Sök:

Sökresultat:

20978 Uppsatser om Användare med annan etnisk bakgrund än svensk - Sida 11 av 1399

Transkulturella möten inom mödravÄrden - Barnmorskors upplevelser av gravida kvinnor med annan kulturell bakgrund

Introduktion: Sverige Àr ett mÄngkulturellt samhÀlle och invandringen frÄnutomeuropiska lÀnder har ökat de senaste decennierna. Fler kvinnor med annan kulturellbakgrund genomgÄr en graviditet och förlossning i Sverige Àn tidigare. Detta innebÀr attbarnmorskor möter kvinnor med annan uppfattning av graviditet och förlossning inommödravÄrden. MödravÄrden fyller en viktig funktion för kvinnor i det förebyggandetarbetet under graviditeten. MÄnga studier inom omrÄdet fokuserar frÀmst pÄ kvinnormed annan kulturell bakgrund och deras upplevelser inom hÀlso- och sjukvÄrden.

REKRYTERARES EXPLICITA OCH IMPLICITA ATTITYDER GENTEMOT KANDIDATER MED UTLÄNDSK BAKGRUND

Som sociala varelser Àr vi mÀnniskor stÀndigt i rörelse och utsÀtts för nya intryck. Mentala förestÀllningar om omvÀrlden hjÀlper till att spara tid och energi istÀllet för att processa samma information om igen. Detta leder till kategoriseringar, stereotyper och i förlÀngningen fördomar. Denna undersökning har sökt kartlÀgga en grupp bestÄende av 23 rekryterare och deras attityder gentemot kandidater av annan etnisk bakgrund. Attityderna har mÀtts dels genom att de fÄtt genomföra Implicit Association Test (IAT) samt Àven fyllt i en enkÀt.

?OcksÄ vÀrldens barn gÄr pÄ Centrumskolan.? : En litteraturstudie om hur skolpersonal förhÄller sig till elevers etniska bakgrund

Sverige Àr ett mÄngkulturellt samhÀlle dÀr olika etniciteter integreras med varandra och segregeras frÄn varandra. NÄgot som avspeglar sig pÄ skolvÀsendet. Det framkommer att skolans elever oreflekterat kategoriseras och grupperas utifrÄn etnisk bakgrund. NÄgot som mynnar ut i syftet med detta arbete som problematiserar skolpersonals förhÄllningssÀtt till elever utifrÄn deras etniska bakgrund Arbetet bygger pÄ en litteraturstudie dÀr ett antal tidigare utförda kvalitativa studier ligger som grund. Jag har frÀmst anvÀnt mig av tre avhandlingar och dÀrtill ett antal vetenskapliga artiklar.De grupperingar och kategorier som framtrÀder inom skolan skapas utifrÄn en norm som gestaltas i form av en mall för hur en elev ska vara.  .

Kulturella skillnader och problem som kan uppstÄ vid vÄrd av personer med annan kulturell bakgrund : en litteraturstudie

Migration ökar i hela vÀrlden och det svenska samhÀllet omformas frÄn ett samhÀlle med ett fÄtal etniska inslag till ett samhÀlle med över hundra nationaliteter, sprÄk och mÄnga religioner. Varje kultur har sin syn pÄ hÀlsa och sjukdom. VÄrdpersonal tycker att det Àr svÄrt att bedöma, förstÄ och vÄrda personer frÄn andra kulturer. Syftet med arbetet Àr att belysa kulturella skillnader och problem som kan uppstÄ vid omvÄrdnad av person med annan kulturell bakgrund. En litteraturstudie gjordes och den Àr baserad pÄ Ätta vetenskapliga artiklar och materialet bearbetades genom en innehÄllsanalys.

