Sök:

Sökresultat:

173 Uppsatser om Användarcentrerad webbdesign - Sida 8 av 12

WebbhjÀlpmedel för synskadade

The purpose of this paper is to find out how visually impaired people get information on Internet. Visually impaired people has got the right to be able to use the Internet like everyone else. We are also going to revise which aids visually impaired people use today, and how they work in practise. What problems can you run into when you use these aids? We are also going to revise how the webpages design affect the use of the Internet for the visually impaired people.

Hur designar man en e-handelssite: : Àr designers och dokumenterad forskning överens?

This paper examines and summarizes rules, guidelines and methods for how an e-commerce site should be designed, which elements it should contain and where these should be placed. Our approach consists of two phases. First we comprise relevant research within the target area. This is then divided into logical themes and is used as a foundation for an interview guide, which will be used in the second phase. After this, in the second phase, we conduct qualitative interviews with designers that are actively working with design of e--?commerce  sites.

Re-design av kommunikationsbyrĂ„n Åkesson & Currys webbsida : En rapport som beskriver produktionsprocessen för kommunikationsbyrĂ„ns nya webbsida

Den hĂ€r rapporten redovisar produktionsprocessen för en re-design av en webbsida. Kommunikations-byrĂ„n Åkesson & Currys webbsida har funnits i över fem Ă„r. I dagslĂ€get tycker inte företaget att webbsidan representerar vilka de Ă€r, dĂ€rför var ett led i produktionsprocessen att undersöka hur de ser pĂ„ sin identitet. MĂ„let var att med en ny vision av Åkesson & Currys identitet producera ett designförslag över en webbsida som presenterar dem pĂ„ ett representativt sĂ€tt. Re-designen ska möjliggöra att anvĂ€ndaren blir intresserad av byrĂ„n och gĂ€rna initierar till en ny kontakt med Åkesson & Curry efter ett besök pĂ„ webbsidan.

Det första intrycket gör allt - Webbdesign pÄ anvÀndarens villkor

Konsumenters beteende har förÀndrats och i dag Àr det helt normalt att handla varor via Internet. Den totala e-handeln ökat för varje Är som gÄtt sedan försÀljning via internet kom igÄng pÄ allvar i början av förra decenniet. AnvÀndare bokar resor, köper hemelektronik, klÀder, skor och böcker och tron pÄ framtiden bland e-handlarna fortsÀtter att vara stark trots att ekonomin har försÀmrats under Äret och lÄgkonjunkturen pÄverkat detaljhandeln i stort.Det rÄder stor konkurrens bland alla e-handelsaktörer pÄ internet och de etablerade kedjorna har genom sitt starka varumÀrke inga problem med att fÄ kunder. SÀmre Àr det för oetablerade e-handelsföretag och okÀnda e-handelskedjor, vilket beror pÄ den osÀkerheten som kunder upplever nÀr de besöker okÀnda webbsidor utan ett vÀlkÀnt varumÀrke. För att minska osÀkerheten och öka förtroendet för webbsidan Àr den grafiska designen en av de viktigaste aspekterna, en webbsida som har bra grafisk design ökar förtroende för webbsidan.

RÀtt information vid rÀtt tillfÀlle The right information at the right time : En studie av individanpassning av informationsÄtkomst pÄ webbplatser An essay on personalization of information access on websites

Denna studie handlar om individanpassning av informationsÄtkomst och syftet med studien Àr att underlÀtta för utvecklare som ska ta fram nya, individanpassade lösningar för webben. Denna studie koncentreras till Skatteverkets webbplats. Studien försöker hitta svar pÄ frÄgan om aktiv individanpassning gör att det blir lÀttare för anvÀndare att hitta vad de söker. En prototyp med en aktiv individanpassning har skapat och sedan jÀmförts med Skatteverkets webbplats. Detta har gjorts med hjÀlp av observationer och en tillÀmpning av tÀnka-högt-metoden.

Skapandet av en webbaserad informationsplattform : Designprocess frÄn koncept till slutprodukt

Jag kommer i denna uppsats beskriva den designprocess som pÄgÄtt vid skapandet av en webbaserad informationsplattform frÄn koncept till slutprodukt.Mitt uppdrag har varit att effektivisera en webbyrÄs nuvarande sÀtt att hantera och sprida information pÄ, som bestod av en blandning mellan digital och analog information, och skapa en ny webbaserad informationsplattform. Den nya webbaserade informationsplattformen ska kunna samla all information pÄ en plats och skapa ett effektivare informationsutbyte mellan de anstÀllda pÄ företaget.Jag har anvÀnt mig av tvÄ teoretiska ramverk; Nielsens tio heuristics samt Krugs visuella design hierarki.Jag har arbetat nÀra bestÀllaren för att kunna skrÀddarsy webbplatsen till deras behov.Resultatet efter ett omfattande arbete med designmallar och front-end kodning blev grunden för webbyrÄns webbaserade informationsplattform, utvecklad för att effektivisera spridningen av information pÄ företaget..

