Sök:

Sökresultat:

18 Uppsatser om Armstrong - Sida 2 av 2

Gröna barn? : En studie kring skolbarns och deras föräldrars attityder gentemot ekorättvisa kläder

The discussion about organic and fair trade products has been a big issue during the last few years. Despite an extensive knowledge about the environmental problems and a willingness to do something about it, the consumers are not always acting that way. Children do imitate their parents and other adults at an early age, so if the role models do not begin to act, think and dress ethically correct, neither will the children. Three problems have been identified out of the discussion. They relate to the questions of how older school children and parents of younger school children are taking sides regarding the organic/fair trade clothes and how existing trends in the society as well as those in fashion contexts influence their attitudes and consumer behaviour.

Human Resource Business Partner - teori och verklighet

Synen på personalyrket har utvecklats under hundratalet år och HRM som fick sitt genombrott under 1980-talet är en av de senare epokerna. HRM innebar att personalarbetet fick en annan roll i den övergripande företagsstyrningen. Det betonades att personalarbetet skulle utgå ifrånföretagets strategi samtidigt som företagets affärsidé även skulle omvandlas till en motsvarande personalidé. Fokus förflyttades från att HR-ansvariga inom linjeverksamhetenutförde administrativa arbetsuppgifter till att istället ha en mer heltäckande förståelse avverksamheten med dess kunder, aktieägare, chefer och medarbetare.Hailey argumenterar att beskrivningarna av HRM fallerar att spegla den komplexitet och detdjup som HR-rollerna innefattar. Det finns även röster som hävdar att HR-avdelningenhuvudsakligen kritiserats för bristande koppling till företagets dagliga och långsiktiga behovsnarare än för sina roller och sitt ansvar.

Indigobarn : En studie av jeansnördarnas köpprocess

Samtidigt som jeansen har gått ifrån att vara ett arbetarplagg till en basvara i de flesta människors garderober har det även utvecklats en subkultur kring denim. Denna subkultur består av personer som ser jeans som något mer än bara ett plagg, för vilka jeansen blivit som en livsstil. Dessa konsumenter skiljer sig avsevärt ifrån den stora massan i den aspekten att de besitter en stor kunskap om jeanshistoria och konstruktion, samt konsumerar en annan typ av jeans, med fokus på kvalitet och material snarare än en trendig look. Denna studie utgår ifrån Kotler, Armstrong, Harris och Piercys (2013) modell av köpprocessen bestående av fem steg; behovsidentifiering, informationssökning, utvärdering av alternativ, köpbeslut och utvärdering efter köp. Semistrukturerade intervjuer används för att samla in data, som sedan analyseras och diskuteras utifrån teoribasen.

<- Föregående sida