Sök:

Human Resource Business Partner - teori och verklighet

Synen på personalyrket har utvecklats under hundratalet år och HRM som fick sitt genombrott under 1980-talet är en av de senare epokerna. HRM innebar att personalarbetet fick en annan roll i den övergripande företagsstyrningen. Det betonades att personalarbetet skulle utgå ifrånföretagets strategi samtidigt som företagets affärsidé även skulle omvandlas till en motsvarande personalidé. Fokus förflyttades från att HR-ansvariga inom linjeverksamhetenutförde administrativa arbetsuppgifter till att istället ha en mer heltäckande förståelse avverksamheten med dess kunder, aktieägare, chefer och medarbetare.Hailey argumenterar att beskrivningarna av HRM fallerar att spegla den komplexitet och detdjup som HR-rollerna innefattar. Det finns även röster som hävdar att HR-avdelningenhuvudsakligen kritiserats för bristande koppling till företagets dagliga och långsiktiga behovsnarare än för sina roller och sitt ansvar. Detta indikerar en problematik att fastställa vad HRfunktionen ska, bör och kan arbeta med, vilket gör ämnet intressant att undersöka. En roll som återkommer i olika sammanhang och blivit populär bland HR-specialister är Human ResourceBusiness Partner (HRBP). Vårt syfte med denna uppsats är att klargöra hur den teoretiska HRBP-rollen förhåller sig till hur rollen ser ut i verkligheten. Detta tror vi kan gynna HRBP då det skapar en förståelse för vad rollen innefattar. Samtidigt främjar förståelsen samarbetet med bland annat linjechefer, vilket även underlättar deras arbete. Med vår problemanalys som bakgrund blir vår frågeställning följande:Vad innefattar rollen Human Resource Business Partner?I syfte att undersöka frågeställningen ovan väljer vi att utgå ifrån fyra teoretiska utgångspunkter, Ulrich, Armstrong, Lawler III & Mohrman, samt Storey. Teoretikernabetonar vikten av samarbetet mellan företagets linjechefer och den business partner-roll respektive teoretiker identifierat. Vidare poängterar de det strategiskt inriktade arbetet som business partnern utför, vilket syftar till att uppnå företagets affärsmål. Denna diskussion utvecklar vi i vår teoretiska analys och till följd av denna väljer vi att vidareutveckla vår initiala problemställning till:Vilken roll har Human Resource Business Partner i samarbetet med linjechefer för attuppnå företagets affärsmål?För att undersöka problematiken kring HRBP-rollen har vi valt att genomföra kvalitativaintervjuer med linjechefer samt HRBP. Vår undersökning har lett fram till att vi identifieratytterligare aspekter inom HRBP-rollen utöver de som teoretikerna beskrivit. Vi har ävenkommit fram till att befattningsbeskrivningen fallerar att inkludera samtliga aspekter avrollen. Vidare har HRBP en koppling till affärsmålen eftersom arbetet de utför bidrar tilluppfyllandet av organisationens mål gällande flexibilitet, produktivitet samt social legitimitet.Det förekommer således skillnad mellan teori och verklighet för HRBP.

Författare

Caroline Josefsson Susanne Thor

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..