Sök:

En tandläkares varumärke - Att, med små medel, behålla befintliga och attrahera nya patienter genom aktivt varumärkesarbete

Idennauppsatsavhandlasdeproblemsomuppstodförtandläkaren,IrinaJampolskaia,efteratthagenomförtettuppköpavenetableradprivattandläkarpraktikiNordstan.Ettproblemsomuppstodvarattpatientantaletminskadepågrundavderaslojalitetgentemotförraägaren,Lars-­?Erik.Ibristpåkapital,efteruppköpetavpraktiken,ochavsaknaderfarenhetavvarumärkesarbete,varIrinaibehovavhjälp.SyftetmeduppsatsenvarattpresenteraförslagpåhurIrina,utifrånsmåmedel,skulleageraförattminimerabortfallavbefintligaochgenereranyapatienterunderdekommandetvååren.Vårtempiriskamaterialtillsammansmedvårteorilågtillgrundförattbesvaravårafrågeställningar.Enpersonligintervju,medIrina,genomfördesförattfåenfördjupadförståelsekringhennessituationgällandeövertagandetavpatienter.Förattstuderapatienterslojalitetochomtandläkarbyteförekommergenomfördesenfallstudieikombinationmedstatistiskanalyssombyggerpåtvåundersökningar.Denförstaundersökningengenomfördesbland70arbetandepersoneriNordstandärallavaröver23årochintelängrepåverkadesavfritandvård.DenandraundersökningenutgjordesavIrinas912befintligapatienter.Studiensempiriskainsamladematerialvisarattpatienternågongångharbytttandläkareochdetsomskaparlojalitetgentemottandläkareärpersonligserviceochtrygghet.UtifrånvåranalysdrogsslutsatsernaattIrinaskaiförstahandskafokuserapåattupprätthållaengodpersonligserviceochtillfredsställapatienternasbehovförattbehållabefintligapatienterochmedderashjälpattraheranyapatientersomintetidigareharbesöktpraktiken.GenomattgöradebefintligapatienternanöjdauppstårpositivwordofmouthochsynergieffektenkanbliattderasanhörigaväljerattbesökaIrina.Ennöjdkundpratarmedenkamrat,enmissnöjdmedtio.

Författare

Karl Bergström Alexandra Jampolskaia

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..