
Sökresultat:
122 Uppsatser om Assurance - Sida 5 av 9
Kvalitetsmodeller och dess potentiella användning i ett bostadsföretag
Aim: The purpose of this study is to show models from the literature which can underlie appraisal and development in the real estate business of Gavlegårdarna.1. Gavlegårdarna should be able to use the study in their work with quality Assurance off their services.2. Company?s in real estate business and other students should be able to use the study for an overview of quality models.Method: To collect data I chose to use a qualitative method based on the hermeneutic research method. The collected data was a result of literature and interviews.Result & Conclusion: From the literature there are two models that are suited for analyses of quality, that is the Housing quality model and the Gap model.
Ett sannolikhetsbaserat kvalitetsmått förbättrar klassificeringen av oförväntade sekvenser i in situ sekvensering
In situ sekvensering är en metod som kan användas för att lokalisera differentiellt uttryck av mRNA direkt i vävnadssnitt, vilket kan ge viktiga ledtrådar om många sjukdomstillstånd. Idag förloras många av sekvenserna från in situ sekvensering på grund av det kvalitetsmått man använder för att säkerställa att sekvenser är korrekta. Det finns troligtvis möjlighet att förbättra prestandan av den nuvarande base calling-metoden eftersom att metoden är i ett tidigt utvecklingsskede. Vi har genomfört explorativ dataanalys för att undersöka förekomst av systematiska fel och korrigerat för dessa med hjälp av statistiska metoder. Vi har framförallt undersökt tre metoder för att korrigera för systematiska fel:I) Korrektion av överblödning som sker på grund avöverlappande emissionsspektra mellan fluorescenta prober.II) En sannolikhetsbaserad tolkningav intensitetsdata som resulterar i ett nytt kvalitetsmått och en alternativ klassificerare baseradpå övervakad inlärning.III) En utredning om förekomst av cykelberoende effekter, exempelvisofullständig dehybridisering av fluorescenta prober.Vi föreslår att man gör följande saker:Implementerar och utvärderar det sannolikhetsbaserade kvalitetsmåttetUtvecklar och implementerar den föreslagna klassificerarenGenomför ytterligare experiment för att påvisa eller bestrida förekomst av ofullständigdehybridisering.
Kraven som inte infriades - Efterlevandet av regeringens och Riksrevisionens krav inom kontrollverksamhet och kvalitetsgranskning hos Försäkringskassan i Skåne
This thesis is dealing with the programs of control regarding deceit and quality Assurance within the Swedish social insurance administration in Skåne, the years 2002-2005. In 2005 the Swedish National Audit Office released a report regarding the lack of measures towards deceit and fraud, and the lack of quality in the data for decision making within the administration. The questions to be addressed are why the administration does not make up to the demands regarding quality and measures towards deceit that the government and The National Audit Office demands. The main source for data has been interviews with workers within the administration and annual reports from public authorities. To understand and be able to explain the problems within the administration the theory by Michael Lipsky regarding street-level bureaucrats is used.
Visualisering av svarstider mellan mobila klienter och datacenter
Rapporten är en sammanställning av gruppens samlade erfarenheter och lärdomar av ett projekt vars syfte var att utveckla ett verktyg som ska visualisera svarstider mellan mobila klienter och datacenter. Genom att använda kontinuerlig prototypning har gruppen kunnat arbeta på ett användarna sätt för att uppfylla kundens verkliga behov. För att uppnå detta användes utvecklingsmetodiken Kanban. Under projektets gång anpassades metodiken för att bättra passa in i arbetet.Projektets användartester har lett till sammanfattande erfarenheter om visualisering av data. Visualiseringar som projektgruppen ansetts tydliga uppfattades inte alltid på samma sätt av användarna.
Försöksmetod för automatisering av kvalitetssäkring av SKB
Within all industries, there is a change in working time required; this also includes the construction sector. However, the way construction sectors are differentiated is by not having been given the opportunity to be practiced or tested. The aim of this thesis that we have done in collaboration with the Concrete Industry was to investigate the possibility of developing an automated method for quality Assurance of SKB at the site. The idea is to make the O-funnel to be more utilized and therefore ensuring that the appropriate concrete quality is provided which eventually would lead to a better development in the production process.The project has involved theoretical work and laboratory experiments. The theoretical work gave us a good foundation at the beginning of the project. After gathering the information and material, the laboratory experiments began by SCC in their laboratory in Hammarby. The collected data from the various laboratory tests formed the foundation for trying to relate measurements for consistency of SCC with each other and therefore find out how measurements from O-funnel varies with different concrete mixtures.
