Lojalitet - myt eller verklighet?
En kvantitativ studie om lojalitet på apoteksmarknaden
LoyaltyThe pharmacy marketPharmacyDick and Basu?s frameworkQuantitative surveyConsumer loyaltyCustomer loyaltyCross-tab analysisLojalitetApoteksmarknadenApotekDick och Basus modellKvantitativ studieKonsumentlojalitetKundlojalitetKorstabellsanalys
Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur lojala konsumenterna pa? apoteksmarknaden i Katrineholm a?r. Eventuella samband mellan ko?n och lojalitetstyp samt a?ldersgrupp och lojalitetstyp underso?ktes a?ven. Fo?r att uppna? syftet genomfo?rdes en kvantitativ underso?kning med hja?lp av enka?ter, da?r 240 svar samlades in. Konsumenterna delades in i de fyra lojalitetstyper som tas upp i Dick och Basus lojalitetsmodell. Analysen visar att ko?n inte spelar in i vilken lojalitetstyp individen tillho?r. A?ldersgruppstillho?righet har dock en signifikant pa?verkan.