Ekologiska val i en e-handelskontext : En mental modell över anvÀndares köpbeteende

Att köpa ekologiskt Àr ingen ny företeelse, men i takt med att bÄde e-handel och efterfrÄgan pÄ ekologiska varor konstant ökar sÄ behövs det stöd för designers för att kunna möta dessa utmaningar. För att kunna designa e-handelswebbsidor med ekologiska valmöjligheter krÀvs förstÄelse för anvÀndaren och dess behov. Genomatt kartlÀgga mÄlinriktade beteenden gÄr det att pÄvisa nÀr en anvÀndare Àr mottaglig för ett ekologiskt val pÄ en e-handelswebbsida. En mental modell byggs utifrÄn anvÀndares mÄlinriktade beteende och denna kan anvÀndas som stöd av designers för att förstÄ nÀr en anvÀndare Àr mer mottaglig för ekologiska val pÄ en e-handelswebbsida. Denna studie resulterar i en identifiering och kartlÀggning över nÀr en anvÀndare Àr mer öppen för ekologiska val..

TrovÀrdighet pÄ onlinebutiker inom mode : En kvalitativ studie av den estetiska utformningens pÄverkan pÄ trovÀrdigheten vid ett första intryck

E-commerce is becoming more common in Sweden and many Swedes buy clothing and sporting goods online. Online fashion retailers offer a visually pleasing range of products, which places greater emphasis on the aesthetic design of the online retailer. This paper examines how the perceived credibility of an online fashion retailer is influenced by the aesthetic design through a first impression. This study was conducted through ten interviews where the informants observed, assessed, and then discussed the online fashion retailers that were used in this study. Results show that recognition of an aesthetic design and a perception of usability and professionalism affects the perceived credibility in a positive way.

Framtagning av webbcommunity : En fallstudie med fokus pÄ Extreme Programming

Denna rapport Àr en fallstudie som Äterspeglar framtagandet av en webbplats Ät det norska Diabetesforbundet. Webbplatsen Àr ett community dÀr personer skapar anvÀndarkonton och interagerar med varandra med hjÀlp av ett antal funktioner som finns att tillgÄ. DÄ sjÀlva utvecklingen av webbplatsen har varit huvudmÄlet med examensarbetet fokuserar denna rapport pÄ att förklara den praktiska implementeringen. De tekniker och metoder som anvÀnts i det praktiska arbetet sÄsom kontextuellt utforskande och anvÀndbarhet definieras och förklaras för att sedan anvÀndas vid argumentation kring designval för webbplatsen. Den utvecklingsmetod som anvÀnts i det praktiska arbetet har varit en Agile Software Development-metod som kallas Extreme Programming.

Alla fÄr vara med! : En kvalitativ genomgÄng av tekniker som anvÀnds för att göra webbsidor tillgÀngliga för olika sorters enheter

Att göra webbsidor tillgÀngliga för olika sorters enheter Àr ett omrÄde som har uppstÄtt i och med smartphonens utveckling. MÀngden enheter har under de senaste Ären ökat stort och det Àr inte lÀngre endast laptops och datorer som anvÀnds. DÄ enheternas skÀrmupplösning skiljer sig krÀvs en anpassning beroende pÄ enhet för att ge en bra anvÀndarupplevelse. För att identifiera tillgÀngliga tekniker har en kvalitativ undersökning genomförts. Undersökningen bestÄr av en genomgÄng av utvald litteratur samt intervjuer med utvecklare pÄ företagen Nethouse och Laget.se utförts.

Utveckling av webbsida för lokala prisjÀmförelser med anvÀndbarhetsmetoder

Företaget Ritkonsult Àr ett företag pÄ VÀstkusten som utför diverse konsulttjÀnster, frÀmst rituppdrag inom brandskydd. De har den senaste tiden sett ett uppsving för frÀmst prisjÀmförelser pÄ Internet. Detta arbete har dÀrför gÄtt ut pÄ att utveckla en prisjÀmförelsetjÀnst för lokala företag pÄ Internet. Tanken Àr att företag sjÀlva ska kunna lÀgga till uppgifter och administrera dessa. Informationen ska kunna gÄ att söka efter och jÀmföras med annan liknande information.