Vad gör lärare när elever ?går bananas? i klassrummet? : Fem förstelärares metoder för att skapa ordning i klassrummet
Idag är skolan ofta föremål för debatt i massmedia. Ett vanligt förekommande ämne är den bristande ordningen i klassrummen och hur den leder till försämrade resultat. Den allmänna uppfattningen är att hårdare disciplin är lösningen. Studiens syfte är därför att skildra hur fem förstelärare gör för att skapa ordning i sina klassrum. För att uppnå syftet utfördes kvalitativa intervjuer med utgångspunkt i en vinjett, vilken våra informanter fick ta del av. I analysen användes framför allt symbolisk interaktionism och ledarskapsteori som teoretiskt ramverk. Resultatet visade att inga av informanterna var för metoder så som skrämsel, kvarsittning, utkastning eller andra former av bestraffningar.
Ett företagsperspektiv på kvalitetssäkrad hållbarhetsredovisning : Vilka motiv kan finnas till ett bestyrkande
Datum: 2009-05-29Författare: Sanne Jotorp, sjp07001@student.mdh.se Linnéa Olsson, lon08004@student.mdh.seHandledare: Ann-Sofi PaulTitel: Ett företagsperspektiv på bestyrkt hållbarhetsredovisning - Vilka motiv kan finnas till ett bestyrkandeNivå: Kandidatuppsats i ekonomistyrningSyfte: Syftet med undersökningen är att utifrån ett företagsperspektiv beskriva vilka motiv som kan tänkas finnas till ett bestyrkande. Ambitionen är att försöka förstå vad ett bestyrkande kan innebära för företagets interna hållbarhetsarbete och för förhållandet till interna och externa intressenterna.Metod: Undersökningen har formen av en förstudie och en kvalitativ undersökningsmetodik har tillämpats. Till grund för den teoretiska referensramen ligger en litteraturstudie. Empirin grundar sig på semistrukturerade intervjuer som har genomförts med ett urval av företag. I analysen fångas en helhetsbild av de samband och mönster som kan utläsas ur insamlade data.Slutsats: De tendenser som kan skönjas i undersökningen visar att legitimitet för företagets handlingar kan stärkas i förhållande till både interna och externa intressenter.
Att få veta ? en enkätstudie om intensivvårdssjuksköterskors behov av att följa upp utskrivna patienter
IntroduktionAtt arbeta på intensivvårdsavdelning är utmanande med höga krav på intensivvårdssjuksköterskansvård. För att få djupare förståelse och kunskap för sitt arbete och för patientens och den närståendes situation krävs samordning kring patientens varande efter utskrivning från intensivvårdsavdelningen.SyfteSyftet med studien var att undersöka intensivvårdssjuksköterskans behov av att följa upp utskrivna patienter från intensivvårdsavdelningen med fokus på varför behovet uppstår, hur uppföljningen ser ut,hur ofta den sker och om det finns hinder, och fördelar respektive nackdelar med uppföljning.MetodMed en enkät tillfrågades 154 intensivvårdssjuksköterskor på tre intensivvårdsavdelningar om sinauppfattningar kring behovet att följa upp utskrivna patienter. Av dessa besvarade 90 enkäten.ResultatMajoriteten av intensivvårdssjuksköterskorna hade ett behov av att följa upp utskrivna patienter. De vanligaste orsakerna var empati för patienten, att rätt omvårdnads- och medicinska åtgärder utförts och för att öka kunskapen. Uppföljning skedde mer sällan än då behovet uppstod.
Kvalitetsbristkostnader-En fallstudie på Nordic Waterproofing AB : En fallstudie på Nordic Waterproofing AB
Quality can be defined as the ability of a business to satisfy their customers? needs and expectations. Total Quality Management is defined as the way to prevent, appraise and improve the entire organization to increase the product quality. In order to systematically increase quality in an organization, there are different quality systems in use. One example is process management, which is to divide the activities of processes.
Barn- och ungdomshockey utifrån ett tränarperspektiv : En kvalitativ studie om tränarnas uppfattningar om barn- och ungdomshockey
Abstract________________________________________________________________Författare/Author Richard TähtinenTitel/Title Youth hockey from a coach perspective. A qualitative study about coaches´appreciations concerning youth hockeyThe aim with this study is to strengthen the knowledge about coaches´ appreciationsconcerning youth hockey. This study contains interviews with three leaders that operate onthe strategic level within youth hockey and three coaches working with youth players in theages of 11 and 12. I have divided my main results into 4 categories, based on an earlier studyfrom Karin Redelius (2002). These categories include the following themes:1) Competition on the good and the bad2) The importance of winning3) Shake-out versus sports on children’s terms4) Instruction, play and learningThe main conclusions in this study show that leaders on the strategic level appreciate youthhockey in a very similar way.
