Sök:

Sökresultat:

25 Uppsatser om Apparel - Sida 2 av 2

En human och rättvis värld : En studie om konsumenters syn på corporate social responsibility och den internetbaserade klädinsustrin

AbstractTitle: ?A more humane and equal world? A consumers view on corporate social responsibility and the internet based Apparel commerce.Author: Fanny Bergström & Isabelle BlancMentor: Emma SvenssonPurpose: The purpose of this thesis was to examine the attitudes and experiences of consumers in relation to Internet based commerce and corporate social responsibility. The study is based on the following questions; 1. How do costumers perceive Internet based companies and their work with CSR-questions? 2.

Sortimentsstyrning inom second-hand

Det finns olika strategier för företag att styra sitt sortiment och sortimentsstyrningen är av viktig betydelse för ett företags lönsamhet. Second-hand företag skiljer sig vanligtvis i sin sortimentsstyrning från hur man traditionellt sätt arbetar med att bygga upp ett sortiment. Det beror bland annat på att de oftast bygger upp sitt sortiment av skänkt gods vilket gör att de inte kan styra över sortimentets utseende på samma sätt som ett traditionellt företag kan. Syftet med den här uppsatsen är att ta reda på hur second-hand företag arbetar med sin sortimentsstyrning för att sedan sätta det i relation till det traditionella styrningssättet. Vi har valt att undersöka två olika second-hand företag, Emmaus Björkå, en ideell förening och Beyond Retro, ett vinstdrivande vintage företag som på olika sätt arbetar med att bygga upp sitt sortiment.

Blod, svett, tårar? och Word of Mouth? ? Att arbeta aktivt med Word of Mouth

Det blir allt svårare för företag att särskilja sig på marknaden. Traditionell marknadsföring är inte längre lika effektiv som förr, och idag finns flera olika strategier för att sticka ut i bruset. Kring varumärken och produkter skapas ofta ett rykte, som ibland antingen kan vara positivt eller negativt. Ibland har detta rykte uppkommit utan påverkan ifrån företaget, men det finns även strategier för att skapa och påverka sitt eget rykte. Ett positivt rykte kan leda till ökad försäljning och vinst.

Kreativitet vs Kapital : Användningen av innovativa marknadsföringsmetoder hos svenska modeföretag

År 2013 var den globala omsättningen för modeindustrin ca 76 tusen miljarder svenska kronor (Office of Textiles and Apparel, 2014). Bara i Sverige omsattes det 229 miljarder svenska kronor år 2012 inom denna sektor, en ökning på 11 % från föregående år (Tillväxtverket, 2014). Att modebranschen är under ständig utveckling och ökar i tillväxt kan man se då dessa siffror stiger varje år. Statistik från 2014 visar att trots denna ökning så överlever endast 47 % av nystartade modeföretag de tre första åren (Statistic Brain, 2014). Så hur lyckas man som modeföretag i early stage-fasen att med begränsade resurser stärka sitt varumärke och hålla sig kvar på marknaden? I denna studie berörs olika delar så som traditionell marknadsföring, okonventionell marknadsföring, branding samt transparens, där huvudfokus ligger på företag i early stage- fasen av sin uppstart.

Urban kids- Funktionskläder för tuffa miljöer

Sammanfattning Urban kids är ytterfunktionskläder för citybarn. Projektet har gått ut på att utveckla funktionskläder för höst och vintersäsong som står i kontrast till outdoor- och sportföretagens estetiska värde. Målgruppen är modeintresserade stadsföräldrar som inte drar sig för att betala det lilla extra för att få en produkt som går i linje med deras livsstil. Syftet med arbetet var att ta fram underlag för att visa att det går att göra tekniskt funktionella ytterfunktionskläder för barn som inte klär sig sportigt. Med hjälp av idégenereringar och en mood board, ett bildkollage för känslan som produkten ska utstråla, har ett koncept arbetats fram under stilnamnet ?rockig lekfullhet?.