Möjligheter att öka Àldres e-handlande med hjÀlp av designprinciper

Uppsatsens syfte Àr att undersöka vilka designprinciper som bör beaktas för att tillgodose den Àldre mÄlgruppens behov kring e-handel av klÀder. Enligt Statistiska CentralbyrÄn (SCB 2012) tillhör den Àldre mÄlgruppen mellan 60-75Är och i den Älderskategorin Àr det som handlar minst via e-handel i förhÄllande till antalet som anvÀnder internet som hamnar i den digitala klyftan (McCloskey & Leppel, 2010).I denna studie skapar vi förstÄelse om den Àldre mÄlgruppens uppfattning om e-handel. En fallstudie genomförs med fem kvalitativa intervjuer samt anvÀndartest med observation. Intervjupersonerna tillhör den Àldre mÄlgruppen dvs. personer mellan 60-75 Är.

Textens betydelse vid lÀsning pÄ liten skÀrm ? en studie om webbaserad textutformning för smÄ skÀrmar

Syftet med studien Àr att genom en kombination av ett statistiskt experiment samt ett par kvalitativa intervjuer undersöka hur variabler sÄsom radlÀngd och typsnittstorlek pÄverkar lÀsbarheten vid lÀsning pÄ liten skÀrm. Med liten skÀrm avses skÀrm tillhörande sÄ kallade mini-PC och avser en tumstorlek mellan approximativt 7-9. Undersökningen tar sitt ursprung i en webbaserad kontext, vilket motiveras med det faktum att mÄnga lÀsprocesser pÄ skÀrm hÀrrör frÄn webbaserad lÀsning. AnvÀnda mÄtt i studien Àr lÀshastighet, lÀsförstÄelse samt subjektiva preferenser, mÀtt med hjÀlp av likertskala mellan 1-5 i ett frÄgeformulÀr.Studiens teoretiska basis Àr tÀmligen bred och berör flertalet omrÄden sÄsom mÀnniska-dator interaktion, interaktionsdesign, grafisk design, informationsdesign, webbdesign samt Àven omrÄden sÄ som kommunikationsteori samt informationsbeteende, Àven om de tvÄ sistnÀmnda berörs tÀmligen perifert.Det statistiska experimentet genomfördes med 21 personer som sammantaget lÀste fyra webbaserade texter. Texternas inbördes svÄrighetsgrad, med avseende pÄ texternas sprÄkliga innehÄll, mÀttes med hjÀlp av mÄttet LÀsbarhetsindex (LIX) och bedömdes enligt dessa vara likvÀrdiga.

Visualisera personuppgifter i ett tidslinjegrÀnssnitt : UtvÀrdering av ett mobilt anvÀndargrÀnssnitt till Data Track i A4Cloud-projektet

Syftet med denna C-uppsats var att implementera ett visualiseringskoncept för att presentera data i ett tidslinjegrÀnssnitt med hjÀlp av Font Awesome-ikoner inom A4Cloud-projektet. Den huvudsakliga mÄlgruppen utgör personer som frÀmst arbetar inom A4Cloud-projektet.För att kunna belysa brister i visualiseringskonceptet genomfördes anvÀndartester dÀr testpersonerna fick anvÀnda sig av det upprÀttade tidslinjegrÀnssnittet samt en konstruerad plattform för att besvara ikoners betydelse. BÄde kvalitativa intervjuer samt statistiska framstÀllningar genomfördes under studien.De slutsatser som kan dras frÄn denna studie Àr att nÄgra element var svÄruppfattade som interaktiva element och svÄra att Ätskilja frÄn resten av grÀnssnittet. Testpersoner, blev under studien, tillfrÄgade under intervjun om de kunde tÀnka sig anvÀnda tidslinjegrÀnssnittet i sin vardag. Orosfaktorn verkar inte ha spelat nÄgon roll nÀr testpersonerna besvarade tidigare nÀmnda intervjufrÄga, utan behovet att vilja ha koll pÄ sina delningar med diverse tjÀnster verkar vara det som avgör..

TillgÀnglighet pÄ webben för personer med kognitiva funktionshinder ? En fallstudie av ett biblioteks webbplats

Det finns riktlinjer för hur webbplatser kan anpassas för personer med kognitiva funktionhinder, men Ànnu har ingen enighet uppnÄtts nÀr det gÀller hur man bÀst gÄr tillvÀga för att skapa tillgÀngliga webbplatser för mÄlgruppen. Det finns flera former av kognitiva funktionshinder. DÀrför behövs undersökningar som fokuserar pÄ hur man skapar tillgÀngliga webbplatser för personer med de olika formerna av funktionshindret. En fallstudie har dÀrför utförts genom detta arbete, för att ta reda pÄ hur tillgÀnglig Kristianstad Biblioteks webbplats Àr för unga personer med lindrig utvecklingsstörning. Webbplatsen har studerats genom ett anvÀndningstest som utförts tillsammans med mÄlgruppen.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->