Sök:

Sökresultat:

4503 Uppsatser om Arbetsplatsförlagd fysisk träning - Sida 2 av 301

Fysisk aktivitet pÄ recept (FaR) : En kvalitativ studie om patienters upplevelser 

Syftet med föreliggande studie Àr att analysera patienters upplevelser av fysisk aktivitet pÄ recept (FaR) och pÄ vilket sÀtt dessa upplevelser pÄverkar deras syn pÄ hÀlsa och fysisk aktivitet.För att ta reda pÄ syftet har en kvalitativ metod tillÀmpats. Sex stycken semistrukturerade intervjuer har genomförts och respondenterna bestÄr av tre kvinnor och tre mÀn i Äldrarna 57 till 73 Är, som alla har eller har haft FaR.Till grund för analysen av studiens empiri har fyra teorier valts ut. Dessa teorier Àr: Institutionaliseringens ursprung, tillit och ontologisk trygghet, social responsivitet samt sprÄk och kunskap i vardagslivet.Resultatet visar att upplevelsen av fysisk aktivitet (FaR) Àr positiv. Det visar Àven att denna upplevelse har pÄverkat synen pÄ fysisk aktivitet och hÀlsa pÄ ett positivt sÀtt. Den förÀndrade synen innebÀr ett bredare tÀnk nÀr det gÀller fysisk aktivitet och ökad insikt och medvetenhet nÀr det gÀller hÀlsa.

Samband mellan stress och fysisk aktivitet : - kunskap för sjuksköterskans hÀlsofrÀmjande omvÄrdnadsarbete

SamhÀllet förÀndras i en allt snabbare takt och med det ökar ocksÄ stressen bland individer och dÀrmed stressrelaterade sjukdomar. Genom att bedriva en hÀlsofrÀmjande hÀlso- och sjukvÄrd kan mÄnga livsstilssjukdomar förebyggas. Fysisk aktivitet sÀgs vara stressreducerande och ha goda effekter pÄ stressrelaterade symtom. Syftet i föreliggande litteraturstudie var att beskriva samband mellan stress och fysisk aktivitet. Femton kvantitativa vetenskapliga artiklar Äterspeglas i resultatet som i sin tur Àr indelat i fyra olika kategorier: fysisk aktivitet minskar stress, fysisk aktivitet pÄverkar stress i ett dos-responsförhÄllande, fysisk aktivitet minskar inte stress samt stress har effekter pÄ fysisk aktivitetsnivÄ.

Fysisk aktivitet i skolan, ur pedagogens synvinkel

Arbetet Fysisk aktivitet i skolan ? Ur pedagogens synvinkel undersöker och redovisar pedagogers syn pÄ den dagliga fysiska aktiviteten i skolan. Hur pedagoger arbetar med daglig fysisk aktivitet och hur de uppfattar effekterna av ett sÄdant arbete. Att inkludera fysisk aktivitet under skoldagen Àr ett av skolans uppdrag, det uppdraget skall alla pedagoger som arbetar under Lpo 94 följa. Syftet Àr att undersöka huruvida pedagogens roll och arbetssÀtt pÄverkar skoldagen, samt vilka resurser och verktyg pedagogerna anvÀnder sig av.

Fysisk sÀkerhet : Skydd av IT-utrustning och information

InformationssÀkerhet handlar om att skydda sin information och bevara informationens tillgÀnglighet, riktighet, konfidentialitet samt spÄrbarhet. Fysisk sÀkerhet inom informationssÀkerhet innebÀr att skydda sina informationstillgÄngar mot fysiska hot. Fysiska hot kan orsakas av exempelvis strömförsörjning, naturkatastrofer och mÀnsklig Äverkan. Problemet med fysisk sÀkerhet Àr att den oftast Àr förbisedd och att den inte anses lika viktig. Det finns flera standarder och riktlinjer med rekommendationer om vad som bör ses över inom informationssÀkerhet och dÀribland just fysisk sÀkerhet.

FYSISK PLANERING OCH FÖREBYGGANDE AV ÖVERSVÄMNINGSKONSEKVENSER

Arbetet undersöker hur man genom fysisk planering kan reglera förebyggande för att minska risken för och konsekvenserna av översvÀmning.

