Sökresultat:
4379 Uppsatser om Amerikanska marknaden - Sida 54 av 292
Analys av Lagerhållningsstrategier för Surfplattor hos en Hemelektronikkedjas Återförsäljare
Föreliggande examensarbete undersöker möjligheterna att effektivisera order- och lagerhanteringen av surfplattor hos företaget Företag A. Arbetet är avgränsat till företagets varuhus i Barkarby och till de två största märkena på marknaden just nu; Apple och Samsung. Detta är ett ämne som är relativt nytt eftersom det är en relativt ny marknad runt hela världen som har exploderat sedan Apples första lansering av surfplattan. Eftersom Företag A säljer samtliga märkens surfplattor vilka har helt olika efterfrågan, så kan deras order- och lagerhantering bli svårhanterlig. De uppställda frågeställningarna som ligger till grund för arbetet är:? Vilken/vilka teoretiska modeller om orderhantering kan bäst tillämpas på fallet Företag A Barkarby?? Vilka åtgärder skulle kunna genomföras för att effektivisera det nuvarande arbetssättet?Utifrån dessa frågor har en del modeller undersöks huruvida de passar in i både teori och praktik på Företag As sätt att hantera de mest sålda surfplattorna på sitt lager.
Växelkurskanalens effekt vid reporänteförändringar
Med dagens allt mer expansiva penningpolitik är det relevant att undersöka sambandet mellan reporäntan och växelkursen och hur dessa två påverkar den svenska byteshandeln och i förlängningen den svenska inflationen. Vidare undersöks om sänkningen utav reporäntan når en önskad effekt även vid låga och negativa nivåer. Uppsatsen studerar, med hjälp utav korrelationsanalys mellan variabler, sambandet mellan den svenska styrräntan och de nominella växelkurserna mot euron och den amerikanska dollarn för tidsperioden januari 1999 till och med februari 2015. Sambandet mellan de nominella växelkurserna och byteshandeln till EMU och USA studeras även det för att kunna dra slutsatser om hur reporäntan i förlängningen påverkar byteshandeln med dessa regioner. Uppsatsens centrala slutsatser är att det tycks finnas ett tydligt samband mellan en sänkt reporäntenivå och en deprecierad krona.
Private equity-företag - centrala investeringskriterier vid buyout-investeringar
De senaste fem åren har buyout-segmentet på den svenska private equity-marknaden vuxit kraftigt i omfattning. Buyout-investeringarna har ökat från 6 555 mkr år 2001 till 37 171 mkr 2006. Då pengar investeras i ett portföljbolag följer ett stort ansvar att dessa investeras så att en god avkastning uppnås som kompenserar den risk investerarna tar. Därför måste buyout-företagen i förväg noggrant analysera investeringsobjekten för att göra välgrundade kapitalplaceringar.Syftet är att beskriva vilka investeringskriterier private equity-företag tittar på inför en eventuell buyout-investering och att redogöra för vilka av dessa kriterier som är de mest centrala. Vidare är syftet att klargöra vilket avkastningskrav private equity-företagen har på sina buyout-investeringar.
Återköp av aktier : Effekter på aktiekursen hos företag som återköper aktier
Den 10 mars år 2000 blev det i Sverigen tillåtet för noterade publika aktiebolag att förvärva och överlåta egna aktier. Ett starkt motiv för att tillåta återköp av aktier var enligt lagstiftarna att företagen skulle få möjlighet att dela ut vinstmedel till aktieägarna och att de skulle få en ökad flexibilitet att skapa en bättre kapitalstruktur.Återköpsfenomentet har enligt utländsk förebild snabbt blivit populärt hos svenska företagsledningar. Därför avsåg vi att studera vilken effekt aktieåterköpsprogram har på företagens aktiekurser, på kort och på lång sikt. Vi avsåg även studera vilka motiv som låg bakom återköpsprogrammen.I USA har återköpsfenomenet funnits en längre tid och ett flertal studier har genomförts. De amerikanska studierna visar att det uppstår en begränsad kursuppgång i samband med annonseringen.
Marknadens reaktion på företagsförvärv under hög- och lågkonjunktur : En studie av börskursens utveckling vid 180 företagsförvärv inom fyra olika branscher.