Visual merchandising online : Utformning av produktsidor för sportkläder

Denna uppsats handlar om visual merchandising online med fokus på företag som säljer sportkläder. Studien har genomförts ur ett konsumentperspektiv. Vår undersökning syftar till att studera produktsidor för sportkläder för att se hur konsumenter uppfattar den produktinformation, både visuell och verbal, som produktsidorna innehåller. Därigenom ska en kartläggning kunna göras av vilka element som är av vikt för respondenterna samt hur dessa bör utformas. Visual merchandising kan förklaras som den strategiska presentationen av ett företag och deras produkt, eller produkter, vars funktion är att attrahera kunder och underlätta inköpsprocessen.

Hållbar utveckling i värdekedjan

Detta är ett examensarbete inom textil produktutveckling som har sin grund hos uppdragsgivaren Bellaobastian. Syftet med rapporten är att ge en inblick i miljöarbetet i värdekedjan hos mindre konfektionsföretag, vilka svårigheter som kan förekomma och hur den hållbara utvecklingen kan effektiviseras. Vi vill ge mindre svenska konfektionsföretag råd och förslag om hur de kan uppnå en tillfredställande nivå på deras miljöarbete utan tillgång till enorma resurser.Vi har utfört intervjuer, litteraturstudier samt jämförelseanalyser mellan företagen H&M, ACNE och Lindex. Vid diskussion och analysarbetet var det tydligt att miljöarbete i värdekedjan är en komplex process och att det är flera aspekter som spelar in.Vi har kunnat identifiera åtgärder som företagen kan utföra i hopp om att uppnå en mer hållbar utveckling, både specifika som tex, materialval men även mer övergripande som att ändra sitt synsätt. Åtgärderna vi kunde påvisa kretsar kring:- Minska överkonsumtion och effektivisera resurssparandet- Minska koldioxidutsläppen- Använd miljöledningssystem och märkningar- Ändra företagets synsättEn av slutsatserna vi kunnat konstatera genom våra undersökningar är att det inte räcker med att åtgärda problemen.

Kan grönt bli till guld? : En studie av miljöcertifieringars värde och utveckling i den svenska bygg- och fastighetssektorn

Certification systems, that assess companies? work with social and environmental issues, have emerged in an increasing number of industries. Today, there are environmental certifications for the food industry, the forestry, the fisheries sector and several more. In Apparel industry, certification for sustainable working conditions has been of major impact. The property sector is no exception from other industries.

Europas framtida konfektionsmarknad - dess förutsättningar för att återfå en stark position

Textil- och konfektionsindustrin blir alltmer globaliserad och ställs inför hårdare krav då konsumenterna efterfrågar allt billigare varor i snabb förändring. Sedan flera decennier har europeiska konfektionsföretag flyttat sin tillverkning till länder med lägre arbetskostnader för att uppfylla kraven om låga priser som europiska tillverkare har svårt att uppfylla. En stor del har flyttats till Kina men även till andra länder i Asien. Nu håller marknadsförhållandena på att förändras igen genom tillväxt- och utvecklingsländernas starka utveckling. Förändringarna syns tydligast på Kinas marknad genom stigande priser och mindre kapacitet för europeisk produktion.

Varumärkesprofilering ? för modevarumärke i utvecklingsfas

I dagens samhälle råder ett överutbud av produkter på marknaden där varje företag febrilt kämpar om att fånga kundens uppmärksamhet. Då modebranschen snurrar allt snabbare och kunden förväntar sig nya plagg i butik varje vecka, har en stark varumärkesidentitet visat sig vara av allt större betydelse . Företag inom samma bransch har en benägenhet till att producera varor som blir alltmer lika varandra gällande produktens egenskaper, utseende och pris. Då teknologins framsteg går allt snabbare ökar konkurrensen och risken finns att nylanserade produkter redan är omoderna när de introduceras för konsumenten. Den avgörande och återstående faktorn för konsumenten vid köp blir då varumärke.

<- Föregående sida