En tandläkares varumärke - Att, med små medel, behålla befintliga och attrahera nya patienter genom aktivt varumärkesarbete
Idennauppsatsavhandlasdeproblemsomuppstodförtandläkaren,IrinaJampolskaia,efteratthagenomförtettuppköpavenetableradprivattandläkarpraktikiNordstan.Ettproblemsomuppstodvarattpatientantaletminskadepågrundavderaslojalitetgentemotförraägaren,Lars-?Erik.Ibristpåkapital,efteruppköpetavpraktiken,ochavsaknaderfarenhetavvarumärkesarbete,varIrinaibehovavhjälp.SyftetmeduppsatsenvarattpresenteraförslagpåhurIrina,utifrånsmåmedel,skulleageraförattminimerabortfallavbefintligaochgenereranyapatienterunderdekommandetvååren.Vårtempiriskamaterialtillsammansmedvårteorilågtillgrundförattbesvaravårafrågeställningar.Enpersonligintervju,medIrina,genomfördesförattfåenfördjupadförståelsekringhennessituationgällandeövertagandetavpatienter.Förattstuderapatienterslojalitetochomtandläkarbyteförekommergenomfördesenfallstudieikombinationmedstatistiskanalyssombyggerpåtvåundersökningar.Denförstaundersökningengenomfördesbland70arbetandepersoneriNordstandärallavaröver23årochintelängrepåverkadesavfritandvård.DenandraundersökningenutgjordesavIrinas912befintligapatienter.Studiensempiriskainsamladematerialvisarattpatienternågongångharbytttandläkareochdetsomskaparlojalitetgentemottandläkareärpersonligserviceochtrygghet.UtifrånvåranalysdrogsslutsatsernaattIrinaskaiförstahandskafokuserapåattupprätthållaengodpersonligserviceochtillfredsställapatienternasbehovförattbehållabefintligapatienterochmedderashjälpattraheranyapatientersomintetidigareharbesöktpraktiken.GenomattgöradebefintligapatienternanöjdauppstårpositivwordofmouthochsynergieffektenkanbliattderasanhörigaväljerattbesökaIrina.Ennöjdkundpratarmedenkamrat,enmissnöjdmedtio.