Daglig fysisk aktivitet för elever ? en utmaning för alla lÀrare i grundskolan

I detta arbete tas det del av hur uppfattningen till daglig fysisk aktivitet Àr bland lÀrarna ute pÄ fÀltet. Syftet var att undersöka vad lÀrarna pÄ stadier 7-9 har för instÀllning till fysisk aktivitet, hur de anvÀnder sig av det i sin undervisning samt vad de gör för att pÄverka detta.Vi tar Àven allmÀnt upp betydelsen av fysisk aktivitet och visar pÄ vad fysisk inaktivitet kan leda till. Vad som framkommit under arbetets gÄng Àr att elevers fysiska aktivitet har minskat. Skolan har dÀrför en viktig roll dÄ det gÀller att aktivera barn och ungdomar. Undersökningen har genomförts pÄ en högstadieskola, pÄ en mindre ort i SkÄne.

Effekten av fysisk aktivitet vid depression

Bakgrund: Depression Àr en folksjukdom som kan drabba alla mÀnniskor oavsett Älder, kön och etnicitet. Den effektivaste behandlingen av depressioner anses vara en kombination av antidepressiva lÀkemedel och samtalsterapi. Det finns vissa belÀgg för fysisk aktivitet som ett framgÄngsrik preventiv ÄtgÀrd mot depression. Regelbunden fysisk aktivitet har en stor betydelse för folkhÀlsan och motverkar de vanligaste folksjukdomarna. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva evidens för effekt av fysisk aktivitet i samband med depression.

Fysisk aktivitet pÄ recept: En litteraturstudie om hur FaR pÄverkar patienters upplevelse av hÀlsa

Fysisk inaktivitet Àr en riskfaktor och bidragande orsak till sjukdom och ohÀlsa. Det Àr ett folkhÀlsoproblem som kostar samhÀllet stora pengar varje Är. Fysisk aktivitet pÄ recept Àr en relativt ny företeelse och ett led i att försöka arbeta förebyggande och hÀlsofrÀmjande. Sambandet mellan upplevelsen av hÀlsa och fysisk aktivitet pÄ recept behöver klarlÀggas tydligare. Syftet med arbetet Àr att beskriva patientens upplevelse av fysisk aktivitet pÄ recept och hur det pÄverkar patientens hÀlsa.

Barn behöver fysisk aktivitet: En studie om hur rektorer erbjuder alla elever daglig fysisk aktivitet

Att vara fysiskt aktiv i grundskolan Àr obligatoriskt för mÄnga. UtgÄngspunkten i arbetet Àr det uppdrag som skrevs in i lÀroplanen 2003 som innebÀr att skolan ska strÀva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet. Vad Àr rektorns ansvar och vilka förutsÀttningar har rektorer och skolan för att kunna erbjuda eleverna fysisk aktivitet? Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur rektorerna i en kommun i norra Sverige erbjuder alla elever daglig fysisk aktivitet. Som metod har vi valt att skicka ut enkÀter till alla rektorer pÄ F-6 skolor i en kommun, efter att ha genomfört en pilotstudie pÄ ett fÄtal personer skickade vi ut vÄr egenkonstruerade enkÀt.

Upplevelser och pÄverkan av fysisk aktivitet hos vuxna med depression: En litteraturstudie

Depression Àr en form av psykisk ohÀlsa som ökar i samhÀllet. Olika former av behandling anvÀnds dÀr fysisk aktivitet Àr en av dem. Genom denna studie vill vi öka kunskapen kring upplevelser och pÄverkan av fysisk aktivitet hos vuxna med depression. Uppsatsen Àr gjord som en litteraturstudie dÀr kvantitativa och kvalitativa studier anvÀnts. I resultatet framkom fyra teman dÀr det första pÄvisar att fysisk aktivitet har en positiv pÄverkan pÄ personer med depression.

