Sök:

Sökresultat:

107 Uppsatser om Apotek - Sida 3 av 8

Arbetstillfredsställelse på Apoteket : En fallstudie på fyra apotek i Stockholms län

Apoteket AB har sedan 1970 genom sitt avtal med staten haft ensamrätt på försäljning av läkemedel i Sverige. Detta monopol kommer att slopas år 2009, vilket innebär att Apoteket AB kan komma att konkurrera med andra aktörer om såväl kunder som arbetskraft. Den kommande konkurrensen påvisar vikten av att Apotekets anställda känner arbetstillfredsställelse och inte byter arbetsgivare när andra aktörer dyker upp på marknaden. Syftet med undersökningen var att ta reda på vilka faktorer som inverkar på de anställdas arbetstillfredsställelse vid undersökta Apotek. Vidare undersöktes hur faktorernas inverkan skiljer sig på de undersökta Apoteken samt skapar förutsättning för upplevd arbetstillfredsställelse.I undersökningen har vi avgränsat oss till fyra fallstudieenheter bestående av ett centrum- och tre samhällsApotek.

Lästidens funktion och betydelse för de apoteksanställda

Apoteksanställda har ett eget ansvar att uppdatera sig på ny information angående läkemedel och annat som rör deras dagliga arbete. De flesta Apotek har avsatt en tid för detta som ofta kallas lästid. På lästiden får personalen möjlighet att sätta sig ner och söka användbar information. Personalen upplever att trots att det finns avsatt tid för detta, måste de ofta prioritera bort lästiden på grund av att det är mycket kunder eller att det är något annat som måste åtgärdas i första hand. Detta visar att lästiden inte alltid fungerar som det är tänkt.

Från monopol till konkurrens : förslag på differentieringskoncept för nya aktörer på den omreglerade apoteksmarknaden

The purpose was to create differentiation concepts due to the upcoming deregulation of the Swedish pharmacy monopoly. Apart from the theory, the study is based on interviews with pharmacy customers and experiences from former pharmacy market deregulations in some of the other Scandinavian countries. The result shows that a differentiation concept that could work in a shorter perspective is a low service quality but with lower prices and a unique location. In a longer perspective it seems like the concept should change to a more service orientated differentiation concept with a variation of high quality services to gain competitive advantage..

Vad kostar en förlorad apotekskund - en estimering av bristkostnaden för receptbelagda läkemedel på ett konkurrensutsatt apotek i Sverige

After the deregulation of the Swedish pharmacy market customers can be lost due to stock-outs. Optimization of pharmacy inventory levels has thus become increasingly important. To minimize inventory costs while considering the cost of shortages the latter must be estimated. However, the shortage cost is very difficult to compute. Thus, the aim of this paper is to estimate the pharmacy-specific shortage cost parameter and its relation to other inventory costs.

Problem och möjligheter vid generisk substitution på apotek : En kvantitativ enkätundersökning

Bakgrund: År 2002 infördes generisk substitution i Sverige för att minska på läkemedelskostnaden. Efter införandet är Apoteken skyldiga att erbjuda generisk substitution, det vill säga utbyte till billigare och likvärdiga läkemedel inom läkemedelsförmånen till patienten. Vilka läkemedel som anses som utbytbara bedöms av Läkemedelsverket. De flesta patienter har en positiv inställning till generisk substitution. Generisk substitution innebär dock problem för en liten andel av patienterna.

Kommunikationsproblem på Apotek

The origin of the word ?communication? is the Latin word communicare, meaning to make common. The reason for our communication is to share thoughts, feelings and information, we want to affect and confirm.We are used to interpersonal communication, but even if we have had a lot of practice at it during our lives, we still find our selves facing misunderstandings and conflicts. The more people we meet during a day, the greater the chance is for interruptions in the communication.In pharmacy practice, good communication is vital for the client?s health and quality of life.