Spelar geografi roll? : En studie av Bolognaprocessen ur ett policy transferperspektiv
AbstractDoes Geography Matter? A Study of the Bologna Process from a Policy Transfer Perspective.Essay in Political Science (D-level) at Karlstad?s University by Beatrice Högå, Spring 2007Tutor: Susan MartonThe purpose of this essay is to generally see how theories of policy transfer can help us to better understand the process through which the Bologna Process is being spread throughout Europe, and to specially see if geographic placement, i.e. in the heart of Europe, plays a role in how well and how fast the Bologna Process is implemented.To be able to answer the purpose, I have used Evans and Davies theoretical model on policy transfer network to describe the Bologna Process. Furthermore, Sweden and France are the countries being examined when they differ on the independent variable. From there, I have applied an analytical tool, namely process tracing, to examine whether there are differences in the two countries? work with the implementation of the Bologna Process.I have designed six specific research questions:Have France performed more extensive work than Sweden when it comes to implement the two-cycle system?Have France performed this work earlier?Have France performed more extensive work than Sweden when it comes to recognize awards and periods of study?Have France performed this work earlier?Have France performed more extensive work than Sweden when it comes to quality Assurance?Have France performed this work earlier?After applying the analytical tool to be able to answers these research questions, the answer to the general question Does geographic placement, i.e.
Förbättring av intern kvalitet i MediusFlow genom utvärdering av arbetsprocessen samt verktyg från Visual Studio 2010
I maj 2009 släpptes den första betaversionen av Visual Studio Team System 2010. Den innehåller en rad intressanta nyheter och funktioner som kan underlätta utvecklingsarbetet och höja den interna kvaliteten.Kvalitetsbegreppet inom mjukvaruutveckling kan delas upp i två delar: extern och intern kvalitet. Med extern kvalitet menas det som kunden ser, till exempel att rätt funktionalitet utvecklas och att den levereras i tid. Intern kvalitet handlar om processer inom företaget och det som kunden ofta inte ser eller är medveten om.Nyheter i Visual Studio 2010 har utvärderats i fokusgrupper tillsammans med rutinerade utvecklare på Medius. Den agila arbetsprocessen har utvärderats utifrån observationer, informella intervjuer samt den teoretiska referensram som ställts upp.Utvärderingarna har resulterat i ett antal riktlinjer för hur Medius kan förbättra sin interna kvalitetsprocess.
Utvärdering av Studentgyn utifrån patienters perspektiv : En enkätundersökning
Syfte: Att undersöka patienters upplevelser av ett besök på en studentmottagning för gynekologi och preventivmedelsrådgivning. Metod: Deskriptiv tvärsnittsstudie i form av en enkätundersökning med frågor rörande bemötande, tillgänglighet och förslag till förbättring. Enkäten hade både öppna och slutna svarsalternativ och delades ut av barmorskan eller gynekologen efter avslutat besök under en period av två veckor, 150 enkäter delades ut. Huvudresultat: 138 personer deltog i denna studie varav 95% var kvinnor, svarsfrekvensen var 92%. Den vanligaste orsaken till att Studentgyn besöktes var preventivmedelsrådgivning.
Den semidispositiva arbetstidsregleringen : att avvika från Arbetstidslagen genom centrala avtal
The Working Hours Act regulates the working time conditions and together with the Working Time Directive of EU both acts aim to protect the workers. However, with The Swedish Model it is possible to diverge from the law-regulations by collective agreement by the parts of the Swedish labor market. The purpose of this thesis is to examine the national and international law regulations and further on study a few selected Swedish central collective agreements to discover in which extension deviation from the law occur. The sections of the Working Hours Act?s that has been investigated is ordinary working time, daily rest, weekly rest periods, breaks and maximum weekly working time.
Bakomliggande faktorer till revisorers utfärdande av going-concern varningar : En studie om vad som orsakar going-concern varningar för finansiellt belastade företag
Introduction: The auditor's going-concern warnings express the quality Assurance of information and if these are wrongly based, the stakeholders become deluded. Previous research has shown that auditors do not have any major difficulties in identifying companies that are financially distressed to the extent that they risk receiving a going-concern warning. International studies on the determinants of going-concern warnings have instead focused primarily on the auditor's decision regarding companies that are already in bad shape financially. Auditor grounds for issuing a going concern warning may be linked to factors related to the client, the auditor, the audit firm, the relationship between the client and the auditor and the environment. Purpose: The purpose of this study is to find out what specific factors that affect the auditor issuing going concern warnings for financially distressed companies.