Bakgrund: Mycket forskning har riktats mot att undersöka hur börskursen påverkas vid tillkännagivandet av företagsförvärv. Inga studier har dock undersökt om det finns någon skillnad mellan hög- och lågkonjunktur eller om det skiljer sig mellan olika branscher.Syfte: Studien syftar till att undersöka hur börskursen för det uppköpan-de företaget påverkas vid tillkännagivandet av ett företagsförvärv under två konjunkturscyklar. Vidare syftar studien till att under-söka om det föreligger skillnader i börskursens utveckling bero-ende på vilken bransch företagsförvärvet genomförts i.Genomförande: Sekundärdata om företagsförvärv har samlats in från en företags-förvärvsdatabasen Zephyr samt börskursverktygen Google Fi-nance och Yahoo Finance. Dessa data har sedan sammanställts och kategoriserats för att räkna ut den abnormala avkastning för högkonjunkturen (2007) och lågkonjunkturen (2008/2009). Dessa data har sedan använts för att undersöka om det föreligger några skillnader mellan konjunkturscyklerna och de olika branscherna.Resultat: Det fanns skillnader i hur marknaden reagerade vid tillkännagi-vandet av ett företagsförvärv under hög- och lågkonjunkturen.
En ökenstorm i Sverige - Hur kan företag hantera förändrade förutsättningar i ett mångkulturellt samhälle?
PROBLEM: En demografisk förändring i form av en ökad kulturell heterogenitet har på kort tid ägt rum i Sverige liksom i många andra länder. Idag har nästan 2 av 9 miljoner invånare i Sverige invandrarbakgrund. När företag arbetar med marknadsföring förbises ofta betydelsen av skillnader i form av språk och kultur som följer grupper med invandrarbakgrund. SYFTE: Syftet med uppsatsen är att skapa hypoteser rörande om företag i sin marknadsföring kan använda specifika strategier för att nå individer och grupper med invandrarbakgrund på den svenska marknaden. METOD: Den övergripande metoden som använts är en fallstudie där Folksam varit huvudobjekt.
"Ja tack, jag tar chansen att bli rik i Postkodlotteriet, samtidigt som jag stöder våra barn, djuren och miljön..." En kvalitativ retorikanalys om argument i PostkodLotteriets direktreklam
Titel:?Ja tack, jag tar chansen att bli riktigt rik i PostkodLotteriet, samtidigt som jagstödjer våra barn, djuren och miljön...? ? en kvalitativ retorikanalys om argumenten iPostkodLotteriets direktreklamFörfattare:Kari Mette Bergkvist och Elisabeth OlofssonHandledare:Monica Djerf-PierreKurs:Medie- och kommunikationsvetenskapFördjupningskurs VT-07Sidantal:56Syfte:Syftet med vår uppsats är att se hur PostkodLotteriet argumenterar för sinverksamhets legitimitet i sin direktreklam.Metod och material:En kvalitativ retorikanalys av 10 stycken direktreklammaterial från PostkodLotterietHuvudresultat:Vid en närmare analys av materialet så såg vi flera intressanta tendenser, där detframkom tydligt att de i sin argumentation spelade mycket på retorik. Vidare såg viargumenten för PostkodLotteriet som mest lyfter fram ett eget vinnande, kombineratmed den goda gärningen för förmånstagare som ett sätt att existera på marknaden,där företag och organisationer allt mer måste visa upp ett aktivt Corporate SocialResponsibility-arbete för att kunna legitimera sig. Slutligen blev det nästan paradoxaltatt förmånstagarna som ändå är grunden för PostkodLotteriet och som tydligt är ibehov av att synas på marknaden i kombination med andra företag, till viss del självabidrar till att upprätthålla ett avstånd och ?ett tredje rum? till dem man hjälper genomatt låta företaget man samarbetar med vinna mycket, mycket mer på samarbetet..
Sökarkyrkan; Marknadsförd religion mot den postmoderna sökaren? -Hur och varför ett fåtal innovativa religionsproducenter förändrar det amerikanska religiösa landskapet
The controversial phenomenon of ?seeker-oriented? megachurches are currently transforming the American religious landscape. These churches, some housing up to 30,000 worshippers every week, are targeting religious seekers as their primary objective. Their success in attracting and converting those who usually wouldn?t even think of attending church can in large parts be explained by changes in liturgy, the removal of visible theological discussion and use of shopping mall styled buildings, designed to make the religious seeker feel like home.