MixgÄrden ? Connecting People ? en kvalitativ studie om ungas identitet & umgÀnge i mÄngkulturella Hammarkullen

Syftet med denna uppsats Àr att lyfta fram, skildra och tolka högstadieungdomarnas uppfattningar om sig sjÀlva (sin identitet) och hur de ser pÄ varandra utifrÄn etnicitet, samt titta nÀrmare pÄ ungdomars umgÀnge i de mÄngkulturella sammanhang som fritidsgÄrden MixgÄrden utgör. De frÄgestÀllningar som vi haft och som fÄtt genomsyra hela uppsatsen Àr: PÄ vilket sÀtt pÄverkar etnicitet ungdomars val av umgÀnge, i ett mÄngkulturellt omrÄde som Hammarkullen? Hur upplever ungdomar i en mÄngkulturell omgivning, sÄsom Hammarkullen, sin identitet? Hur arbetar MixgÄrden för att ungdomar skall lÀra kÀnna och kÀnna gemenskap med ungdomar som har annan etnisk bakgrund Àn de sjÀlva? Metoden som vi anvÀnt oss av Àr kvalitativ. Vi har genomfört tvÄ fokusgrupper med fyra ungdomar i vardera, en intervju dÀr tvÄ ungdomar deltog och slutligen tre enskilda intervjuer. Vi har anvÀnt oss av den sÄ kallade abduktiva metoden som innebÀr att vi har varvat teori med empiri och utgÄtt bÄde ifrÄn teorier och varit öppna för att empirin kan leda till nya förklaringar.

Att möta patienter med en annan etnicitet : Upplevelser ur ett sjuksköterskeperspektiv

I bakgrunden redogörs olika aspekter som berör kultur samt sjuksköterskos förhÄllning till patienters etnicitet. Patienters syn pÄ vÄrd skiljer sig Ät beroende pÄ kulturtillhörighet vilket pÄverkar mötet i vÄrden. Sjuksköterskans ansvar Àr att ge vÄrd samt behandla patienterna med respekt och vÀrdighet oavsett etnicitet. SvÄrigheter kan finnas i att tillgodose detta i mötet med patienter dÄ uppfattningen av sjukdomsorsak kan skilja sig ifrÄn sjuksköterskans. SvÄrigheter i kommunikationen samt i förstÄelsen för respektive kultur kan leda till missförstÄnd.

Framtidstro i förorten; En studie om hur ungdomars levnadsförhÄllanden pÄverkar deras sÀtt att tÀnka om framtiden

VÄrt syfte med studien Àr att ta reda pÄ hur ungdomar, 16-20 Är, i LÀrjedalen ser pÄ sin framtid med fokus pÄ arbetsliv samt hur deras nuvarande situation kan pÄverka deras sÀtt att tÀnka kring detta. Vidare Àr vÄra frÄgestÀllningar 1) Hur ser ungdomarnas nuvarande situation ut, utifrÄn deras familjeförhÄllanden, klass och etnicitet? 2) Hur tÀnker ungdomarna kring sin framtid vad gÀller arbetsliv? 3) PÄ vilket sÀtt samverkar ungdomarnas familjeförhÄllanden, klass och etnicitet med varandra? 4) Hur kan ungdomarnas nuvarande situation pÄverka deras tankar om framtiden?Vi har i vÄr studie anvÀnt oss av kvalitativ forskningsmetod med en abduktiv strategi och vi har valt att göra fem stycken semistrukturerade intervjuer med tre killar och tvÄ tjejer, alla med annan etnisk bakgrund Àn svensk. Vidare har vi tematiserat resultatet enligt; familjeförhÄllanden, klass och etnicitet under kategorierna nuvarande situation och tankar om framtiden. Vi har analyserat resultatet utifrÄn systemteori, Bourdieus klasstÀnkande och strukturell diskriminering.

Diverse or die? En postkolonialistisk studie av jÀmstÀlldhet och etnisk mÄngfald i Malmös arbetsliv

Texten Àr utformad som en postkolonialistisk fallstudie av jÀmstÀlldhet och etnisk mÄngfald i Malmös arbetsliv. Malmös arbetsliv utgörs i denna uppsats av Arbetsförmedlingen och Malmö stad som arbetsgivare. Det postkoloniala perspektivet innebÀr en utveckling av genusperspektivet. Vi har i banor av ett forskningsmÀssigt nydanande begrepp, kallat intersektionalitet, sökt mot-svarigheter i praktiken genom intervjuer utförda med representanter frÄn Malmös arbetsliv. Vidare utförs en diskursanalys av Arbetsmarknadsverkets integrations- och antidiskrimineringsarbete och en viktig slutsats Àr att den saknar ett interagerande maktperspektiv dÀr kön och etnicitet samverkar.