Lojalitet - myt eller verklighet? : En kvantitativ studie om lojalitet på apoteksmarknaden

Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur lojala konsumenterna pa? Apoteksmarknaden i Katrineholm a?r. Eventuella samband mellan ko?n och lojalitetstyp samt a?ldersgrupp och lojalitetstyp underso?ktes a?ven. Fo?r att uppna? syftet genomfo?rdes en kvantitativ underso?kning med hja?lp av enka?ter, da?r 240 svar samlades in.

Förtroende genom kunskap och kommunikation : en enkätundersökning om kundens förtroende för farmaceuten vid generikautbyte.

Bakgrund: Sedan 2002 är Apotekspersonal enligt lag skyldiga att erbjuda kunden det läkemedel som har lägst pris inom utbytesgruppen. Bakgrunden till lagen är att det generiska utbytet innebär en besparing åt såväl samhälle som den enskilda kunden. För en del innebär utbyte inte några problem men för andra kan det vara förknippat med biverkningar och terapisvikt eller förvirring när tabletter och förpackningar byter utseende. Läkemedelsverket och TLV har tagit fram ett informationsmaterial som stöd för förskrivare och farmaceuter i kommunikationen med patienten om generiskt utbyte och en folder finns även som är riktad till patienten. Med samma information från förskrivare och farmaceut tror man att patientens tillit till generiska läkemedel ska öka och därmed också följsamheten.Syfte: Mot bakgrunden av att generiskt utbyte kan innebära en del problem var syftet med den här studien att undersöka kundens förtroende för farmaceuten i just den här kundgruppen.

Förändring för kvalitet : En fallstudie om läkemedelsansvarigas roll ur ett organisationsperspektiv inom apotek

Dialekter av olika slag är något som de flesta kommer i kontakt med dagligen, genom möten, via TV eller radio och även i skolan. I denna uppsats undersöks hur dialektundervisningen ser ut i skolan och hur stort utrymme momentet får. Detta görs med hjälp av en enkätundersökning som sammanlagt 34 informanter i Karlstad, Södertälje och Umeå fyllt i. Dessutom analyseras dialektavsnittets utrymme i elva läroböcker för kursen Svenska 1, för att jämföras med undervisningen.     Resultatet visar att lärarna i snitt undervisar 5,27 lektioner om dialekter, där lärarna i Södertälje uppgett minst antal lektioner. Vidare visar undersökningen att flera faktorer påverkar hur stort utrymme momentet får, bland annat hur pass intresserade eleverna är av dialekter.

Ej uthämtade E-recept: effekten av en påminnelse

Förskrivningen av e-recept har ökat markant under de senaste åren, vilket har medfört att mängden kvarliggande e-recept också har ökat. Det har inneburit att vi fått en dålig compliance av läkemedelsanvändningen bland befolkningen. Målet med studien var att undersöka om en standardiserad påminnelse gav någon effekt på uthämtningsfrekvensen av ej efterfrågade e-recept. Totalt ingick 320 patienter från fyra Apotek i Norrland i den randomiserade kontrollerade interventionsstudien vilka fördelades till en kontroll-, brev- och telefongrupp. Arbetet begränsades till att omfatta patienter folkbokförda i Sverige med e-recept på humanläkemedel som låg kvar i Apotekets datasystem minst fyra dygn eller max två veckor efter överföringen.

En långtgående konkurrensförändring : Fallstudie: Hur omregleringen av den svenska apoteksmarknaden påverkat partihandeln

Syftet med studien är att synliggöra hur små barns introduktion till förskolan kan genomföras av lärare, samt undersöka hur vårdnadshavare uppfattar det egna barnets introduktion. Studien bygger på intervjuer med fem lärare/förskollärare som arbetar inom förskolan samt en enkätundersökning med sexton vårdnadshavare. Resultatet av intervjuerna och enkäterna visade att begrepp som ofta återkom var samverkan, samarbete. Både lärare och vårdnadshavare poängterade att kommunikation, förtroende och tillit är grunden till en bra och fungerande samverkan mellan hemmet och förskolan, detta för att alltid ha barnets bästa i främsta rummet. Slutsatser av denna studie visar att i stort sätt samtliga vårdnadshavare var nöjda eller mycket nöjda med deras barns introduktion på förskolan och lärarnas bemötande och deras professionella insats.