Zhineng Qigong : en naturlig väg till bättre hälsa
Jeanine Basingers bok The World War II Combat Film presenterar en annars väldigt oupmärksammad genre, den amerikanska Andra Världskrigs-stridsfilmen. Utifrån den mall som Basinger beskriver i boken har jag här diskuterat och analyserat hur Saving Private Ryan håller sig till mallen som skapats av tidigare stridsfilmer. Mallen består i korthet av en mängd element som används genomgående i genren; såsom gruppen, hjälten, målet och fienden. Dessa element förekommer från den första andra världskrigs-stridsfilmen Bataan från 1943 och har konsoliderats och utvecklats sedan dess. Slutsatsen blir att även om SPR blivit känd som en nydanande och orginell film så är håller den sig nästan slaviskt till mallen, det enda som möjligt kan skilja den lite från andra filmer i genren är det ursprungliga målet, det är inte vanligt att ha ett såpass politiskt inkorrekt mål som att rädda en enda man..
Kommer svenska högavkastande företagsobligationer att bli ett vanligare placeringsalternativ i Sverige?
Marknadsförutsättningarna för en utveckling av den svenska marknaden för högavkastande företagsobligationer är idag bättre än någonsin. För första gången är bankerna motiverade att hjälpa svenska företag med marknadsfinansiering via exempelvis företagsobligationer. Tidigare har denna verksamhet setts som konkurrerande till bankernas egen lånefinansiering. Regulatoriska förändringar, såsom Basel III, ligger till grund för denna nya viktiga förutsättning. Det händer saker på bred front och mycket sker samtidigt. Nya aktörer och organisationer har bildats, färdiga marknadsplatser för högavkastande företagsobligationer finns nu att tillgå.
Brukarnas påverkan av en handelsplats omlokalisering
Marknaden som handelsplats lever kvar i Sverige än idag.
Flera marknader
har
stor
popularitet
och
har
blivit
en
mötesplats
för
många
människor.
I
en
av
Sveriges
största
städer
finns
en
sådan
marknad.
Marknadsplatsen
har
under
längre
tid
dragits
med
nedläggningshot
eftersom
fastighetsägaren
och
staden
har
andra
planer
för
området.
Reaktionerna
mot
en
eventuell
nedläggning
har
varit
stora
och
i
denna
uppsats
har
det
undersökts
ett
annat
alternativ,
nämligen
om
marknaden
kan
omlokaliseras.
Frågorna
som
har
ställts
är
?Vilka
aspekter
kan
bidra
till
en
lyckad
omlokalisering??
och
?Hur
skulle
hyresgästen
och
brukarna
påverkas??.
Med
brukarna
avses
de
som
nyttjar
lokalen,
det
vill
säga
marknadens
besökare
och
säljare.
För
att
komma
fram
till
ett
resultat
har
kortare
intervjuer
hållits
med
62
av
marknadens
brukare.
Längre
intervjuer
har
genomförts
med
marknadens
ägare,
fastighetsägaren
och
representant
från
staden.
Litteratur
och
vetenskapliga
artiklar
har
eftersökts
i
väletablerade
databaser
utifrån
nyckelord
i
uppsatsens
problemformulering.
Teorierna
som
uppsatsens
slutsatser
grundats
på
handlar
om
människors
behov,
förändringars
innebörd,
risker
med
omlokalisering
samt
relevant
lagrum.
Slutsatsen
är
att
brukarna
kommer
att
följa
med
till
en
ny
lokal
och
deras
påverkan
kommer
att
vara
minimal
om
en
mötesplats
kan
uppstå.
Många
av
brukarna
bor
i
närområdet
och
en
ny
lokals
mest
optimala
placering
är
i
samma
område.
Det
är
viktigt
att
lokalen
är
lättillgänglig
oavsett
färdsätt
och
att
lokalhyran
är
relativt
låg.
Bra
parkeringsmöjligheter
är,
enligt
säljarna,
viktigt.
Nyckeln
till
marknadens
framgång
är
ett
stort
och
varierat
utbud,
och
det
är
en
förutsättning
för
framtidens
marknad.
