Arbetets syfte är att undersöka och analysera hur Energiingenjörsprogrammet kan Attrahera fler studenter i framtiden.                     Metod:                                I detta arbete utnyttjas både den kvalitativa och den kvantitativa metoden. Insamlingen av sekundära data gjordes genom studier av relevanta artiklar inom ämnet konsumentbeteende. Till grund för resultat och slutsats användes en enkätundersökning på gymnasieelever inom Västerås kommun.Slutsats:                   Undersökningen visade att flera aspekter påverkar studentens val av utbildning. Energiingenjörsprogrammet ska arbeta med positionering av programmet och anpassa detta utifrån studentens mål och behov, för att kunna skapa ett attraktivt val..

Belöningssystem utifrån ett företagsledningsperspektiv : Belöningssystems utformning och dess roll i att behålla och att attrahera arbetstagare

Bakgrund Inom de närmsta tio till femton åren kommer den stora gruppen av 40- och tidiga 50-talister att gå i pension. Detta kommer att resultera i en brist på arbetstagare och en generationsskiftning på arbetsmarknaden. Att en ny generation är på väg in på arbetsmarknaden, kan innebära nya krav på arbetsgivaren. Detta medför att företag måste fundera över hur de ska bli mer attraktiva. De nya arbetstagarna måste motiveras till att stanna kvar i företaget, så även de befintliga.

Attraktiva fördelar : - en undersökning om en privat organisations arbete med employer branding, arbetsgivarvarumärke och EVP

Ökande konkurrens mellan företag har gjort att det blir allt viktigare att profilera organisationen som en attraktiv arbetsgivare för att på så sätt kunna Attrahera kompetent personal så att företaget kan bibehålla positionen på marknaden.Studiens syfte har varit att få kunskap om hur processerna kring arbetsgivarvarumärket bedrivs, vilka fördelar som anställda uppfattar att en anställning i företaget innebär samt vad företaget behöver arbeta med för att Attrahera framtida personal. 43 webbaserade enkäter med personalen, 12 enkäter med högskoleklass tillhörande målgruppen, 2 kvalitativa intervjuer med HR-personal samt 44 miniintervjuer med potentiell framtida personal har genomförts för att besvara följande frågor: hur arbetar organisationen med employer branding? hur upplever de anställda organisationens EVP? och vad efterfrågar potentiella medarbetare hos en framtida arbetsgivare?Resultaten visar brister i det strategiska arbetet kring employer branding processerna. En lyckad intern strategi har medfört stark organisationskultur och organisationsidentitet som skapat lojalitet gentemot arbetsgivarvarumärket hos de anställda. Den externa strategin särskiljer dock inte arbetsgivarvarumärket från varumärket, och ett starkt EVP saknas då identitet, profil och image inte överensstämmer.Nyckelord: Arbetsgivarvarumärket, Employer branding, Employee value proposition, Attrahera personal, privat organisation.

Arbetsgivarvarumärke inom omsorgssektorn : en fallstudie av Attendo Care

Personalförsörjningen inom omsorgssektorn står inför svårigheter i takt med ökat rekryteringsbehov samtidigt som det kommer att råda en personalbrist. Employer branding handlar om att stärka sitt arbetsgivarvarumärke för att både behålla talangfulla medarbetare och att Attrahera presumtiva arbetstagare.Syfte: Syftet med denna uppsats är att göra en fallstudie över hur ett företag inom omsorgssektorn arbetar med sitt arbetsgivarvarumärke.Metod: En kvalitativ metod med tolv genomförda semistrukturerade intervjuer med chefer hos Attendo Care. Frågorna är baserade på modellen Employer brand mix som belyser centrala faktorer för ett arbetsgivarvarumärke.Slutsatser: Respondenterna upplever att deras arbetsgivare arbetar aktivt med kvalitetsutveckling och att de erbjuds stora karriärmöjligheter. Arbetsgivaren bör utveckla och förenkla informationsöverföring via den interna mötesplatsen samt fortsätta att erbjuda medarbetarna vidareutbildning..

Attrahera, motivera och behålla ? Employer branding på Attendo Care

Syftet med den här studien är att göra en nulägesanalys på Attendo Care för att undersöka hur de i dagsläget arbetar med att presentera sig som en attraktiv arbetsgivare. Vidare ska studien undersöka hur Attendo Care kan arbeta i framtiden för att Attrahera och behålla kompetenta medarbetare.Teori/Tidigare forskning Om ett företag kan säkerställa att dess värderingar även delas av de anställda förbättras de senares hälsa och företagets lönsamhet (Edwards 2010:5). En organisations attraktivitet som arbetsgivare benämns employer branding (Backhaus & Tikoo 2004:501). Enligt Barrow och Mosley (2005:4) handlar employer branding om de fördelar en anställd får tack vare sin anställning. Dessa fördelar kan vara funktionella, ekonomiska och psykologiska.Metod I studien användes kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som tillvägagångssätt för insamling av material.