Kulturella skillnader och problem som kan uppstÄ vid vÄrd av personer med annan kulturell bakgrund - en litteraturstudie

Migration ökar i hela vÀrlden och det svenska samhÀllet omformas frÄn ett samhÀlle med ett fÄtal etniska inslag till ett samhÀlle med över hundra nationaliteter, sprÄk och mÄnga religioner. Varje kultur har sin syn pÄ hÀlsa och sjukdom. VÄrdpersonal tycker att det Àr svÄrt att bedöma, förstÄ och vÄrda personer frÄn andra kulturer. Syftet med arbetet Àr att belysa kulturella skillnader och problem som kan uppstÄ vid omvÄrdnad av person med annan kulturell bakgrund. En litteraturstudie gjordes och den Àr baserad pÄ Ätta vetenskapliga artiklar och materialet bearbetades genom en innehÄllsanalys.

Elitfotboll pÄ dekis : Svensk elitfotboll i vÀgskÀlet mellan det romantiska fotbollsidealet och den bistra verkligheten

Uppsatsen ser ett problem i dagens svenska elitfotboll och frÄgar sig ur ett organisationsteoretiskt perspektiv vilka organisatoriska utmaningar svensk elitfotboll stÄr inför. Uppsatsen bygger pÄ en kvalitativ metod med djupintervjuer dÀr framstÄende personer med olika bakgrund inom den svenska elitfotbollen ger sin syn pÄ svensk fotbolls problem och utmaningar ur ett organisatoriskt perspektiv. Ur ett teoretiskt perspektiv stÀller uppsatsen upp med sport management, organisationskultur och New Public Management för att förklara utmaningarna svensk elitfotboll stÄr inför. Utmaningarna bestÄr av det folkrörelsearv och amatörideal som den svenskelitfotboll dras med vilken hÀmmar en förÀndring mot ett mer företagsinspirerat och professionellt styrande av elitfotbollen..

Researching navigation menus for Android 4.4

I denna studie ja?mfo?rs tva? olika navigationsmenyer i kontexten av en nyhetsapplikation. Vi utvecklar sja?lva tva? olika prototyper da?r vi implementerar tva? olika navigationsmenyer, som sedan anva?nds fo?r att utfo?ra anva?ndartester da?r vi ma?ter hur effektivt en anva?ndare kan utfo?ra ett antal specifika uppgifter. En fo?rstudie genomfo?rs da?r redan existerande nyhetsapplikationer studeras.

Ledarskap och mÄngfald : en fallstudie om hur butikschefers ledarskap pÄverkas och anpassas vid kulturella skillnader.

I mÄnga organisationer och företag finns det en ökad personalstyrka med en annan etnisk bakgrund Àn den svenska. Med anledning av detta har vi valt att titta nÀrmare pÄ etnisk och kulturell mÄngfald.Denna uppsats Àr en empirisk undersökning som baserar sig pÄ litteraturstudier samt pÄ intervjuer av tre butikschefer och nÄgra av dess medarbetare. VÄrt syfte med studien Àr att ta reda pÄ hur butikscheferna pÄverkas av kulturella skillnader och hur de anpassar sitt ledarskap till olikheterna. I den befintliga referensramen behandlas teorier om ledarskap och organisationskultur bland annat för att enkelt kunna sÀtta lÀsaren in i Àmnet.UtifrÄn de svar vi har erhÄllit frÄn de intervjuade butikscheferna och medarbetarna har vi kommit fram till olika stÀllningstaganden. De flesta var positivt instÀllda till den etniska mÄngfalden.