Förändringen
en
omlokalisering
innebär,
är
mildare
än
om
marknaden
tvingas
lägga
ner.
För
att
förändringen
ska
kunna
genomföras
på
bästa
sätt
bör
marknadens
ägare
liksom
flera
brukare
ändra
inställning
och
arbeta
aktivt
för
förändring.
En
förändring
kan
leda
till
en
ännu
bättre
marknadsplats,
om
människor
vågar
se
möjligheterna..
När företaget är borta - dansar agenterna på bordet? : En studie om hur svenska små- och medelstora företag kan kontrollera sin agent på den internationella marknaden.
Globalisering har möjliggjort för svenska företag att expandera utomlands och etablera sig påinternationella marknader. Det största hindret för små- och medelstora företag (SMFs) i ainternationaliseringsprocess är avsaknad av finansiella medel och kunskap om den nyamarknaden. På grund av detta är användandet av en utlandsbaserad agent ett bra alternativ. Enagent har en god lokal marknadskunskap och representerar en etableringsform som är mindrekostsam i jämförelse med etableringen av ett dotterbolag. Med hänsyn till detta äranvändandet av en agent ett vanligt tillvägagångssätt bland internationaliserande SMFs.Samtidigt drivs företaget och dess agent av olika mål på grund av skillnader i egenintresse.Trots att en agent är anlitad i syfte att arbeta i enighet med företagets ambitioner, kan denneha ett egenintresse som kolliderar med företaget.
Affärssystem som operativt beslutstöd
Syftet med denna studie är att undersöka till vilken utsträckning som företag inomSveriges företagsvärld inser nyttan och användbarheten med att använda sig utav ettaffärssystem vid beslut gällande verksamheten styrning. Uppsatsen avser även attundersöka sambandet mellan affärssystem och beslutstöd genom att undersökakopplingen mellan tydligt ställda mål på affärssystemet och sedermera användandet utavdet som beslutstöd. Studien är genomförd med en positivistisk ansats av kvantitativ art,då vi genom en enkätundersökning har undersökt hur 34 stycken företag ser på planeringoch det dagliga användandet av affärssystem. Empirin har sedan analyserats utifrån redantidigare befintliga teorier som vi även utgått ifrån vid framställningen av enkäten.Affärssystemen har i allt snabbare takt börjat utvecklas och dessutom blivit en allt mercentral del utav den ekonomiska styrningen för verksamheten. Målen för användare avaffärssystem inriktas dock främst mot att förbättra hanteringen utav transaktioner genomen standardisering utav affärsprocesser och integration mellan verksamhet och data(Holsapple & Sena, 2003).
Solcellsmarknaden i Sverige : En studie av hur faktorerna produkt, politik och kund interagerar och påverkar denna marknad
Klimathotet gör att energiproduktionen på vår jord behöver bli mer miljövänlig. En förnyelsebar energikälla som har en stor outnyttjad potential är solenergi. Elproduktion från solceller ökar snabbt men kan användas i betydligt högre utsträckning än idag, även i Sverige. I denna uppsats har syftet varit att studera hur de tre faktorerna solceller som produkt, potentiella kunder på marknaden och politisk styrning kan interagera och påverka den svenska solcellsmarknaden. Studien baseras främst på intervjuer som har genomförts med ett flertal aktörer på den svenska solcellsmarknaden.
Svenska frilandsodlade snittblommor : en värdig konkurrent till import?
Den svenska frilandsproduktionen av snittblommor är minimal sedan tio år tillbaka. Det finns många miljömärkningar men det är tveksamt om konsumenterna förstår dem. Vi lever i en tid av miljödebatt och då närodlat är i ropet. Ett skäl till detta arbetes tillkomst var misstanken om att förutsättningarna för att få avsättning för svenskodlade snittblommor har förändrats.
Inom ramen för detta kandidatarbete har en litteraturstudie gjorts som undersöker frågor kring produktion och produktionsförutsättningar, kulturer och kriterier för kulturval. Intervjuer har också genomförts med personer på nyckelpositioner i branschen för att kartera olika försäljningskanalers framkomlighet.
Det finns generellt goda möjligheter för produktion av snittblommor på friland, med ett över året varierande sortiment.