Employer Branding : att attrahera arbetskraft via den sociala omgivningen och genom individens identitet

Bakgrund: Vikten av att Attrahera rätt personal är stor då företag söker långsiktiga konkurrensfördelar och stora resurser läggs idag på arbetet med denna viktiga uppgift. För att Attrahera potentiella arbetstagare använder sig företag idag framförallt av direkt och riktad information till de individer och formella grupper av individer som bedöms som intressanta. Denna typ av kommunikation kan ses utelämna stora delar av den omgivning som inom socialpsykologin anses ha stor påverkan på individens val och agerande. Syfte: Att söka förståelse för och vidareutveckla teorin kring hur talent attraction kan ske genom att tilltala individen emotionellt, via den sociala omgivningen och genom att se till individens identitetsskapande. Metod: Genom ett expert- och snöbollsurval har 8 experter inom det valda ämnesområdet identifierats och intervjuats.

Förbered för invasion från Öst? : En kvalitativ studie om huruvida Sverige kan och bör satsa mer på att attrahera fler kinesiska turister

Kina är idag en av världens ledande ekonomier och placerar sig på andra plats gällande landets BNP. Under de senaste åren har tillväxten av Kinas turistnäring ökat i en snabb takt. En av de bidragande faktorerna bakom detta är att regler och gränser har luckrats upp och ger kineserna möjlighet att besöka allt fler destinationer världen över. Från år 2000 till 2012 har Kinas utrikesturism ökat från 10 miljoner resor till 83 miljoner. Med sin stadiga årliga befolkningstillväxt beräknar UNWTO, United Nations World Tourism Organization, att 100 miljoner kineser kommer att resa redan innan år 2015.

En tandläkares varumärke - Att, med små medel, behålla befintliga och attrahera nya patienter genom aktivt varumärkesarbete

Idennauppsatsavhandlasdeproblemsomuppstodförtandläkaren,IrinaJampolskaia,efteratthagenomförtettuppköpavenetableradprivattandläkarpraktikiNordstan.Ettproblemsomuppstodvarattpatientantaletminskadepågrundavderaslojalitetgentemotförraägaren,Lars-­?Erik.Ibristpåkapital,efteruppköpetavpraktiken,ochavsaknaderfarenhetavvarumärkesarbete,varIrinaibehovavhjälp.SyftetmeduppsatsenvarattpresenteraförslagpåhurIrina,utifrånsmåmedel,skulleageraförattminimerabortfallavbefintligaochgenereranyapatienterunderdekommandetvååren.Vårtempiriskamaterialtillsammansmedvårteorilågtillgrundförattbesvaravårafrågeställningar.Enpersonligintervju,medIrina,genomfördesförattfåenfördjupadförståelsekringhennessituationgällandeövertagandetavpatienter.Förattstuderapatienterslojalitetochomtandläkarbyteförekommergenomfördesenfallstudieikombinationmedstatistiskanalyssombyggerpåtvåundersökningar.Denförstaundersökningengenomfördesbland70arbetandepersoneriNordstandärallavaröver23årochintelängrepåverkadesavfritandvård.DenandraundersökningenutgjordesavIrinas912befintligapatienter.Studiensempiriskainsamladematerialvisarattpatienternågongångharbytttandläkareochdetsomskaparlojalitetgentemottandläkareärpersonligserviceochtrygghet.UtifrånvåranalysdrogsslutsatsernaattIrinaskaiförstahandskafokuserapåattupprätthållaengodpersonligserviceochtillfredsställapatienternasbehovförattbehållabefintligapatienterochmedderashjälpAttraheranyapatientersomintetidigareharbesöktpraktiken.GenomattgöradebefintligapatienternanöjdauppstårpositivwordofmouthochsynergieffektenkanbliattderasanhörigaväljerattbesökaIrina.Ennöjdkundpratarmedenkamrat,enmissnöjdmedtio..

e-Rekrytering : -det nya vapnet i kriget om kompetent personal

Bakgrund: Förmågan att Attrahera kompetent personal har blivit allt viktigare på de konkurrentutsatta arbetsmarknaderna. Ett sätt att marknadsföra företag som arbetsgivare och därmed locka till sig arbetskraft är genom användningen av företagets egen webbsida.Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva hur ett företag använder den egna webbsidan för att tillgodose behovet av att Attrahera kompetent personal. Vidare beskrivs marknadsföringens roll i denna process.Teori: Uppsatsen bygger på teorier kring attraktionsfasen i rekrytering, kopplingen mellan marknadsföring och rekrytering, viktiga aspekter i skapandet av virtuella rekryteringsmiljöer samt teorier kring kvantitet och kvalitet i kandidatbasen.Metod: Uppsatsens empiriska undersökning baserar på en kvalitativ ansats. Tre intervjuer har genomförts hos Fazer i Finland.Slutsats: Det huvudsakliga sättet Fazer använder den egna webbsidan för rekrytering är i form av rekryteringsportalen ?Gott arbete ger mersmak?.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->