Äldres upplevelser av apoteksprivatiseringen : Konsekvenser efter privatiseringen av de svenska apoteken

ABSTRACTThe privatization of pharmacies in Sweden took place in 2009, in part with higher availability of medicines as justification. For a good adherence, the patients needs a good availability of medicines from pharmacies. The aim of the study was that two years after the pharmacy reform study older people?s opinions on drug supply and pharmacy services, and which pharmacy chains they know about and use. The method used was a quantitative cross-sectional study and was conducted using questionnaires.

Hur apotekskunder upplever sin medicinering med delade tabletter

Bakgrund: Ordinationer med dosering som innebär att tabletter skall delas förekommer på 10 % av alla recept i Sverige. Ordinationer med delade tabletter kan upplevas som ett problem hos patienten. Detta kan leda att följsamheten till sin medicinering påverkas negativt. Syftet med studien är att ta reda på hur Apotekskunder upplever sin medicinering med delade tabletter.Metod: Intervjustudie med Apotekskunder, >18 år, som har en ordination med en dosering som innebär att tabletterna behöver delas.Resultat: Av 412 inkluderade Apotekskunder uppgav 30 % av studiepopulationen att de upplevde problem med delningen av tabletterna. Vanliga problem var att tabletterna var för hårda och svåra att dela, att det blir olika stora delar, att tabletterna går sönder/bli smulor/smådelar.

Den legitimerade farmaceutens yrkesroll på svenska apotek : En litteraturstudie av professionens betydelse i nutid och framtid

SammanfattningSyftet med denna litteraturstudie var att beskriva sjuksköterskans reflektioner kring bemötande av patienter som har eller haft en psykiatrisk sjukdom, inom somatisk vård. Sjuksköterskans reflektioner kring bemötande med en psykiatrisk patient inom somatisk vård innefattade tre centrala begrepp såsom sjuksköterskornas upplevelser, sjuksköterskornas strategier och kunskapens påverkan. Sjuksköterskans strategier och upplevelser till dessa patienter bestod av både negativa och positiva reflektioner som grundade sig på patientens beteenden. Hur sjuksköterskan upplevde och hanterade mötet med denna patientgrupp berodde på rädsla, frustration, medkänsla och trygghet hos sjuksköterskan. Ett tydligt samband fanns mellan sjuksköterskors upplevelser, strategier och kunskap.

Avregleringen av Apoteksmonopolet : snabbare smärtlindring för konsumenten?

Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka förändringar i pris och tillgänglighet på OTC-läkemedel före och efter avregleringen av det svenska Apoteksmonopolet ur ett konsumentperspektiv.Metod: Kvantitativ undersökning med abduktiv forskningsansats, där datainsamling sker via telefonkontakt och observation av hemsidorTeori: Marknadsformer, Avregleringar, Marknadsmixen, Prissättningsstrategier, ÖppettiderResultat: Uppgång skedde kontinuerligt i pris på OTC-läkemedel före avregleringen av Apoteksmonopolet och öppettiderna var då begränsade. Undersökningen visar att pris på OTC-läkemedel marginellt gått upp och en ökning skett i antal timmars öppethållande per vecka bland samtliga återförsäljare. Avregleringen har bidragit till stora variationer i priser och öppettider bland olika återförsäljare. Det finns ett mycket svagt positivt samband mellan pris på OTC-läkemedel och öppettider. Starkast är sambandet för Bensinstationer och Kiosker och närbutiker där undersökningen visar på både ett högt pris och flexibelt öppethållande..

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->