Design i fysisk gestaltning - Design in embodied communication

Studien undersöker hur fysisk gestaltning i pedagogiskt drama formas under ett lÀrotillfÀlle i skolmiljö. Studien anvÀnder sig av ett socialsemiotiskt synsÀtt och en multimodal ansats för att undersöka eleven som utövare av fysisk gestaltning. Fysisk gestaltning betraktas som ett medium och sammanhanget analyseras utifrÄn ett designteoretiskt perspektiv pÄ lÀrande. TvÄ grupper elever i 10 Ärs-Äldern har filmats och observerats. Resultaten visar att pÄverkan frÄn regler i skolan, instruktioner och pedagogen beskriver elevernas formella design.

 Fysisk aktivitets betydelse för barns lÀrande :  En studie om sju pedagogers medvetna val

AbstractUppsatsens syfte Àr att undersöka om pedagoger medvetet anvÀnder sig av fysisk aktivitet som en del av deras dagliga arbete med barn samt hur pedagogerna anser att barnens inlÀrningsförmÄga gynnas av fysisk aktivitet. VÄra syftesfrÄgor Àr: Vilka medvetna val gör pedagoger om fysisk aktivitet i sitt arbete med barnen? PÄ vilket sÀtt tycker pedagogerna att fysisk aktivitet gynnar barnens lÀrande? Hur genomför pedagoger sina medvetna val om fysisk aktivitet med barnen? Bakgrunden bestÄr av tidigare forskning och litteratur kring kopplingen mellan fysisk aktivitet och barns lÀrande. Vi har anvÀnt oss av den kvalitativa metoden för att fÄ svar pÄ vÄra syftesfrÄgor. Genom semistrukturerade intervjuer, det vill sÀga huvudfrÄgor att utgÄ frÄn med möjlighet till följdfrÄgor, har intervjuat sju pedagoger i skolans tidigare Är.

Sambandet mellan fysisk aktivitet och sjukskrivningar

Fysisk inaktivitet Àr ett globalt hÀlsoproblem och enligt forskning Àr det grunden till en stor del av folkhÀlsosjukdomarna vi drabbas av. Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns nÄgra signifikanta samband mellan fysisk aktivitet och sjukskrivning (>14 dagar). Studieresultatet baserades pÄ en enkÀtundersökning utförd pÄ KMTI, Kurera.se och Facebook.com dÀr totalt 82 personer deltog. Signifikanta samband mellan graden fysisk aktivitet och risken för sjukskrivning framkom i studien, dÀr 77 procent av de fysiskt inaktiva respondenterna har varit eller Àr sjukskrivna. Detta kan jÀmföras med att bara 36 procent av de fysiskt aktiva har varit eller Àr sjukskrivna.

Fysisk aktivitetsmÀtning med accelerometri hos Àldre som genomgÄtt operation för höftfraktur

Fysisk aktivitet hos Àldre Àr viktig för att förebygga sjukdom samt för att upprÀtthÄlla sjÀlvstÀndighet och en bra livskvalitet. Fysisk aktivitet gÄr att mÀta med instrument, sÄsom accelerometer eller att skatta med skattningsskalor. Syftet med detta arbete var att undersöka om den fysiska aktiviteten Àr korrelerad med den fysiska funktionsförmÄgan och om fysisk aktivitet bestÀmd med accelerometri gÄr att prediktera med skattningsskalor. I studien inkluderades totalt 27 patienter som opererats för höftfraktur. 14 av dessa var kvinnor med medelÄldern 80 Är (62-94) och 13 var mÀn med medelÄldern 82 Är (73-94).

Fysisk aktivitet och depression hos Àldre

Depression hos Àldre Àr ett stort hÀlsoproblem som Àr vanligt förekommande sÄvÀl inom öppen som sluten hÀlso- och sjukvÄrd. Fysisk aktivitet Àr nödvÀndigt för att bevara ett gott aktivt Äldrande och genom förebyggande och frÀmjande insatser kan hÀlsovinster uppnÄs. Syftet med litteraturstudien var att                belysa relationen mellan fysisk aktivitet och depression hos Àldre. I litteraturstudien bearbetades 9 vetenskapliga artiklar som grund för resultatet. Efter analys av artiklarnas resultat kom vÀrdet av fysisk aktivitet och depression hos Àldre fram genom tvÄ olika kategorier, dels generella faktorer av betydelse för fysisk aktivitet hos Àldre med depression och dels specifika faktorer av betydelse för bibehÄllande av fysisk aktivitet hos Àldre med depression.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->