VÀgen till arbetsmarknaden : En studie om upplevelser pÄ arbetsmarknaden hos invandrare med akademisk bakgrund

Denna studie handlar om invandrare med olika akademisk bakgrund sÄsom exempelvis lÀkare, ingenjörer, jurister, lÀrare, revisorer och sjuksköterskor. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka upplevelser hos invandrare med akademisk utbildning, i vilken de har fÄtt med sig frÄn sina hemlÀnder. Vi vill sÄledes se hur deras situation ser ut pÄ den svenska arbetsmarknaden, avseende inkludering och strategi. DÀrtill vill vi ta reda pÄ informanternas synpunkter pÄ möjligheterna att lyckas eller misslyckas med att etablera sig inom ett kvalificerat yrkesomrÄde. Vi har anvÀnt oss utav en kvalitativ metod.Valda teorier lyfter upp relevanta synpunkter för inkludering pÄ arbetsmarknaden hos invandrarakademiker i denna studie.

Var Àr blattarna? : En studie om etnisk mÄngfald inom den svenska sportjournalistiken

Syftet med denna C-uppsats Àr att genom samtalsintervjuer med sportjournalister med utlÀndsk bakgrund fÄ en bild av hur sportjournalisterna uppfattar sig i sin yrkesroll i kombination med sin utlÀndska bakgrund. Dessutom har vi genomfört samtalsintervjuer med redaktionschefer pÄ sportredaktioner. Detta för att fÄ en bild av hur redaktionschefer ser pÄ förekomsten av sportjournalister med utlÀndsk bakgrund pÄ redaktionerna. Vi har Àven i en kartlÀggning undersökt förekomsten av sportjournalister med utlÀndsk bakgrund pÄ Ätta rikstÀckande medieföretag i Stockholm. KartlÀggningen visade att andelen sportjournalister med utlÀndsk bakgrund pÄ sportredaktionerna Àr underrepresenterade gentemot andelen journalister med utlÀndsk bakgrund generellt.Samtalsintervjuerna som vi genomförde var kvalitativa och semistrukturerade.

"Man mÄste bestÀlla tolk..." : Om vad som Àr motiverande för förÀldrar med utlÀndsk bakgrund för att delta i teckensprÄksutbildning.

Denna studie undersökte vad 17 förÀldrar som deltog i TUFF-utbildning (teckensprÄks- utbildning för förÀldrar) ansÄg vara viktigt/motiverande för att delta i teckensprÄksutbildning. Forskningsansatsen som ramar in undersökningen Àr aktionsforskning och undersökningens design Àr en mixad metodstudie dÀr mÀtinstrumenten Àr enkÀt, intervju med hjÀlp av intervjuguide och utvÀrderingsblankett. Samtliga förÀldrar som deltog hade en annan sprÄklig och kulturell bakgrund Àn svensk och var anmÀlda till en alternativ utbildning som planerades och genomfördes som ett samarbete mellan SPSM (Specialpedagogiska Skolmyndigheten) i VÀstra Regionen, Nordiska Folkhögskola (anordnare av TUFF, teckensprÄksutbildning för förÀldrar) och Kulturföreningen "mitt i det interkulturella mötet", som förkortas m.i.m och har sitt sÀte i Göteborg.Resultatet visar att det finns sex olika omrÄden som bedöms som viktiga av förÀldrarna för att delta i teckensprÄksutbildning och att dessa omfattar sociokulturella och allmÀnna aspekter. Viktigast Àr att fÄ teckensprÄkundervisning som Àr anpassad till barnet/ungdomens situation och utvecklingsnivÄ, att fÄ ta del av samhÀllsinformation som gÀller personer i behov av teckensprÄk (TSP) eller TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation)och att fÄ diskutera hur man bör göra med modersmÄlet med barn/ungdomar i behov av TSP/TAKK. I studien analyseras ocksÄ om kursplanerna för den reguljÀra och den alternativa TUFF-utbildningen, i nÄgot avseende avspeglar de aspekter som förÀldrarna anser Àr viktiga..

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->